abonnement Unibet Coolblue
pi_175381174
Mijn kat is vorige week overgekomen naar het buitenland, lange reis, maar alles leek heel goed te gaan. Eerste paar dagen alles oke, eerst alle deuren behalve keuken, bijkeuken en eetkamer dicht gedaan en langzaam steeds meer open gelaten. Nu heeft hij dus vanmorgen op een stil momentje op het bed in de logeerkamer geplast. Ik denk zelf dat het stress is van het verhuizen, maar wat kan ik nu doen om te zorgen dat het niet meer gebeurd?

Handig om te weten, toen ik ooit wateroverlast in huis had (dus stress) heeft hij dit ook een keer gedaan.
pi_175381382
Kat niet meer in die kamer laten komen.
pi_175381438
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 13:27 schreef Krollie het volgende:
Kat niet meer in die kamer laten komen.
Dat. En zorgen voor rust. Even aankijken, maar niet te lang wachten met naar de DA gaan om blaasproblemen uit te sluiten (kunnen ook door stress ontstaan). Bij een poes iets minder dramatisch dan bij een kater (ivm grotere kans op verstopping met vrij snel fatale gevolgen).
pi_175381867
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 13:30 schreef Queller het volgende:

[..]

Dat. En zorgen voor rust. Even aankijken, maar niet te lang wachten met naar de DA gaan om blaasproblemen uit te sluiten (kunnen ook door stress ontstaan). Bij een poes iets minder dramatisch dan bij een kater (ivm grotere kans op verstopping met vrij snel fatale gevolgen).
Deur is inderdaad weer dicht. Ga het maar even een paar dagen aankijken en dan maar naar de DA als het niet stopt.
pi_175382649
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 13:17 schreef Miss-X het volgende:

Handig om te weten, toen ik ooit wateroverlast in huis had (dus stress) heeft hij dit ook een keer gedaan.
Dacht bijna dat je ging zeggen dat jij dit ook een keer had gedaan.
5 Ferrari's op videoband!
pi_175383751
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 14:39 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Dacht bijna dat je ging zeggen dat jij dit ook een keer had gedaan.
Haha gelukkig niet 😂
pi_175395960
Dat is ook niet niks voor een kat; heb je een eigen territorium en huis, zit je ineens dagen lang in een kleine ruimte... en ineens zit je in een woning die je helemaal niet kent.

Sommige katten voelen zich vrij snel thuis, terwijl andere katten echt het gevoel hebben dat alle grond onder hun pootjes vandaag geslagen is.

Mijn oudste kat heeft sinds hij kwam aanlopen nog zo'n 4 verhuizingen binnen 2 jaar en 3 maanden meegemaakt. Die was haast niet anders gewend. Nu moet ik wel zeggen dat hij soms doet denken aan een hond; hecht meer aan mij, dan aan het huis en territorium. Meneer kan na 1 of anderhalf dag wennen eigenlijk gelijk naar buiten. De 1e keer onder begeleiding een blokje om, zodat hij het geuren stratenplan leert kennen (het belangrijkste om de weg terug te vinden).

Natuurlijk is het wel lastig als jouw kat geplast heeft op het logeerbed, maar ik zou me niet teveel zorgen maken. Is hij trouwens wel gecastreerd? Gecastreerde katers sproeien veel minder dan niet gecastreerde katers.

Wat me op de volgende vraag brengt; heeft jouw kat wel echt gepiest, of misschien gewoon gesproeid? Dat laatste is een teken van alvast afbakenen van het territorium. Dat is zowel goed als slecht nieuws. Het slechte nieuws is dat dit gedrag nog wel vaker kan voorkomen op diverse plekken in het huis. Het goede nieuws is, is dat dit doorgaans tijdelijk is (mits je dit gedrag corrigeert). Zodra hij zich echt veilig voelt in eigen huis, en hij naar buiten mag, zal het sproeien zich vooral concentreren op de tuin, tot hij zich ook daar zeker voelt.
pi_175407758
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 01:25 schreef Also-von-Oder het volgende:
Dat is ook niet niks voor een kat; heb je een eigen territorium en huis, zit je ineens dagen lang in een kleine ruimte... en ineens zit je in een woning die je helemaal niet kent.

Sommige katten voelen zich vrij snel thuis, terwijl andere katten echt het gevoel hebben dat alle grond onder hun pootjes vandaag geslagen is.

Mijn oudste kat heeft sinds hij kwam aanlopen nog zo'n 4 verhuizingen binnen 2 jaar en 3 maanden meegemaakt. Die was haast niet anders gewend. Nu moet ik wel zeggen dat hij soms doet denken aan een hond; hecht meer aan mij, dan aan het huis en territorium. Meneer kan na 1 of anderhalf dag wennen eigenlijk gelijk naar buiten. De 1e keer onder begeleiding een blokje om, zodat hij het geuren stratenplan leert kennen (het belangrijkste om de weg terug te vinden).

Natuurlijk is het wel lastig als jouw kat geplast heeft op het logeerbed, maar ik zou me niet teveel zorgen maken. Is hij trouwens wel gecastreerd? Gecastreerde katers sproeien veel minder dan niet gecastreerde katers.

Wat me op de volgende vraag brengt; heeft jouw kat wel echt gepiest, of misschien gewoon gesproeid? Dat laatste is een teken van alvast afbakenen van het territorium. Dat is zowel goed als slecht nieuws. Het slechte nieuws is dat dit gedrag nog wel vaker kan voorkomen op diverse plekken in het huis. Het goede nieuws is, is dat dit doorgaans tijdelijk is (mits je dit gedrag corrigeert). Zodra hij zich echt veilig voelt in eigen huis, en hij naar buiten mag, zal het sproeien zich vooral concentreren op de tuin, tot hij zich ook daar zeker voelt.
Hij heeft wel echt geplast, een flinke plas ook wel. Dierenarts zegt dat ik het even aan moet kijken, aangezien de reis inderdaad erg lang is geweest.

Hij is trouwens inderdaad wel gecastreerd. Verder lijkt hij nu weer gewoon op zijn gemakje.

Hoe kan je het beste (als het weer zou gebeuren) dit soort gedrag afleren?
  vrijdag 1 december 2017 @ 03:51:21 #9
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_175417414
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:28 schreef Miss-X het volgende:

[..]

Hij heeft wel echt geplast, een flinke plas ook wel. Dierenarts zegt dat ik het even aan moet kijken, aangezien de reis inderdaad erg lang is geweest.

Hij is trouwens inderdaad wel gecastreerd. Verder lijkt hij nu weer gewoon op zijn gemakje.

Hoe kan je het beste (als het weer zou gebeuren) dit soort gedrag afleren?
Ik concentreer me even op jouw laatste zin. Ik heb mijn eigen manieren, maar katten zijn (meestal gelukkig, maar niet altijd) bijzondere huisdieren. Geen kat is hetzelfde. Honden kunnen getraind worden, waardoor ze hetzelfde reageren. Katten hebben hun eigen karakter.

Je wordt het gelukkigst met een hond... of een kat, die je echt begrijpt. Een kat is een puzzel. Zelfs zonder verstand van katten, kun je voor een deel begrijpen.
Een ander deel kun je begrijpen als je jouw kat echt goed in de gaten houdt, en weet hoe hij/ zij in de buitenwereld in het leven staat. Ook dat zullen veel kattenliefhebbers nog min of meer begrijpen.

En dan heb je nog het derde level van katten: vooropgesteld, niemand zal een kat helemaal begrijpen, ze zijn ons te slim af.

Maar wat je eventueel kunt doen (ik begrijp dat jij slechts een kat hebt), dan zou ik eerst beginnen met een 2e kattenbak op de logeerkamer te plaatsen.

En nee, dat is niet per se de beste oplossing, maar misschien wel de oplossing waar jouw kat nu naar zoekt. Probeer het eerst eens, of het wel of niet de oplossing is, dat laat jouw kat je wel weten hahaha.
Maar hou jouw kat zover je kunt wel in de gaten. En als meneer op de verkeerde plek wil plassen of poepen, breek het direct af (achteraf werkt niet) en zet haar op de dichtst bijzijnde redelijk schone kattenbak. En ja, meneer zal je laten weten dat dit hem helemaal niet zint, maar jij bent degene die hem eten geeft, dus jij ben de dominante persoon!
pi_175421647
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 17:28 schreef Miss-X het volgende:

[..]

Hij heeft wel echt geplast, een flinke plas ook wel. Dierenarts zegt dat ik het even aan moet kijken, aangezien de reis inderdaad erg lang is geweest.

Hij is trouwens inderdaad wel gecastreerd. Verder lijkt hij nu weer gewoon op zijn gemakje.

Hoe kan je het beste (als het weer zou gebeuren) dit soort gedrag afleren?
Je ziet vaak dat dit soort gedrag verdwijnt als de stressfactoren zijn verdwenen. Je kunt je kat helpen door op de plekken waar hij graag is ook Feliwaystekkers in het stopcontact te steken. (Het is geen garantie, maar voor veel katten helpt dit de scherpe randjes van de stresssituatie af te halen :) ) . Verder zoveel mogelijk de regelmaat die hij vanouds gewend is aanhouden.

In de tussentijd zou ik de logeerkamer even niet meer toegankelijk maken; als het vaak gebeurt kan het gaan veranderen in gewoontegedrag. (Het kan wel zijn dat hij op andere plaatsen gaat plassen, dus de tip van een extra kattenbak is wel een goede. )

Mocht dit gedrag aanhouden, even langs de dierenarts om lichamelijke oorzaken uit te sluiten. Eventueel kun je dan ook iets van een Calmdieet gaan voeren. (Medicatie zoals clomicalm of atenolol kan ook, maar is misschien nu nog wat voorbarig)
pi_175421961
Kan stress zijn. Je kan een feliway stekker proberen, die geeft feromonen vrij die rust geven. Verder even afwachten, kattenbakken zonder deksel neerzetten niet in de buurt van voedsel of onrustige plekken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')