abonnement Unibet Coolblue
pi_175389662
Ik heb een probleem met mijn riool aansluiting. pas heb ik een rioolslang gehuurd welke op de karcher wordt aangesloten en deze door de leiding heen gehaald. echter heb ik in de kruipruimte een aftakking naar de keuken. de slang die ik vanaf de toilet door de pijp heen heb gehaald kon ik uiteraard niet halverwege een bocht om laten gaan, dus de aftakking naar de keuken heb ik niet mee kunnen nemen.

op de eerste foto zie je een aansluiting die vanuit de keuken komt, hierop zit de wasbak en de vaatwasser aangesloten. deze hoort via de leiding die naar links loopt af te worden gevoerd, echter lijkt het water naar rechts te lopen wat op het rechter plaatje te zien is buiten in de tuin omhoog komt. als ik buiten een dop op de aansluiting doe dan loopt het water van m'n vaatwasser en wasbak helemaal niet meer weg.

Hoe kan ik met zo min mogelijk trucen de pijp die naar links loopt vanaf de aansluiting van de keuken helemaal vrij maken ?

Ik heb even geen idee hoe dit te kunnen fixen, wellicht iemand een goede tip ?

https://imgur.com/a/JijUX
pi_175390223
Doorzagen en een t-stuk 45 graden met schroefdop voor de volgende keer
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175391003
Beetje vreemde constructie, de buis die dus direct naar beneden loopt, daar moet het water niet heen? Dat gaat het natuurlijk wel doen...

Voor het doorspuiten kun je het in de kruipruimte aanpakken, zoals halfway al zegt een zogenaamd ontstoppingsstuk installeren. Heb ik bij mijn verstopping ook gedaan, dan kun je altijd in de buis inspecteren.
Deze kun je "tussen" de huidige buis plaatsen icm met een schuifmof.

Maar waarom haal je de vaatwasser niet even weg en spuit je vanaf daar de boel door?

Die karcher onstopppingslangen zijn overigens alleen bedoelt voor dunne (tot 40/50 mm buizen) die 110 en 125 leidingen doen ze wel "iets" in maar echt goed schoon krijg je ze er niet mee.
Dat is althans mijn ervaring.
pi_175391433
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 21:03 schreef Nixxor het volgende:
Beetje vreemde constructie, de buis die dus direct naar beneden loopt, daar moet het water niet heen? Dat gaat het natuurlijk wel doen...

Voor het doorspuiten kun je het in de kruipruimte aanpakken, zoals halfway al zegt een zogenaamd ontstoppingsstuk installeren. Heb ik bij mijn verstopping ook gedaan, dan kun je altijd in de buis inspecteren.
Deze kun je "tussen" de huidige buis plaatsen icm met een schuifmof.

Maar waarom haal je de vaatwasser niet even weg en spuit je vanaf daar de boel door?

Die karcher onstopppingslangen zijn overigens alleen bedoelt voor dunne (tot 40/50 mm buizen) die 110 en 125 leidingen doen ze wel "iets" in maar echt goed schoon krijg je ze er niet mee.
Dat is althans mijn ervaring.
Er is nog wel iets wat ik niet begrijp, het loopt nu ook naar de buis die direct naar beneden loopt, maar op het plaatje rechts (buiten in de achtertuin) is te zien dat daar een T-stuk zit waar vervolgens sinds enige tijd alles eruit loopt. Het is mij onduidelijk hoe en waarom precies.

Ik heb begrepen dat hemelwater afvoer niet hetzelfde is als de riool afvoer. echter blijkt dit bij mij wel zo te zijn, omdat de afvoer vanuit de keuken en zelfs soms troep vanuit de WC hieruit komt.

Het is dus enigszins op een aanname gebaseerd dat het fout gaat in de pijp die naar links loopt, maar het kan ook bij de regenwater afvoer zijn die buiten de grond in gaat. hoe deze precies loopt is mij niet duidelijk.

Wellicht hebben jullie nog een verklaring voor wat er gebeurd.
pi_175398562
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 21:22 schreef Piet200 het volgende:
Er is nog wel iets wat ik niet begrijp, het loopt nu ook naar de buis die direct naar beneden loopt, maar op het plaatje rechts (buiten in de achtertuin) is te zien dat daar een T-stuk zit waar vervolgens sinds enige tijd alles eruit loopt. Het is mij onduidelijk hoe en waarom precies.
Ik denk dat dat op dit moment de makkelijkste weg voor het water is.
Dat zou kunnen komen doordat er wat residu (wc papier, vetaanslag, zand, urinesteen etc) zich heeft opgehoopt in de buis de andere kant op.
Het kan ook zo zijn dat de boel een beetje verzakt is. Met de setup van de foto's hoeft dat maar millimeters te zijn en het water gaat de andere kant op.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 21:22 schreef Piet200 het volgende:
Ik heb begrepen dat hemelwater afvoer niet hetzelfde is als de riool afvoer. echter blijkt dit bij mij wel zo te zijn, omdat de afvoer vanuit de keuken en zelfs soms troep vanuit de WC hieruit komt.
Dat verschilt per gemeente, en zelfs per wijk. Ik heb het hier wel. Maar een wijk verderop is het niet zo.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 21:22 schreef Piet200 het volgende:
Het is dus enigszins op een aanname gebaseerd dat het fout gaat in de pijp die naar links loopt, maar het kan ook bij de regenwater afvoer zijn die buiten de grond in gaat. hoe deze precies loopt is mij niet duidelijk.
Water gaat (zoals bijna alles) altijd de makkelijkste weg. In de rioolbuizen heeft het water eigenlijk alleen maar de "snelheid/kracht" die het van de zwaartekracht meekrijgt. Ik dacht zelf altijd dat het met aardige snelheid er doorheen zoefde en een eventuele opstopping wel meevoerde. Maar (na het zelf gezien te hebben door een onstoppingsstuk) heeft het meer weg van een kabbelend beekje. De reden dat uitwerpselen e.d. worden meegevoerd is omdat deze op het water drijven.
Als je dus iets hebt dat niet drijft blijft het al snel in de buis liggen en houd de stroming tegen.
Met zo'n consumenten rioolslang doe je daar in zo'n grote buis ook niet veel tegen (de hoeveelheid water is simpelweg te laag die zo'n hogedrukreiniger kan geven)

Mijns inziens is die aansluiting naar de regenpijp verkeerd gemaakt. Deze moet hoger liggen dan je "hoofdleiding" en zou dus eerst naar boven toe moeten lopen. De afdaling naar beneden toe zorgt nu voor een soort halve-sifon functie. (zodat de rioollucht niet naar buiten komt door je T stuk buiten bij de grond)
Echter, wat mist is de "hobbel naar boven" zodat het water van de andere aansluitingen niet terug de "sifon" in stroomt.
pi_175399017
Het is inderdaad logisch dat water de weg van de minste weerstand kiest. recentelijk heb ik een schroefdop op het T-stuk buiten gemonteerd zodat ik deze aansluiting kan afsluiten. toen ik dat deed stond 's ochtends de vaatwasser in storing en lag er nog water onderin want hij kon het niet afvoeren.

Ik had gehoopt dat bij het afsluiten van het T-stuk buiten het water wel de goede route zou nemen, maar er blijkt toch iets meer aan de hand te zijn.

Het uitspuiten heb ik overigens gedaan met een gehuurde slang en karcher (3x zo groot als mijn eigen karcher). maar daarbij heb ik het stuk naar links (richting de hoofd rioolpijp) niet mee genomen. dit heb ik vanaf de andere kant gedaan waar m'n wc zit. ik ben bang dat ik via het dunnere pijpje in de keuken geen slang door het andere deel van de pijp (naar links) kan krijgen. wat is jullie inschatting ?
pi_175399022
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 10:13 schreef Nixxor het volgende:
Mijns inziens is die aansluiting naar de regenpijp verkeerd gemaakt. Deze moet hoger liggen dan je "hoofdleiding" en zou dus eerst naar boven toe moeten lopen. De afdaling naar beneden toe zorgt nu voor een soort halve-sifon functie. (zodat de rioollucht niet naar buiten komt door je T stuk buiten bij de grond)
Echter, wat mist is de "hobbel naar boven" zodat het water van de andere aansluitingen niet terug de "sifon" in stroomt.
Klopt, dit is een mislukte poging om een stankafsluiter te maken en zorgt alleen maar voor ophoping van bezinksel in dat lage deel. Het riool binnenshuis moet geheel op afschot liggen. HEt beste haal je dat lage deel rioolbuis helemaal weg en sluit je je HWA buis direct op het riool aan (of je koppelt HWA af in de tuin). In het eerste geval is de HWA buis ook gelijk be- en ontluchter, dus in principe heb je rioollucht in de dakgoot (geen dakkapel ernaast?).

Ik zie verder daar bij de tegels een T-stuk 45 graden, waarschijnlijk om door te spuiten of te ontluchten?? De tegels zijn ook verzakt, hetgeen kan duiden op of lekkage of ongedierte.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175399049
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 10:40 schreef Piet200 het volgende:
Het uitspuiten heb ik overigens gedaan met een gehuurde slang en karcher (3x zo groot als mijn eigen karcher). maar daarbij heb ik het stuk naar links (richting de hoofd rioolpijp) niet mee genomen. dit heb ik vanaf de andere kant gedaan waar m'n wc zit. ik ben bang dat ik via het dunnere pijpje in de keuken geen slang door het andere deel van de pijp (naar links) kan krijgen. wat is jullie inschatting ?
Is er iets verstopt, of loopt het alleen de verkeerde kant op?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175401535
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 21:03 schreef Nixxor het volgende:
Die karcher onstopppingslangen zijn overigens alleen bedoelt voor dunne (tot 40/50 mm buizen) die 110 en 125 leidingen doen ze wel "iets" in maar echt goed schoon krijg je ze er niet mee.
Dat is althans mijn ervaring.
Als die achter de verstopping komt doen ze wel ietsje meer. Dus niet voor de verstopping doorspuiten maar erachter, zit die ook niet met het water.
pi_175407939
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 10:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Is er iets verstopt, of loopt het alleen de verkeerde kant op?
Er is mogelijk iets verstopt (maar onduidelijk of dat bij mij in de kruipruimte is is buiten bij de HWA). tot kort geleden kwam er geen (afvoer)water uit het T-stuk buiten. als ik de dop op het T-stuk draai geeft m'n vaatwasser een fout en kan z'n water niet kwijt. als de dop eraf is dan loopt het water van m'n vaatwasser en die van m'n wasbak er buiten uit.

Het T-stuk heb ik er zelf een jaar of 5 geleden tussen gezet, dit omdat m'n buurman z'n woonkamer wel eens onder is gelopen toen het riool via z'n toilet z'n kamer in liep. hij heeft toen eenzelfde oplossing gemaakt en ik wilde niet afwachten dat dit bij mij ook zou gebeuren. verder heb ik er nooit problemen mee gehad en het afvoer systeem moet prima kunnen werken als ik het T-stuk buiten afsluit.

Wat ik nog niet precies weet is hoe het water af zou moeten worden gevoerd. of dit via de 45 bocht onder m'n keuken (1e paar plaatjes) moet lopen of dat het linksaf zou moeten gaan en dan onder m'n woonkamer door loopt op de pijp die van m'n wc komt en door de achtertuin loopt.

zijn beide 45 graden pijpen die de grond in gaan voor riool/HWA ?
Het paadje naast m'n huis staat ook vol, het zou evengoed kunnen dat het bij de gemeente (afvoer) niet goed gaat. als het hard regent staat het T-stuk ook vol, waarschijnlijk doordat het regenwater vanaf m'n dakgoot door de pijp naar het T-stuk loopt.
pi_175408132
Als ik mij die installatie zo bekijk zit er ook zo op zijn minst 1 t stuk verkeerd om.
pi_175409066
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:48 schreef john2406 het volgende:
Als ik mij die installatie zo bekijk zit er ook zo op zijn minst 1 t stuk verkeerd om.
Kan je aangeven wat jij denkt dat er verkeerd zit ?

Er is overigens de laatste jaren geen verandering geweest aan het leidingwerk, dus het is niet zo dat een recente aanpassing voor problemen zorgt.
pi_175409143
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 18:36 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Kan je aangeven wat jij denkt dat er verkeerd zit ?

Er is overigens de laatste jaren geen verandering geweest aan het leidingwerk, dus het is niet zo dat een recente aanpassing voor problemen zorgt.
Er zit in de kruipruimte toch meer 1 tstuk of zitten er meer, plus dat hij naar mijn idee twee keer naar beneden gaat, stankafsluiter of wat mag het voorstellen?
pi_175409726
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 18:39 schreef john2406 het volgende:

[..]

Er zit in de kruipruimte toch meer 1 tstuk of zitten er meer, plus dat hij naar mijn idee twee keer naar beneden gaat, stankafsluiter of wat mag het voorstellen?
Ja er zitten in de kruipruimte meerdere T stukken, 1 is op de eerste foto te zien, dit is het smalle pijpje van 50 wat naar de keuken gaat. de andere zie je op de laatste foto en is recht tegenover de andere welke langs de andere muur loopt.

Ik kan ook niet plaatsen waarom er 2 leidingen lopen die beide naar beneden gaan.
De bovenste zit op het HWA aangesloten, maar ook de afvoer uit mijn keuken komt daarop uit zoals je ziet. de andere (onderste foto) komt vanaf m'n toilet en zit ook de badkamer van boven op aangesloten.
pi_175409748
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 19:06 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Ja er zitten in de kruipruimte meerdere T stukken, 1 is op de eerste foto te zien, dit is het smalle pijpje van 50 wat naar de keuken gaat. de andere zie je op de laatste foto en is recht tegenover de andere welke langs de andere muur loopt.

Ik zie maar eentje meer en dat lijkt een ontstoppings deksel stuk.

2 kan wel eentje voor hemelwater en een andere voor vuil water!

Maar dan zou je niks mogen merken aan je vaatwasser als je dat t stuk bovenpijl doet dichtmaken.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2017 19:12:01 ]
pi_175410504
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 19:08 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik zie maar eentje meer en dat lijkt een ontstoppings deksel stuk.

2 kan wel eentje voor hemelwater en een andere voor vuil water!

Maar dan zou je niks mogen merken aan je vaatwasser als je dat t stuk bovenpijl doet dichtmaken.
Op de bovenste foto zie je het t-stuk wat naar 50 mm gaat voor de afvoer in de keuken.
De andere waarop ik doelde is die op de onderste foto. maar ik begrijp dat je die niet ziet omdat je niet kan zien dat ie ook naar rechts doorloopt. dus 2 in de kruipruimte die beiden met een 45 graden bocht de grond in gaan. Maar ze zijn dus beiden aan elkaar gekoppeld in mijn kruipruimte.

Vandaar dat het me niet helemaal duidelijk is of de afvoer in de keuken direct via de 45 graden bocht daar de grond in gaat en dus samen met het regenwater of dat de keuken afvoer onder m'n vloer door gaat naar de andere afvoer die je op de onderste foto's ziet.

Wel van groot belang om te weten waar ik nu m'n probleem moet zoeken. maar als ik het zo zie lijkt het me dat de keuken afvoer direct daar de grond in gaat, wat denken jullie ?
pi_175410564
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 19:49 schreef Piet200 het volgende:
Wel van groot belang om te weten waar ik nu m'n probleem moet zoeken. maar als ik het zo zie lijkt het me dat de keuken afvoer direct daar de grond in gaat, wat denken jullie ?
Als ik uitga van het t stuk 50 mm 45 graden die stand wat dat uitstaat, dan zou ik zeggen hij gaat die richting op, het is in iedergeval een kunstenaar geweest die wat het aangelegd heeft.
pi_175410932
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 19:51 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als ik uitga van het t stuk 50 mm 45 graden die stand wat dat uitstaat, dan zou ik zeggen hij gaat die richting op, het is in iedergeval een kunstenaar geweest die wat het aangelegd heeft.
Ok, dat klinkt inderdaad wel logisch. dus dan gaat de afvoer van de keuken naar links toe. dan moet dat stuk pijp wat naar de andere muur toe gaat (de kamer oversteekt) verstopt zijn, want de pijp waarop hij weer aansluit heb ik met een rioolslang schoon gemaakt. daar is 20 meter slang doorheen gegaan.

Hoe zou ik deze het beste kunnen vrijmaken ? moet ik hem inderdaad doorzagen en er een schuifmof (T-stuk) tussen plaatsen ?
pi_175410979
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:07 schreef Piet200 het volgende:
Hoe zou ik deze het beste kunnen vrijmaken ? moet ik hem inderdaad doorzagen en er een schuifmof (T-stuk) tussen plaatsen ?
Yep waarschijnlijk wel hoe lang is de slang voor op de karcher, zo dicht als mogelijk daar waar die het pand verlaat! En dan geen schuifmof maar gelijk een ontstoppings stuk. Met een beetje geluk hoef je helemaal niks vrij, schoon te spuiten en zit die achter de rooilijn verstopt, dit in verband dat de buren het ook hadden.

Neem een waterpas meer naar onderen voordat je begint met zagen!

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2017 20:11:12 ]
pi_175411334
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:10 schreef john2406 het volgende:

[..]

Yep waarschijnlijk wel hoe lang is de slang voor op de karcher, zo dicht als mogelijk daar waar die het pand verlaat! En dan geen schuifmof maar gelijk een ontstoppings stuk. Met een beetje geluk hoef je helemaal niks vrij, schoon te spuiten en zit die achter de rooilijn verstopt, dit in verband dat de buren het ook hadden.

Neem een waterpas meer naar onderen voordat je begint met zagen!
De slang die ik heb gehuurd is 20 meter, maar ze zijn er nog langer, dat is het probleem niet.
Ik denk dat ik hem bij de bocht (zie foto hieronder) moet open zagen. de pijp die naar rechts gaat is vrij aangezien alles er bij m'n afvoer buiten wordt uitgegooid. naar links toe echter daar gaat het waarschijnlijk fout. de andere pijp die vanaf m'n wc komt heb ik met een slang schoongemaakt, daar heb ik al een t-stuk zitten.

Mij lijkt me bij de bocht op de foto het beste om bij te komen. dan kan ik de gehele lengte doorspoelen/vrijmaken. wat denk je daarvan ?

Overigens hoe werkt dat precies met dat ontstoppingsstuk ? hoe monteer ik dat ?

https://imgur.com/a/4yrdZ

[ Bericht 3% gewijzigd door Piet200 op 30-11-2017 20:32:35 ]
pi_175411447
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:26 schreef Piet200 het volgende:

[..]

De slang die ik heb gehuurd is 20 meter, maar ze zijn er nog langer, dat is het probleem niet.
Ik denk dat ik hem bij de bocht (zie foto hieronder) moet open zagen. de pijp die naar rechts gaat is vrij aangezien alles er bij m'n afvoer buiten wordt uitgegooid. naar links toe echter daar gaat het waarschijnlijk fout. de andere pijp die vanaf m'n wc komt heb ik met een slang schoongemaakt, daar heb ik al een t-stuk zitten.

Mij lijkt me bij de bocht op de foto het beste om bij te komen. dan kan ik de gehele lengte doorspoelen/vrijmaken. wat denk je daarvan ?

Overigens hoe werkt dat precies met dat ontstoppingsstuk ? hoe monteer ik dat ?

https://imgur.com/a/cBjIY
Stapje voor stapje of je nu een mof plaats of een ontstopping, uiteraard moet je dan waarschijnlijk nog een schuifmof erbij hebben, echter dat waar die het pand verlaat is voor dat je dan evt naar de verstopping komt, dan kun je vanachter die verstopping oplossen daar als je van voren werkt het alleen vaster kan komen te zitten.

https://www.google.nl/sea(...)igB&biw=1536&bih=734
pi_175411519
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:31 schreef john2406 het volgende:

[..]

Stapje voor stapje of je nu een mof plaats of een ontstopping, uiteraard moet je dan waarschijnlijk nog een schuifmof erbij hebben, echter dat waar die het pand verlaat is voor dat je dan evt naar de verstopping komt, dan kun je vanachter die verstopping oplossen daar als je van voren werkt het alleen vaster kan komen te zitten.


https://www.google.nl/sea(...)igB&biw=1536&bih=734
update op foto (met extra text)
https://imgur.com/a/4yrdZ
pi_175411560
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:34 schreef Piet200 het volgende:

[..]

update op foto (met extra text)
https://imgur.com/a/4yrdZ
Ik brand mij de handjes niet eraan, ik ga je geen tip geven ik weet niet eens hoe die leiding waterpas lopen doet.
pi_175411634
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik brand mij de handjes niet eraan, ik ga je geen tip geven ik weet niet eens hoe die leiding waterpas lopen doet.
Hier de andere kant van de vorige foto. moet ik dan aan beide kanten de pijp open maken ?
https://imgur.com/a/xiwmp
pi_175411668
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:39 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Hier de andere kant van de vorige foto. moet ik dan aan beide kanten de pijp open maken ?
https://imgur.com/a/xiwmp
Ik zou het eerste die nemen welke afloopt waterpas, evt kan uitkomen dat je die andere ook komt aan het doen, zoals ik het zie hebben ze een sifon gemaakt van rioolpijp, waar dus zooi in is blijven staan! Mits dat het rioolwater niet aan beide kanten het pand verlaten doet!
pi_175411823
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:41 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik zou het eerste die nemen welke afloopt waterpas, evt kan uitkomen dat je die andere ook komt aan het doen, zoals ik het zie hebben ze een sifon gemaakt van rioolpijp, waar dus zooi in is blijven staan! Mits dat het rioolwater niet aan beide kanten het pand verlaten doet!
Dat lijkt mij inderdaad ook het meest voor de hand liggend. dus zoals de vorige foto laat zien moet ik daar bij die bocht ergens een ontstoppingsstuk plaatsen. waarschijnlijk iets meer naar links want bij een bocht kan het niet denk ik zo. Maar hoe krijg ik die er tussen ? toch een schuif mof gebruiken ?

Ik hoop overigens wel dat e.e.a. onder afschot loopt. ik weet niet hoe jullie dat doen, maar het wordt een aardig zooitje daar beneden als ik die pijp open zaag :)

https://imgur.com/a/4yrdZ
pi_175411895
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:49 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Dat lijkt mij inderdaad ook het meest voor de hand liggend. dus zoals de vorige foto laat zien moet ik daar bij die bocht ergens een ontstoppingsstuk plaatsen. waarschijnlijk iets meer naar links want bij een bocht kan het niet denk ik zo. Maar hoe krijg ik die er tussen ? toch een schuif mof gebruiken ?

Ik hoop overigens wel dat e.e.a. onder afschot loopt. ik weet niet hoe jullie dat doen, maar het wordt een aardig zooitje daar beneden als ik die pijp open zaag :)

https://imgur.com/a/4yrdZ
Geloof het maar en daar lig je dan middenin, evt kun je leegpompen graaf een emmer in en pleur er een dompelpomp in.
Ik ging gelijk daar waar die het pand verlaat zagen, die karcherslang vreet zich wel naar binnen en niks 45 graden ontstoppingstuk dan kan je niet beide kanten op. Plaats het zo dat het water wat je gebruikt om door te spuiten gelijk het riool invloeien kan, dat heb je al niet over je lijf.
pi_175412002
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:54 schreef john2406 het volgende:

[..]

Geloof het maar en daar lig je dan middenin, evt kun je leegpompen graaf een emmer in en pleur er een dompelpomp in.
Ik ging gelijk daar waar die het pand verlaat zagen, die karcherslang vreet zich wel naar binnen en niks 45 graden ontstoppingstuk dan kan je niet beide kanten op. Plaats het zo dat het water wat je gebruikt om door te spuiten gelijk het riool invloeien kan, dat heb je al niet over je lijf.
Ik zal er wel aan moeten geloven, dat accepteer ik dan maar.
Wat ik me nog wel afvraag is waar ik de pijp open moet zagen en hoe ik het benodigde stuk ertussen kan plaatsen.
pi_175412033
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 20:58 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Ik zal er wel aan moeten geloven, dat accepteer ik dan maar.
Wat ik me nog wel afvraag is waar ik de pijp open moet zagen en hoe ik het benodigde stuk ertussen kan plaatsen.
Waar staat je toilet op die pijp?
pi_175412281
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:00 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waar staat je toilet op die pijp?
Die staat helemaal rechts op de pijp. maar daar heb ik al een t-stuk zitten en die buis heb ik schoongespoeld met de slang.
https://imgur.com/a/4K5Fq
pi_175412330
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:12 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Die staat helemaal rechts op de pijp. maar daar heb ik al een t-stuk zitten en die buis heb ik schoongespoeld met de slang.
https://imgur.com/a/4K5Fq
En hoever kwam je erin met de slang heb je hem zoeken laten, stukje terug en weer erin laten zoeken?

Pot eraf gehad of van onderen gedaan?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2017 21:16:52 ]
pi_175412421
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:16 schreef john2406 het volgende:

[..]

En hoever kwam je erin met de slang heb je hem zoeken laten, stukje terug en weer erin laten zoeken?

Pot eraf gehad of van onderen gedaan?
Ik denk dat er wat verwarring is. de pijp vanaf de wc onder de woonkamer door naar buiten toe heb ik helemaal schoon gemaakt (20 meter slang doorheen gegaan), die kan niet verstopt zitten.
Het is de splitsing naar de keuken toe waar het zeer waarschijnlijk niet goed zit.
Ik denk dat ik hem in het rechte stuk van die aftakking moet maken, maar hoe is me nog een raadsel als ik niet met een schuif mof werk.
https://imgur.com/a/z5iLh
pi_175412530
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:20 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Ik denk dat er wat verwarring is. de pijp vanaf de wc onder de woonkamer door naar buiten toe heb ik helemaal schoon gemaakt (20 meter slang doorheen gegaan), die kan niet verstopt zitten.
Het is de splitsing naar de keuken toe waar het zeer waarschijnlijk niet goed zit.
Ik denk dat ik hem in het rechte stuk van die aftakking moet maken, maar hoe is me nog een raadsel als ik niet met een schuif mof werk.
https://imgur.com/a/z5iLh
Een schuifmof zal wel moeten tenzij je die 50 mm doorzagen doet waardoor je speling krijgen doet, echter dat raad ik af voor 1 persoon alleen. Vraag mij alleen af wat daar dan in kan zitten? Vanaf de keuken geen putje buiten of zo, wat kan daar nu inzitten?
pi_175412780
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:24 schreef john2406 het volgende:

[..]

Een schuifmof zal wel moeten tenzij je die 50 mm doorzagen doet waardoor je speling krijgen doet, echter dat raad ik af voor 1 persoon alleen. Vraag mij alleen af wat daar dan in kan zitten? Vanaf de keuken geen putje buiten of zo, wat kan daar nu inzitten?
ok, helder. ik wil het liefst niet teveel schade aanrichten onder de grond, dus schuifmof in combinatie met een ontstoppingsstuk ?

Wat erin zit is mij ook niet duidelijk. Wel kan ik je vertellen dat er soms als het erg regent ook wel iets buiten lag wat uit de toilet komt. dat zou betekenen dat het afschot niet helemaal klopt. want anders zou die toilet afvoer de kortste weg naar buiten vinden wat alleen maar rechtdoor is.

Vandaar dat ik ook zo twijfel waar ik aan moet beginnen, voor hetzelfde geld ben ik bezig op een plek waar helemaal geen probleem is. dus probeer ik eerst te achterhalen wat er precies aan de hand zou kunnen zijn.
pi_175412809
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:39 schreef Piet200 het volgende:

[..]

ok, helder. ik wil het liefst niet teveel schade aanrichten onder de grond, dus schuifmof in combinatie met een ontstoppingsstuk ?

Wat erin zit is mij ook niet duidelijk. Wel kan ik je vertellen dat er soms als het erg regent ook wel iets buiten lag wat uit de toilet komt. dat zou betekenen dat het afschot niet helemaal klopt. want anders zou die toilet afvoer de kortste weg naar buiten vinden wat alleen maar rechtdoor is.
Die constructie klopt gewoon niet waarom niet ik weet het niet ik gok erop dat ze niet door het fundament wouden slaan?
Communicerende vaten al eens van gehoord?

Zelfs al heb jij hem dadelijk open, terwijl ik vermoed dat die helemaal niet dicht zit, en je schroeft hem dan buiten dicht dat t stuk zal je vatwasser denkelijk in storing vallen, dan zit er een waterslot waardoor het riool geen lucht krijgen doet, of heb je ergens een auto beluchter erop?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2017 21:45:14 ]
pi_175412893
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:41 schreef john2406 het volgende:

[..]

Die constructie klopt gewoon niet waarom niet ik weet het niet ik gok erop dat ze niet door het fundament wouden slaan?
Communicerende vaten al eens van gehoord?
communicerende vaten ken ik uiteraard. maar dan moet ik wel weten hoe alles loopt. als ik puur kijk naar wat ik al heb schoongemaakt met de slang dan blijft alleen het stuk over wat ik in de laatste afbeelding heb gemarkeerd (die lengte in ieder geval).
pi_175412935
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:41 schreef john2406 het volgende:

[..]

Die constructie klopt gewoon niet waarom niet ik weet het niet ik gok erop dat ze niet door het fundament wouden slaan?
Communicerende vaten al eens van gehoord?

Zelfs al heb jij hem dadelijk open, terwijl ik vermoed dat die helemaal niet dicht zit, en je schroeft hem dan buiten dicht dat t stuk zal je vatwasser denkelijk in storing vallen, dan zit er een waterslot waardoor het riool geen lucht krijgen doet, of heb je ergens een auto beluchter erop?
Dat zou goed kunnen, ik heb geen auto beluchter erop (naar ik weet). ik blijf met een raadsel zitten.
pi_175412947
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:45 schreef Piet200 het volgende:

[..]

communicerende vaten ken ik uiteraard. maar dan moet ik wel weten hoe alles loopt. als ik puur kijk naar wat ik al heb schoongemaakt met de slang dan blijft alleen het stuk over wat ik in de laatste afbeelding heb gemarkeerd (die lengte in ieder geval).
Ik kan het mij niet voorstellen wat kan je nu door een 50 of is het 75 pijp pleuren wat niet door 110 of 125 kan komen?

Frituur vet misschien?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2017 21:50:43 ]
pi_175413253
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:47 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Dat zou goed kunnen, ik heb geen auto beluchter erop (naar ik weet). ik blijf met een raadsel zitten.
Neem aan dat het 1 groot waterslot is naar buiten toe, dus ook geen lucht in het riool dat is vragen om verstoppingen.
pi_175413278
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 21:47 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik kan het mij niet voorstellen wat kan je nu door een 50 of is het 75 pijp pleuren wat niet door 110 of 125 kan komen?

Frituur vet misschien?
Nee dat zeker niet, dat zou ik nooit doen. Wat ik bedoel is dat de pijp van de toilet weliswaar in een rechte lijn naar buiten gaat, maar dat het spul wat er doorheen gaat een afslag neemt naar links.
wat ik me overigens niet kan voorstellen want ik heb er 20 meter slang doorheen gehaald en rechtdoor zit ie zeker niet verstopt.
pi_175413301
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 22:01 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Nee dat zeker niet, dat zou ik nooit doen. Wat ik bedoel is dat de pijp van de toilet weliswaar in een rechte lijn naar buiten gaat, maar dat het spul wat er doorheen gaat een afslag neemt naar links.
wat ik me overigens niet kan voorstellen want ik heb er 20 meter slang doorheen gehaald en die zit zeker niet verstopt.
Hoe groot is je huis dan wel niet? 20 mtr je zit haast onder heel de kruipruimte tot boven aan de goot.
pi_175413342
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 22:02 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoe groot is je huis dan wel niet? 20 mtr je zit haast onder heel de kruipruimte tot boven aan de goot.
M'n huis is niet zo groot, die 20 meter die er doorheen is gegaan is dan inclusief m'n tuin waar de pijp doorheen loopt.
pi_175413521
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 22:04 schreef Piet200 het volgende:

[..]

M'n huis is niet zo groot, die 20 meter die er doorheen is gegaan is dan inclusief m'n tuin waar de pijp doorheen loopt.
Voortuin van 10mtr?
pi_175413569
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 22:13 schreef john2406 het volgende:

[..]

Voortuin van 10mtr?
Nee het is de achtertuin. om nog iets preciezer te zijn is de slang van 20 meter waarschijnlijk zo'n 17 meter door de leiding gegaan waarbij 7 meter onder de woonkamer door en 10 meter door de tuin.
pi_175413589
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 22:15 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Nee het is de achtertuin. om nog iets preciezer te zijn is de slang van 20 meter waarschijnlijk zo'n 17 meter door de leiding gegaan waarbij 7 meter onder de woonkamer door en 10 meter door de tuin.
Dus het hoofdriool ligt in de achtertuin?
pi_175413765
Ja, de aansluiting op het hoofdriool is aan de achterkant.

Onderstaand plattegrondje heb ik onlangs van de gemeente gekregen omdat ik wil uitvogelen hoe alles precies zit. de groene lijntjes zijn de aansluitingen. Aan de voorkant zit de water toevoer en achter de afvoer. Wat me overigens niet duidelijk is, is waarom het groene lijntje aan het eind van mijn achtertuin stopt. je zou verwachten dat je daar de aansluiting op het gemeente riool hebt. dat zal wel het geval zijn, maar ik zie het niet terug.

https://imgur.com/a/1zjBc
pi_175413903
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 22:24 schreef Piet200 het volgende:
Ja, de aansluiting op het hoofdriool is aan de achterkant.

Onderstaand plattegrondje heb ik onlangs van de gemeente gekregen omdat ik wil uitvogelen hoe alles precies zit. de groene lijntjes zijn de aansluitingen. Aan de voorkant zit de water toevoer en achter de afvoer. Wat me overigens niet duidelijk is, is waarom het groene lijntje aan het eind van mijn achtertuin stopt. je zou verwachten dat je daar de aansluiting op het gemeente riool hebt. dat zal wel het geval zijn, maar ik zie het niet terug.

https://imgur.com/a/1zjBc
Kan men wel een leuke drainage op aanleggen dan.

Plus de verantwoording ligt langer bij de bewoners!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2017 22:30:22 ]
pi_175414189
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 22:29 schreef john2406 het volgende:

[..]

Kan men wel een leuke drainage op aanleggen dan.

Plus de verantwoording ligt langer bij de bewoners!
Ik ben geen kenner op dit vlak maar kan je wel vertellen dat ik uit de buurt wel eens vaker klachten hoor over rioleringsproblemen. De gemeente heb ik gevraagd om de put leeg te zuigen, om uit te sluiten of het daar wellicht aan ligt. zij doen helaas niets en adviseren alleen om een bedrijf in te schakelen. typisch een gevalletje van als er een probleem is dan heb je er zelf het meeste last van en moet je er zelf dus maar wat aan doen. als ik nu met meer zekerheid kan zeggen dat het mij de gemeente ligt dan willen ze misschien wel wat doen. maar ik ben bang dat ik nu nog niet weet waar ik het moet zoeken.
pi_175418949
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:38 schreef Piet200 het volgende:

Wat ik nog niet precies weet is hoe het water af zou moeten worden gevoerd. of dit via de 45 bocht onder m'n keuken (1e paar plaatjes) moet lopen of dat het linksaf zou moeten gaan en dan onder m'n woonkamer door loopt op de pijp die van m'n wc komt en door de achtertuin loopt.

Lijkt me dat je dat eerst moet uitzoeken. Meestal loopt het gemeenteriool in de straat aan de voorzijde; maar in oude woonwijken, is er weel eens een gezamenlijk riool aan de andere kant wan de woningen zodat 2 rijen op 1 riool zijn aangesloten. Zoals ook wel eens 2 huizen op een riool zijn aangesloten, met alle interessante gevolgen van dien.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175419466
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 08:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Lijkt me dat je dat eerst moet uitzoeken. Meestal loopt het gemeenteriool in de straat aan de voorzijde; maar in oude woonwijken, is er weel eens een gezamenlijk riool aan de andere kant wan de woningen zodat 2 rijen op 1 riool zijn aangesloten. Zoals ook wel eens 2 huizen op een riool zijn aangesloten, met alle interessante gevolgen van dien.
Dat ben ik met je eens, ik probeer alle informatie die nodig is te verzamelen, maar er ontbreken nog wat puzzelstukjes waarvan ik niet weet waar ik ze moet zoeken. zoals je op het plaatje ziet deel ik inderdaad een riool aansluiting met m'n buurman

https://imgur.com/a/1zjBc
pi_175419575
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 22:40 schreef Piet200 het volgende:
De gemeente heb ik gevraagd om de put leeg te zuigen, om uit te sluiten of het daar wellicht aan ligt.
Zo werkt het helaas niet. De gemeente is verantwoordelijk voor het riooldeel vanaf de erfgrens.
Op de erfgrens vind je daarom vaak een ontstoppingsstuk. Dat moet je opgraven en open maken.
Als het aan het gemeentelijke deel verstopt is zijn zij verplicht dit op te lossen. Anders is het op je eigen deel, en moet je het zelf oplossen.
pi_175420275
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:49 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Zo werkt het helaas niet. De gemeente is verantwoordelijk voor het riooldeel vanaf de erfgrens.
Op de erfgrens vind je daarom vaak een ontstoppingsstuk. Dat moet je opgraven en open maken.
Als het aan het gemeentelijke deel verstopt is zijn zij verplicht dit op te lossen. Anders is het op je eigen deel, en moet je het zelf oplossen.
Zij hebben anders wel aangegeven hieraan mee te werken, helaas 3 weken later komen ze daarop terug. Maar er moet toch iemand kunnen vertellen hoe het precies werkt qua riolering ?

Hoe het onder mijn huis loopt, waarvoor de 2 pijpen zijn die naar buiten gaan. ik heb nu een probleem en heb geen idee waar ik het moet zoeken. ik wil alles doen wat ik zou kunnen of moeten doen, maar dan moet ik wel weten waar het probleem zit.

Ik krijg vanuit de gemeente weinig ondersteuning hierin en verwijzen me door naar een ander bedrijf om te laten onderzoeken.

Overigens als de problemen bij mij op doemen blijkt ook het pad naast m'n huis vol te staan, dit lijkt haast geen toeval te zijn. maar wat kan ik tegen de gemeente zeggen ?

https://imgur.com/a/mn2sF
https://imgur.com/a/kmkwp
pi_175420410
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 10:30 schreef Piet200 het volgende:
Overigens als de problemen bij mij op doemen blijkt ook het pad naast m'n huis vol te staan, dit lijkt haast geen toeval te zijn. maar wat kan ik tegen de gemeente zeggen ?
Naast of achter je huis, daar zou ik voor bellen, je kunt geen normaal gebruik maken van het pad, zonder rubbere kaplaarzen. Of heb jij een hoekhuis, die tekening lijkt mij eerder de erfgrens ik zie er geen riool in. Maar wie ben ik?.

Die bladeren laten liggen is ook vragen om problemen trouwens, hoe lang ligt die zak er al?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2017 10:46:47 ]
pi_175421377
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 10:30 schreef Piet200 het volgende:
Hoe het onder mijn huis loopt, waarvoor de 2 pijpen zijn die naar buiten gaan. ik heb nu een probleem en heb geen idee waar ik het moet zoeken. ik wil alles doen wat ik zou kunnen of moeten doen, maar dan moet ik wel weten waar het probleem zit.

Ik krijg vanuit de gemeente weinig ondersteuning hierin en verwijzen me door naar een ander bedrijf om te laten onderzoeken.

Overigens als de problemen bij mij op doemen blijkt ook het pad naast m'n huis vol te staan, dit lijkt haast geen toeval te zijn. maar wat kan ik tegen de gemeente zeggen ?
Je zou even na moeten gaan of dat pad naast je huis niet bij jouw perceel hoort (met recht van overpad) dan ben je ook verantwoordelijk daarvoor.

Die bedrijven hebben vaak wel de tools om zo'n buis in de grond (vrij nauwkeurig) te kunnen lokaliseren. Dat zou ook een optie zijn om te kunnen laten doen.
Ik was destijds voor zo'n inspectie (met camera) + doorspuiten 150 euro kwijt. (spoedklus)
pi_175421553
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 11:28 schreef Nixxor het volgende:
Die bedrijven hebben vaak wel de tools om zo'n buis in de grond (vrij nauwkeurig) te kunnen lokaliseren. Dat zou ook een optie zijn om te kunnen laten doen.
Ik was destijds voor zo'n inspectie (met camera) + doorspuiten 150 euro kwijt. (spoedklus)
Scheelt veel ellende inderdaad, is het geld wel waard, weet het uit ervaring, hier ook riool dicht, zit achter erfgrens, heren gooi maar dicht gevalletje gemeente!

En toen ging het snel heel snel binnen een uur waren ze aanwezig, zeggen die mij daar ligt een nieuwe aansluiting daar mag U hem van ons op aansluiten, ik kwam ja ooit uit het vak, ik geef jullie de permissie om mijn voortuin open te graven dus jullie mogen hem aanleggen en anders legt U maar een nieuwe pijp door de straat! Wat dacht je wat er gebeuren deed.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2017 11:39:56 ]
pi_175421947
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 10:30 schreef Piet200 het volgende:
Maar er moet toch iemand kunnen vertellen hoe het precies werkt qua riolering ?

Hoe het onder mijn huis loopt, waarvoor de 2 pijpen zijn die naar buiten gaan. ik heb nu een probleem en heb geen idee waar ik het moet zoeken. ik wil alles doen wat ik zou kunnen of moeten doen, maar dan moet ik wel weten waar het probleem zit.
Lijkt me dat je eerst moet uitzoeken hoe je op het gemeente riool bent aangesloten. De tekeningen die je plaatst (van het kadaster?), geven geen uitsluitsel; je zult toch een tekening van de bouwer/aannemer van je woning moeten hebben om te kijken hoe het waar ie loopt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175421951
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:49 schreef Nixxor het volgende:
De gemeente is verantwoordelijk voor het riooldeel vanaf de erfgrens.
Op de erfgrens vind je daarom vaak een ontstoppingsstuk. Dat moet je opgraven en open maken.
Als het aan het gemeentelijke deel verstopt is zijn zij verplicht dit op te lossen. Anders is het op je eigen deel, en moet je het zelf oplossen.
Dit dus!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175422826
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 10:38 schreef john2406 het volgende:

[..]

Naast of achter je huis, daar zou ik voor bellen, je kunt geen normaal gebruik maken van het pad, zonder rubbere kaplaarzen. Of heb jij een hoekhuis, die tekening lijkt mij eerder de erfgrens ik zie er geen riool in. Maar wie ben ik?.

Die bladeren laten liggen is ook vragen om problemen trouwens, hoe lang ligt die zak er al?
Ik zit inderdaad op een hoek. mijn huis en tuin bestrijken de volle lengte van het pad en aan de andere kant zitten een huis of 6 die aan dat pad grenzen. Het is bijna ondoenlijk om alles daar op te ruimen omdat niet iedereen dat fatsoen heeft. Die zak is ook een gevolg van iemand die een kuub zand had besteld en nog wat over had :(. Er zit inderdaad geen riool in dat pad.
pi_175423055
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:45 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Ik zit inderdaad op een hoek. mijn huis en tuin bestrijken de volle lengte van het pad en aan de andere kant zitten een huis of 6 die aan dat pad grenzen. Het is bijna ondoenlijk om alles daar op te ruimen omdat niet iedereen dat fatsoen heeft. Die zak is ook een gevolg van iemand die een kuub zand had besteld en nog wat over had :(. Er zit inderdaad geen riool in dat pad.
Als er niet 1 iemand beginnen doet veranderd het nooit.
pi_175430808
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:55 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als er niet 1 iemand beginnen doet veranderd het nooit.
Het pad vind ik op dit moment het minst interessant, ik heb een probleem van m'n afvoer in huis, daar ligt mijn prio.
pi_175431191
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:02 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Het pad vind ik op dit moment het minst interessant, ik heb een probleem van m'n afvoer in huis, daar ligt mijn prio.
Uiteraard weet je al hoe of wat? Laat je iemand komen of doe je hetzelf?
pi_175431333
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:18 schreef john2406 het volgende:

[..]

Uiteraard weet je al hoe of wat? Laat je iemand komen of doe je hetzelf?
Ik heb vanmiddag contact gehad met een bedrijf dat door de gemeente is aangeraden. daar heb ik wat foto's naartoe gestuurd. ik ben voornemens om dat bedrijf langs te laten komen, dat zal hopelijk ergens volgende week worden.
pi_175431370
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:25 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Ik heb vanmiddag contact gehad met een bedrijf dat door de gemeente is aangeraden. daar heb ik wat foto's naartoe gestuurd. ik ben voornemens om dat bedrijf langs te laten komen, dat zal hopelijk ergens volgende week worden.
Gemeente aangeraden?
pi_175432045
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 18:26 schreef john2406 het volgende:

[..]

Gemeente aangeraden?
Ja, het blijkt dat dit bedrijf toestemming heeft van de gemeente om te mogen graven in gemeentegrond indien dat nodig blijkt.
pi_175432753
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:01 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Ja, het blijkt dat dit bedrijf toestemming heeft van de gemeente om te mogen graven in gemeentegrond indien dat nodig blijkt.
Horen we nog iets over het een of ander vooral waarom er twee buizen het pand schijnen te verlaten?
pi_175433534
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 19:32 schreef john2406 het volgende:

[..]

Horen we nog iets over het een of ander vooral waarom er twee buizen het pand schijnen te verlaten?
Zeker, zodra ik meer weet post ik het zeker hier. bedankt tot zover !
pi_175821597
Al iets meer bekend over de afloop?
pi_175826805
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 20:04 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Zeker, zodra ik meer weet post ik het zeker hier. bedankt tot zover !
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 21:19 schreef Dr88 het volgende:
Al iets meer bekend over de afloop?
pi_175844709
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2017 23:56 schreef john2406 het volgende:

[..]

[..]

Ja,
Er is deze week 2x een bedrijf langs gekomen die heeft een tweetal verstoppingen verholpen. zij hebben goed werk verricht. echter drie dagen later spoelde de wc niet door en bleef het waterpeil erg hoog. nogmaals bedrijf laten komen en die hadden urine stenen verwijderd (nooit van gehoord) dus het was toch nog niet helemaal schoon, in tegenstelling tot wat er werd beweerd.

Daarnaast geven ze aan dat de rioolpijp in m'n tuin is verzakt en dat dit moet worden aangepakt. dus opgraven en herstellen of laten doen door hun.

Ik begrijp niet precies hoe dat verzakken ontstaat en wat voor efffect dat heeft op de rioolpijp, ik zou verwachten dat hij dan ergens stuk gaat.

iemand dit al eens bij de hand gehad en hoe hebben jullie dat dan opgelost ?
pi_175845029
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 19:31 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Ja,
Er is deze week 2x een bedrijf langs gekomen die heeft een tweetal verstoppingen verholpen. zij hebben goed werk verricht. echter drie dagen later spoelde de wc niet door en bleef het waterpeil erg hoog. nogmaals bedrijf laten komen en die hadden urine stenen verwijderd (nooit van gehoord) dus het was toch nog niet helemaal schoon, in tegenstelling tot wat er werd beweerd.

Daarnaast geven ze aan dat de rioolpijp in m'n tuin is verzakt en dat dit moet worden aangepakt. dus opgraven en herstellen of laten doen door hun.

Ik begrijp niet precies hoe dat verzakken ontstaat en wat voor efffect dat heeft op de rioolpijp, ik zou verwachten dat hij dan ergens stuk gaat.

iemand dit al eens bij de hand gehad en hoe hebben jullie dat dan opgelost ?
Heb je nog oude gresbuizen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175845224
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 december 2017 19:43 schreef halfway het volgende:

[..]

Heb je nog oude gresbuizen?
Nee, het zijn 'gewone' PVC buizen.
pi_175846247
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 19:31 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Ja,
Er is deze week 2x een bedrijf langs gekomen die heeft een tweetal verstoppingen verholpen. zij hebben goed werk verricht. echter drie dagen later spoelde de wc niet door en bleef het waterpeil erg hoog. nogmaals bedrijf laten komen en die hadden urine stenen verwijderd (nooit van gehoord) dus het was toch nog niet helemaal schoon, in tegenstelling tot wat er werd beweerd.

Daarnaast geven ze aan dat de rioolpijp in m'n tuin is verzakt en dat dit moet worden aangepakt. dus opgraven en herstellen of laten doen door hun.

Ik begrijp niet precies hoe dat verzakken ontstaat en wat voor efffect dat heeft op de rioolpijp, ik zou verwachten dat hij dan ergens stuk gaat.

iemand dit al eens bij de hand gehad en hoe hebben jullie dat dan opgelost ?
nee nooit bij de hand gehad maar gezond klinkt het niet. Ik zou het laten aanpakken.

Hebben ze een camera inspectie gedaan ?
pi_175853365
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 19:31 schreef Piet200 het volgende:
iemand dit al eens bij de hand gehad en hoe hebben jullie dat dan opgelost ?
Jup...
Dit was wat er bij mij uiteindelijk ook aan de hand was.
De buis was verzakt, ik woon in een polder met kleigrond en dat gebeurd nou eenmaal.
Daardoor was de buis in een "kuil" komen te liggen (aka, hij liep weer naar boven toe), het gaat om centimeters maar dat heeft toch het effect dat resten zich beginnen op te hopen. Urinesteen kan zich daaraan hechten en bouwt zich langzaam op. Totdat de buis vol zit...
Wat bij mij dus het geval was, ze kregen het er niet uitgespoten, was letterlijk nog een gaatje van luttele centimeters doorsnede vrij.

Ik heb de buis opgegraven en deze vervangen voor een nieuwe. (dat stuk lag in mijn eigen tuin).
Nadat ik dat gedaan had leek alles goed te zijn. Maar enige later verstopte de boel weer.
Gelukkig had ik een deksel bovengronds gemaakt waarmee ik in de buis kon kijken. Ditmaal bleek het bij de gemeente te liggen, na enig aandringen kwam er een persoon van de gemeente langs om dit te bekijken en de buis bleek daar ook verzakt te zijn (en volgeslibt) die is toen ook opgegraven en vervangen door de gemeente.

Sindsdien nergens meer last van *knock on wood*

Hier is nog een topic over mijn verhaal destijds: K&W / Rioolbreuk (Advies gevraagd) [Met paint!]

Vandaar dat ik op jouw topic reageer omdat ik hetzelfde heb meegemaakt ;)
pi_175853500
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 19:31 schreef Piet200 het volgende:
Daarnaast geven ze aan dat de rioolpijp in m'n tuin is verzakt en dat dit moet worden aangepakt. dus opgraven en herstellen of laten doen door hun.
Uiteraard anders kan zich geen urinesteen vormen.
In het water wat blijft staan vormt zich dat, en ojay als het loslaat, dan is de zeik pas echt los.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-12-2017 22:56:48 ]
pi_175853803
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 22:54 schreef john2406 het volgende:
dan is de zeik pas echt los.
Letterlijk ja :D
Maar dan gaat zo'n plakkaat inderdaad schuin liggen en houd alles tegen...
pi_175861954
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 19:49 schreef Piet200 het volgende:

[..]

Waarom is het nu dat het schijnt dat je twee riool aansluitingen hebben doet?
pi_175872877
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 11:51 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waarom is het nu dat het schijnt dat je twee riool aansluitingen hebben doet?
Heb ik nog geen antwoord op, er staan nog een aantal vragen uit bij dit bedrijf waaronder deze.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')