abonnement Unibet Coolblue
pi_175277662
quote:
Staatssecretaris Raymond Knops (Binnenlandse Zaken) eist dat demissionair premier van Sint Maarten William Marlin aftreedt. Zolang Marlin blijft zitten, maakt het kabinet geen cent over voor de wederopbouw van het eiland dat in september werd verwoest door de orkaan Irma.
De Rijksministerraad heeft besloten de gouverneur een aanwijzing te geven om de demissionair premier van Sint Maarten, William Marlin, te ontslaan.

"Dit is een forse maatregel die we niet lichtzinnig hebben genomen. maar die is wel nodig", zei Knops na afloop van de Rijksministerraad, de raad waar alle landen van het Koninkrijk in vertregenwoordigd zijn.

Crisis
Begin november zegde het parlement van Sint Maarten het vertrouwen op in het kabinet en daarna in premier Marlin vanwege diens optreden voor, tijdens en na komst van de verwoestende orkaan Irma.

Door op zijn post te blijven zitten, schendt Marlin een basisregel van het staatsrecht die voorschrijft dat een premier hoort te vertrekken als het vertouwen in hem is opgezegd, zei Knops.

Sint Maarten verkeert sindsdien al weken in een politieke, maar ook humanitaire crisis.

Wederopbouw
Nederland toonde zich bereid miljoenen uit te trekken voor de wederopbouw, maar stelde wel voorwaarden. Voor Sint Maarten geldt dat het eilandbestuur eerst akkoord moet gaan met de voorwaarden die Nederland aan de hulp stelt.

Zo wil Nederland de grenscontroles op het eiland overnemen en een integriteitskamer instellen. De integriteitskamer moet erop toezien dat het geld uit het hulpfonds op een verantwoorde wijze wordt besteed en corruptie wordt voorkomen.

Marlin wilde echter niets van voorwaarden weten en was niet bereid Nederland tegemoet te komen waarna het parlement van Sint Maarten het vertrouwen in Marlin opzegde. Als laatste daad schreef Marlin nieuwe verkiezingen uit, waarna onduidelijk werd met welk eilandbestuur het kabinet afspraken kan maken.

Zo lang Marlin niet vertrekt, kan Nederland niet beginnen met de wederopbouw, waarschuwt Knops.

Het kabinet maakte onlangs bekend dat het onder voorwaarden 550 miljoen euro uittrekt voor de wederopbouw van Sint Maarten. Voor de wederopbouw van Saba en Sint Eustatius wordt nog eens 67 miljoen euro uitgetrokken.
Bron: Nu.nl

[ Bericht 5% gewijzigd door Frutsel op 24-11-2017 13:25:15 (link naar bron toegevoegd = verplicht) ]
speak only if it improves the silence.
pi_175278837
Niemand geintresseerd in onze centjes?
speak only if it improves the silence.
pi_175279078
quote:
Door op zijn post te blijven zitten, schendt Marlin een basisregel van het staatsrecht die voorschrijft dat een premier hoort te vertrekken als het vertrouwen in hem is opgezegd, zei Knops.
Dus kun je m gewoon berechten? ik snap de ophef niet?
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_175279755
Racisme!
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_175280555
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:48 schreef MilkTea het volgende:

[..]

Dus kun je m gewoon berechten? ik snap de ophef niet?
Als in nederland het kabinet valt dan blijft rutte toch ook mp tot de verkiezingen?
speak only if it improves the silence.
pi_175280590
Schokkend, corruptie op die boeveneilanden.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175281097
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:11 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Als in nederland het kabinet valt dan blijft rutte toch ook mp tot de verkiezingen?
Geen idee, maar dan valt het kabinet, nu moet toch alleen die ene gast gewoon oprotten? Dan kan er een nieuwe komen en kun je doorgaan met opbouwen?
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_175281777
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 15:37 schreef MilkTea het volgende:

[..]

Geen idee, maar dan valt het kabinet, nu moet toch alleen die ene gast gewoon oprotten? Dan kan er een nieuwe komen en kun je doorgaan met opbouwen?
Nee de hele kamer en kabinet is gevallen daarom komen er verkiezingen.
speak only if it improves the silence.
pi_175282082
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 16:15 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Nee de hele kamer en kabinet is gevallen daarom komen er verkiezingen.
oooh en daarna wordt die vent pas berecht?
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_175282567
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 16:33 schreef MilkTea het volgende:

[..]

oooh en daarna wordt die vent pas berecht?
Waarvoor wil je hem berechten?
speak only if it improves the silence.
pi_175282715
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 17:02 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Waarvoor wil je hem berechten?
Hij schendt toch een basisregel van het staatsrecht?
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_175282793
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 17:09 schreef MilkTea het volgende:

[..]

Hij schendt toch een basisregel van het staatsrecht?
Basisregels zijn volgens mij niet in de wet opgenomen, inprincipe kan hij gewoon demissonair verder, tot de verkiezingen, dat maakt de zaak extra schrijnend want dat zou betekenen dat de wederopbouw moet wachten tot na de verkiezingen.

Darnaast is een motie van wantrouwen niks meer dan een signaal en heeft het geen wettelijke betekenis, kijk bijvoorbeeld naar verdonk die weigerde op te stappen, formeel is marlin dus de premier tot de verkiezingen en zie ik niet in welke wet hij overtreed.
speak only if it improves the silence.
pi_175282867
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 17:14 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Basisregels zijn volgens mij niet in de wet opgenomen, inprincipe kan hij gewoon demissonair verder, tot de verkiezingen, dat maakt de zaak extra schrijnend want dat zou betekenen dat de wederopbouw moet wachten tot na de verkiezingen.

Darnaast is een motie van wantrouwen niks meer dan een signaal en heeft het geen wettelijke betekenis, kijk bijvoorbeeld naar verdonk die weigerde op te stappen, formeel is marlin dus de premier tot de verkiezingen en zie ik niet in welke wet hij overtreed.
Oh, ja ik heb er verder niet zoveel verstand van, maar nu begrijp ik het. Ik dacht dat hij daadwerkelijk strafbare feiten aan het plegen was..

Wel grappig, want volgens mij is het Franse deel al weer redelijk goed opgeknapt.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_175282901
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 17:18 schreef MilkTea het volgende:

[..]

Oh, ja ik heb er verder niet zoveel verstand van, maar nu begrijp ik het. Ik dacht dat hij daadwerkelijk strafbare feiten aan het plegen was..

Wel grappig, want volgens mij is het Franse deel al weer redelijk goed opgeknapt.
Ik mag het niet hardop zeggen maar misschien is de houding van marlin wel beter voor sint maarten dan al die volksvertegenwoordigers die hun eiland aan nederland willen verkopen.
speak only if it improves the silence.
pi_175284859
Als de staten het vertrouwen in je opzeggen trek je toch je conclusie dien je je ontslag in. Allemaal boeven die politici in de west.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')