abonnement Unibet Coolblue
pi_175263946


Volkskrant-columniste Sylvia Witteman wijzigt weleens de etniciteit van personen waarover ze in haar columns schrijft.

In een interview met de Volkskrant vertelt Witteman dat ze veel doet aan zelfcensuur.

"Als ik op straat iets zie waarbij een zwart, Turks of Marokkaans iemand iets rottigs doet, dan verander ik hem vaak naar een blanke Nederlander. Want anders word ik uitgescholden voor racist."

Toen Witteman eens schreef over een vrouw met een hoofddoek met wie zij ruzie kreeg, kreeg de columniste een "hoop boze post".

"Over iemand die zwart is, zou ik nu nooit meer schrijven dat hij vet of lelijk is, want dan ben ik een racist. Terwijl ik bij een blanke vrouw gewoon opschrijf dat ze een figuur als een druipkaars heeft, dat kan wél. Die zelfcensuur gaat best ver, maar ja, zo zijn de tijden."

Ikea
Witteman gebruikt haar columns echter niet als afrekening, vertelt ze. "Ik heb weleens over de Ikea geschreven toen ik heel lang in de wacht stond, maar dat doe ik niet in de trant van: vieze vuile klootzakken, ga dood. Ik vind het ook zo goedkoop om mensen kapot te schrijven. Het is veel leuker om met een heel klein beetje spot iemand belachelijk te maken dan door te gaan schelden."

https://www.nu.nl/media/5(...)-genoemd-worden.html

Alles om maar te deugen. ;(
standaarddrinker
pi_175264035
Slachtofferrol :')

Als je racist bent, dan mogen mensen je ook zo noemen. Kom er gewoon eerlijk voor uit, wees er trots op
  donderdag 23 november 2017 @ 18:38:30 #3
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_175264048
Niet om te deugen, maar om gezeik te voorkomen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_175264152
:')
Met zo'n racistische achternaam kun je ook niet veel verwachten.
En verder is mevrouw Witteman zelf een dik propje, afgaande op de foto.

Dan liever Annabel, die doet niet aan zelfverloochening _O_

[ Bericht % gewijzigd door Frutsel op 24-11-2017 09:40:44 ]
´
pi_175264157
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:37 schreef ABombali het volgende:
Slachtofferrol :')

Als je racist bent, dan mogen mensen je ook zo noemen. Kom er gewoon eerlijk voor uit, wees er trots op
zeggen dat een noord afrikaan een figuur heeft als een druipkaars = racisme. Dat zeggen over een blanke? Prima.

Tuurlijk.
pi_175264174
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:44 schreef Murdera het volgende:

[..]

zeggen dat een noord afrikaan een figuur heeft als een druipkaars = racisme. Dat zeggen over een blanke? Prima.

Tuurlijk.
Is toch ook prima? Je wordt alleen racist genoemd. Woorden doen niet pijn toch? Waarom zijn ze daar zo gevoelig voor?
pi_175264261
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:45 schreef ABombali het volgende:

[..]

Is toch ook prima? Je wordt alleen racist genoemd. Woorden doen niet pijn toch? Waarom zijn ze daar zo gevoelig voor?
het is geen racisme. Als je het over blanken mag zeggen maar niet over andere kleurtjes is dat racisme. Alsof we allemaal die arme afrikaantjes moeten verdedigen alsof het kinderen zijn. :') zo sneu is dat. Niets zeggen over een neger hoor, dat is maar een domme afrikaan die moeten we beschermen. :') zo sneu.

Tevens met je eens, wie geeft er nog een fuck om of je racist genoemt wordt. Dat woord is alle betekenis en elk gewicht verloren.
pi_175264311
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:49 schreef Murdera het volgende:

[..]

het is geen racisme. Als je het over blanken mag zeggen maar niet over andere kleurtjes is dat racisme. Alsof we allemaal die arme afrikaantjes moeten verdedigen alsof het kinderen zijn. :') zo sneu is dat. Niets zeggen over een neger hoor, dat is maar een domme afrikaan die moeten we beschermen. :') zo sneu.

Tevens met je eens, wie geeft er nog een fuck om of je racist genoemt wordt. Dat woord is alle betekenis en elk gewicht verloren.
Je mag het over iedereen zeggen...
pi_175264315
Het ergste waar je voor uitgemaakt kunt worden in de grachtengordel... Racist.
Whatever...
  donderdag 23 november 2017 @ 18:52:41 #10
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_175264345
Onfortuinlijke achternaam :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_175264371
“Beha’s kopen is niet leuk als je 50 bent en cup 90E hebt”

Een nieuwe beha kopen is voor columnist Sylvia Witteman net zo’n crime als voor ons allemaal. Maar waar zij mee thuis komt…

9.02
Het is weer eens zover: al mijn beha’s zijn uitgelubberd, hebben losgesprongen beugels, zijn verbleekt, vergrauwd en/of gewoon onvindbaar. Ik neem me al weken voor nieuwe te kopen, maar het komt er steeds niet van. Beha’s kopen ís ook helemaal niet leuk, vandaar. Ja, wél als je mijn dochter bent (jaloerse blik op haar kamervloer die ligt bezaaid met schattige niemendalletjes) maar niet als je vijftig bent en cup 90E hebt.

9.11
Ik heb er nog maar één die lekker zit en dat is een voedingsbeha die ik een jaar of tien geleden voor het laatst heb gedragen. Met van die flapjes, die ieder apart open kunnen zodat je ‘discreet’ je baby kunt zogen. Jammer dat die baby’s zelf wat minder discreet waren en me in het openbaar te pas en te onpas bij de tiet grepen… Ach, wat lijkt dat lang geleden…

9.32
Het ergste is nog dat je je favoriete beha’s later nooit opnieuw kunt kopen. Nooit. Dat is het noodlot. Of het model bestaat niet meer óf ze hebben hem alleen nog in een afschuwelijke kleur óf het hele bedrijf is failliet. Nee, ik zal zo de stad in moeten voor een ongetwijfeld lange, vermoeiende speurtocht. Bah.

10.34
Ik denk terug aan mijn eerste beha, toen ik veertien was. Ik wilde helemaal geen beha, maar het moest van mijn moeder. Verschrikkelijk vond ik het. Zo’n muizige mevrouw die me kwam opmeten en daarna kreeg ik een stomme witte beha met truttige kantjes. Wat zat dat rot! Ik had het gevoel dat ik niet kon ademen. De volgende dag heb ik hem onderweg naar school uitgetrokken en in de struiken gesmeten, maar ja, toen had ik nog lang geen cup 90E. Tegenwoordig is mijn beha mijn steun en toeverlaat. Letterlijk. Nou hup, de stad in!

11.35
Veel schattige niemendalletjes. Héél veel schattige niemendalletjes. Die stuk voor stuk zijn opgevuld. Met schuimrubber of zo. Wie verzint zoiets? Als je cup 90E hebt, zit je daar niet op te wachten. Waar zijn de normale, lekker zittende beha’s van zachte stof gebleven? Zonder naden en gekke harde cups, zoals in míjn tijd? Er is trouwens sowieso geen beha te vinden in cup 90E.

11.36
O, wacht, hier. 90E. In een soort lijkkleur. Bah. Ik voel me al een oud wijf als ik er alleen maar naar kíjk. En hier? O, die is leuk! En normaal! En in mijn maat!

11.41
Hij zit heerlijk, maar het is wél een voedingsbeha. Nou ja, dat zie je alleen als je héél goed kijkt. En als je überhaupt weet wat een voedingsbeha is. Ik néém ‘m. Geen mens zal het verschil zien. Of in ieder geval: geen man.

De column van Sylvia Witteman verschijnt elke week in Libelle. Lees ook haar column van vorige week over haar avonturen in de supermarkt.
´
pi_175264374
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:51 schreef ABombali het volgende:

[..]

Je mag het over iedereen zeggen...
Maar wanneer je het over een stomme blonde blanke mevrouw doet krijg je minder haatmail en doodsverwensingen dan wanneer je het doet over een zwart persoon. Al die mensen die verzuimen te doodsbedreigen bij de blanke vrouw, maar het wel doen bij de zwarte zijn racistisch tegen blanken.
pi_175264407
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:41 schreef ABombali het volgende:

[..]

Beetje offtopic :') Maar dat wilde je even kwijt
Het punt is dat zij die zo graag niet-anders behandeld willen worden, zelf overdreven de aandacht vragen voor hun anders-zijn en daarmee hun eerste boodschap ongeloofwaardig maken.

Als ik bij Opsporing Verzocht hoor dat een blanke man wordt gezocht voel ik me toch ook niet als rasgenoot persoonlijk aangevallen? Die slachtofferrol waar steeds massaal wordt ingedoken houdt het probleem in stand.
pi_175264416
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:54 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Maar wanneer je het over een stomme blonde blanke mevrouw doet krijg je minder haatmail en doodsverwensingen dan wanneer je het doet over een zwart persoon. Al die mensen die verzuimen te doodsbedreigen bij de blanke vrouw, maar het wel doen bij de zwarte zijn racistisch tegen blanken.
Daar kan ze gewoon aangifte van doen, maar je mag het alsnog gewoon zeggen. Deze columnisten roepen van alles over iedereen maar anderen mogen niks over haar schrijven... en dan zeggen dat ze het slachtoffer is :')
pi_175264419
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:37 schreef ABombali het volgende:
Slachtofferrol :')

Als je racist bent, dan mogen mensen je ook zo noemen. Kom er gewoon eerlijk voor uit, wees er trots op
Racisten vinden zichzelf niet racistisch. Noem ze ook nooit zo. Want ze zeggen wel heel erg vaak na het roepen van een vreselijke tekst: Maar dat mag je tegenwoordig niet zeggen, want dan ben je racistisch. Zo leggen ze vaker de racistische link naar zichzelf dan anderen dat doen.

Erg geestig vind ik dat altijd.
pi_175264434
De NOS geilt er wel op om WITTE daders te benoemen. Een WITTE man opende het vuur op bezoekers van een countryfestival in Las Vegas. Meer na de ster!
standaarddrinker
pi_175264442
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:55 schreef littlemindy het volgende:

[..]

Het punt is dat zij die zo graag niet-anders behandeld willen worden, zelf overdreven de aandacht vragen voor hun anders-zijn en daarmee hun eerste boodschap ongeloofwaardig maken.

Als ik bij Opsporing Verzocht hoor dat een blanke man wordt gezocht voel ik me toch ook niet als rasgenoot persoonlijk aangevallen? Die slachtofferrol waar steeds massaal wordt ingedoken houdt het probleem in stand.
Wie voelt zich persoonlijk aangevallen als een getinte man gezocht wordt bij Opsporing Verzocht? :?
  donderdag 23 november 2017 @ 18:59:33 #18
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_175264480
Nou nou, wat een onprettigheden.
pi_175264486
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:56 schreef DrDentz het volgende:
De NOS geilt er wel op om WITTE daders te benoemen. Een WITTE man opende het vuur op bezoekers van een countryfestival in Las Vegas. Meer na de ster!
Tsja de NOS is een nieuwsorganisatie en een wit persoon die wat stouts doet is nieuws. Want oh wat zijn wij witten toch perfect in vergelijking met al die zwartjoekels mensen met een donkere huidskleur van een recentere Afrikaanse origine.
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:56 schreef ABombali het volgende:

[..]

Daar kan ze gewoon aangifte van doen, maar je mag het alsnog gewoon zeggen. Deze columnisten roepen van alles over iedereen maar anderen mogen niks over haar schrijven... en dan zeggen dat ze het slachtoffer is :')
Ahh victim blaming. Progressief van je hoor.
pi_175264509
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:56 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Racisten vinden zichzelf niet racistisch. Noem ze ook nooit zo. Want ze zeggen wel heel erg vaak na het roepen van een vreselijke tekst: Maar dat mag je tegenwoordig niet zeggen, want dan ben je racistisch. Zo leggen ze vaker de racistische link naar zichzelf dan anderen dat doen.

Erg geestig vind ik dat altijd.
Ja. Dat klopt. Van die types die zijn voor vrijheid van meningsuiting, behalve natuurlijk als het een afwijkende mening is. Die bij voorbaat alle witte mensen racisten noemen , allemaal en niet alleen de mensen hoor, ook de hele samenleving en het onderwijs. Natuurlijk zelf keihard vechten tegen racisme en alles wat ze tegenzit of zat komt door het racisme van de ander.

Net mijn dochter toen ze drie was... Maar hij deed dat en ik wil dit...bwaaaaaaaaaah.
Whatever...
pi_175264535
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:59 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Tsja de NOS is een nieuwsorganisatie en een wit persoon die wat stouts doet is nieuws. Want oh wat zijn wij witten toch perfect in vergelijking met al die zwartjoekels mensen met een donkere huidskleur van een recentere Afrikaanse origine.

[..]

Ahh victim blaming. Progressief van je hoor.
Wie is hier de victim? Waar is zij het slachtoffer van? Een paar e-mails? :')
pi_175264663
Beetje een gek vrouwtje, die Syl
https://twitter.com/sylviawitteman

En wat is dit?
Psychopeet twitterde op dinsdag 21-11-2017 om 18:35:20 Onvergetelijk kinderfeest in je broekje reageer retweet
´
pi_175264740
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 18:39 schreef DrDentz het volgende:
Het valt me ook op dat wanneer er bijvoorbeeld een moslima op tv is dat het altijd gaat over het zijn van moslim of haar hoofddoek. Je zult nooit een moslima in een praatprogramma zien die het heeft over problemen met de menstruatie of iets dergelijks.
fantaseer je daar wel eens over?
pi_175265174
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 19:11 schreef Kim-Holland het volgende:
En wederom een zuipschuit
[ afbeelding ]

Je verwacht het niet.. :')
Check, het schilderij van het varkentje op de muur, in een topic over zwarte en witte. Hilarisch.
pi_175265238
Ben bang dat die columns wel onder enige invloed geschreven worden. Maar goed, er is een publiek voor dus wie ben ik? Ik denk wel dat Syl stiekem heel wat racistischer is dan de 'boos rechtsjes' (?). Denk dat die laatste groep gewoon onbevangen oordeelt over slank of vet, mooi of lelijk, zonder ooit aan ras te denken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')