Ik denk dat je daar idd al snel aan zit bij 40K km per jaar, als het een nieuwere auto is dan is het component afschrijving hoger en onderhoud lager, en als het een oudere auto is dan is dat andersom, maar het totaal zal al snel rond de 650 per maand zitten.quote:Op donderdag 30 november 2017 23:09 schreef luns het volgende:
[..]
Sow. ¤200 per maand afschrijving, ¤200 per maand aan belasting, onderhoud en verzekering en dan nog eens de brandstofkosten (diesel) á 7 cent per kilometer, ¤230 per maand.
Dan kom ik met 40K kilometers per jaar aan zo’n ¤630 reiskosten per maand. Nog exclusief de aflossing en rente voor de aanschaf van de auto.
Zie ik iets over het hoofd en/of reken ik verkeerd?
Plus dat TS met een Prius het brandstofverbruik heel goed kan beheersen, er zijn weinig auto's zo gevoelig voor het gewicht van de rechtervoet als de Prius.quote:Op vrijdag 1 december 2017 08:07 schreef VEM2012 het volgende:
TS, is een 5 jaar oude prius niets? Lijkt mij betaalbaar.
Zou dat echt goedkoper zijn? Ik begrijp altijd dat zo’n prius weinig kosten met zich brengt en je koopt ze voor vrij weinig geld.quote:Op vrijdag 1 december 2017 08:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat TS met een Prius het brandstofverbruik heel goed kan beheersen, er zijn weinig auto's zo gevoelig voor het gewicht van de rechtervoet als de Prius.
Maar met 40K per jaar denk ik dat een diesel een beter idee is.
Diesel is rendabel vanaf 30.000+ is mij verteld. Zelfde situatie als TS hier ik wissel ook van baan. Zit te zoeken naar benzine icm 100.000 maxquote:Op vrijdag 1 december 2017 08:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat TS met een Prius het brandstofverbruik heel goed kan beheersen, er zijn weinig auto's zo gevoelig voor het gewicht van de rechtervoet als de Prius.
Maar met 40K per jaar denk ik dat een diesel een beter idee is.
Ik heb voordat ik een leaseauto kreeg dergelijke afstanden gereden.quote:Op dinsdag 28 november 2017 23:55 schreef luns het volgende:
Met 40.000 per jaar woon/werk kan en wil ik geen Fiesta gaan rijden.
Ik zat meer te denken aan een oude Audi (150.000+) Of een Toyota (de beste auto ter wereld).
Of wat iemand me anders kan adviseren.
Het klinkt misschien heel infantiel, maar ik rij al meer dan 20 jaar lease en heb geen idee wat nu precies verstandig is.
1 op 20 is prima haalbaar in een Prius (eigen ervaring), maar dan moet je je rechtervoet wel onder controle hebben.quote:Op vrijdag 1 december 2017 08:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zou dat echt goedkoper zijn? Ik begrijp altijd dat zo’n prius weinig kosten met zich brengt en je koopt ze voor vrij weinig geld.
Het is geen stoere auto en ik zou er zelf niet dood in gevonden willen worden, maar het lijkt mij een safe bet.
Volgens mij geldt die 30K voor een nieuwe auto, bij een tweedehands ligt dat omslagpunt lager.quote:Op vrijdag 1 december 2017 08:46 schreef Bastoenie het volgende:
[..]
Diesel is rendabel vanaf 30.000+ is mij verteld. Zelfde situatie als TS hier ik wissel ook van baan. Zit te zoeken naar benzine icm 100.000 max
Ik zoek ook in Duitsland trouwens maar blijft lastig:)
Dit klopt dus. Kan ik uit ervaring zeggen.quote:Op donderdag 30 november 2017 23:35 schreef luns het volgende:
[..]
Wow! Op de ANWB-site kom ik op ruim ¤900 per maand bij 40k kilometers voor mijn huidige auto (nieuw ¤27k bij aanschaf) met 150k op de teller bij een aanschafprijs van ¤10k nu.
Jezus gristus.
40000 km. pj. is best veel, dus hoge kosten. Dus iemand anders voor de kosten op laten draaien of zelf flink harken.quote:Op donderdag 30 november 2017 23:35 schreef luns het volgende:
[..]
Wow! Op de ANWB-site kom ik op ruim ¤900 per maand bij 40k kilometers voor mijn huidige auto (nieuw ¤27k bij aanschaf) met 150k op de teller bij een aanschafprijs van ¤10k nu.
Jezus gristus.
Ik zou toch alle kosten meenemen in de berekening.quote:Op vrijdag 1 december 2017 08:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
1 op 20 is prima haalbaar in een Prius (eigen ervaring), maar dan moet je je rechtervoet wel onder controle hebben.
1 op 20 moet met een beetje diesel ook wel te doen zijn, dus dan is het vooral brandstofprijzen de MRB naast elkaar leggen bij dat aantal km per jaar.
Ik denk dat de overige kosten bij zoveel km per jaar nagenoeg vergelijkbaar zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2017 09:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zou toch alle kosten meenemen in de berekening.
Die vuistregel van 30.000 km p/jr is slechts een vuistregel uitgaande van vergelijkbare modellen.
De TT heeft het over 40K woon-werk. Met een enkele reis van 80 km zit je daar al zo'n beetje aan.quote:Op vrijdag 1 december 2017 09:07 schreef Leandra het volgende:
Bij 40K per jaar, waarbij ik aanneem dat het gros zakelijke km's is, zou ik idd ook een auto van de zaak verwachten.
Nou, dat ligt anders bij de diverse merken flink uit elkaar. Dus dat zie ik anders.quote:Op vrijdag 1 december 2017 09:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat de overige kosten bij zoveel km per jaar nagenoeg vergelijkbaar zijn.
Nieuw kopen met zoveel KM's is het domste wat je kunt doen. De eerste 100.000 KM gaat je afschrijving als een malle, en dat bereik je al met 2,5 jaar.quote:Op donderdag 30 november 2017 12:54 schreef daNpy het volgende:
Met 40k per jaar zou ik een nieuwe auto nemen. Een tweedehands met 150k staat na 2 jaar al bijna op 2,5 ton.
Een nieuwe tikt de 2 ton pas na 5 jaar aan.
Ex lease is ideaal. Diesels die veel afstand hebben gemaakt in een jaar of vier. Je hebt er wel wat onderhoud aan, maar afschrijving is minder dan de helft van een nieuwe.quote:Op vrijdag 1 december 2017 10:16 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Nieuw kopen met zoveel KM's is het domste wat je kunt doen. De eerste 100.000 KM gaat je afschrijving als een malle, en dat bereik je al met 2,5 jaar.
Beter een auto kopen met 80-120k op de teller en die lekker 3 jaar rijden.
Mee eens. Had ik voor mijn huidige auto ook (reed ik meer KM's). Gekocht op +/- 160k, diesel en altijd goed onderhouden. Tot 350k zonder problemen mee gereden. Weggedaan omdat ik veel minder ging rijden.quote:Op vrijdag 1 december 2017 10:22 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ex lease is ideaal. Diesels die veel afstand hebben gemaakt in een jaar of vier. Je hebt er wel wat onderhoud aan, maar afschrijving is minder dan de helft van een nieuwe.
Bah roetfilters, wat een ellende, AdBlue erbij (duur, en zonder start je auto niet) en het feest is compleet .quote:Op vrijdag 1 december 2017 09:41 schreef Fer het volgende:
Toch is de aanname dat een moderne diesel wel even 400000km geen verstandige. Tot 2005 ging dat wel op. Maar daarna kwamen toch zaken als roetfilters en anti-NOx troep. Vervolgens downsize diesels die het vooral van hun Turbo moesten hebben (130pk uit een 1.6d) en dachten ze dat je olie ook wel 1x in de 40 of 50k kon vervangen.
Kan, maar je koopt wel troep van een ander met tweedehands. Met nieuw heb je in ieder geval garantie, wat onderhoud na x tijd en je rijdt ook wat moderns.quote:Op vrijdag 1 december 2017 10:16 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Nieuw kopen met zoveel KM's is het domste wat je kunt doen. De eerste 100.000 KM gaat je afschrijving als een malle, en dat bereik je al met 2,5 jaar.
Beter een auto kopen met 80-120k op de teller en die lekker 3 jaar rijden.
Budget is zwaar onvoldoende, maar ik begrijp dat hij de rest gaat lenen.quote:Op vrijdag 1 december 2017 13:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Kan, maar je koopt wel troep van een ander met tweedehands. Met nieuw heb je in ieder geval garantie, wat onderhoud na x tijd en je rijdt ook wat moderns.
Met (aanschaf-) kilometerstanden boven de 150 zit je na 1 jaar al op de kans dat groot onderhoud er wel aan zit te komen. Als je zo afhankelijk bent van je voertuig om naar je werk te komen zou ik dat risico zo klein mogelijk willen maken.
Maar waar ik het meeste van "schrik" is het budget van 3000,-
Moet je dan enkele 3 maanden die ketting vervangen?quote:Op vrijdag 1 december 2017 11:20 schreef Hyperdude het volgende:
Hier een BMW 118d automaat uit 2012 en net geen 80K kms voor ¤17000 met een normale historie bij een normale garage. https://www.autowereld.nl(...)4615700/details.html
Zoiets lijkt mij goed genoeg om 40000 kms. per jaar in rond te hangen en er nog een beetje levend uit te komen.
Maar kost volgens ANWB ¤993 per maand bij 40000 km per jaar, als je 'm na 4 jaar weer wegdoet.
Dure "hobby".
Aanschaffen na zeg 150k kilometers is juist een aanrader. Veel onderhoud is dan vaak al gebeurd.quote:Op vrijdag 1 december 2017 13:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Kan, maar je koopt wel troep van een ander met tweedehands. Met nieuw heb je in ieder geval garantie, wat onderhoud na x tijd en je rijdt ook wat moderns.
Met (aanschaf-) kilometerstanden boven de 150 zit je na 1 jaar al op de kans dat groot onderhoud er wel aan zit te komen. Als je zo afhankelijk bent van je voertuig om naar je werk te komen zou ik dat risico zo klein mogelijk willen maken.
Maar waar ik het meeste van "schrik" is het budget van 3000,-
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |