abonnement Unibet Coolblue
pi_175377869
quote:
Gesprekken tussen duizend horecaondernemers en Thuisbezorgd om een commissieverhoging tegen te houden zijn op niets uitgelopen. De horecaondernemers probeerden via het initiatief Horeca in Actie de verhoging van de commissie van de bezorgsite te voorkomen.

Op dit moment krijgt Thuisbezorgd voor elke bestelling die via de website wordt gedaan zo'n 12 procent commissie. Dat ontvangt het van elk restaurant dat een klant krijgt via het platform. Tot nu toe verliep dat altijd zonder problemen.

Maar nu heeft Thuisbezorgd aangekondigd de commissie te verhogen naar 13 procent. Voor veel ondernemers gaat dat te ver. De eerste jaren van de bestelwebsite vroeg het slechts 6 procent commissie aan de restaurants.

950 restaurants

Horecaondernemers zijn bang dat Thuisbezorgd de commissie later nog verder zal verhogen. Het initiatief Horeca in Actie verenigt boze restauranthouders die de commissieverhoging willen tegenhouden.

Dat verzet kreeg een serieuze omvang: ruim 950 restaurants sloten zich bij het initiatief aan. Horeca in Actie vroeg Thuisbezorgd de restauranthouders te zien als collectief, om zo een lagere commissie af te dwingen.

Maar de actie blijft tot dusver zonder resultaat. "Ze willen geen water bij de wijn doen, ze weigeren ons als collectief te zien", zegt initiatiefnemer Sleman Mirza.

Thuisbezorgd als monopolist?

Mirza, restauranthouder in Enschede, is teleurgesteld in de plannen van Thuisbezorgd. Hij is vooral bang dat de bestelwebsite zijn monopoliepositie verder zal versterken. Zo denkt hij dat restauranthouders straks ook bij Thuisbezorgd de voorraad moeten inkopen.

"In onze gesprekken gaf Thuisbezorgd aan zelfs bezig te zijn om ook als leverancier op te treden", vertelt Mirza. "Wij hebben aangegeven dat we dit onacceptabel vinden en dat we ons als collectief hiertegen zullen verdedigen."

Niet op eigen site goedkoper

Wat Horeca in Actie ook tegen de borst stuit, is de zogeheten 'pariteit-clausule'. Die clausule verbiedt restaurants op hun eigen website een lagere prijs voor maaltijden te hanteren dan via Thuisbezorgd.

Koninklijke Horeca Nederland vindt zo'n clausule zorgelijk. Voorzitter Robér Willemsen zegt met horecaondernemers te praten en binnenkort ook met Thuisbezorgd. "Daarnaast blijven we druk uitoefenen op de politiek, omdat andere Europese landen al wel een verbod op pariteitsclausules hebben. Waarom dan in Nederland niet?"

Eigen bestelsite

Het restaurant van Mirza zal vanaf januari rekening moeten houden met een commissie van 13 procent bij elke bestelling via Thuisbezorgd. Wel hoopt hij via een eigen platform, dat hij binnenkort lanceert, ook klanten te kunnen bedienen. "Dat wordt een website waar restauranthouders die zich daarbij aansluiten ook direct aandeelhouder worden. Zo'n constructie vind ik veel eerlijker."
https://nos.nl/artikel/22(...)everhoging-door.html
pi_175377906
Daarom gewoon direct bij de Turk bestellen. Bij mij zit er vaak genoeg een gratis blikje bij het eten ^O^
  woensdag 29 november 2017 @ 11:01:50 #3
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175377924
Tja restaurants doen het zelf...
Ik wist niet van het bestaan van ze af.. geen foldertje in de bus.. geen reclame maken.. maar wel opeens vanuit het niets opduiken op thuisbezorgd..
Anderen hebben enkel een telefoonnummer waar je een onverstaanbaar iemand aan de lijn krijgt.. anno 2017 is er geen restaurant te vinden waar je bij het restaurant zelf online kan bestellen..
  woensdag 29 november 2017 @ 11:04:10 #4
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175377963
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 10:59 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Daarom gewoon direct bij de Turk bestellen. Bij mij zit er vaak genoeg een gratis blikje bij het eten ^O^
Rammel rammel klets klets.. Ja lo zegma.. Rammel rammel klets klets

En hoe weet je wat je kan bestellen dan? Of roep je gewoon: broodjaa nu!
pi_175378009
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:01 schreef Zolderkamer het volgende:
Tja restaurants doen het zelf...
Ik wist niet van het bestaan van ze af.. geen foldertje in de bus.. geen reclame maken.. maar wel opeens vanuit het niets opduiken op thuisbezorgd..
Anderen hebben enkel een telefoonnummer waar je een onverstaanbaar iemand aan de lijn krijgt.. anno 2017 is er geen restaurant te vinden waar je bij het restaurant zelf online kan bestellen..
Er zijn hier zelfs een paar restaurants waar je alleen maar op thuisbezorgt kan bestellen. Op de website of als je belt verwijzen ze je door naar thuisbezorgt.
  woensdag 29 november 2017 @ 11:06:58 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175378017
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:04 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Rammel rammel klets klets.. Ja lo zegma.. Rammel rammel klets klets

En hoe weet je wat je kan bestellen dan? Of roep je gewoon: broodjaa nu!
Meeste tenten hebben ook nog wel een hobbysite van voor TB.nl waar je het menu op kan vinden. Vanwege het taalprobleem hebben vrijwel al die menu's van die handige nummers.

Mijn vaste shoarmatent heeft trouwens een Nederlands meisje als telefoniste. De Chinees spreekt vloeiend Nederlands.
And so is the past
  woensdag 29 november 2017 @ 11:07:52 #7
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175378031
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:06 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Er zijn hier zelfs een paar restaurants waar je alleen maar op thuisbezorgt kan bestellen. Op de website of als je belt verwijzen ze je door naar thuisbezorgt.
Ja dat zeg ik net.. :7
pi_175378053
De omzetstijging vermelden ze er niet bij.

Die is vele malen hoger dan deze 13%.

Vind het wel altijd vreemd dat bezorgers lage minimum bedragen hebben. Stel dat minstens op ¤15,- en het wordt al enigszins rendabel.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
  woensdag 29 november 2017 @ 11:09:02 #9
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175378056
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:06 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Meeste tenten hebben ook nog wel een hobbysite van voor TB.nl waar je het menu op kan vinden. Vanwege het taalprobleem hebben vrijwel al die menu's van die handige nummers.

Mijn vaste shoarmatent heeft trouwens een Nederlands meisje als telefoniste. De Chinees spreekt vloeiend Nederlands.
Die site's zijn gekoppeld aan thuisbezorgd... das een eis..
pi_175378076
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:09 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Die site's zijn gekoppeld aan thuisbezorgd... das een eis..
Heb een aantal restaurants met eigen bestelsysteem hoor. Daar krijg je dan korting. Is apart van TB.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_175378156
Dit weekend maar eens op inspelen, die app klonen, wat aanpassen, en gewoon 5% commissie vragen, op de bank liggen en lachen hoe het geld binnenstroomt voor geen klote uit te voeren. :')
pi_175378235
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:01 schreef Zolderkamer het volgende:
Tja restaurants doen het zelf...
Ik wist niet van het bestaan van ze af.. geen foldertje in de bus.. geen reclame maken.. maar wel opeens vanuit het niets opduiken op thuisbezorgd..
Anderen hebben enkel een telefoonnummer waar je een onverstaanbaar iemand aan de lijn krijgt.. anno 2017 is er geen restaurant te vinden waar je bij het restaurant zelf online kan bestellen..
Veel restaurants geven anders een folder mee tijdens de bestelling. Uit gemakzucht blijven de klanten toch via Thuisbezorgd te bestellen.
pi_175378273
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:08 schreef MichelWuyts het volgende:
De omzetstijging vermelden ze er niet bij.

Die is vele malen hoger dan deze 13%.

Vind het wel altijd vreemd dat bezorgers lage minimum bedragen hebben. Stel dat minstens op ¤15,- en het wordt al enigszins rendabel.
omzetstijging hoeft geen hogere winstmarges op te leveren. De NMa moet die pariteitsclausule verbieden en dan kunnen restaurants gewoon een thuisbezorgd tarief rekenen.
  woensdag 29 november 2017 @ 11:20:09 #14
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175378279
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:09 schreef MichelWuyts het volgende:

[..]

Heb een aantal restaurants met eigen bestelsysteem hoor. Daar krijg je dan korting. Is apart van TB.
Ik kreeg 1 keer bij een bestelling van TB een kaartje met een link naar een app van het restaurant zelf.. idd.. met korting..
Anderhalve maand later had het restaurant een andere eigenaar en naam...

Hier zijn ook maar een stuk of vijf tenten die meedoen.. 4 keer vleespizzaturk en 1 keer pizzaturk.. dus dat schiet al niet op..
De lokale chinees bezorgd niet.. heeft niet eens een site.. Maar als ik er eens in de vijf jaar iets haal, weet mevrouw gewoon mn naam... :')

Op de hoek van de straat is een paar maand geleden opeens een italiaan gekomen in een oud vvv kantoor.. Nergens een lijst te vinden.. geen nummer.. geen site.. geen TB..
Ik vraag me dan echt af wat die mensen denken te gaan doen met 5 tafels in hun toko..
Hebben die geen buurjochie die even iets online in elkaar kunnen flansen ofzo?

Ik snap die lui niet.. verderop zit nog een grillrestaurant waar de eigenaar/kok een beetje uit het raam loopt te loeren en in de lokale krant loopt te klagen dat het rustig is... Maar bezorgen ho maar..
pi_175378377
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

omzetstijging hoeft geen hogere winstmarges op te leveren. De NMa moet die pariteitsclausule verbieden en dan kunnen restaurants gewoon een thuisbezorgd tarief rekenen.
Misschien niet direct winst. Echter kun je de mensen aan het werk houden met omzet. Ik kan me voorstellen dat veel restaurants echt wel 40% omzet op thuisbezorgen maken. De winst zal netto echt wel hoger zijn.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_175378388
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:20 schreef Basp1 het volgende:
omzetstijging hoeft geen hogere winstmarges op te leveren. De NMa moet die pariteitsclausule verbieden en dan kunnen restaurants gewoon een thuisbezorgd tarief rekenen.
Dit inderdaad. Ook nog gewoon in het belang van de klanten zelf. Thuisbezorgd's monopolie drijft de prijzen van de producten enkel op.
pi_175378511
Ik vind het wel een beetje achteraf janken. Je hebt jezelf ooit aangesloten en toen was het allemaal nog rozengeur en maneschijn en was het alleen maar fijn dat TB de reclame deed en dat ze een website voor je maakten en dat je extra klandizie kreeg. En nu ineens zit je vast... Tja.

Ik bestel overigens niet via TB. Liever zoek ik gewoon zelf een leuke tent op en bel ze op. Het is net als bij Booking.com en andere tussensites: met relatief weinig werk en veel slimmigheid verdienen ze teveel over de rug van de mensen heen die het echte werk doen. Dat gun ik de tussensites niet.
Somebody that I used to know
  woensdag 29 november 2017 @ 11:31:46 #18
423464 JaafkeEHV
Vroeger JaafkeGB
pi_175378543
restaurant waar ik wel eens bestel (rotti/suri) heeft nu een kortingskaart voor als je NIET bij TB besteld.
Nadeel: Slecht nederlands aan de telefoon, lijn vaak bezet, adres doorgeven is een drama.
  woensdag 29 november 2017 @ 11:32:36 #19
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_175378559
Geen eigen kok in dienst hebben :’)
Ik ben inmiddels overleden
pi_175378646
quote:
2s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:30 schreef Postbus100 het volgende:
Ik vind het wel een beetje achteraf janken. Je hebt jezelf ooit aangesloten en toen was het allemaal nog rozengeur en maneschijn en was het alleen maar fijn dat TB de reclame deed en dat ze een website voor je maakten en dat je extra klandizie kreeg. En nu ineens zit je vast... Tja.
Je suggereert dat de stijgende commissiebedrag (van 6% in het begin naar 13% nu) in de lijn der verwachting lag, en dat daarom veel restauranthouders onterecht klagen over de monopolie van Thuisbezorgd?
pi_175378659
Lekker je eigen site opzetten dan. genoeg handige neefjes die dat voor een blikkie cola voor je regelen.
  woensdag 29 november 2017 @ 11:38:49 #22
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_175378691
Met 1000 ondernemers en dus bizar veel omzet lijkt het me geen enkel probleem om samen zelf een concurrent op te zetten. Het zal even duren voor je dezelfde naam hebt, maar als je je allemaal aan die dienst verbindt en thuisbezorgd afzweert, is daar niks meer te halen en moet de consument wel over naar het alternatief. En in feite verandert er ook niks.
Laffe huichelaar
  woensdag 29 november 2017 @ 11:40:08 #23
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_175378729
Voor 5-8 procent van de opbrengst van die bezorgverkopen kan je echt wel een site in de lucht houden die dit regelt en de site op de kaart zet.
Laffe huichelaar
  woensdag 29 november 2017 @ 11:40:12 #24
473473 Titan_Gel
Zomaar 7 cm erbij!
pi_175378731
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 10:59 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Daarom gewoon direct bij de Turk bestellen. Bij mij zit er vaak genoeg een gratis blikje bij het eten ^O^
Dit. Sla die tussenhandel incl. commissie gewoon over en gun de ondernemer wat hij verdient.
  woensdag 29 november 2017 @ 11:40:48 #25
473473 Titan_Gel
Zomaar 7 cm erbij!
pi_175378744
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2017 11:01 schreef Zolderkamer het volgende:
Tja restaurants doen het zelf...
Ik wist niet van het bestaan van ze af.. geen foldertje in de bus.. geen reclame maken.. maar wel opeens vanuit het niets opduiken op thuisbezorgd..
Anderen hebben enkel een telefoonnummer waar je een onverstaanbaar iemand aan de lijn krijgt.. anno 2017 is er geen restaurant te vinden waar je bij het restaurant zelf online kan bestellen..
Je hebt er zelf wel invloed op. Gewoon rechtstreeks bestellen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')