Goed bezig Andy!quote:Op woensdag 29 november 2017 10:49 schreef Andyy het volgende:
Is PTA niet een betere plek voor dit soort vragen?
Dat valt en staat met goed onderhoud. Tuurlijk zullen dingen slijten en vervangen moeten worden maar dat betekend niet dat je een paar keer per jaar stilvalt. Mijn auto kocht ik met 290k km en er staat nu na 2 jaar 370k km op. Ben welgeteld één keer stilgevallen toen ik de auto net een paar weken had.quote:Op woensdag 29 november 2017 21:41 schreef DieselTank het volgende:
40k per jaar op een auto van 150k lijkt me niet prettig, dan sta je waarschijnlijk een paar keer per jaar stil aan de kant van de weg. Ongeacht welke auto je hebt met uitzonderingen daargelaten.
Je naam is DieselTank en dan kom je met deze opmerking?! .quote:Op woensdag 29 november 2017 21:41 schreef DieselTank het volgende:
40k per jaar op een auto van 150k lijkt me niet prettig, dan sta je waarschijnlijk een paar keer per jaar stil aan de kant van de weg. Ongeacht welke auto je hebt met uitzonderingen daargelaten.
Dat is een mooie som van de totalen. De vraag is echter ook of de brandstof ook betaald werd door de baas.quote:Op woensdag 29 november 2017 23:14 schreef klnvntrbyt het volgende:
ik zit in een soortgelijke situatie, heb altijd geleased, maar ga nu verder als freelancer.
je netto vaste kosten als priverijder gaan oa bestaan uit
- afschrijving !
- wegenbelasting
- verzekering
- onderhoud en reparatie
- renteverlies
En variabel uiteraard brandstofkosten
je kunt hier eea berekenen:
https://www.anwb.nl/auto/kopen/auto-kiezen/autokosten
(vul ter referentie kenteken van je huidige leasauto in, alsof je deze zou blijven rijden)
Dit, minus je huidige netto bijtelling minus km-vergoeding, is wat je bij je nieuwe werkgever netto meer moet verdienen om het gebrek aan leaseauto te compenseren...
(En je zult merken dat je als leaserijder toch een luxepositie hebt...)
Dat laatste gaat toch gewoon van de bijtelling af?quote:Op dinsdag 28 november 2017 13:32 schreef Elfletterig het volgende:
Hoe de vergelijking uitvalt, heeft natuurlijk alles te maken met wat voor auto je kiest en welke voorwaarden je als leaserijder hebt bij je huidige werkgever. Ik had destijds niet alleen een bijtelling, maar moest ook nog maandelijks een flink bedrag voor privégebruik betalen.
Een oude Audi is vragen om problemen, maar dat geldt ook wel voor oude toyotas (waar haal je het vandaan dat dat de beste auto’s zijn?).quote:Op dinsdag 28 november 2017 23:55 schreef luns het volgende:
Met 40.000 per jaar woon/werk kan en wil ik geen Fiesta gaan rijden.
Ik zat meer te denken aan een oude Audi (150.000+) Of een Toyota (de beste auto ter wereld).
Of wat iemand me anders kan adviseren.
Het klinkt misschien heel infantiel, maar ik rij al meer dan 20 jaar lease en heb geen idee wat nu precies verstandig is.
Op de bruto-bijtelling ja. Dus netto betaal je alsnog een gedeelte eigen bijdrage.quote:Op donderdag 30 november 2017 08:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat laatste gaat toch gewoon van de bijtelling af?
Deels ja.quote:Op donderdag 30 november 2017 08:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat laatste gaat toch gewoon van de bijtelling af?
Ik zou iets Frans kiezen.quote:Op donderdag 30 november 2017 08:28 schreef VEM2012 het volgende:
Zeker bij lange afstanden zou ik iets Duits kiezen.
Plus de inruilwaarde van je A7. Lever je je lease auto in, heb je (weer) niets.quote:Op donderdag 30 november 2017 12:34 schreef eXplorer1 het volgende:
moest zelf de keuze maken, of lease-auto of KM-vergoeding, voor het laatste gekozen en een fijne A6 TDI (2007) voor de deur staan, geen moment spijt van, iets duurder aan de einde van de rit maar de auto an sich maakt een HOOP goed.
Niet alle fransen hebben de zelfde stoel hequote:Op donderdag 30 november 2017 14:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Krijg ik last van mijn rug van bij lange ritten.
Nee, maar ik heb ook wel meer dan één fransoos van binnen gezien. Zijn toch vaak wat zachtere stoelen. Daarnaast vind ik de afwerking vaak wat tegenvallen. En echt mooie en lekkere modellen maken ze ook niet meer (in de jaren 80 was dat beter).quote:Op donderdag 30 november 2017 16:44 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Niet alle fransen hebben de zelfde stoel he
Op wat voor afschrijving moet ik dan rekenen?quote:Op donderdag 30 november 2017 09:57 schreef Hyperdude het volgende:
Wat is het budget? Zou een 120d automaat oid. nemen. Zuunige, redelijk vlotte auto voor 40K kms. 2013 ¤20-22K
Ja maar de vorige auto koste maar 200 p/m, dat betekent dat rest van het geld toch overboord kan ?quote:
Dan zou ik geen ¤20K uitgeven aan een auto, maar max ¤10K oid.quote:Op donderdag 30 november 2017 20:53 schreef luns het volgende:
[..]
Op wat voor afschrijving moet ik dan rekenen?
Ik heb maar 3K beschikbaar om een auto te kopen, de rest zou ik moeten lenen.
Sow. ¤200 per maand afschrijving, ¤200 per maand aan belasting, onderhoud en verzekering en dan nog eens de brandstofkosten (diesel) á 7 cent per kilometer, ¤230 per maand.quote:Op donderdag 30 november 2017 21:41 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dan zou ik geen ¤20K uitgeven aan een auto, maar max ¤10K oid.
Polo TDI?
Denk dat je bij een auto van ¤20K toch wel iets van ¤2500 pj. afschrijft, bij 40000 kms. pj. (natte vinger)
Wow! Op de ANWB-site kom ik op ruim ¤900 per maand bij 40k kilometers voor mijn huidige auto (nieuw ¤27k bij aanschaf) met 150k op de teller bij een aanschafprijs van ¤10k nu.quote:Op woensdag 29 november 2017 23:14 schreef klnvntrbyt het volgende:
ik zit in een soortgelijke situatie, heb altijd geleased, maar ga nu verder als freelancer.
je netto vaste kosten als priverijder gaan oa bestaan uit
- afschrijving !
- wegenbelasting
- verzekering
- onderhoud en reparatie
- renteverlies
En variabel uiteraard brandstofkosten
je kunt hier eea berekenen:
https://www.anwb.nl/auto/kopen/auto-kiezen/autokosten
(vul ter referentie kenteken van je huidige leasauto in, alsof je deze zou blijven rijden)
Dit, minus je huidige netto bijtelling minus km-vergoeding, is wat je bij je nieuwe werkgever netto meer moet verdienen om het gebrek aan leaseauto te compenseren...
(En je zult merken dat je als leaserijder toch een luxepositie hebt...)
Ook de DS modellen? Die zijn wel fijn van binnen hoor.quote:Op donderdag 30 november 2017 19:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, maar ik heb ook wel meer dan één fransoos van binnen gezien. Zijn toch vaak wat zachtere stoelen. Daarnaast vind ik de afwerking vaak wat tegenvallen. En echt mooie en lekkere modellen maken ze ook niet meer (in de jaren 80 was dat beter).
Je bedoelt 200 per kwartaal aan belasting voor een Polo?quote:Op donderdag 30 november 2017 23:09 schreef luns het volgende:
[..]
Sow. ¤200 per maand afschrijving, ¤200 per maand aan belasting, onderhoud en verzekering en dan nog eens de brandstofkosten (diesel) á 7 cent per kilometer, ¤230 per maand.
Dan kom ik met 40K kilometers per jaar aan zo’n ¤630 reiskosten per maand. Nog exclusief de aflossing en rente voor de aanschaf van de auto.
Zie ik iets over het hoofd en/of reken ik verkeerd?
Ignorance is bliss, jeweetttog.quote:Op donderdag 30 november 2017 23:43 schreef Fer het volgende:
Een knappe Golf Tdi kost in de lease ook 600-700¤ per maand bij 40000km, dat moet jij als leaserijder ook weten. Tel daar 150¤ diesel en 21% btw bij op en je zit zo over de 900¤.
Misschien eens kijken naar iets degelijks van een jaar of 12 tot 15 oud. Een Volvo V50 ofzo met 3 ton op de teller. Zit ook gewoon alles op en aan en mits de auto goed verzorgd is kun je er prima mee voor de dag komen. Als je er eentje aanschaft voor rond de 3000 euro schrijf je misschien 5 tientjes per maand af, als het niet minder is.quote:Op donderdag 30 november 2017 20:53 schreef luns het volgende:
[..]
Op wat voor afschrijving moet ik dan rekenen?
Ik heb maar 3K beschikbaar om een auto te kopen, de rest zou ik moeten lenen.
Wanneer we vriendjes zouden zijn zou ik je alle ins en outs vertellen, okee?quote:Op donderdag 30 november 2017 23:49 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Je bedoelt 200 per kwartaal aan belasting voor een Polo?
Verder, hoe kan het dat je na zoveel jaren werk, met leasebak inbegrepen, slechts ¤3000 tot je beschikking hebt..
Ik vind dat echt vreemd..
350¤ is de bijtelling, daarover betaal je de inkomstenbelasting. Bij mij komt dat uit op iets van 140¤.quote:Op donderdag 30 november 2017 23:49 schreef luns het volgende:
[..]
Ignorance is bliss, jeweetttog.
Volgens mij ligt mijn leasebudget rond de ¤700 waarvoor ik m’n Volkswagen-kloon kan rijden. Ik ga er even vanuit (wederom; ignorance) dat dat inclusief brandstof is.
Niet dat het me interesseert, overigens; ik betaal 14% bijtelling (zo’n ¤350 per maand) voor een auto van ¤27k. That’s all I know.
Al 20 jaar lease. Weet ik veel wat een auto kost.
Thanks dudequote:Op vrijdag 1 december 2017 00:07 schreef Fer het volgende:
[..]
350¤ is de bijtelling, daarover betaal je de inkomstenbelasting. Bij mij komt dat uit op iets van 140¤.
Maar goed, 14% is niet meer een nieuwe leaseauto van 21% zal uitkomen op 210-220¤ per maand dat van mijn salaris af gaat.
Heb jij trouwens nog een eigen bijdrage voor de leaseauto? Dat betaal je dan straks ook niet meer.
Dussss
Geen bijtelling 200¤
geen eigen bijdrage 50¤ (voorbeeld)
Wel reiskostenvergoeding 300¤
Dan heb je dus al een budget 550¤
Autokosten zijn 900¤ in de maand, dus moet je nog 350¤ netto bijverdienen. Bruto ongeveer 500-550¤
Mijn oude liefde; Volvo. Ooit (als een van de twee eigen auto’s die ik ooit gehad heb) een 440 gehad. Inbetween jobs, dan. Zonder kinderen, zonder verantwoordelijkheden.quote:Op donderdag 30 november 2017 23:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Misschien eens kijken naar iets degelijks van een jaar of 12 tot 15 oud. Een Volvo V50 ofzo met 3 ton op de teller. Zit ook gewoon alles op en aan en mits de auto goed verzorgd is kun je er prima mee voor de dag komen. Als je er eentje aanschaft voor rond de 3000 euro schrijf je misschien 5 tientjes per maand af, als het niet minder is.
Dat dit jou verbaast vind ik nou weer verbazingwekkend.quote:Op donderdag 30 november 2017 23:35 schreef luns het volgende:
[..]
Wow! Op de ANWB-site kom ik op ruim ¤900 per maand bij 40k kilometers voor mijn huidige auto (nieuw ¤27k bij aanschaf) met 150k op de teller bij een aanschafprijs van ¤10k nu.
Jezus gristus.
Nog steeds plastic wat de klok slaat.quote:Op donderdag 30 november 2017 23:43 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Ook de DS modellen? Die zijn wel fijn van binnen hoor.
Ik denk dat je daar idd al snel aan zit bij 40K km per jaar, als het een nieuwere auto is dan is het component afschrijving hoger en onderhoud lager, en als het een oudere auto is dan is dat andersom, maar het totaal zal al snel rond de 650 per maand zitten.quote:Op donderdag 30 november 2017 23:09 schreef luns het volgende:
[..]
Sow. ¤200 per maand afschrijving, ¤200 per maand aan belasting, onderhoud en verzekering en dan nog eens de brandstofkosten (diesel) á 7 cent per kilometer, ¤230 per maand.
Dan kom ik met 40K kilometers per jaar aan zo’n ¤630 reiskosten per maand. Nog exclusief de aflossing en rente voor de aanschaf van de auto.
Zie ik iets over het hoofd en/of reken ik verkeerd?
Plus dat TS met een Prius het brandstofverbruik heel goed kan beheersen, er zijn weinig auto's zo gevoelig voor het gewicht van de rechtervoet als de Prius.quote:Op vrijdag 1 december 2017 08:07 schreef VEM2012 het volgende:
TS, is een 5 jaar oude prius niets? Lijkt mij betaalbaar.
Zou dat echt goedkoper zijn? Ik begrijp altijd dat zo’n prius weinig kosten met zich brengt en je koopt ze voor vrij weinig geld.quote:Op vrijdag 1 december 2017 08:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat TS met een Prius het brandstofverbruik heel goed kan beheersen, er zijn weinig auto's zo gevoelig voor het gewicht van de rechtervoet als de Prius.
Maar met 40K per jaar denk ik dat een diesel een beter idee is.
Diesel is rendabel vanaf 30.000+ is mij verteld. Zelfde situatie als TS hier ik wissel ook van baan. Zit te zoeken naar benzine icm 100.000 maxquote:Op vrijdag 1 december 2017 08:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat TS met een Prius het brandstofverbruik heel goed kan beheersen, er zijn weinig auto's zo gevoelig voor het gewicht van de rechtervoet als de Prius.
Maar met 40K per jaar denk ik dat een diesel een beter idee is.
Ik heb voordat ik een leaseauto kreeg dergelijke afstanden gereden.quote:Op dinsdag 28 november 2017 23:55 schreef luns het volgende:
Met 40.000 per jaar woon/werk kan en wil ik geen Fiesta gaan rijden.
Ik zat meer te denken aan een oude Audi (150.000+) Of een Toyota (de beste auto ter wereld).
Of wat iemand me anders kan adviseren.
Het klinkt misschien heel infantiel, maar ik rij al meer dan 20 jaar lease en heb geen idee wat nu precies verstandig is.
1 op 20 is prima haalbaar in een Prius (eigen ervaring), maar dan moet je je rechtervoet wel onder controle hebben.quote:Op vrijdag 1 december 2017 08:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zou dat echt goedkoper zijn? Ik begrijp altijd dat zo’n prius weinig kosten met zich brengt en je koopt ze voor vrij weinig geld.
Het is geen stoere auto en ik zou er zelf niet dood in gevonden willen worden, maar het lijkt mij een safe bet.
Volgens mij geldt die 30K voor een nieuwe auto, bij een tweedehands ligt dat omslagpunt lager.quote:Op vrijdag 1 december 2017 08:46 schreef Bastoenie het volgende:
[..]
Diesel is rendabel vanaf 30.000+ is mij verteld. Zelfde situatie als TS hier ik wissel ook van baan. Zit te zoeken naar benzine icm 100.000 max
Ik zoek ook in Duitsland trouwens maar blijft lastig:)
Dit klopt dus. Kan ik uit ervaring zeggen.quote:Op donderdag 30 november 2017 23:35 schreef luns het volgende:
[..]
Wow! Op de ANWB-site kom ik op ruim ¤900 per maand bij 40k kilometers voor mijn huidige auto (nieuw ¤27k bij aanschaf) met 150k op de teller bij een aanschafprijs van ¤10k nu.
Jezus gristus.
40000 km. pj. is best veel, dus hoge kosten. Dus iemand anders voor de kosten op laten draaien of zelf flink harken.quote:Op donderdag 30 november 2017 23:35 schreef luns het volgende:
[..]
Wow! Op de ANWB-site kom ik op ruim ¤900 per maand bij 40k kilometers voor mijn huidige auto (nieuw ¤27k bij aanschaf) met 150k op de teller bij een aanschafprijs van ¤10k nu.
Jezus gristus.
Ik zou toch alle kosten meenemen in de berekening.quote:Op vrijdag 1 december 2017 08:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
1 op 20 is prima haalbaar in een Prius (eigen ervaring), maar dan moet je je rechtervoet wel onder controle hebben.
1 op 20 moet met een beetje diesel ook wel te doen zijn, dus dan is het vooral brandstofprijzen de MRB naast elkaar leggen bij dat aantal km per jaar.
Ik denk dat de overige kosten bij zoveel km per jaar nagenoeg vergelijkbaar zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2017 09:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zou toch alle kosten meenemen in de berekening.
Die vuistregel van 30.000 km p/jr is slechts een vuistregel uitgaande van vergelijkbare modellen.
De TT heeft het over 40K woon-werk. Met een enkele reis van 80 km zit je daar al zo'n beetje aan.quote:Op vrijdag 1 december 2017 09:07 schreef Leandra het volgende:
Bij 40K per jaar, waarbij ik aanneem dat het gros zakelijke km's is, zou ik idd ook een auto van de zaak verwachten.
Nou, dat ligt anders bij de diverse merken flink uit elkaar. Dus dat zie ik anders.quote:Op vrijdag 1 december 2017 09:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat de overige kosten bij zoveel km per jaar nagenoeg vergelijkbaar zijn.
Nieuw kopen met zoveel KM's is het domste wat je kunt doen. De eerste 100.000 KM gaat je afschrijving als een malle, en dat bereik je al met 2,5 jaar.quote:Op donderdag 30 november 2017 12:54 schreef daNpy het volgende:
Met 40k per jaar zou ik een nieuwe auto nemen. Een tweedehands met 150k staat na 2 jaar al bijna op 2,5 ton.
Een nieuwe tikt de 2 ton pas na 5 jaar aan.
Ex lease is ideaal. Diesels die veel afstand hebben gemaakt in een jaar of vier. Je hebt er wel wat onderhoud aan, maar afschrijving is minder dan de helft van een nieuwe.quote:Op vrijdag 1 december 2017 10:16 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Nieuw kopen met zoveel KM's is het domste wat je kunt doen. De eerste 100.000 KM gaat je afschrijving als een malle, en dat bereik je al met 2,5 jaar.
Beter een auto kopen met 80-120k op de teller en die lekker 3 jaar rijden.
Mee eens. Had ik voor mijn huidige auto ook (reed ik meer KM's). Gekocht op +/- 160k, diesel en altijd goed onderhouden. Tot 350k zonder problemen mee gereden. Weggedaan omdat ik veel minder ging rijden.quote:Op vrijdag 1 december 2017 10:22 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ex lease is ideaal. Diesels die veel afstand hebben gemaakt in een jaar of vier. Je hebt er wel wat onderhoud aan, maar afschrijving is minder dan de helft van een nieuwe.
Bah roetfilters, wat een ellende, AdBlue erbij (duur, en zonder start je auto niet) en het feest is compleet .quote:Op vrijdag 1 december 2017 09:41 schreef Fer het volgende:
Toch is de aanname dat een moderne diesel wel even 400000km geen verstandige. Tot 2005 ging dat wel op. Maar daarna kwamen toch zaken als roetfilters en anti-NOx troep. Vervolgens downsize diesels die het vooral van hun Turbo moesten hebben (130pk uit een 1.6d) en dachten ze dat je olie ook wel 1x in de 40 of 50k kon vervangen.
Kan, maar je koopt wel troep van een ander met tweedehands. Met nieuw heb je in ieder geval garantie, wat onderhoud na x tijd en je rijdt ook wat moderns.quote:Op vrijdag 1 december 2017 10:16 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Nieuw kopen met zoveel KM's is het domste wat je kunt doen. De eerste 100.000 KM gaat je afschrijving als een malle, en dat bereik je al met 2,5 jaar.
Beter een auto kopen met 80-120k op de teller en die lekker 3 jaar rijden.
Budget is zwaar onvoldoende, maar ik begrijp dat hij de rest gaat lenen.quote:Op vrijdag 1 december 2017 13:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Kan, maar je koopt wel troep van een ander met tweedehands. Met nieuw heb je in ieder geval garantie, wat onderhoud na x tijd en je rijdt ook wat moderns.
Met (aanschaf-) kilometerstanden boven de 150 zit je na 1 jaar al op de kans dat groot onderhoud er wel aan zit te komen. Als je zo afhankelijk bent van je voertuig om naar je werk te komen zou ik dat risico zo klein mogelijk willen maken.
Maar waar ik het meeste van "schrik" is het budget van 3000,-
Moet je dan enkele 3 maanden die ketting vervangen?quote:Op vrijdag 1 december 2017 11:20 schreef Hyperdude het volgende:
Hier een BMW 118d automaat uit 2012 en net geen 80K kms voor ¤17000 met een normale historie bij een normale garage. https://www.autowereld.nl(...)4615700/details.html
Zoiets lijkt mij goed genoeg om 40000 kms. per jaar in rond te hangen en er nog een beetje levend uit te komen.
Maar kost volgens ANWB ¤993 per maand bij 40000 km per jaar, als je 'm na 4 jaar weer wegdoet.
Dure "hobby".
Aanschaffen na zeg 150k kilometers is juist een aanrader. Veel onderhoud is dan vaak al gebeurd.quote:Op vrijdag 1 december 2017 13:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Kan, maar je koopt wel troep van een ander met tweedehands. Met nieuw heb je in ieder geval garantie, wat onderhoud na x tijd en je rijdt ook wat moderns.
Met (aanschaf-) kilometerstanden boven de 150 zit je na 1 jaar al op de kans dat groot onderhoud er wel aan zit te komen. Als je zo afhankelijk bent van je voertuig om naar je werk te komen zou ik dat risico zo klein mogelijk willen maken.
Maar waar ik het meeste van "schrik" is het budget van 3000,-
Jaja allemaal makkelijk praten, tenzij je langs de weg wil staan met je barrel en geen backup hebt.quote:Op vrijdag 1 december 2017 13:17 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Aanschaffen na zeg 150k kilometers is juist een aanrader. Veel onderhoud is dan vaak al gebeurd.
Groot onderhoud zal jet met 40k kilometers per jaar altijd hebben. Nieuw of gebruikt maakt niet zoveel uit, die banden en distributieriem komen toch wel.
Ik rijd tegenwoordig auto's van 500 euro als standaard auto mits een jaar APK. Natuurlijk heb je dan wel wat (bv lek remcilindertje van 2 tientjes) maar over het algemeen gezien kan je niet goedkoper rijden.
Nu moet ik wel zeggen dat ik er een oldtimer voor in de zomer en (nieuwe) luxe auto van de vrouw bij heb dus altijd terug kan vallen op een andere auto.
Voor 3000 euro ga je echt wel een fatsoenlijke auto vinden. Als je tenminste wilt inleveren op comfort zoals climate control en verwarmde stoelen.
echter, wel weer afschrijving.quote:Op donderdag 30 november 2017 16:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Plus de inruilwaarde van je A7. Lever je je lease auto in, heb je (weer) niets.
ik vind dat niks, ipv de A6 had ik ook gereden/gekeken in/naar de Touareg en de cayenne, man is het MRB totaal niet waard vond ik te log en ruimte viel vies tegen.quote:Op vrijdag 1 december 2017 13:21 schreef Tinkepink het volgende:
Heb zelf vrijwillig gekozen voor privé rijden. Mocht geen suv rijden en zit graag hoog, dus dan maar op eigen kosten
Zet je 2 barrels voor de deur. Probleem opgelost.quote:Op vrijdag 1 december 2017 13:30 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jaja allemaal makkelijk praten, tenzij je langs de weg wil staan met je barrel en geen backup hebt.
Als je afhankelijk bent van je auto (om naar je werk te komen bijvoorbeeld) met een dergelijk kilometrage per jaar zou ik de risico's gewoon niet willen lopen.
Eerlijk is eerlijk, met een budget van 3k heb je weinig te kiezen qua (bijna) nieuwe auto's, maar een distributieriem vervangen hakt er dan ook meteen wel in.
enkele 3 maandenquote:Op vrijdag 1 december 2017 13:12 schreef daNpy het volgende:
[..]
Moet je dan enkele 3 maanden die ketting vervangen?
Auto is, in dit geval, een investering om je werk te kunnen doen. Daar kan je prima voor lenen; als de totaalsom positief is.quote:Op vrijdag 1 december 2017 11:39 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
...
En aangezien TS maar 3k heeft, zou ik niet gaan lenen voor een auto.. Meest slechtste optie om in te investeren.
Sorry moest elke zijnquote:
O, is dit zo'n baggerblokkie?quote:
2x MRB, 2x onderhoud, 2x verzekering, 2x apk. Inderdaad slim om kosten te besparen.quote:Op vrijdag 1 december 2017 13:56 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Zet je 2 barrels voor de deur. Probleem opgelost.
Ja hoe kom je anders op 993,- per maand? Dat is gewoon absurd, of er staat simpelweg een komma verkeerd.quote:Op vrijdag 1 december 2017 14:51 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
O, is dit zo'n baggerblokkie?
Heb geen verstand van diesel.
Die ¤993 kwam er uit toen ik het kenteken in de ANWB-autokostenberekenaar stopte. 4 jaar rijden: dan staat ie op 250000 kms. ongeveer.quote:Op vrijdag 1 december 2017 14:52 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja hoe kom je anders op 993,- per maand? Dat is gewoon absurd, of er staat simpelweg een komma verkeerd.
Dit.quote:Op vrijdag 1 december 2017 14:54 schreef Fer het volgende:
Zo’n middenklasser schrijft de helft af na een leaseperiode van 4 jaar en 150000km. Praten we over 12000-14000¤.
Koop je zo’n ding ex-lease en verkoop je hem na 4 jaar en inmiddels 300000km vang je 3000-4000¤ hooguit. Je hebt dan ongeveer 10000 afgeschreven.
Echter ontkom je niet aan een paar grote onderhoudsklussen dus reken gerust 1000¤ onderhoud per jaar. Hoeveel bespaar je dan nog echt tegenover een nieuwe auto?
Doe mij dan maar die nieuwe.
Kom op 679 per maand voor mijn BMWquote:Op vrijdag 1 december 2017 14:55 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Die ¤993 kwam er uit toen ik het kenteken in de ANWB-autokostenberekenaar stopte. 4 jaar rijden: dan staat ie op 250000 kms. ongeveer.
Mijn 523i kost 850 bij 15000 kms en nog 10 jaar doortuffen.
https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kenteken
Een Peugeot 206 uit 2000 kost je per maand 25 euro MRB en 15 euro verzekering. APK is 2 tientjes.quote:Op vrijdag 1 december 2017 14:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
2x MRB, 2x onderhoud, 2x verzekering, 2x apk. Inderdaad slim om kosten te besparen.
Dan kan het alleen maar meevallen voor TS, toch?quote:Op vrijdag 1 december 2017 15:04 schreef daNpy het volgende:
[..]
Kom op 679 per maand voor mijn BMW
Dat geef ik bij lange na niet uit. Ook de "uitgebreide" berekening geeft niet voldoende informatie, zoals geschatte restwaarde.
Leuk verhaal, je vergeet echter dat heel veel mensen het geld niet hebben of willen besteden aan een nieuwe auto.quote:Op vrijdag 1 december 2017 14:54 schreef Fer het volgende:
Zo’n middenklasser schrijft de helft af na een leaseperiode van 4 jaar en 150000km. Praten we over 12000-14000¤.
Koop je zo’n ding ex-lease en verkoop je hem na 4 jaar en inmiddels 300000km vang je 3000-4000¤ hooguit. Je hebt dan ongeveer 10000 afgeschreven.
Echter ontkom je niet aan een paar grote onderhoudsklussen dus reken gerust 1000¤ onderhoud per jaar. Hoeveel bespaar je dan nog echt tegenover een nieuwe auto?
Doe mij dan maar die nieuwe.
Buiten het feit dat hij de getallen ook nog eens niet correct heeft. Een auto van 4 jaar met 150k schrijft wel meer af dan de helft.quote:Op vrijdag 1 december 2017 15:18 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Leuk verhaal, je vergeet echter dat heel veel mensen het geld niet hebben of willen besteden aan een nieuwe auto.
De bedragen waar hier mee gesmeten wordt vind ik behoorlijk hoog en zeker gebaseerd op kosten bij een officiële merkdealer? Ik geef bij lange na niet zoveel uit aan mijn auto en toch krijgt hij netjes zijn beurten en onderhoud.
Nonsens.quote:Op vrijdag 1 december 2017 14:54 schreef Fer het volgende:
Zo’n middenklasser schrijft de helft af na een leaseperiode van 4 jaar en 150000km. Praten we over 12000-14000¤.
Koop je zo’n ding ex-lease en verkoop je hem na 4 jaar en inmiddels 300000km vang je 3000-4000¤ hooguit. Je hebt dan ongeveer 10000 afgeschreven.
Echter ontkom je niet aan een paar grote onderhoudsklussen dus reken gerust 1000¤ onderhoud per jaar. Hoeveel bespaar je dan nog echt tegenover een nieuwe auto?
Doe mij dan maar die nieuwe.
Vergeet niet dat op het geleende geld ook nog rente zit, dus dat komt er ook bij.quote:Op vrijdag 1 december 2017 15:27 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Buiten het feit dat hij de getallen ook nog eens niet correct heeft. Een auto van 4 jaar met 150k schrijft wel meer af dan de helft.
Helemaal mee eens, niet aan toe te voegenquote:Op vrijdag 1 december 2017 15:34 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Vergeet niet dat op het geleende geld ook nog rente zit, dus dat komt er ook bij.
Dat is prima als je een goede baan hebt en er ruim van kan leven inclusief alle kosten die je moet maken voor je auto.
Wat als je zonder werk komt te zitten, buiten je eigen schuld om? Heb je lening én een auto.
Klinkt allemaal heel fijn, maar het is niet zonder risico.
En dan eens gaan rekenen met private lease, hoewel dat aantal km per jaar dan wel erg prijsverhogend werkt.quote:Op vrijdag 1 december 2017 15:40 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, niet aan toe te voegen
Als je dan toch zo nodig nieuw wilt rijden dan kan TS ook eens kijken naar bijvoorbeeld een Opel Karl, Toyota Aygo of Kia Pikanto of Rio. Klein, niet te duur, weinig afschrijving en luxe genoeg om je 40k kilometers per jaar mee te verplaatsen als je niet te lang of te klein bent.
Beetje overdreven niet? Als je gewoon een net onderhouden wagen koopt zonder al teveel bekende issues kun je makkelijk een paar jaar vooruit.quote:Op woensdag 29 november 2017 21:41 schreef DieselTank het volgende:
40k per jaar op een auto van 150k lijkt me niet prettig, dan sta je waarschijnlijk een paar keer per jaar stil aan de kant van de weg. Ongeacht welke auto je hebt met uitzonderingen daargelaten.
40k kilometers private lease is duur.quote:Op vrijdag 1 december 2017 15:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan eens gaan rekenen met private lease, hoewel dat aantal km per jaar dan wel erg prijsverhogend werkt.
Het voorbeeld heeft een impopulaire Franse PSA motor onder de kap. Een Golfje van nieuw 30k doet na 4 jaar nog steeds 12000-13000¤.quote:Op vrijdag 1 december 2017 15:30 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Nonsens.
Laten we er eens een voorbeeld bijpakken, van Leaseplan: https://www.leaseplan.com(...)ocus/6JWE-8QGE-A8N4/
Ford Focus 1.6 diesel uit 2013. 145k gelopen. Nieuwprijs 33.780, huidige prijs 9.900.
Betekent een afschrijving van 33.780 - 9.900 = 23.880. Dat betekent een afschrijving van 'slechts' 70% in de eerste 4 jaar en 150k kilometers....
Fors meer dan jouw bedachte helft.
Ik neem aan dat TS een betrouwbare auto wil die zonder gezeik die 40.000 km p jr rijdt.quote:Op vrijdag 1 december 2017 13:17 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Aanschaffen na zeg 150k kilometers is juist een aanrader. Veel onderhoud is dan vaak al gebeurd.
Groot onderhoud zal jet met 40k kilometers per jaar altijd hebben. Nieuw of gebruikt maakt niet zoveel uit, die banden en distributieriem komen toch wel.
Ik rijd tegenwoordig auto's van 500 euro als standaard auto mits een jaar APK. Natuurlijk heb je dan wel wat (bv lek remcilindertje van 2 tientjes) maar over het algemeen gezien kan je niet goedkoper rijden.
Nu moet ik wel zeggen dat ik er een oldtimer voor in de zomer en (nieuwe) luxe auto van de vrouw bij heb dus altijd terug kan vallen op een andere auto.
Voor 3000 euro ga je echt wel een fatsoenlijke auto vinden. Als je tenminste wilt inleveren op comfort zoals climate control en verwarmde stoelen.
Een echte SUV valt ook een beetje buiten het normale leasebudget lijkt mij zo.quote:Op vrijdag 1 december 2017 13:21 schreef Tinkepink het volgende:
Heb zelf vrijwillig gekozen voor privé rijden. Mocht geen suv rijden en zit graag hoog, dus dan maar op eigen kosten
Cayenne is ruimer dan een A6, dus hoezo valt de ruimte tegen?quote:Op vrijdag 1 december 2017 13:53 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
echter, wel weer afschrijving.
tis net voor welk kwaad je kiest, mijn keuze bezorgt mij een glimlach in ieder geval.
maargoed misschien toch straks een leaseslet (full option Megane ST of een semi full option talisman), kleine op komst en mevrouw heeft geen inkomen, ook dan red ik die TDI prima financieel maar wil zo min mogelijk risico's hebben, dan maar zo een bakkie.
ik word straks 26 en de wilde haren voel ik al beetje verdwijnen, weet niet eens hoe hard de A6 gaat
[..]
ik vind dat niks, ipv de A6 had ik ook gereden/gekeken in/naar de Touareg en de cayenne, man is het MRB totaal niet waard vond ik te log en ruimte viel vies tegen.
Ik wacht even op je linkjes met bewijs ok?quote:Op vrijdag 1 december 2017 16:02 schreef Fer het volgende:
[..]
Het voorbeeld heeft een impopulaire Franse PSA motor onder de kap. Een Golfje van nieuw 30k doet na 4 jaar nog steeds 12000-13000¤.
Waarom zou dat gezeik zijn? Volledig ongefundeerde aanname. Laat ik het zo stellen, mijn gloednieuwe Clio van 25.000 heb ik vaker mee stil gestaan dan mijn 206 barrel van 500. En met grotere problemen.quote:Op vrijdag 1 december 2017 16:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat TS een betrouwbare auto wil die zonder gezeik die 40.000 km p jr rijdt.
En auto’s met distributieriem lekker laten staan. Gewoon een ketting. Vaak zijn dat soort bezuinigingen door de hele auto te vinden.
Die auto’s zijn echt geen logische keuzes voor 40.000 km per jaar.quote:Op vrijdag 1 december 2017 15:40 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, niet aan toe te voegen
Als je dan toch zo nodig nieuw wilt rijden dan kan TS ook eens kijken naar bijvoorbeeld een Opel Karl, Toyota Aygo of Kia Pikanto of Rio. Klein, niet te duur, weinig afschrijving en luxe genoeg om je 40k kilometers per jaar mee te verplaatsen als je niet te lang of te klein bent.
Ja, bij VAG heb je motoren met slechte kettingen en die moeten wel eens vervangen worden. Maar genoeg kettingen die 300.000+ met gemak aankunnen. Zeker bij dieselmotoren.quote:Op vrijdag 1 december 2017 16:10 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Waarom zou dat gezeik zijn? Volledig ongefundeerde aanname. Laat ik het zo stellen, mijn gloednieuwe Clio van 25.000 heb ik vaker mee stil gestaan dan mijn 206 barrel van 500. En met grotere problemen.
Kettingen moeten ook vervangen.
Je relaas wordt hier onder andere tegengesproken:quote:Op vrijdag 1 december 2017 16:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, bij VAG heb je motoren met slechte kettingen en die moeten wel eens vervangen worden. Maar genoeg kettingen die 300.000+ met gemak aankunnen. Zeker bij dieselmotoren.
Mijn punt was overigens vooral dat het een goedkope oplossing is en zoiets wordt vaak dan niet alleen op 1 onderdeel gedaan.
De Peugeot 206 staat bekend als een probleemauto, dus wellicht dat je heel veel geluk hebt gehad. Hoe dan ook kan ik niets met anekdotisch bewijs. Het lijkt mij bekend dat auto’s met het stijgen van de leeftijd vaker storingen hebben.
https://www.autoweetjes.c(...)tributieketting.htmlquote:Wat is beter een distributieriem of een distributieketting:
Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden. Toch komen steeds meer autofabrikanten daar op terug, En word er steeds vaker een distributieriem gebruikt. De reden hierbij is dat het tegenwoordig ook vaak fout gaat met distributiekettingen. Zo zul je bij Ford en volkswagen steeds meer distributieriemen tegenkomen. Omdat een distributieketting niet preventief vervangen of gecontroleerd word kan deze altijd breken. De motoren worden steeds gecompliceerder hebben steeds meer vermogen en worden steeds compacter. Vroeger ging een distributieketting eigenlijk zo goed als niet stuk. Als er met name tijdens het starten van de auto een ratelend geluid optreed is het zeker verstandig de distributieketting / distributieketting spanner te controleren.
Dat zeg jij. Ik zeg niet dat het wel zo is, ik zeg alleen dat tegenwoordig in dat segment de auto's ook behoorlijk comfortabel en degelijk zijn. En vooral goed te betalen.quote:Op vrijdag 1 december 2017 16:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die auto’s zijn echt geen logische keuzes voor 40.000 km per jaar.
Kom op zeg!
Flutproducenten als ford en vag (deels) kopen vaak zo goedkoop mogelijk in. Het probleem is dan niet de ketting, maar wederom de bezuiniging.quote:Op vrijdag 1 december 2017 16:30 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Je relaas wordt hier onder andere tegengesproken:
[..]
https://www.autoweetjes.c(...)tributieketting.html
Ik weet niet waar jij de lat wenst te leggen, maar we hebben het dan over koekblikjes aan de onderkant van de markt. Die zijn wellicht comfortabel genoeg voor even door de stad te tuffen, maar zeker niet voor veel kilometers. Dat kan voor dat geld ook gewoon niet.quote:Op vrijdag 1 december 2017 16:30 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Dat zeg jij. Ik zeg niet dat het wel zo is, ik zeg alleen dat tegenwoordig in dat segment de auto's ook behoorlijk comfortabel en degelijk zijn. En vooral goed te betalen.
Ik durf te wedden dat je met die Prius minstens 10x zoveel problemen zal hebben. Te beginnen met de verrot gereden accu.quote:Op vrijdag 1 december 2017 16:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij de lat wenst te leggen, maar we hebben het dan over koekblikjes aan de onderkant van de markt. Die zijn wellicht comfortabel genoeg voor even door de stad te tuffen, maar zeker niet voor veel kilometers. Dat kan voor dat geld ook gewoon niet.
Voor de prijs van een nieuwe aygo koop je ook een 5 jaar oude prius. Ik durf te wedden dat de prius goedkoper zal blijken te zijn met dat soort kilometers en zonder meer comfortabeler.
Ford en Vag flutproducten noemenquote:Op vrijdag 1 december 2017 16:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Flutproducenten als ford en vag (deels) kopen vaak zo goedkoop mogelijk in. Het probleem is dan niet de ketting, maar wederom de bezuiniging.
Een goede ketting gaat een leven lang mee.
Tweedehands goed opletten op de kleppen. Duur grapje als ze verbrand zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2017 16:45 schreef De_Hertog het volgende:
Met 40k per jaar kun je ook een gastank overwegen. Goedkoper dan diesel, geen gedoe met (komende) milieuzones als je een wat oudere variant koopt, vaak met meer keus qua motorisering.
Uiteraard zijn er ook nadelen (vaker tanken, meer dingen die stuk kunnen gaan) maar je kunt het meenemen in je overweging.
Ik ben zelf dus voor gas gegaan in een vergelijkbare situatie en toen een tweedehands auto met een nieuwe installatie gekozen. Het prijsverschil tussen een tweedehands op gas en een op benzine was al de helft van die installatie voor het model dat ik zocht, het aanbod was groter en ik heb nog twee jaar garantie gehad op het gas-deel gehad (niet nodig gehad overigens). Dus als TS voor gas gaat zou ik dat ook aanraden. Maar het is een goede toevoeging inderdaad.quote:Op vrijdag 1 december 2017 16:46 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Tweedehands goed opletten op de kleppen. Duur grapje als ze verbrand zijn.
Ik lees altijd dat die accu probleemloos is. Verder geen ervaring met die auto.quote:Op vrijdag 1 december 2017 16:45 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Ik durf te wedden dat je met die Prius minstens 10x zoveel problemen zal hebben. Te beginnen met de verrot gereden accu.
Ok, ik chargeer. Maar die kettingen zijn wel flut.quote:Op vrijdag 1 december 2017 16:46 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Ford en Vag flutproducten noemen
Zullen we eerst een appels met appels gaan vergelijken?quote:Op vrijdag 1 december 2017 15:05 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Een Peugeot 206 uit 2000 kost je per maand 25 euro MRB en 15 euro verzekering. APK is 2 tientjes.
Ik weet zeker dat 2 van die barrels goedkoper zijn dan 1 Audi A6.
Heb ik ook niet, die krijg ik gewoon als ik mijn auto voor onderhoud wegbreng. Ik heb dus ook geen 2e persoon nodig die de auto mee brengt naar de garage.quote:Tevens heb je geen gezeik met leenauto's bij onderhoud.
Verkeerd verwoord, de marginale extra ruimte vs mrb vond ik echt niks.quote:Op vrijdag 1 december 2017 16:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Cayenne is ruimer dan een A6, dus hoezo valt de ruimte tegen?
Sowieso ben je al niet helemaal lekker als je elke dag 3 uur in je auto gaat zitten voor woon-werk verkeer. Dus wat is het punt?quote:Op vrijdag 1 december 2017 18:38 schreef luns het volgende:
Elke dag twee maal 5 kwartier tot anderhalf uur enkele reis in een (nieuwe) Piccanto of Aygo op de snelweg?
Daggutnie. Dat doe ik mezelf niet aan.
10 of 15k ga ik sowieso niet lenen. Ik probeer gewoon een realistische blik op autokosten te krijgen.quote:Op vrijdag 1 december 2017 18:40 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Sowieso ben je al niet helemaal lekker als je elke dag 3 uur in je auto gaat zitten voor woon-werk verkeer. Dus wat is het punt?
Met een budget van 3000 kan je je niet veel meer permitteren. Lenen is leuk, maar als dit je spaargeld is dan zal je inkomen ook wel geen tonnen zijn per jaar. Kan je leuk 10 of 15k lenen, wat denk je ervoor te gaan krijgen?
De enige die het echt kan uitrekenen ben je zelfquote:Op vrijdag 1 december 2017 18:51 schreef luns het volgende:
[..]
10 of 15k ga ik sowieso niet lenen. Ik probeer gewoon een realistische blik op autokosten te krijgen.
En waarom ik zoveel kilometers rijd? Nou, de kachel moet roken. Simpel zat. Ik rij die kilometers nu ook, maar dan als inlener met leaseauto.
Ik zou lekker een baan zoeken waar je wel een leasebak "krijgt". Dit schiet niet op.quote:Op vrijdag 1 december 2017 18:51 schreef luns het volgende:
[..]
10 of 15k ga ik sowieso niet lenen. Ik probeer gewoon een realistische blik op autokosten te krijgen.
En waarom ik zoveel kilometers rijd? Nou, de kachel moet roken. Simpel zat. Ik rij die kilometers nu ook, maar dan als inlener met leaseauto.
Of leren sparen Ik heb nog nooit een leasebak gehad en hoef ook niet te beknibbelen op de auto waarmee ik dagelijks naar mijn werk "moet" rijden.quote:Op vrijdag 1 december 2017 19:01 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik zou lekker een baan zoeken waar je wel een leasebak "krijgt". Dit schiet niet op.
Ik snap niet waarom je zoveel in de auto moet gaan zitten zonder dat je baan de kosten daarvan fatsoenlijk kan dragen.quote:Op vrijdag 1 december 2017 19:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Of leren sparen Ik heb nog nooit een leasebak gehad en hoef ook niet te beknibbelen op de auto waarmee ik dagelijks naar mijn werk "moet" rijden.
Ik heb mijn auto (Volvo) even door de ANWB gegooid met 30k/jaar..quote:Op vrijdag 1 december 2017 11:20 schreef Hyperdude het volgende:
Hier een BMW 118d automaat uit 2012 en net geen 80K kms voor ¤17000 met een normale historie bij een normale garage. https://www.autowereld.nl(...)4615700/details.html
Zoiets lijkt mij goed genoeg om 40000 kms. per jaar in rond te hangen en er nog een beetje levend uit te komen.
Maar kost volgens ANWB ¤993 per maand bij 40000 km per jaar, als je 'm na 4 jaar weer wegdoet.
Dure "hobby".
Misschien willen ze bij de ANWB wel fatsoenlijke banden onder hun bolide?quote:Op vrijdag 1 december 2017 19:22 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ik heb mijn auto even door de ANWB gegooid..
Hun genoemde verzekeringspremie wa+ is 2,5(!)x zo duur als ik betaal voor wa+..
Zij verbruiken 1,3L meer per 100km
Hun genoemde bandenmaat klopt niet (is niet eens geleverd! (205/55/17), en de prijs ligt veel te hoog.. ik betaal ongeveer ¤100 per zomerband (205/50/17) en ¤75 per winterband (205/55/16).
Zij rijden minder kilometers per band..
En qua overig onderhoud 4x zo duur per jaar..
Ja zo kan ik ook aan idiote bedragen komen..
Oké als jij Vredestein niet goed vind.. maar voor die bedragen die ik noem is Goodyear ook bijna een optie.quote:Op vrijdag 1 december 2017 19:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Misschien willen ze bij de ANWB wel fatsoenlijke banden onder hun bolide?
Maar je hebt vast wel een punt. Zag op autoweek ook zo'n rekentool, maar die werkt waarschijnlijk met dezelfde rekensommetjes.
Als je een cayenne rijdt is de mrb niet echt een significante kostenpost als je het mij vraagt.quote:Op vrijdag 1 december 2017 18:26 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Verkeerd verwoord, de marginale extra ruimte vs mrb vond ik echt niks.
Bij mij ging de mrb zelfs de mist in. Ik dacht dat dat wel redelijk te voorspellen zou zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2017 19:22 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ik heb mijn auto (Volvo) even door de ANWB gegooid met 30k/jaar..
Hun genoemde verzekeringspremie wa+ is 2,5(!)x zo duur als ik betaal voor wa+..
Zij verbruiken 1,3L meer per 100km
Hun genoemde bandenmaat klopt niet (is niet eens geleverd! (205/55/17), en de prijs ligt veel te hoog.. ik betaal ongeveer ¤100 per zomerband (205/50/17) en ¤75 per winterband (205/55/16).
Zij rijden minder kilometers per band..
En qua overig onderhoud 4x zo duur per jaar..
Ja zo kan ik ook aan idiote bedragen komen..
Zij komen op ¤765 per maand
Ik kom via mijn data bijhoud app inclusief ANWB lidmaatschap, op ¤410 per maand.
Voor mij wel, want als ik "ineens" weinig km's ga rijden is een cayenne fucked om te hebben.quote:Op vrijdag 1 december 2017 20:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je een cayenne rijdt is de mrb niet echt een significante kostenpost als je het mij vraagt.
Heel leuk als je het zo bekijkt, maar je moet wellicht ook meenemen hoeveel woon-werkverkeer er nu is.quote:Op vrijdag 1 december 2017 18:55 schreef Fer het volgende:
Ik denk dat je voor het salarisverhaal vooral naar gelijkwaardige kosten moet kijken in vergelijkijng met een nieuwe/leaseauto. Leuk dat je met een oude km-vreter voor de helft kan rijden, maar dan moet je het verschil wel netto op je bankrekening krijgen. Een oude bak en zelfde netto salaris als nu met een leasebak heb je ook niets aan.
Ik vermoed dat TS momenteel ook zoveel kilometers maakt, maar met een leasebak. Hij heeft een aanbod voor een baan met meer salaris, zonder leasebak. Hij lijkt er nu van te schrikken als je realistisch naar de reiskosten kijkt en hij netto minder zal overhouden.quote:Op vrijdag 1 december 2017 22:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Heel leuk als je het zo bekijkt, maar je moet wellicht ook meenemen hoeveel woon-werkverkeer er nu is.
Als je van 10km enkele reis naar 50 km enkele reis gaat, gaat je netto minder overhouden als je werkgever bruto 200 euro meer voor je wil betalen.
En daarom ben ik zo blij met mijn baan op fietsafstand. Gaat er geen maandelijks hypotheekbedrag op aan autokosten.
Met bijna niks aan afschrijving, 29 euro MRB en 30 euro verzekering per maand ben ik mobiel. Voor reserveer ik 100 euro per maand en daar houd ik ruimschoots van over. Brandstof (LPG) kost nog geen 5 cent per kilometer. Tijdens de zomervakantie 1400 kilometer enkele reis afleggen ging probleemloos. En mocht de auto me een keer in de steek laten (nog niet gebeurd), kan ik ook op de fiets, brommer of met de oldtimer naar m'n werk.
Ik ga alleen nog buiten de regio werken als er minstens netto 500 euro (dus tegen de 1000 euro bruto) bij komt op mijn salaris of als ik voor hetzelfde salaris 4 dagen moet werken in plaats van 5. Anders is het de reistijd en reiskosten niet waard om een zoveel hoger bedrag op mijn loonstrookje te ontvangen.
Geheel terecht. Zeker die laatste. Bij Vag teren ze nog steeds op het imago wat ze in de jaren 80 en 90 hebben opgebouwd. Kwaliteit is gewoon ruk en de garantie afhandeling ook. Bij structurele problemen wegens fouten in ontwerp, materiaalkeuze en fabricage zoals kantelende zuigers, falende DSG bakken en uitrekkende distributiekettingen wordt er pas iets uit 'coulance' gedaan als de media er op duikt of een gerenommeerde advocaat een proefproces start voor een groep gedupeerden. Terwijl de wettelijke garantie vrij duidelijk is dat in gevallen waarbij door dergelijke fouten de verwachte levensduur niet gehaald wordt de fabrikant aansprakelijk is. En bij kleine gebreken worden zaken vaak stiekem tijdens een onderhoudsbeurt 'opgelost'. Behalve dan bij de mensen die de glazen VAG paleizen voor onderhoud graag vermijden.quote:Op vrijdag 1 december 2017 16:46 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Ford en Vag flutproducten noemen
Ik heb vrij aardig inzicht in de kosten. De grootste bulk van de vaste kosten is afschrijving.quote:Op vrijdag 1 december 2017 21:54 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Voor mij wel, want als ik "ineens" weinig km's ga rijden is een cayenne fucked om te hebben.
Bij mij is dat niet de grootste zorg, alle auto's die ik rijd zijn al (bijna) afgeschreven, vandaar.quote:Op zaterdag 2 december 2017 08:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb vrij aardig inzicht in de kosten. De grootste bulk van de vaste kosten is afschrijving.
Daarbij vergeleken is de mrb een lachertje.
Ieder zijn keuze, maar heel rationeel is het argument zo niet.
O, je had het over een oude Cayenne? Nou, tenzij je die in de garage laat staan is dan onderhoud en reparatie de kostenpost waar de mrb bij in het niet valt.quote:Op zondag 3 december 2017 18:28 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Bij mij is dat niet de grootste zorg, alle auto's die ik rijd zijn al (bijna) afgeschreven, vandaar.
Je hebt er gelijk in , mijn gevoel zei gewoon "doe maar niet"
Totdat je roetfilter een keer verrot is, of je turbo versleten...quote:Op vrijdag 1 december 2017 19:22 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ik heb mijn auto (Volvo) even door de ANWB gegooid met 30k/jaar..
Hun genoemde verzekeringspremie wa+ is 2,5(!)x zo duur als ik betaal voor wa+..
Zij verbruiken 1,3L meer per 100km
Hun genoemde bandenmaat klopt niet (is niet eens geleverd! (205/55/17), en de prijs ligt veel te hoog.. ik betaal ongeveer ¤100 per zomerband (205/50/17) en ¤75 per winterband (205/55/16).
Zij rijden minder kilometers per band..
En qua overig onderhoud 4x zo duur per jaar..
Ja zo kan ik ook aan idiote bedragen komen..
Zij komen op ¤765 per maand
Ik kom via mijn data bijhoud app inclusief ANWB lidmaatschap, op ¤410 per maand.
Een benzine heeft geen roetfilter, en bij mijn auto kan de turbo ook niet stuk want die is er nietquote:Op zondag 3 december 2017 20:45 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Totdat je roetfilter een keer verrot is, of je turbo versleten...
Dat soort zaken moet je ook meenemen. Natuurlijk kun je met wat zoeken en geluk goedkoper rijden. Maar realistisch is het op zich wel. Zeker als je afschrijving netjes meeneemt zijn die bedragen van de ANWB zo gek nog niet. Iets aan de hoge kant misschien.
Maar goed te gebruiken in de onderhandelingen met de nieuwe werkgever.
Sinds dit jaar is ook op benzine motoren met hogedruk inspuiting een roetfilter verplicht.quote:
In m'n ouder's BMW N20 blok is die al twee keer vervangenquote:Op vrijdag 1 december 2017 16:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Flutproducenten als ford en vag (deels) kopen vaak zo goedkoop mogelijk in. Het probleem is dan niet de ketting, maar wederom de bezuiniging.
Een goede ketting gaat een leven lang mee.
Google er eens op. Is een bekend probleem en simpelweg een te zwakke ketting.quote:Op maandag 4 december 2017 11:49 schreef Andyy het volgende:
[..]
In m'n ouder's BMW N20 blok is die al twee keer vervangen
Ik weet het, de ketting is een keer vervangen met een terugroepactie. Het ging er meer om dat het BMW niet bekend staat als een flutproducent en toch flutkettingen heeft gebruiktquote:
Ook Messi leidt wel eens balverlies.quote:Op maandag 4 december 2017 12:39 schreef Andyy het volgende:
[..]
Ik weet het, de ketting is een keer vervangen met een terugroepactie. Het ging er meer om dat het BMW niet bekend staat als een flutproducent en toch flutkettingen heeft gebruikt
Dat lijkt jouw wel een auto die past bij de vraag van TS?quote:Op maandag 4 december 2017 12:27 schreef Parzival het volgende:
Ik heb nog wel een Jaguar XK Cabrio te koop staan.. t kost wat per maand.. maar .. kijk dan kom je wel in stijl op je werk.. ik gok op 500 per maand aan verbuikskosten ofzo?
Lijkt me perfect met een budget van 3k aanschaf en 300 per maand inderdaad.quote:Op maandag 4 december 2017 12:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat lijkt jouw wel een auto die past bij de vraag van TS?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |