Daar is je antwoord. Met name in het laatste zinsdeel denk ik.quote:Op zondag 26 november 2017 13:41 schreef Kloontjehetreuzekind het volgende:
Mij valt vaak op dat mensen daar meestal de ballen verstand van hebben, of er gewoonweg niet in geïnteresseerd zijn.
Het antwoord ligt in het woord mystiek, hoewel er best info te vinden is over de mystieke leer word er vooral kennis genomen en geïnterpreteerd zonder dieper begrip.quote:Op zondag 26 november 2017 13:41 schreef Kloontjehetreuzekind het volgende:
Iemand enig idee waarom dat zo is?
En dat is dus ook gelijk de reden, niet iedereen zou hier zomaar mee om kunnen gaan.quote:Op zondag 26 november 2017 17:52 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Het antwoord ligt in het woord mystiek, hoewel er best info te vinden is over de mystieke leer word er vooral kennis genomen en geïnterpreteerd zonder dieper begrip.
Het gaat dus een eigen leven leiden en krijgt andere betekenissen dan de originele betekenis welke alleen door ingewijden gekend en begrepen is.
quote:Op zondag 26 november 2017 13:41 schreef Kloontjehetreuzekind het volgende:
Maar er is een duidelijk verschil tussen mystiek en het geloven van denkbeelden.
De voorwaarde voor de interesse voor het mystieke is de brandende levensvraag die mensen met zich meedragen. Wanneer mensen hun leven vullen met het materialisme, dan dooft dat de levensvraag.quote:Op zondag 26 november 2017 13:41 schreef Kloontjehetreuzekind het volgende:
Mij valt vaak op dat mensen daar meestal de ballen verstand van hebben, of er gewoonweg niet in geïnteresseerd zijn. Mensen zijn ontzettend druk met van alles en nog wat, maar zoiets als 'het zijn' of de stilte en het mysterie des levens, lijkt niemand echt te interesseren. Soms heeft iemand eens iets bijzonders ervaren met psychedelica of zo, maar meer ook meestal niet. Wij hebben niet echt een cultuur waarin daar plaats voor lijkt te zijn.
En natuurlijk zijn er religieuze mensen. Maar er is een duidelijk verschil tussen mystiek en het geloven van denkbeelden.
Iemand enig idee waarom dat zo is?
Ik denk dat dit inderdaad wel erg meespeelt.quote:Op zondag 26 november 2017 17:52 schreef bedachtzaam het volgende:
Het antwoord ligt in het woord mystiek, hoewel er best info te vinden is over de mystieke leer word er vooral kennis genomen en geïnterpreteerd zonder dieper begrip.
Het gaat dus een eigen leven leiden en krijgt andere betekenissen dan de originele betekenis welke alleen door ingewijden gekend en begrepen is.
Jij weet duidelijk niet waar je over praat.quote:Op zondag 26 november 2017 20:10 schreef Quotidien het volgende:
Het is niet interessant omdat het niet echt is. De zweverige hippie cultuur eromheen schrikt ook af.
En jij weet duidelijk niet waar je om lacht.quote:
Toch is dat wel jammer ergens. We hebben totaal geen cultuur dat hier actief mee bezig is.quote:Op zondag 26 november 2017 22:10 schreef k3vil het volgende:
De voorwaarde voor de interesse voor het mystieke is de brandende levensvraag die mensen met zich meedragen. Wanneer mensen hun leven vullen met het materialisme, dan dooft dat de levensvraag.
Als jij me ergens van kan overtuigen ben ik all game hoor, doe je best zou ik zeggen.quote:Op maandag 27 november 2017 02:23 schreef Kloontjehetreuzekind het volgende:
[..]
Jij weet duidelijk niet waar je over praat.
Ja, alleen is het zo dat de genietingen van het materialisme eindig zijn en de levensvraag bij mensen weer terug komt. In de toekomst is niemand meer onder de indruk van het plezier van deze wereld. Dat duurt nog wel even.quote:Op maandag 27 november 2017 02:24 schreef Kloontjehetreuzekind het volgende:
[..]
Toch is dat wel jammer ergens. We hebben totaal geen cultuur dat hier actief mee bezig is.
We hebben wel de gnostiek hier vanuit het Christendom. Maar dat is zo onbekend als het maar kan. Bijna niemand die het kent op mainstream niveau volgens mij. Alleen de kerkelijke versie van het Christendom is de meesten bekend.
Jij hebt wel "de ballen verstand" van zoiets wazigs en ongrijpbaars als "mystiek"? Volgens mij is het namelijk nogal persoonlijk.quote:Op zondag 26 november 2017 13:41 schreef Kloontjehetreuzekind het volgende:
Mij valt vaak op dat mensen daar meestal de ballen verstand van hebben, of er gewoonweg niet in geïnteresseerd zijn. Mensen zijn ontzettend druk met van alles en nog wat, maar zoiets als 'het zijn' of de stilte en het mysterie des levens, lijkt niemand echt te interesseren. Soms heeft iemand eens iets bijzonders ervaren met psychedelica of zo, maar meer ook meestal niet. Wij hebben niet echt een cultuur waarin daar plaats voor lijkt te zijn.
En natuurlijk zijn er religieuze mensen. Maar er is een duidelijk verschil tussen mystiek en het geloven van denkbeelden.
Iemand enig idee waarom dat zo is?
jaquote:Op maandag 27 november 2017 10:04 schreef AnanYaw het volgende:
Enerzijds wordt het geassocieerd met religie en daarom niet interessant bevonden door atheïsten. Anderzijds wordt het geassocieerd met afgoderij en daarom niet interessant bevonden door gelovigen.
laten we de Tantra-masseurs vooral niet vergeten..quote:Op maandag 27 november 2017 10:24 schreef Farenji het volgende:
Mystiek is natuurlijk een supervage en superbrede term. Wat de een mystiek noemt is het voor een ander niet, en andersom. Je vindt mystiek niet alleen in kerken of op je meditatiemat ofzo, het hoeft niks religieus of zweverigs te zijn. Je zou ook best kunnen zeggen dat iets als de "runners high" van hardlopers, de extase in een groot voetbalstadium of op een massaal dancefeest ook iets mystieks is. Kwestie van interpretatie.
Aan de andere kant, zijn er wel degelijk heel veel mensen die zich er bewust mee bezig houden. Heb je wel eens gekeken hoe ontzettend veel yoga-studio's er tegenwoordig zijn? Had je er een aantal jaar geleden maar een paar, tegenwoordig zijn dat er vele tientallen en het worden er nog steeds meer. Iedereen en z'n moeder noemt zich tegenwoordig yoga docent. In Rotterdam ligt in de zomer het hele schouwburgplein elke week vol met yogi's uit alle achtergronden die allemaal tegelijk AUM chanten, hun downward dogs doen en gezamelijk in savasana liggen. Dus hoe bedoel je precies dat zo weinig mensen er iets mee hebben?
Dat komt ook vooral door het materiele en mensgerichte denken, en vooral onze industrialisatie en de daarbijhorende enorme lichtvervuiling waardoor we nauwelijks meer in staat zijn om de sterrenhemel te zien. Als je iets niet meer kan zien dan ga je vanzelf de illusie krijgen dat het niet meer bestaat. In de donkere woestijn raak je nog wel onder de indruk van het besef dat er iets is dat veel groter dan jijzelf en de aarde. Hier denken we inmiddels dat wij als mens bovenaan staan, en dat de mens de maat der dingen is, en er is nog maar weinig om ons echt over te verwonderen of ontzag voor te hebben. Dan blijft er ook niet zo veel ruimte over voor mystiek in die betekenis.quote:Op maandag 27 november 2017 11:31 schreef Stabiel het volgende:
Omdat Europeanen, met name in het noordwestelijke gedeelte, al sinds mensenheugenis opgroeien in een fantasieloze en prozaïsche cultuur waarin intrinsiek geen ruimte is voor enig vorm van mystiek. Heb je ooit afgevraagd waarom de twee grootste godsdiensten zijn oorsprong in het Midden-Oosten vinden? Waarom zowel de Romeinen als Grieken naar oostelijke culturen keken voor religieuze en spirituele inspiratie? Waarom vandaag de dag men nog steeds naar het oosten kijkt (yoga, goeroes, etc) voor het ontsnappen aan het alledaaagdse en het versterken van de geest?
Het is de nu eenmaal zo dat het Europese zeeklimaat zich niet echt goed leent voor spirituele ervaringen. Geen idee of hier ooit studie naar is gedaan, maar we moeten niet onderschatten hoe klimatologische factoren hier ten grondslag aan kunnen liggen. Heeft iemand van jullie ooit een dag of nacht in de woestijn door gebracht? Dat is op zichzelf al een mystieke ervaring. Lawrence of Arabia schreef begin 20ste eeuw al over de betovering van de woestijn en de mystieke kracht ervan.
Dit. Dit is hem.quote:Op maandag 27 november 2017 10:04 schreef AnanYaw het volgende:
Enerzijds wordt het geassocieerd met religie en daarom niet interessant bevonden door atheïsten. Anderzijds wordt het geassocieerd met afgoderij en daarom niet interessant bevonden door gelovigen.
quote:Op maandag 27 november 2017 11:31 schreef Stabiel het volgende:
Omdat Europeanen, met name in het noordwestelijke gedeelte, al sinds mensenheugenis opgroeien in een fantasieloze en prozaïsche cultuur waarin intrinsiek geen ruimte is voor enig vorm van mystiek. Heb je ooit afgevraagd waarom de twee grootste godsdiensten zijn oorsprong in het Midden-Oosten vinden? Waarom zowel de Romeinen als Grieken naar oostelijke culturen keken voor religieuze en spirituele inspiratie? Waarom vandaag de dag men nog steeds naar het oosten kijkt (yoga, goeroes, etc) voor het ontsnappen aan het alledaaagdse en het versterken van de geest?
Het is de nu eenmaal zo dat het Europese zeeklimaat zich niet echt goed leent voor spirituele ervaringen. Geen idee of hier ooit studie naar is gedaan, maar we moeten niet onderschatten hoe klimatologische factoren hier ten grondslag aan kunnen liggen. Heeft iemand van jullie ooit een dag of nacht in de woestijn door gebracht? Dat is op zichzelf al een mystieke ervaring. Lawrence of Arabia schreef begin 20ste eeuw al over de betovering van de woestijn en de mystieke kracht ervan.
Goede punten.quote:Op maandag 27 november 2017 11:55 schreef Farenji het volgende:
Dat komt ook vooral door het materiele en mensgerichte denken, en vooral onze industrialisatie en de daarbijhorende enorme lichtvervuiling waardoor we nauwelijks meer in staat zijn om de sterrenhemel te zien. Als je iets niet meer kan zien dan ga je vanzelf de illusie krijgen dat het niet meer bestaat. In de donkere woestijn raak je nog wel onder de indruk van het besef dat er iets is dat veel groter dan jijzelf en de aarde. Hier denken we inmiddels dat wij als mens bovenaan staan, en dat de mens de maat der dingen is, en er is nog maar weinig om ons echt over te verwonderen of ontzag voor te hebben. Dan blijft er ook niet zo veel ruimte over voor mystiek in die betekenis.
Ach ja ik heb wel ideeen waarom het zo is, maar ik weet het niet zeker, dus het maakt niet zo heel veel uit.quote:Op zondag 26 november 2017 13:41 schreef Kloontjehetreuzekind het volgende:
Mij valt vaak op dat mensen daar meestal de ballen verstand van hebben, of er gewoonweg niet in geïnteresseerd zijn. Mensen zijn ontzettend druk met van alles en nog wat, maar zoiets als 'het zijn' of de stilte en het mysterie des levens, lijkt niemand echt te interesseren. Soms heeft iemand eens iets bijzonders ervaren met psychedelica of zo, maar meer ook meestal niet. Wij hebben niet echt een cultuur waarin daar plaats voor lijkt te zijn.
En natuurlijk zijn er religieuze mensen. Maar er is een duidelijk verschil tussen mystiek en het geloven van denkbeelden.
Iemand enig idee waarom dat zo is?
Jawel! Mystiek is namelijk net zo goed het geloven van denkbeelden. Religie = mystiek.quote:Op maandag 27 november 2017 02:23 schreef Kloontjehetreuzekind het volgende:
[..]
En jij weet duidelijk niet waar je om lacht.
Haha.
We hebben het Sinterklaasfeest. Mystiek tot op het bot, alles zit erin.quote:Op maandag 27 november 2017 02:24 schreef Kloontjehetreuzekind het volgende:
[..]
Toch is dat wel jammer ergens. We hebben totaal geen cultuur dat hier actief mee bezig is.
Onzin. Hier ging men op grafheuvel zitten, op het dak, of bergen. Utiseta heet dat.quote:Op maandag 27 november 2017 11:31 schreef Stabiel het volgende:
Omdat Europeanen, met name in het noordwestelijke gedeelte, al sinds mensenheugenis opgroeien in een fantasieloze en prozaïsche cultuur waarin intrinsiek geen ruimte is voor enig vorm van mystiek. Heb je ooit afgevraagd waarom de twee grootste godsdiensten zijn oorsprong in het Midden-Oosten vinden? Waarom zowel de Romeinen als Grieken naar oostelijke culturen keken voor religieuze en spirituele inspiratie? Waarom vandaag de dag men nog steeds naar het oosten kijkt (yoga, goeroes, etc) voor het ontsnappen aan het alledaaagdse en het versterken van de geest?
Het is de nu eenmaal zo dat het Europese zeeklimaat zich niet echt goed leent voor spirituele ervaringen. Geen idee of hier ooit studie naar is gedaan, maar we moeten niet onderschatten hoe klimatologische factoren hier ten grondslag aan kunnen liggen. Heeft iemand van jullie ooit een dag of nacht in de woestijn door gebracht? Dat is op zichzelf al een mystieke ervaring.
Nee. Religie en mystiek zijn niet hetzelfde. Er bestaat mystiek zonder religie. Mystiek is vaak een (klein) onderdeel van religie.quote:Op dinsdag 28 november 2017 10:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Jawel! Mystiek is namelijk net zo goed het geloven van denkbeelden. Religie = mystiek.
Paashaas. Ook vol mystiek.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
We hebben het Sinterklaasfeest. Mystiek tot op het bot, alles zit erin.
Maar als dat wordt weggezet als kinderfeest en niemand meer snapt waarom zwarte piet zwart moet zijn dan houdt het een beetje op met mystieke beleving voor die mensen.
Bronnen?quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Onzin. Hier ging men op grafheuvel zitten, op het dak, of bergen. Utiseta heet dat.
Bossen waren heilig en mochten alleen in stilte worden betreden. Waarom denk je dat dat was?
Er zijn nog wel meer voorbeelden van "hier".
Vermoedelijk omdat het eigenijk eerder een persoonljke voorkeur is, waarvoor veel mensen met een voorkeur voor zulke mystiek weinig behoefte voelen deze te gaan 'uitdragen' en anderen te gaan 'evangeliseren' of 'bekeren'.quote:Op zondag 26 november 2017 13:41 schreef Kloontjehetreuzekind het volgende:
Iemand enig idee waarom dat zo is?
Mystiek is vrijwel de algehele inhoud van religie. En mystieke zaken vereisen net zo goed en geloof erin gezien een totaal gebrek aan bewijs. Het is hetzelfde beestje met een ander naampje.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:08 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee. Religie en mystiek zijn niet hetzelfde. Er bestaat mystiek zonder religie. Mystiek is vaak een (klein) onderdeel van religie.
Want je kunt zelf utiseta niet googelen?quote:
Alsjeblieft zeg. En het Sinterklaasfeest is, net als zoveel Indo-Europese tradities/festiviteiten hier (Kerstmis, Pasen, etc), overgewaaid vanuit het Oosten.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:00 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
We hebben het Sinterklaasfeest. Mystiek tot op het bot, alles zit erin.
Maar als dat wordt weggezet als kinderfeest en niemand meer snapt waarom zwarte piet zwart moet zijn dan houdt het een beetje op met mystieke beleving voor die mensen.
Niet jezelf belachelijk maken. Jij maakt de claim. Onderbouw hem, of zeg niets.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:18 schreef Lunatiek het volgende:
Want je kunt zelf utiseta niet googelen?
Als je er meer van wilt weten moet je er moeite voor doen. Ik ga geen uren werk verrichten om hier door jou belachelijk gemaakt te worden.
Maar begin eens met het lezen van de Edda.
Nee.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:19 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg. En het Sinterklaasfeest is, net als zoveel Indo-Europese tradities/festiviteiten hier (Kerstmis, Pasen, etc), overgewaaid vanuit het Oosten.
Edda.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:21 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Niet jezelf belachelijk maken. Jij maakt de claim. Onderbouw hem, of zeg niets.
Nee. Religie is meestal vooral leefregels, zingeving, sociale orde, mythen. Mystiek is dat uitdrukkelijk niet.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:18 schreef ems. het volgende:
[..]
Mystiek is vrijwel de algehele inhoud van religie. En mystieke zaken vereisen net zo goed en geloof erin gezien een totaal gebrek aan bewijs. Het is hetzelfde beestje met een ander naampje.
Paashaas ook.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee. Paasfeest eerder, maar dan uitsluitend als nieuwjaarsfeest.
Nee. Dat zijn inderdaad geen christelijke feesten. Anders lees je even in over de invloed van het Mithraisme, een Iraanse religie, op de oude Romeinen en de Mithraistische festiviteiten die uiteindelijk een christelijke sausje kregen overgegoten om het acceptabel te maken. De mijter die Sinterklaas bijvoorbeeld op heeft komt rechtstreeks uit het Mithraisme. Maar goed, blijf jij maar geloven dat deze tradities zich hier ontsprongen hebben.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:25 schreef Lunatiek het volgende:
Nee.
Het is niet christelijk. Het enige dat je kunt claimen is dat het met de Germanen is meegekomen toen ze vanuit het oosten naar hier kwamen, of met de fins-oegrische volkeren uit Siberië meekwam, en deels met de Keltische volkeren mee kwam, die immers ook uit het oosten kwamen. Maar het heeft zich sindsdien onafhankelijk ontwikkeld tot noord-europese mystiek.
Uiteraard kun je dan ook claimen dat alle mystiek van Afrikaanse oorsprong is omdat de mens daar is ontstaan.
Die traditie ken ik prima, net als de herkomst van de mijter. Alleen heeft dat nagenoeg niets met de mystiek van het Sinterklaasfeest te maken (wat op zich ook weinig met Sinterklaas heeft te maken).quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:32 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Nee. Dat zijn inderdaad geen christelijke feesten. Anders lees je even in over de invloed van het Mithraisme, een Iraanse religie, op de oude Romeinen en de Mithraistische festiviteiten die uiteindelijk een christelijke sausje kregen overgegoten om het acceptabel te maken. De mijter die Sinterklaas bijvoorbeeld op heeft komt rechtstreeks uit het Mithraisme. Maar goed, blijf jij maar geloven dat deze tradities zich hier ontsprongen hebben.
Het heeft er mee te maken dat zowat alle bekende tradities hier een Indo-Europese oorsprong hebben, en vanuit het Oosten zijn komen overwaaien. Zelfs de Germaanse tradities, die opvallend veel overeenkomsten hebben met de Indo-Iraanse tradities.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:35 schreef Lunatiek het volgende:
Die traditie ken ik prima, net als de herkomst van de mijter. Alleen heeft dat nagenoeg niets met de mystiek van het Sinterklaasfeest te maken (wat op zich ook weinig met Sinterklaas heeft te maken).
Ga nou eerst effe de Edda's lezen zodat je tenminste de basiskennis hebt voor verdere discussie over noordwest europese mystiek.
Sure. Klakkeloos strooien met bronnen, maar niets specificeren. Probeer het nog eens.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:39 schreef Lunatiek het volgende:
Je mag trouwens ook de complete Germania van Tacitus lezen en De bello Gallia van Julius Caesar. Hoewel dat laatste vrij marginaal is.
Saxo Grammaticus' Gesta Danorum is ook een goede.
Voor de basiskennis.
Beda is van wat later tijd.
Lex Frisionum doornemen.
Ah, een aanhanger van de inmiddels als pseudowetenschapper en nepper te boek staande Dumézil.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:39 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Het heeft er mee te maken dat zowat alle bekende tradities hier een Indo-Europese oorsprong hebben, en vanuit het Oosten zijn komen overwaaien. Zelfs de Germaanse tradities, die opvallend veel overeenkomsten hebben met de Indo-Iraanse tradities.
Lees dat nou maar. Staat gewoon online. Het is de basis. Als je die niet kent, snap je de specifieke bronnen niet.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:40 schreef Stabiel het volgende:
[..]
Sure. Klakkeloos strooien met bronnen, maar niets specificeren. Probeer het nog eens.
Ik ben geen aanhanger van welk theorie of academicus dan ook.quote:Op dinsdag 28 november 2017 11:43 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ah, een aanhanger van de inmiddels als pseudowetenschapper en nepper te boek staande Dumézil.
Toch blijft het fijn dat we op Fok! lekker in het Indisch kunnen communiceren en een woord als hont kennen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |