abonnement Unibet Coolblue
pi_175402239
hallo allemaal,

thuis hebben wij een vloerverwarming en zitten met het probleem dat de vloer niet echt warm wordt.

Nu zien wij op de aanvoerbalk bij de verdeler dat de temperatuur max 30 a 32 graden wordt. Dit is volgens ons te koud om de vloer lekker warm te laten worden.

Ondanks dat boven de ketel op 65 graden is gesteld, bereikt het onder slechts een temperatuur van 30 a 32 graden. In huis staan verder geen andere radiatoren aan. Het warme water vanuit de CV loopt dus direct naar de vloerverwarming.

Wij denken dat het probleem zich voordat door het moduleren van de ketel. De thermostaat in de woonkamer staat standaard op 20 graden. Op moment dat het huis afkoelt is er eigenlijk maar een minimale warmte behoefte om bij te stoken waardoor de ketel de ingestelde temperatuur van 65 graden terug moduleert naar zo'n 40 graden.

De thermostaat in de kamer is een NEST, ingesteld op vloerverwarming. Het huis is van bouwjaar 2009 en goed geisoleerd (dak, wand, vloer isolatie, HR++ glas etc.)

Iemand een idee om de aanvoer temperatuur bij de verdeler op te laten lopen?
pi_175402466
Zet alle ramen en deuren open, dan krijg je een warme vloer. De temperatuur van de vloer zal maar een paar graden hoger zijn dan de ruimte temperatuur.
pi_175402534
- De ketel staat ingesteld op maximaal 65 graden: de modulerende thermostaat/ketel zal terug regelen als het niet nodig is om agressief te verwarmen (=aanzienlijk zuiniger gasverbruik)

- De meeste vloerverwarming verdelers hebben zelf een thermostatisch ventiel met een terugstroom/bij-meng lus om te zorgen dat de vloer niet warmer wordt dan een graad of 35: om te voorkomen dat de vloer kapot gaat

Wat jij beschrijft lijkt mij eigenlijk prima. Wat is precies het probleem?
pi_175405758
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 13:28 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
- De meeste vloerverwarming verdelers hebben zelf een thermostatisch ventiel met een terugstroom/bij-meng lus om te zorgen dat de vloer niet warmer wordt dan een graad of 35: om te voorkomen dat de vloer kapot gaat
5 graden erbij kan toch wel? Overigens heb je wel gelijk dat het waarschijnlijk in het hydraulisch systeem, te winig in het vv systeem komt en teveel naar de ketel terug. Waardoor die laaste idd terug moduleert. Dus meer warmte richting vv lussen en vang je 2 vliegen in1 klap.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175407756
Slaat de ketel veel aan en af, het zgn pendelen? Zit er wel een bypass in het systeem? Als alle radiatoren dicht staan, en de vloerverwarming thermostaatkraan loopt dicht slaat de ketel af, om een tijdje te wachten en weer te starten (want nog steeds warmtevraag). Die wachttijd zorgt voor slecht aanwarmen
pi_175408388
Je thermostaat hangt op de verkeerde plek, icm goede isolatie van de woning. Stel maar eens op 22 of 23 in en kijk eens wat er gebeurt. Zolang het gasverbruik normaal blijft is er niets aan de hand.
.
pi_175408562
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 15:58 schreef blomke het volgende:

[..]

5 graden erbij kan toch wel? Overigens heb je wel gelijk dat het waarschijnlijk in het hydraulisch systeem, te winig in het vv systeem komt en teveel naar de ketel terug. Waardoor die laaste idd terug moduleert. Dus meer warmte richting vv lussen en vang je 2 vliegen in1 klap.
Hoe doe ik dat? :)
pi_175408601
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:59 schreef Fer het volgende:
Je thermostaat hangt op de verkeerde plek, icm goede isolatie van de woning. Stel maar eens op 22 of 23 in en kijk eens wat er gebeurt. Zolang het gasverbruik normaal blijft is er niets aan de hand.
ik heb hem bijgesteld naar boven. Dagverbruik zit nu op zo'n 3,5 kuub. Is dat veel?
pi_175408812
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 18:12 schreef Breud83 het volgende:

[..]

ik heb hem bijgesteld naar boven. Dagverbruik zit nu op zo'n 3,5 kuub. Is dat veel?
Nee, ik zit afgelopen koude dagen (25-11 tot nu) bijna op 5 en dat is ook niet veel.
.
pi_175410657
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 18:24 schreef Fer het volgende:

[..]

Nee, ik zit afgelopen koude dagen (25-11 tot nu) bijna op 5 en dat is ook niet veel.
We hebben vloerverwarming sinds dit jaar, daarvoor radiatoren in de woonkamer.
Ik zit deze week ook rond 4 kuub per dag op dagen dat we aan het werk zijn, rond 6 tot 7 kuub op een dag dat we allemaal thuis zijn en boven de radiator beetje aan hebben.

Wat Fer ook zegt: de thermostaat staat bij ons wel hoger met vloerverwarming dan dat we hadden met radiator. Vorig jaar hadden we de thermostaat op 22 graden staan, nu 23 graden.
Als we niet thuis zijn, hebben we hem op 20 graden staan.
pi_175412182
In een redelijk tot goed geïsoleerd huis is een constante vloertemperatuur van iets boven 30 graden niet vreemd en voldoende om het huis warm te houden. Een modulerende ketel probeert het huis (en dus de vloer) zo dicht mogelijk bij de gewenste temperatuur te houden, door het CV-water niet warmer te laten worden dan noodzakelijk.

Stijgt de temperatuur langzaam, gaat de ketel iets minder hard werken, daalt de temperatuur langzaam, stookt de ketel het vuurtje iets verder op.

De maximaal geadviseerde temperatuur voor vloerverwarming is zo'n 40 graden. Daar boven voelt niet prettig aan én kan schade aanbrengen aan de vloer en vloerafwerking (kromtrekken van houten vloer, barsten van tegels en scheuren van voegen en beton als gevolg van uitzetten/krimpen). Als de verwarming is aangelegd als hoofdverwarming (zoals in dit geval), zal de vloer de maximale temperatuur pas bereiken als het overdag buiten 10 graden vriest! Want ook in die uitzonderingssituatie moet je je huis kunnen verwarmen tot 20-22 graden kamertemperatuur. Dan moet het verschil tussen de vloertemperatuur en de gewenste kamertemperatuur tweemaal zo groot zijn dan nu met een temperatuur van rond de 5 graden overdag.

Situatie nu: Buitentemperatuur overdag ca 15 graden lager dan gewenste binnentemperatuur en de vloertemperatuur ca 10 graden hoger dan de gewenste binnentemperatuur.

Situatie bij 10 graden vorst: Buitentemperatuur 30 graden lager dan de gewenste binnentemperatuur. Het warmteverlies van de woning is dan 2 keer zo groot. Om het warmteverlies net zo veel te compenseren, moet het verschil tussen de kamertemperatuur en de temperatuur van de vloer ook 2 keer zo groot worden als nu het geval is. Dus 20 graden boven de gewenste kamertemperatuur van 20 graden, maakt een vloertemperatuur van 40 graden Celsius.

Conclusie: huidige situatie is volkomen normaal.

Reden van je gevoel dat het niet klopt: je bent een minder goed geïsoleerd huis gewend, waar je daadwerkelijk veel warmte voelt die van het verwarmingssysteem af komt. Dat gevoel van (stralings)warmte, dat gaat komende decennia volledig verdwijnen.
pi_175418954
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 18:09 schreef Breud83 het volgende:

[..]

Hoe doe ik dat? :)
Wat zit er aan knoppen bij de verdeelunit? Foto van die unit?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175418962
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:07 schreef Ivo1985 het volgende:
Reden van je gevoel dat het niet klopt: je bent een minder goed geïsoleerd huis gewend, waar je daadwerkelijk veel warmte voelt die van het verwarmingssysteem af komt. Dat gevoel van (stralings)warmte, dat gaat komende decennia volledig verdwijnen.
Niet zolang ik m'n houtkachel gloeiend heet stook.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 1 december 2017 @ 11:46:38 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_175421711
-edit- had de OP niet goed gelezen :')
pi_175425130
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:07 schreef Ivo1985 het volgende:

Reden van je gevoel dat het niet klopt: je bent een minder goed geïsoleerd huis gewend, waar je daadwerkelijk veel warmte voelt die van het verwarmingssysteem af komt. Dat gevoel van (stralings)warmte, dat gaat komende decennia volledig verdwijnen.
ik ben bang dat dat het is. Het is hier afgelopen nacht 0,5 graden afgekoeld slechts en heb nauwelijks hoeven stoken.

We zijn nu aan het overwegen om een houtkachel te nemen, om de stralingswarmte die we gewend zijn mee te compenseren :)

[ Bericht 16% gewijzigd door Breud83 op 01-12-2017 14:27:58 ]
  vrijdag 1 december 2017 @ 15:39:45 #16
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_175427097
Je moet voor de grap eens op een plek gaan staan waar geen leidingen onder liggen. Dan voel je echt wel verschil. Ik had hetzelfde probleem. Alleen op een plek waar veel leidingen bij elkaar kwamen voelde het lekker warm.
Ging ik echter op een plek staan waar volgens de bouw een keuken blok had moeten staan dus geen leidingen lagen, maar wat we zelf anders hebben geplaatst nou dan merk je het verschil pas echt. :o

Ik vraag me af of die houtkachel niet averechts gaat werken. Dan gaat je vloerverwarming niet meer aan en krijg je extra koude voeten.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')