abonnement Unibet Coolblue
pi_175418467
TS, is een 5 jaar oude prius niets? Lijkt mij betaalbaar.
  vrijdag 1 december 2017 @ 08:17:27 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175418557
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 23:09 schreef luns het volgende:

[..]

Sow. ¤200 per maand afschrijving, ¤200 per maand aan belasting, onderhoud en verzekering en dan nog eens de brandstofkosten (diesel) á 7 cent per kilometer, ¤230 per maand.

Dan kom ik met 40K kilometers per jaar aan zo’n ¤630 reiskosten per maand. Nog exclusief de aflossing en rente voor de aanschaf van de auto.

Zie ik iets over het hoofd en/of reken ik verkeerd?
Ik denk dat je daar idd al snel aan zit bij 40K km per jaar, als het een nieuwere auto is dan is het component afschrijving hoger en onderhoud lager, en als het een oudere auto is dan is dat andersom, maar het totaal zal al snel rond de 650 per maand zitten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 1 december 2017 @ 08:22:53 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175418617
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 08:07 schreef VEM2012 het volgende:
TS, is een 5 jaar oude prius niets? Lijkt mij betaalbaar.
Plus dat TS met een Prius het brandstofverbruik heel goed kan beheersen, er zijn weinig auto's zo gevoelig voor het gewicht van de rechtervoet als de Prius.
Maar met 40K per jaar denk ik dat een diesel een beter idee is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175418836
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 08:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Plus dat TS met een Prius het brandstofverbruik heel goed kan beheersen, er zijn weinig auto's zo gevoelig voor het gewicht van de rechtervoet als de Prius.
Maar met 40K per jaar denk ik dat een diesel een beter idee is.
Zou dat echt goedkoper zijn? Ik begrijp altijd dat zo’n prius weinig kosten met zich brengt en je koopt ze voor vrij weinig geld.

Het is geen stoere auto en ik zou er zelf niet dood in gevonden willen worden, maar het lijkt mij een safe bet.
pi_175418858
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 08:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Plus dat TS met een Prius het brandstofverbruik heel goed kan beheersen, er zijn weinig auto's zo gevoelig voor het gewicht van de rechtervoet als de Prius.
Maar met 40K per jaar denk ik dat een diesel een beter idee is.
Diesel is rendabel vanaf 30.000+ is mij verteld. Zelfde situatie als TS hier ik wissel ook van baan. Zit te zoeken naar benzine icm 100.000 max
Ik zoek ook in Duitsland trouwens maar blijft lastig:)
pi_175418919
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 23:55 schreef luns het volgende:
Met 40.000 per jaar woon/werk kan en wil ik geen Fiesta gaan rijden.

Ik zat meer te denken aan een oude Audi (150.000+) Of een Toyota (de beste auto ter wereld).

Of wat iemand me anders kan adviseren.

Het klinkt misschien heel infantiel, maar ik rij al meer dan 20 jaar lease en heb geen idee wat nu precies verstandig is.
Ik heb voordat ik een leaseauto kreeg dergelijke afstanden gereden.

Reken bij een ex lease diesel op ongeveer 500 euro ex afschrijving.

Met name onderhoud tikt aan. Je moet 2x per jaar om olie en er verslijt toch wel veel aan banden, remmen, dynamo's en distributieriemen.

Als je echt gaat rekenen dan is 800 euro realistisch voor een auto van 15-20k.

Een oud en slecht onderhouden barrel is goedkoper... Maar met 40k wil je dat echt niet.
Whatever...
  vrijdag 1 december 2017 @ 08:52:33 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175418928
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 08:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Zou dat echt goedkoper zijn? Ik begrijp altijd dat zo’n prius weinig kosten met zich brengt en je koopt ze voor vrij weinig geld.

Het is geen stoere auto en ik zou er zelf niet dood in gevonden willen worden, maar het lijkt mij een safe bet.
1 op 20 is prima haalbaar in een Prius (eigen ervaring), maar dan moet je je rechtervoet wel onder controle hebben.
1 op 20 moet met een beetje diesel ook wel te doen zijn, dus dan is het vooral brandstofprijzen de MRB naast elkaar leggen bij dat aantal km per jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 1 december 2017 @ 08:54:26 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175418945
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 08:46 schreef Bastoenie het volgende:

[..]

Diesel is rendabel vanaf 30.000+ is mij verteld. Zelfde situatie als TS hier ik wissel ook van baan. Zit te zoeken naar benzine icm 100.000 max
Ik zoek ook in Duitsland trouwens maar blijft lastig:)
Volgens mij geldt die 30K voor een nieuwe auto, bij een tweedehands ligt dat omslagpunt lager.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175418950
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 23:35 schreef luns het volgende:

[..]

Wow! Op de ANWB-site kom ik op ruim ¤900 per maand bij 40k kilometers voor mijn huidige auto (nieuw ¤27k bij aanschaf) met 150k op de teller bij een aanschafprijs van ¤10k nu.

Jezus gristus.
Dit klopt dus. Kan ik uit ervaring zeggen.
Whatever...
  vrijdag 1 december 2017 @ 09:03:34 #60
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_175419034
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 23:35 schreef luns het volgende:

[..]

Wow! Op de ANWB-site kom ik op ruim ¤900 per maand bij 40k kilometers voor mijn huidige auto (nieuw ¤27k bij aanschaf) met 150k op de teller bij een aanschafprijs van ¤10k nu.

Jezus gristus.
40000 km. pj. is best veel, dus hoge kosten. Dus iemand anders voor de kosten op laten draaien of zelf flink harken. :)
Waarom zou je 40000 km. per jaar gaan rijden als het niet genoeg oplevert?
Alles is een keuze. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 1 december 2017 @ 09:07:12 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175419066
Bij 40K per jaar, waarbij ik aanneem dat het gros zakelijke km's is, zou ik idd ook een auto van de zaak verwachten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175419088
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 08:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

1 op 20 is prima haalbaar in een Prius (eigen ervaring), maar dan moet je je rechtervoet wel onder controle hebben.
1 op 20 moet met een beetje diesel ook wel te doen zijn, dus dan is het vooral brandstofprijzen de MRB naast elkaar leggen bij dat aantal km per jaar.
Ik zou toch alle kosten meenemen in de berekening.

Die vuistregel van 30.000 km p/jr is slechts een vuistregel uitgaande van vergelijkbare modellen.
  vrijdag 1 december 2017 @ 09:13:00 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175419127
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik zou toch alle kosten meenemen in de berekening.

Die vuistregel van 30.000 km p/jr is slechts een vuistregel uitgaande van vergelijkbare modellen.
Ik denk dat de overige kosten bij zoveel km per jaar nagenoeg vergelijkbaar zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175419168
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:07 schreef Leandra het volgende:
Bij 40K per jaar, waarbij ik aanneem dat het gros zakelijke km's is, zou ik idd ook een auto van de zaak verwachten.
De TT heeft het over 40K woon-werk. Met een enkele reis van 80 km zit je daar al zo'n beetje aan.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_175419456
Toch is de aanname dat een moderne diesel wel even 400000km geen verstandige. Tot 2005 ging dat wel op. Maar daarna kwamen toch zaken als roetfilters en anti-NOx troep. Vervolgens downsize diesels die het vooral van hun Turbo moesten hebben (130pk uit een 1.6d) en dachten ze dat je olie ook wel 1x in de 40 of 50k kon vervangen.
.
pi_175419515
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik denk dat de overige kosten bij zoveel km per jaar nagenoeg vergelijkbaar zijn.
Nou, dat ligt anders bij de diverse merken flink uit elkaar. Dus dat zie ik anders.
pi_175420035
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 12:54 schreef daNpy het volgende:
Met 40k per jaar zou ik een nieuwe auto nemen. Een tweedehands met 150k staat na 2 jaar al bijna op 2,5 ton.
Een nieuwe tikt de 2 ton pas na 5 jaar aan.
Nieuw kopen met zoveel KM's is het domste wat je kunt doen. De eerste 100.000 KM gaat je afschrijving als een malle, en dat bereik je al met 2,5 jaar.

Beter een auto kopen met 80-120k op de teller en die lekker 3 jaar rijden.
pi_175420140
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 10:16 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Nieuw kopen met zoveel KM's is het domste wat je kunt doen. De eerste 100.000 KM gaat je afschrijving als een malle, en dat bereik je al met 2,5 jaar.

Beter een auto kopen met 80-120k op de teller en die lekker 3 jaar rijden.
Ex lease is ideaal. Diesels die veel afstand hebben gemaakt in een jaar of vier. Je hebt er wel wat onderhoud aan, maar afschrijving is minder dan de helft van een nieuwe.
Whatever...
pi_175420198
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 10:22 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ex lease is ideaal. Diesels die veel afstand hebben gemaakt in een jaar of vier. Je hebt er wel wat onderhoud aan, maar afschrijving is minder dan de helft van een nieuwe.
Mee eens. Had ik voor mijn huidige auto ook (reed ik meer KM's). Gekocht op +/- 160k, diesel en altijd goed onderhouden. Tot 350k zonder problemen mee gereden. Weggedaan omdat ik veel minder ging rijden.

Was er erg tevreden over.
  vrijdag 1 december 2017 @ 11:20:14 #70
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_175421185
Hier een BMW 118d automaat uit 2012 en net geen 80K kms voor ¤17000 met een normale historie bij een normale garage. :) https://www.autowereld.nl(...)4615700/details.html
Zoiets lijkt mij goed genoeg om 40000 kms. per jaar in rond te hangen en er nog een beetje levend uit te komen. ;)
Maar kost volgens ANWB ¤993 per maand bij 40000 km per jaar, als je 'm na 4 jaar weer wegdoet.
Dure "hobby". :X

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 01-12-2017 11:29:11 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_175421588
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:41 schreef Fer het volgende:
Toch is de aanname dat een moderne diesel wel even 400000km geen verstandige. Tot 2005 ging dat wel op. Maar daarna kwamen toch zaken als roetfilters en anti-NOx troep. Vervolgens downsize diesels die het vooral van hun Turbo moesten hebben (130pk uit een 1.6d) en dachten ze dat je olie ook wel 1x in de 40 of 50k kon vervangen.
Bah roetfilters, wat een ellende, AdBlue erbij (duur, en zonder start je auto niet) en het feest is compleet :r.

Mijn auto's waren dan ook van voor 2005 :). Wel iets ouder, maar echt stuk gingen ze niet ;).

En aangezien TS maar 3k heeft, zou ik niet gaan lenen voor een auto.. Meest slechtste optie om in te investeren.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2017 11:39:49 ]
  vrijdag 1 december 2017 @ 13:09:21 #72
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175423427
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 10:16 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Nieuw kopen met zoveel KM's is het domste wat je kunt doen. De eerste 100.000 KM gaat je afschrijving als een malle, en dat bereik je al met 2,5 jaar.

Beter een auto kopen met 80-120k op de teller en die lekker 3 jaar rijden.
Kan, maar je koopt wel troep van een ander met tweedehands. Met nieuw heb je in ieder geval garantie, wat onderhoud na x tijd en je rijdt ook wat moderns.

Met (aanschaf-) kilometerstanden boven de 150 zit je na 1 jaar al op de kans dat groot onderhoud er wel aan zit te komen. Als je zo afhankelijk bent van je voertuig om naar je werk te komen zou ik dat risico zo klein mogelijk willen maken.

Maar waar ik het meeste van "schrik" is het budget van 3000,- :X
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_175423488
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 13:09 schreef daNpy het volgende:

[..]

Kan, maar je koopt wel troep van een ander met tweedehands. Met nieuw heb je in ieder geval garantie, wat onderhoud na x tijd en je rijdt ook wat moderns.

Met (aanschaf-) kilometerstanden boven de 150 zit je na 1 jaar al op de kans dat groot onderhoud er wel aan zit te komen. Als je zo afhankelijk bent van je voertuig om naar je werk te komen zou ik dat risico zo klein mogelijk willen maken.

Maar waar ik het meeste van "schrik" is het budget van 3000,- :X
Budget is zwaar onvoldoende, maar ik begrijp dat hij de rest gaat lenen.

Wat weer wel een extra kostenpost is.
  vrijdag 1 december 2017 @ 13:12:07 #74
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175423506
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 11:20 schreef Hyperdude het volgende:
Hier een BMW 118d automaat uit 2012 en net geen 80K kms voor ¤17000 met een normale historie bij een normale garage. :) https://www.autowereld.nl(...)4615700/details.html
Zoiets lijkt mij goed genoeg om 40000 kms. per jaar in rond te hangen en er nog een beetje levend uit te komen. ;)
Maar kost volgens ANWB ¤993 per maand bij 40000 km per jaar, als je 'm na 4 jaar weer wegdoet.
Dure "hobby". :X
Moet je dan enkele 3 maanden die ketting vervangen? :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_175423644
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 13:09 schreef daNpy het volgende:

[..]

Kan, maar je koopt wel troep van een ander met tweedehands. Met nieuw heb je in ieder geval garantie, wat onderhoud na x tijd en je rijdt ook wat moderns.

Met (aanschaf-) kilometerstanden boven de 150 zit je na 1 jaar al op de kans dat groot onderhoud er wel aan zit te komen. Als je zo afhankelijk bent van je voertuig om naar je werk te komen zou ik dat risico zo klein mogelijk willen maken.

Maar waar ik het meeste van "schrik" is het budget van 3000,- :X
Aanschaffen na zeg 150k kilometers is juist een aanrader. Veel onderhoud is dan vaak al gebeurd.

Groot onderhoud zal jet met 40k kilometers per jaar altijd hebben. Nieuw of gebruikt maakt niet zoveel uit, die banden en distributieriem komen toch wel.

Ik rijd tegenwoordig auto's van 500 euro als standaard auto mits een jaar APK. Natuurlijk heb je dan wel wat (bv lek remcilindertje van 2 tientjes) maar over het algemeen gezien kan je niet goedkoper rijden.
Nu moet ik wel zeggen dat ik er een oldtimer voor in de zomer en (nieuwe) luxe auto van de vrouw bij heb dus altijd terug kan vallen op een andere auto.

Voor 3000 euro ga je echt wel een fatsoenlijke auto vinden. Als je tenminste wilt inleveren op comfort zoals climate control en verwarmde stoelen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')