https://nos.nl/artikel/22(...)everhoging-door.htmlquote:Gesprekken tussen duizend horecaondernemers en Thuisbezorgd om een commissieverhoging tegen te houden zijn op niets uitgelopen. De horecaondernemers probeerden via het initiatief Horeca in Actie de verhoging van de commissie van de bezorgsite te voorkomen.
Op dit moment krijgt Thuisbezorgd voor elke bestelling die via de website wordt gedaan zo'n 12 procent commissie. Dat ontvangt het van elk restaurant dat een klant krijgt via het platform. Tot nu toe verliep dat altijd zonder problemen.
Maar nu heeft Thuisbezorgd aangekondigd de commissie te verhogen naar 13 procent. Voor veel ondernemers gaat dat te ver. De eerste jaren van de bestelwebsite vroeg het slechts 6 procent commissie aan de restaurants.
950 restaurants
Horecaondernemers zijn bang dat Thuisbezorgd de commissie later nog verder zal verhogen. Het initiatief Horeca in Actie verenigt boze restauranthouders die de commissieverhoging willen tegenhouden.
Dat verzet kreeg een serieuze omvang: ruim 950 restaurants sloten zich bij het initiatief aan. Horeca in Actie vroeg Thuisbezorgd de restauranthouders te zien als collectief, om zo een lagere commissie af te dwingen.
Maar de actie blijft tot dusver zonder resultaat. "Ze willen geen water bij de wijn doen, ze weigeren ons als collectief te zien", zegt initiatiefnemer Sleman Mirza.
Thuisbezorgd als monopolist?
Mirza, restauranthouder in Enschede, is teleurgesteld in de plannen van Thuisbezorgd. Hij is vooral bang dat de bestelwebsite zijn monopoliepositie verder zal versterken. Zo denkt hij dat restauranthouders straks ook bij Thuisbezorgd de voorraad moeten inkopen.
"In onze gesprekken gaf Thuisbezorgd aan zelfs bezig te zijn om ook als leverancier op te treden", vertelt Mirza. "Wij hebben aangegeven dat we dit onacceptabel vinden en dat we ons als collectief hiertegen zullen verdedigen."
Niet op eigen site goedkoper
Wat Horeca in Actie ook tegen de borst stuit, is de zogeheten 'pariteit-clausule'. Die clausule verbiedt restaurants op hun eigen website een lagere prijs voor maaltijden te hanteren dan via Thuisbezorgd.
Koninklijke Horeca Nederland vindt zo'n clausule zorgelijk. Voorzitter Robér Willemsen zegt met horecaondernemers te praten en binnenkort ook met Thuisbezorgd. "Daarnaast blijven we druk uitoefenen op de politiek, omdat andere Europese landen al wel een verbod op pariteitsclausules hebben. Waarom dan in Nederland niet?"
Eigen bestelsite
Het restaurant van Mirza zal vanaf januari rekening moeten houden met een commissie van 13 procent bij elke bestelling via Thuisbezorgd. Wel hoopt hij via een eigen platform, dat hij binnenkort lanceert, ook klanten te kunnen bedienen. "Dat wordt een website waar restauranthouders die zich daarbij aansluiten ook direct aandeelhouder worden. Zo'n constructie vind ik veel eerlijker."
Rammel rammel klets klets.. Ja lo zegma.. Rammel rammel klets kletsquote:Op woensdag 29 november 2017 10:59 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Daarom gewoon direct bij de Turk bestellen. Bij mij zit er vaak genoeg een gratis blikje bij het eten
Er zijn hier zelfs een paar restaurants waar je alleen maar op thuisbezorgt kan bestellen. Op de website of als je belt verwijzen ze je door naar thuisbezorgt.quote:Op woensdag 29 november 2017 11:01 schreef Zolderkamer het volgende:
Tja restaurants doen het zelf...
Ik wist niet van het bestaan van ze af.. geen foldertje in de bus.. geen reclame maken.. maar wel opeens vanuit het niets opduiken op thuisbezorgd..
Anderen hebben enkel een telefoonnummer waar je een onverstaanbaar iemand aan de lijn krijgt.. anno 2017 is er geen restaurant te vinden waar je bij het restaurant zelf online kan bestellen..
Meeste tenten hebben ook nog wel een hobbysite van voor TB.nl waar je het menu op kan vinden. Vanwege het taalprobleem hebben vrijwel al die menu's van die handige nummers.quote:Op woensdag 29 november 2017 11:04 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Rammel rammel klets klets.. Ja lo zegma.. Rammel rammel klets klets
En hoe weet je wat je kan bestellen dan? Of roep je gewoon: broodjaa nu!
Ja dat zeg ik net..quote:Op woensdag 29 november 2017 11:06 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Er zijn hier zelfs een paar restaurants waar je alleen maar op thuisbezorgt kan bestellen. Op de website of als je belt verwijzen ze je door naar thuisbezorgt.
Die site's zijn gekoppeld aan thuisbezorgd... das een eis..quote:Op woensdag 29 november 2017 11:06 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Meeste tenten hebben ook nog wel een hobbysite van voor TB.nl waar je het menu op kan vinden. Vanwege het taalprobleem hebben vrijwel al die menu's van die handige nummers.
Mijn vaste shoarmatent heeft trouwens een Nederlands meisje als telefoniste. De Chinees spreekt vloeiend Nederlands.
Heb een aantal restaurants met eigen bestelsysteem hoor. Daar krijg je dan korting. Is apart van TB.quote:Op woensdag 29 november 2017 11:09 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Die site's zijn gekoppeld aan thuisbezorgd... das een eis..
Veel restaurants geven anders een folder mee tijdens de bestelling. Uit gemakzucht blijven de klanten toch via Thuisbezorgd te bestellen.quote:Op woensdag 29 november 2017 11:01 schreef Zolderkamer het volgende:
Tja restaurants doen het zelf...
Ik wist niet van het bestaan van ze af.. geen foldertje in de bus.. geen reclame maken.. maar wel opeens vanuit het niets opduiken op thuisbezorgd..
Anderen hebben enkel een telefoonnummer waar je een onverstaanbaar iemand aan de lijn krijgt.. anno 2017 is er geen restaurant te vinden waar je bij het restaurant zelf online kan bestellen..
omzetstijging hoeft geen hogere winstmarges op te leveren. De NMa moet die pariteitsclausule verbieden en dan kunnen restaurants gewoon een thuisbezorgd tarief rekenen.quote:Op woensdag 29 november 2017 11:08 schreef MichelWuyts het volgende:
De omzetstijging vermelden ze er niet bij.
Die is vele malen hoger dan deze 13%.
Vind het wel altijd vreemd dat bezorgers lage minimum bedragen hebben. Stel dat minstens op ¤15,- en het wordt al enigszins rendabel.
Ik kreeg 1 keer bij een bestelling van TB een kaartje met een link naar een app van het restaurant zelf.. idd.. met korting..quote:Op woensdag 29 november 2017 11:09 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
Heb een aantal restaurants met eigen bestelsysteem hoor. Daar krijg je dan korting. Is apart van TB.
Misschien niet direct winst. Echter kun je de mensen aan het werk houden met omzet. Ik kan me voorstellen dat veel restaurants echt wel 40% omzet op thuisbezorgen maken. De winst zal netto echt wel hoger zijn.quote:Op woensdag 29 november 2017 11:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
omzetstijging hoeft geen hogere winstmarges op te leveren. De NMa moet die pariteitsclausule verbieden en dan kunnen restaurants gewoon een thuisbezorgd tarief rekenen.
Dit inderdaad. Ook nog gewoon in het belang van de klanten zelf. Thuisbezorgd's monopolie drijft de prijzen van de producten enkel op.quote:Op woensdag 29 november 2017 11:20 schreef Basp1 het volgende:
omzetstijging hoeft geen hogere winstmarges op te leveren. De NMa moet die pariteitsclausule verbieden en dan kunnen restaurants gewoon een thuisbezorgd tarief rekenen.
Je suggereert dat de stijgende commissiebedrag (van 6% in het begin naar 13% nu) in de lijn der verwachting lag, en dat daarom veel restauranthouders onterecht klagen over de monopolie van Thuisbezorgd?quote:Op woensdag 29 november 2017 11:30 schreef Postbus100 het volgende:
Ik vind het wel een beetje achteraf janken. Je hebt jezelf ooit aangesloten en toen was het allemaal nog rozengeur en maneschijn en was het alleen maar fijn dat TB de reclame deed en dat ze een website voor je maakten en dat je extra klandizie kreeg. En nu ineens zit je vast... Tja.
Dit. Sla die tussenhandel incl. commissie gewoon over en gun de ondernemer wat hij verdient.quote:Op woensdag 29 november 2017 10:59 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Daarom gewoon direct bij de Turk bestellen. Bij mij zit er vaak genoeg een gratis blikje bij het eten
Je hebt er zelf wel invloed op. Gewoon rechtstreeks bestellen.quote:Op woensdag 29 november 2017 11:01 schreef Zolderkamer het volgende:
Tja restaurants doen het zelf...
Ik wist niet van het bestaan van ze af.. geen foldertje in de bus.. geen reclame maken.. maar wel opeens vanuit het niets opduiken op thuisbezorgd..
Anderen hebben enkel een telefoonnummer waar je een onverstaanbaar iemand aan de lijn krijgt.. anno 2017 is er geen restaurant te vinden waar je bij het restaurant zelf online kan bestellen..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |