abonnement Unibet Coolblue
  maandag 27 november 2017 @ 23:29:18 #1
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_175352132
De cv-ketel in mn ouderlijk huis geeft problemen. De waterdruk valt geloof ik weg, en ook warm water is er dan niet niet. Kijk je dan op het schermpje van de cv-ketel, dan geeft ie coda A 02 of E 02. Paar keer resetten, en hij werkt weer even.

Voordat er een monteur ingeschakeld wordt, eerst hier nog even informatie inwinnen. Ik heb eigenlijk meer vertrouwen in de hier zittende vakidioten, dan die van een willekeurig CV-installateur na een eerdere ervaring. Misschien herkent een van de handige Harry´s of cv-boeren hier op Fok het euvel, en kan ie direct vertellen: 'vervang dat en dat onderdeel maar, dan is de kans bij 90% zeker dat het daarmee opgelost is'.

Hieronder de omschrijving van mn vader over het probleem, en wat ie zoal heeft gevonden.

De ketel is een Agpo Econforte CV-ketel, type HMC23 of HMC32, jaar of 20 oud maar eigenlijk nauwelijks problemen mee gehad al die jaren.

Het betreft code A 02 met omschrijving:
Te weinig ionisatie. Mogelijke oorzaken:
1/ Slechte gloeier of onvoldoende ver in de houder gestoken.
2/ Meet lekstroom van gloeiplug naar aarde.
- Neem stekerverbinding van gloeiplug los.
- Stel universeelmeter in op micro Amp. (wisselstroom).
- Sluit pen 1 aan op rode stekerblok gloeiplug en de andere pen op het
contra stekerblok van de gloeiplug.
- Indien stroom groter dan 5 micro amp. vervang dan de gloeiplug.
3/Controleer voordruk (max. ca. 30 mBar)
4/ Controleer slangetje tussen gasblok en branderkap, geknikt of scheurtjes.
5/ Controleer of gasdruk goed is ingesteld (zie desbetreffende hoofdstuk)
6/ Cpontroleer netspanning. Indien tussen nul en aarde en tussen fase en
aarde ca. 120 Volt aanwezig is, raadpleeg AGPO.

Volgens mij is 1/ niet van toepassing. De rest kan ik niet beoordelen/zien.

Het normale programma voorziet in drie maal de opstartprocedure voordat de
foutmelding verschijnt. Wat me wel opvalt is dat de gasvlammen klein
blijven en na een korte tijd uitgaan. Na een paar keer opstarten/resetten
doet hij het dan wel. Als de CV "aanstaat" (stand in venster O) gaat bij
tapwater aanvragen de vlammen wel gelijk hoog op. Kortom "het" zit dus
m.i. in het CV-gedeelte.
pi_175352790
Lekt ie niet gewoon? Ontluchters op de pompen of bij het boilervat, mijne was altijd lek. Doet de ventilator normaal? Sifon niet verstopt, zodat de brander vol condenswater licht?

Voor je een monteur laat komen, voor 1200¤ heb je een nieuwe, die gemiddeld al 100¤ gas bespaart per jaar.
.
  dinsdag 28 november 2017 @ 00:18:46 #3
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_175352917
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 00:05 schreef Fer het volgende:
Lekt ie niet gewoon? Ontluchters op de pompen of bij het boilervat, mijne was altijd lek. Doet de ventilator normaal? Sifon niet verstopt, zodat de brander vol condenswater licht?

Voor je een monteur laat komen, voor 1200¤ heb je een nieuwe, die gemiddeld al 100¤ gas bespaart per jaar.
Voor zover ik weet, zijn er geen lekkages bekend. Rest moet ik even navragen, ben dr morgen, overmorgen waarschijnlijk weer.

Voor 1200 euro een nieuwe klinkt leuk, maar daar komen ook nog installatiekosten ed. bij. En het probleem zit m ook een beetje op de plaats waar de huidige ketel hangt.

maar als er echt een cv-monteur bij moet komen, is dat wel het overwegen waard, want dat zal ongetwijfeld een paar honderd euro gaan kosten.
pi_175359244
Ik betaalde 1600 voor een Nefit Trendline met Easy thermostaat en installatie.

Een proline of Intergas met simpele thermostaat kan voor 1200 denk ik.
.
pi_175359705
Ik had met mijn Remeha Calenta ook te weinig ionisatie, daarvoor de ontstekertrafo en de ontsteker/gloeier vervangen hij ging weer als een raket.

Maar ja...20 jaar oud, als je een monteur laat komen ben je gegarandeerd ¤300 armer en dan is de vraag of hij het weer doet en voor hoe lang.

Ik zou investeren in een nieuwe.
Laat die handjes wapperen!
pi_175364131
Niet meer in investeren, gewoon vervangen. Kosten maken is zonde van je geld.

Wat je ook doet, neem geen nieuwe Agpo trouwens.
  vrijdag 1 december 2017 @ 05:32:07 #7
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_175417553
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 16:39 schreef Glad_Janus het volgende:
Niet meer in investeren, gewoon vervangen. Kosten maken is zonde van je geld.

Wat je ook doet, neem geen nieuwe Agpo trouwens.
Waarin geen nieuwe Agpo? Ding hier heeft 20 jaar redelijk probleemloos gedaan.

En de vraag die een ander stelde hierboven, ga ik later vandaag beantwoorden.
pi_175419226
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 05:32 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Waarin geen nieuwe Agpo? Ding hier heeft 20 jaar redelijk probleemloos gedaan.

En de vraag die een ander stelde hierboven, ga ik later vandaag beantwoorden.
Dan heb je geluk gehad. Volgens mij waren de oudere agpo en ferroli ketels nog wel redelijk. De nieuwere, afijn Google maar eens..
pi_175419376
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:23 schreef tux87 het volgende:

[..]

Dan heb je geluk gehad. Volgens mij waren de oudere agpo en ferroli ketels nog wel redelijk. De nieuwere, afijn Google maar eens..
Heel veel geluk gehad i.d.d., ik kan die Italiaans rommel niet meer zien :r

Die oude krengen zijn ook nog eens fase gevoelig, trek de stekker eruit en steek hem er omgedraaid weer in. Heeft veel storingen verholpen in mijn tijd, servicemonteur van de fabriek kwam vaak niet eens voordat het stekker omdraaien geprobeerd was (al is dat denk ik niet de oorzaak van deze storing want dan is het een E storing).

[ Bericht 8% gewijzigd door Juup© op 01-12-2017 09:57:04 (Aanvulling) ]
pi_175435721
Waar is CVboer gebleven ;(
  woensdag 3 januari 2018 @ 18:44:01 #11
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_176264951
Even een schopje omhoog.

Probleem zat 'm in de branderautomaat volgens een CV-boer. Inmiddels zit er een ander in en werkt alles weer.

Branderautomaten van dit type gaan kennelijk vaker kapot. Voor de handige Harry's: reparatie van de branderautomaat is goed mogelijk en niet zo heel moeilijk.

Er zijn ook gereviseerde exemplaren in omloop. Daarvan wordt/zijn de volgende onderdelen vervangen. Dit zijn dan ongetwijfeld ook vaak de boosdoeners.

- 50V/1000uF en alle overige condensatoren (25V/10uF en 25V/47uF) vervangen op de printplaat ( 400V/47uF is niet vervangen). Let op: de condensatoren hebben diverse typen behuizingen!
- G6N50E1D (gaan per 2 kapot, lastig verkrijgbaar, zoek een equivalent ervoor)
- veiligheidsweerstand, 2R2 tussen de trafo's.

- CNY75GA optocoupler
En, extra aangebracht: 2200pF 250V MKT, aan de onderzijde van de print tussen (-)pool van de 400V/47uF condensator en de ground/aarde.

De vetgedrukten lijken verband met elkaar te houden en gelijktijdig defect te gaan.
Daarmee lijken de problemen opgelost en zou ie weer een poos vooruit moeten kunnen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Kamelenteen op 03-01-2018 20:06:01 ]
  woensdag 3 januari 2018 @ 18:48:34 #12
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_176265074
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:23 schreef tux87 het volgende:

[..]

Dan heb je geluk gehad. Volgens mij waren de oudere agpo en ferroli ketels nog wel redelijk. De nieuwere, afijn Google maar eens..
Even gegoogled uiteraard. Het lijkt erop dat de Agpo Econforte / HMC een van de betere was kennelijk.
Alleen de branderautomaten waren daar redelijk vaak kapot. Maar blij wordt je niet van googlen.
pi_176267217
Branderautomaat gaat ook kapot door een verotte ventilator. Kreeg ooit na zo’n storing een nieuwe ventilator en gemodificeerde automaat, dan blijft het ook lang heel. Daarna begonnen de lekkages en drukverlies.
.
  woensdag 3 januari 2018 @ 20:41:59 #14
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_176267679
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 20:23 schreef Fer het volgende:
Branderautomaat gaat ook kapot door een verotte ventilator. Kreeg ooit na zo’n storing een nieuwe ventilator en gemodificeerde automaat, dan blijft het ook lang heel. Daarna begonnen de lekkages en drukverlies.
Zoiets heb ik ook gelezen. Dan vervang je de ventilator en blaast de branderautomaat zich alnog op, ofzo. Die ventilator is hier ook al eens vervangen, maar toen werkte ie nog wel. Liep alleen enorm stroef.

Dr liggen nu 2 branderautomaten hier, die defect waren/zijn. Eentje daarvan was reeds gereviseerd ooit en daar zijn dus die componenten hierboven beschreven vervangen. Daarvan was nu de 50V/1000uF defect geraakt. Stond heel licht bol. Capaciteit was nog maar 500uF, in plaats van 1000uF.. Waarschijnlijk veroorzaakte dat de klachten, dus die is eventjes vervangen.

De andere is van jaaaaaaren terug, en ooit is die vervangen en die heb ik ook even opengeschroefd. Daarvan zijn dus 2 van die G6N50E1D IGBT's kapot (doorgemeten, sluiting tussen collector en emitter), in dit geval de buitenste twee als je 'm opengeschroefd voor je hebt liggen. (Bij het eerder gereviseerde exemplaar waren de binnenste vervangen) En de veiligheidsweerstand (groen, tussen de twee trafo's in) is ook overduidelijk kapot. De waarde daarvan is niet meer te lezen, maar in het gereviseerde exemplaar is die vervangen door een 2R2-weerstand. Dus eentje van 2,2 Omn, 5W.

Anyway, voor hen die er ook mee kampen en een Agpo Econforte hebben. Dit draadje geeft enig inzicht in wat mogelijk defect is en voorkomt wellicht een torenhoge reparatiekosten.

Gisteren is er een nieuwe geplaatst, van marktplaats, nieuw nog.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kamelenteen op 03-01-2018 20:58:46 ]
pi_176267900
Mijne ging richting de ijzerboer, scheelt ook een hoop.
.
  woensdag 3 januari 2018 @ 20:59:56 #16
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_176268140
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2018 20:50 schreef Fer het volgende:
Mijne ging richting de ijzerboer, scheelt ook een hoop.
Ook een oplossing. Zolang ie verder nog goed werkt en reparatie simpel is, hier dus niet.
Even vervangen gaat niet zo makkelijk.
pi_176323334
Van de muur afschroeven, en een nieuwe ophangen... easy 🤓
pi_176323442
Overigens is printplaten repareren wel leuk, componenten kosten bijna niks. SMD zekeringen doe ik weleens voor werk, gepriegel, die dingen zijn 2mm groot ofzo,
.
  zaterdag 6 januari 2018 @ 23:19:17 #19
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_176335566
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 14:57 schreef Baszos het volgende:
Van de muur afschroeven, en een nieuwe ophangen... easy 🤓
Nee, niet easy hier. Betekent hoop moeite doen, vervolgens de leidingen moeten verleggen, enz.
Dan is een reparatie op dit moment goedkoper, als dat zelf te doen is. En als ie echt kapot is, gaan dr -denk ik- gewoon zonnepanelen op het dak. Denk ik.
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 januari 2018 15:05 schreef Fer het volgende:
Overigens is printplaten repareren wel leuk, componenten kosten bijna niks. SMD zekeringen doe ik weleens voor werk, gepriegel, die dingen zijn 2mm groot ofzo,
Ik ken het. Een pincet om het componentje op zn plek te drukken en goede flux doen wonderen ;) En een fijn soldeerboutje uiteraard.

Qua kosten is het vaak goed te doen, zeker ten op zichte van een nieuwe printplaat of laten repareren. JAmmere alleen is dat sommige onderdeeltjes soms niet te identificeren zijn, of lastig te krijgen zijn. Net als bijv. die G6N50E1Djes nu.
pi_176341335
Dan word ik langzaam benieuwd hoe je toestel erbij hangt ;)
pi_176341378
Of als je hem vervangt met zo’n klein modelletje van Remeha. Past alles opeens heel makkelijk, die Agpo is gewoon mega groot.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')