abonnement Unibet Coolblue
pi_175351613
Na twee decennia lease overweeg ik nu een baan te aanvaarden waarbij een leaseauto niet tot de secundaire (?) arbeidsvoorwaarden hoort.

Volkomen vreemd met wat een auto kost vraag ik me nu af hoeveel meer salaris ik zou moeten verdienen om het gemis aan die leaseauto goed te maken.

Iemand een idee wat ik moet rekenen? Of hoe ik ernaar zou moeten kijken?

Alle hulp is welkom. Bij voorbaat dank.
Ik pleeg mijn spontaniteit graag grondig voor te bereiden.
pi_175352296
Ligt er aan wat je wil. Een Toyota Aygo of een Audi A8.

Hoeveel reiskosten krijg je dan vergoed? Misschien is private lease wel een optie.
pi_175352716
Leasemaatschappijen krijgen enorme kortingen op alles, dus het leasebedrag is een erg realistische graadmeter voor de maandelijkse kosten van een exact (nieuwe) soortgelijke auto. Let wel op of je leasebedrag met of zonder brandstofkosten is, die komen daar nog bij. De bijtelling vervalt.

Uiteraard kun je een gebruikte auto kopen of een nieuwe en deze bijvoorbeeld 10 jaar houden. Dat zal wel goedkoper zijn in de maandkosten.

Oh ja, je krijgt meestal ook reiskostenvergoeding.
.
pi_175353034
Met de reiskostenvergoeding red ik het niet (¤300)
Ik pleeg mijn spontaniteit graag grondig voor te bereiden.
pi_175359291
Och met 300¤ vergoeding en 250¤ bijtelling die wegvalt kom je al een heel eind.

200¤ bijleggen en je kunt al een knappe Golf rijden.
.
  dinsdag 28 november 2017 @ 13:09:23 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_175359825
Ik heb hetzelfde gedaan paar maanden terug.

De leaseauto kostte 177 per maand aan bijtelling.
Ik krijg nu 135 reiskosten per maand.

Mijn reiskosten nu zijn zo een 350-375 per maand. Per saldo ga ik er dus nauwelijks op achteruit.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_175360443
Hoe de vergelijking uitvalt, heeft natuurlijk alles te maken met wat voor auto je kiest en welke voorwaarden je als leaserijder hebt bij je huidige werkgever. Ik had destijds niet alleen een bijtelling, maar moest ook nog maandelijks een flink bedrag voor privégebruik betalen.

Bij 40.000 kilometer per jaar moet je sowieso voor een diesel gaan. De duurdere aanschaf en wegenbelasting verdienen zichzelf terug door de lagere brandstofkosten. Voor mijn auto (een Ford Fiesta) geldt dat het keerpunt voor de wegenbelasting ten opzichte van een benzine-variant al bij 1.000 km per maand ligt.

Uiteraard hoef je niet persé een nieuwe auto te kopen... het kan financieel heel aantrekkelijk zijn om te gaan voor een auto waar de kop al af is, qua kilometers.

Nog een belangrijk voordeel van een eigen auto: je zit niet vast aan een leasecontract dat je moet uitdienen, maar je bepaalt zelf wanneer je een andere auto aanschaft. Een beetje zuinige diesel rijdt 1:20, wat neerkomt op brandstofkosten van circa 6 cent per kilometer. Voeg daar nog circa 2 cent per kilometer aan toe voor de onderhoudsbeurten. Voor 300 euro aan reiskostenvergoeding kun je dus zo'n 3.750 kilometer rijden.

Verder is het natuurlijk zaak om met de werkgever goede afspraken te maken over de kilometervergoeding voor zakelijk gereden kilometers buiten het woon-/werkverkeer om.
pi_175373736
Met 40.000 per jaar woon/werk kan en wil ik geen Fiesta gaan rijden.

Ik zat meer te denken aan een oude Audi (150.000+) Of een Toyota (de beste auto ter wereld).

Of wat iemand me anders kan adviseren.

Het klinkt misschien heel infantiel, maar ik rij al meer dan 20 jaar lease en heb geen idee wat nu precies verstandig is.
Ik pleeg mijn spontaniteit graag grondig voor te bereiden.
pi_175373873
40000 zou ik gewoon een nieuwe kopen en in 10 jaar oprijden. Een oude bak is dan ook zo weer weggesleten en je betaalt je blauw aan onderhoud.
.
  FOK!fotograaf woensdag 29 november 2017 @ 10:49:28 #10
145146 Andyy
pi_175377762
Is PTA niet een betere plek voor dit soort vragen?
pi_175381354
quote:
6s.gif Op woensdag 29 november 2017 10:49 schreef Andyy het volgende:
Is PTA niet een betere plek voor dit soort vragen?
Goed bezig Andy!
pi_175381359
-> PTA
pi_175391949
40k per jaar op een auto van 150k lijkt me niet prettig, dan sta je waarschijnlijk een paar keer per jaar stil aan de kant van de weg. Ongeacht welke auto je hebt met uitzonderingen daargelaten.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_175394359
ik zit in een soortgelijke situatie, heb altijd geleased, maar ga nu verder als freelancer.

je netto vaste kosten als priverijder gaan oa bestaan uit
- afschrijving !
- wegenbelasting
- verzekering
- onderhoud en reparatie
- renteverlies
En variabel uiteraard brandstofkosten
je kunt hier eea berekenen:
https://www.anwb.nl/auto/kopen/auto-kiezen/autokosten
(vul ter referentie kenteken van je huidige leasauto in, alsof je deze zou blijven rijden)

Dit, minus je huidige netto bijtelling minus km-vergoeding, is wat je bij je nieuwe werkgever netto meer moet verdienen om het gebrek aan leaseauto te compenseren...

(En je zult merken dat je als leaserijder toch een luxepositie hebt...)
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_175394676
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2017 21:41 schreef DieselTank het volgende:
40k per jaar op een auto van 150k lijkt me niet prettig, dan sta je waarschijnlijk een paar keer per jaar stil aan de kant van de weg. Ongeacht welke auto je hebt met uitzonderingen daargelaten.
Dat valt en staat met goed onderhoud. Tuurlijk zullen dingen slijten en vervangen moeten worden maar dat betekend niet dat je een paar keer per jaar stilvalt. Mijn auto kocht ik met 290k km en er staat nu na 2 jaar 370k km op. Ben welgeteld één keer stilgevallen toen ik de auto net een paar weken had.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_175395282
quote:
14s.gif Op woensdag 29 november 2017 21:41 schreef DieselTank het volgende:
40k per jaar op een auto van 150k lijkt me niet prettig, dan sta je waarschijnlijk een paar keer per jaar stil aan de kant van de weg. Ongeacht welke auto je hebt met uitzonderingen daargelaten.
Je naam is DieselTank en dan kom je met deze opmerking?! _O-.

Een fatsoenlijke diesel is met 150k op de teller net ingereden. 40k per jaar is dan peanuts, mits je je onderhoud op tijd en goed doet.

Bron: Ikzelf en 3 1.9 TDI auto's gereden van 150k tot 400k voordat ze eruit gingen.

Neem sowieso een kenner mee als je gaat kijken / proefrijden ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2017 00:15:46 ]
pi_175395406
quote:
3s.gif Op woensdag 29 november 2017 23:14 schreef klnvntrbyt het volgende:
ik zit in een soortgelijke situatie, heb altijd geleased, maar ga nu verder als freelancer.

je netto vaste kosten als priverijder gaan oa bestaan uit
- afschrijving !
- wegenbelasting
- verzekering
- onderhoud en reparatie
- renteverlies
En variabel uiteraard brandstofkosten
je kunt hier eea berekenen:
https://www.anwb.nl/auto/kopen/auto-kiezen/autokosten
(vul ter referentie kenteken van je huidige leasauto in, alsof je deze zou blijven rijden)

Dit, minus je huidige netto bijtelling minus km-vergoeding, is wat je bij je nieuwe werkgever netto meer moet verdienen om het gebrek aan leaseauto te compenseren...

(En je zult merken dat je als leaserijder toch een luxepositie hebt...)
Dat is een mooie som van de totalen. De vraag is echter ook of de brandstof ook betaald werd door de baas.

Leasen is écht niet altijd voordeliger. Zeker private lease niet, waar je zelf nog mag opdraaien voor de brandstofkosten.

Even een snelle berekening (kleine benzine auto) uit het hoofd:

Private lease ¤220 per maand ex brandstof

Eigen gekochte auto (alles per maand)
Houderschap ¤20
Verzekering ¤25
Afschrijving ¤100 (ruime gok)
Onderhoud ¤40

Uiteindelijk dien je je eigen auto wel aan te schaffen en heb je ook nog restwaarde. Bij lease heb je niets, behalve een nieuwere auto.

Het is een keuze die je maakt, weeg het goed af. Een diesel doet sowieso meer pijn ivm absurd hoge houderschapsbelasting hier in Nederland. Dus ga je meer betalen dan dat je met de lease deed.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2017 00:26:36 ]
pi_175396953
2e hands met 100.000-150.000 kilometer op de teller is natuurlijk geen enkel bezwaar.

Zoek een mooi modelletje wat net uit de lease komt. Laat een onafhankelijke aankoopkeuring doen voor aankoop. Vervolgens meteen na aankoop een grote beurt er tegenaan en gaan met die banaan. Je hebt het over auto's van 4 a 5 jaar jong, die zijn nog lang niet rijp voor de sloop. Alleen stellen veel leasemaatschappijen (en ook particuliere Verkopers) de laatste onderhoudsbeurt vaak uit als bekend is dat de auto er uit gaat. Vandaar die grote beurt na aankoop.

Wat de totale kosten zullen zijn is natuurlijk enorm afhankelijk van je keuzes. En hoeveel extra brutoloon je moet ontvangen om de autokosten te compenseren is daarnaast ook nog sterk afhankelijk van de huidige bijtelling, eigen bijdrage en van de kilometervergoeding die de werkgever zal uitbetalen.

Het genoemde bedrag van 300 euro is waarschijnlijk voor de vaste woon-werk kilometers. Als je ook nog zakelijk kilometers maakt, komt die vergoeding nog bovenop de vergoeding voor woon-werkverkeer. Kan aardig oplopen als je 2 keer per maand een middagje naar een andere vestiging moet die 80 kilometer verderop ligt.
pi_175397144
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:32 schreef Elfletterig het volgende:
Hoe de vergelijking uitvalt, heeft natuurlijk alles te maken met wat voor auto je kiest en welke voorwaarden je als leaserijder hebt bij je huidige werkgever. Ik had destijds niet alleen een bijtelling, maar moest ook nog maandelijks een flink bedrag voor privégebruik betalen.

Dat laatste gaat toch gewoon van de bijtelling af?
pi_175397188
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 23:55 schreef luns het volgende:
Met 40.000 per jaar woon/werk kan en wil ik geen Fiesta gaan rijden.

Ik zat meer te denken aan een oude Audi (150.000+) Of een Toyota (de beste auto ter wereld).

Of wat iemand me anders kan adviseren.

Het klinkt misschien heel infantiel, maar ik rij al meer dan 20 jaar lease en heb geen idee wat nu precies verstandig is.
Een oude Audi is vragen om problemen, maar dat geldt ook wel voor oude toyotas (waar haal je het vandaan dat dat de beste auto’s zijn?).

Gewoon een auto met 3-5 jaar ervaring. Dan is de afschrijving grotendeels geweest en rij je in vrijwel ieder merk zonder grote problemen.

Zeker bij lange afstanden zou ik iets Duits kiezen.
pi_175397974
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 08:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat laatste gaat toch gewoon van de bijtelling af?
Op de bruto-bijtelling ja. Dus netto betaal je alsnog een gedeelte eigen bijdrage.
  donderdag 30 november 2017 @ 09:57:44 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_175398336
Wat is het budget? Zou een 120d automaat oid. nemen. Zuunige, redelijk vlotte auto voor 40K kms. 2013 ¤20-22K
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_175399815
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 08:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat laatste gaat toch gewoon van de bijtelling af?
Deels ja.
pi_175400002
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 08:28 schreef VEM2012 het volgende:
Zeker bij lange afstanden zou ik iets Duits kiezen.
Ik zou iets Frans kiezen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175401348
moest zelf de keuze maken, of lease-auto of KM-vergoeding, voor het laatste gekozen en een fijne A6 TDI (2007) voor de deur staan, geen moment spijt van, iets duurder aan de einde van de rit maar de auto an sich maakt een HOOP goed.
life happens while you're pusing the throttle.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')