abonnement Unibet Coolblue
pi_175260538
De Tweede Kamer heeft ondanks fel verzet van de meeste oppositiepartijen toch ingestemd om vanaf 2019 de Wet Hillen in dertig jaar af te bouwen. Het regeringsvoorstel kreeg donderdag een meerderheid van 87 zetels
Zoals verwacht steunden coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie het voorstel. Ook oppositiepartij GroenLinks schaarde zich achter het plan. De Eerste Kamer moet er in december nog over stemmen.

Er is de afgelopen twee dagen intensief in de Kamer gedebatteerd over deze belastingkorting voor huiseigenaren met een (bijna) afgeloste hypotheek.

De oppositie haalde alles uit de kast om op zijn minst een jaar later te beginnen met de afbouw van deze belastingkorting zodat er wat langer de tijd is om de gevolgen voor specifieke gevallen te bestuderen.

Het wetgevingsproces moet juist deze week beginnen, anders komt de Belastingdienst in de knel met de uitvoering, meent het kabinet.

Toch kwam er een speciale hoorzitting met deskundigen en werd de wet uit het Belastingplan gehaald zodat er dinsdag en woensdag apart over gedebatteerd kon worden.

Filibuster:

Dit laatste greep 50Plus-Kamerlid Martin van Rooijen, die de opstand tegen het schrappen van de wet aanvoerde, gretig aan om urenlang te debatteren, met de hoop het wetgevingsproces te vertragen.

Deze poging tot ‘filibuster’ mislukte. Van Rooijen bleef op vierenhalf uur spreektijd steken, terwijl hij zich voor vijftien uur had ingeschreven. Ook de PVV deed een soortgelijke poging, maar Tweede Kamerlid Edgar Mulder werd na anderhalf uur afgekapt omdat hij zich niet aan de spelregels hield.

Dinsdag en woensdag werd er alsnog tot diep in de nacht vergaderd.

De kritiek hield aan. De SP hekelde het feit dat deze wet "met stoom en kokend water" er in achttien dagen doorheen wordt gejast.

De PvdA waarschuwt dat snelle wetgeving onherroepelijk tot problemen zal leiden. De gewezen regeringspartij spreekt uit eigen ervaring.

Geen krimp:

Maar regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie gaven geen krimp. De maatregel is nodig en het wetgevingsproces is goed verlopen, klonk het vanuit de coalitiebankjes.

Er zijn meer dan tweehonderd vragen beantwoord, er kwam een speciale hoorzitting en de partijen hebben de afgelopen twee dagen heel veel uren gedebatteerd. Hoezo een onzorgvuldig proces, vroegen de regeringspartijen zich af?

Staatssecretaris Menno Snel (Financiën) noemde het woensdagnacht wel teleurstellend dat hij de oppositiepartijen niet heeft kunnen overtuigen.

Hij onderstreepte dat ondanks het wegvallen van het fiscale voordeel maar weinig huizenbezitters erop achteruitgaan dankzij het totaalpakket van de nieuwe regering.

De ouderenkorting en de algemene heffingskorting gaan omhoog en de inkomstenbelasting gaat voor verreweg de meesten omlaag, somt Snel op.

"Die maatregelen zorgen ervoor dat in totaal 96 procent van de huiseigenaren erop vooruitgaat, ondanks de afschaffing van de Wet Hillen. Om een vergelijking te geven: van de AOW-gerechtigden gaat 92 procent erop vooruit", zei de bewindsman.

Snel werd er door PvdA’er Henk Nijboer vervolgens wel op gewezen dat dit de effecten zijn in 2021, als slechts 10 procent van het schrappen van de Wet Hillen is doorgevoerd. "Dit neigt naar bewuste misleiding van de Tweede Kamer", twitterde Nijboer tijdens het debat.

Man tot man:

Zo kwamen de voor- en tegenstanders de afgelopen drie weken niet nader tot elkaar, ook al zijn sommige partijen het met de regering eens dat de Wet Hillen geschrapt moet worden. Zowel SP als PvdA hebben de maatregel in hun verkiezingsprogramma staan.

Maar de partijen konden niet leven met deze "hap, slik, weg" methode van de regering. "Ik kan niet zeggen waar ik ja tegen zeg, dus stem ik tegen", liet Leijten weten.

Ook toen Van Rooijen op het allerlaatste moment aan Snel "van man tot man" vroeg of er genoeg tijd was uitgetrokken voor de wetsbehandeling, was de bewindsman ervan overtuigd dat zijn ministerie ook maar één steek heeft laten vallen.

"Ik heb nooit eerder op een ministerie meegemaakt dat we zoveel tabellen met koopkrachteffecten van verschillende huishoudens naar de Kamer hebben gestuurd", aldus de oud-topambtenaar van Financiën.

Prikkel:

De Wet Hillen werd in 2005 ingevoerd als een belastingkorting voor huiseigenaren die hun hypotheek (bijna) hebben afgelost. De politiek wilde huizenbezitters zo prikkelen hun woningschuld af te lossen. Er zijn krap een miljoen huishoudens die gebruik maken van de regeling.

Het draait daarbij om het eigenwoningforfait, een fiscale bijtelling voor huiseigenaren. De Belastingdienst gaat ervan uit dat er inkomsten uit de eigen woning worden behaald en die moeten worden belast.

Zodra het eigenwoningforfait hoger is dan de hypotheekrenteaftrek, worden huiseigenaren daar met de Wet Hillen voor gecompenseerd.

Omdat sinds een aantal jaar hypotheken worden afgelost om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek, noemt de regering deze maatregel op termijn onhoudbaar. Met het schrappen van de Wet Hillen bespaart de schatkist in 2048 ieder jaar ruim 1 miljard euro.

Bron: https://www.nu.nl/politie(...)ffen-wet-hillen.html

Flikker toch op, heb je net je hut netjes afbetaald mag je daar weer belasting over gaan betalen. :r :r
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175261794
Ik vind het een goed plan hoor.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_175261873
Wááát?? De meerderheid beslist? Wat rááár!
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 23 november 2017 @ 16:30:07 #4
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_175261901
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 15:11 schreef BoneThugss het volgende:
Flikker toch op, heb je net je hut netjes afbetaald mag je daar weer belasting over gaan betalen.
De overheid wil dan ook helemaal niet dat je als burger een eigen woning hebt.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_175261916
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:30 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

De overheid wil dan ook helemaal niet dat je als burger een eigen woning hebt.
Daar lijkt het wel op.

M'n familie bezit 11 panden, netjes afbetaald en nu mogen we daar weer belasting over betalen :r
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175261945
Goed wie spaarzaam leeft wordt nu eenmaal gestraft.

Ben wel benieuwd wat het scheelt in 2048 op een huis van 3 ton, ten opzichte van nu.
  donderdag 23 november 2017 @ 16:39:03 #7
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_175262034
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:31 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Daar lijkt het wel op.

M'n familie bezit 11 panden, netjes afbetaald en nu mogen we daar weer belasting over betalen :r
Afhankelijk maken van de bevolking, dat is alles wat het is.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_175262235
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:39 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Afhankelijk maken van de bevolking, dat is alles wat het is.
Bedank de VVD maar.

Dat D'66 dit toelaat vind ik ongelooflijk.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175262238
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:23 schreef Harvest89 het volgende:
Ik vind het een goed plan hoor.
Waarom?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Moderator donderdag 23 november 2017 @ 16:59:11 #10
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175262392
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:50 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Waarom?
Omdat Hillen gewoon subsidie is voor een groep voornamelijke oudere kiezers. Of iedereen met een eigen huis krijgt die subsidie of niemand.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175262543
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Omdat Hillen gewoon subsidie is voor een groep voornamelijke oudere kiezers. Of iedereen met een eigen huis krijgt die subsidie of niemand.
Ze gaan er dus van uit dat als je huis afbetaald is het 'vermogen' is geworden. Dat slaat natuurlijk nergens op, zeker niet als je zelf in je huis woont en het niet verhuurt oid.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 23 november 2017 @ 17:08:08 #12
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_175262566
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Omdat Hillen gewoon subsidie is voor een groep voornamelijke oudere kiezers. Of iedereen met een eigen huis krijgt die subsidie of niemand.
Wet Hillen is een bonus op goed gedrag: namelijk schulden aflossen. Zonder Wet Hillen worden mensen niet gestimuleerd om versnelt af te lossen en zo schulden langer in stand te houden. De Wet Hillen is ook eigenlijk een pleister op de wond die de hypotheekrenteaftrek genoemd wordt, en nu wordt die pleister, zonder dat de wond genezen is weggehaald. Daarom ben ik tegen de afschaffing Wet Hillen.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  donderdag 23 november 2017 @ 17:10:59 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175262619
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 17:08 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Wet Hillen is een bonus op goed gedrag: namelijk schulden aflossen. Zonder Wet Hillen worden mensen niet gestimuleerd om versnelt af te lossen en zo schulden langer in stand te houden. De Wet Hillen is ook eigenlijk een pleister op de wond die de hypotheekrenteaftrek genoemd wordt, en nu wordt die pleister, zonder dat de wond genezen is weggehaald. Daarom ben ik tegen de afschaffing Wet Hillen.
Mee eens, met een toevoeging:

De wet Hillen is op zich een draak, maar kan zeker niet in zijn eentje worden afgeschaft. Dan het EWF én de HRA er ook aan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175262685
De wet Hillen is relatief recent ingevoerd als bonus voor het aflossen van je hypotheek. Nu aflossingsvrije hypotheken praktisch niet meer bestaan omdat je dan geen HRA krijgt is die bonus niet meer nodig, afschaffen dus.

We praten ook over een periode van 30 jaar, de huidige generatie met een afgelost huis zullen er dus relatief weinig last van hebben en de toekomstige generatie kan zich er prima of voorbereiden.

Goed plan, goede uitvoering.
  donderdag 23 november 2017 @ 17:17:10 #15
405562 Erno-BE
Greatest virgin in the world
pi_175262729
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 17:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mee eens, met een toevoeging:

De wet Hillen is op zich een draak, maar kan zeker niet in zijn eentje worden afgeschaft. Dan het EWF én de HRA er ook aan.
Volledig mee eens.
Uitspraak van 2016, gedaan op donderdag 17 maart 2016 @ 22:35:23:
Ik kies nooit voor de makkelijkste oplossing. Ik wil de top bereiken en gaan voor de premium girls, elke vrouw kunnen krijgen die IK zou willen.
  Moderator donderdag 23 november 2017 @ 17:18:07 #16
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175262744
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 17:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mee eens, met een toevoeging:

De wet Hillen is op zich een draak, maar kan zeker niet in zijn eentje worden afgeschaft. Dan het EWF én de HRA er ook aan.
Die gaan ook, he? Die worden afgebouwd en daar past de afschaffing van Hillen dus netjes bij.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175262792
De Belastingdienst gaat ervan uit dat er inkomsten uit de eigen woning worden behaald en die moeten worden belast.

Kan iemand me dit uitleggen?
  Moderator donderdag 23 november 2017 @ 17:20:05 #18
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175262794
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 17:08 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Wet Hillen is een bonus op goed gedrag: namelijk schulden aflossen. Zonder Wet Hillen worden mensen niet gestimuleerd om versnelt af te lossen en zo schulden langer in stand te houden. De Wet Hillen is ook eigenlijk een pleister op de wond die de hypotheekrenteaftrek genoemd wordt, en nu wordt die pleister, zonder dat de wond genezen is weggehaald. Daarom ben ik tegen de afschaffing Wet Hillen.
Ok, dus we moeten geld blijven geven aan mensen die hun huis afbetaald hebben omdat de mensen die het nog niet afbetaald hebben HRA krijgen. Zou logisch zijn als degene die nu de Hillen subsidie krijgen niet eerst OOK gewoon HRA hebben gehad. Dus die pakken twee keer uit dezelfde pot.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 23 november 2017 @ 17:20:48 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175262813
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 17:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ok, dus we moeten geld blijven geven aan mensen die hun huis afbetaald hebben omdat de mensen die het nog niet afbetaald hebben HRA krijgen. Zou logisch zijn als degene die nu de Hillen subsidie krijgen niet eerst OOK gewoon HRA hebben gehad. Dus die pakken twee keer uit dezelfde pot.
Wet Hillen is een belastingkorting. Heeft dus niets met geld geven te maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator donderdag 23 november 2017 @ 17:21:59 #20
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175262832
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 17:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wet Hillen is een belastingkorting. Heeft dus niets met geld geven te maken.
Technisch ja, maar het is gewoon een subsidie in de praktijk
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175262845
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 17:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ok, dus we moeten geld blijven geven aan mensen die hun huis afbetaald hebben omdat de mensen die het nog niet afbetaald hebben HRA krijgen. Zou logisch zijn als degene die nu de Hillen subsidie krijgen niet eerst OOK gewoon HRA hebben gehad. Dus die pakken twee keer uit dezelfde pot.
Geld geven? Als ik iets koop heb ik er al belasting over betaald. Waarom zou ik dat elk jaar over hetzelfde object moeten blijven doen?
  donderdag 23 november 2017 @ 17:22:31 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175262847
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 17:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Technisch ja, maar het is gewoon een subsidie in de praktijk
Nope.

Subsidie is een deel van de overheidsbegroting. Een belastingkorting is dat per definitie niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175263065
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 16:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Omdat Hillen gewoon subsidie is voor een groep voornamelijke oudere kiezers. Of iedereen met een eigen huis krijgt die subsidie of niemand.
Wat hij zegt!
pi_175263093
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 17:06 schreef BoneThugss het volgende:
Ze gaan er dus van uit dat als je huis afbetaald is het 'vermogen' is geworden. Dat slaat natuurlijk nergens op, zeker niet als je zelf in je huis woont en het niet verhuurt oid.
Ja, dat zie je al aan de naam "huurwaardeforfait".
Maar 99% van de huiseigenaren verhuurt zijn huis helemaal niet, dus is dat eigenlijk flauwekul.

Zeg dan als overheid gewoon eerlijk dat je huizenbezitters wilt belasten omdat de overheid dat blijkbaar als vermogen ziet.
Noem het dan ook gewoon onroerendgoedbelasting (zoals je in veel landen "property tax" hebt) en geef er geen ingewikkelde fiscale naam aan.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 november 2017 @ 17:43:31 #25
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175263184
Als ik zo een gokje mag wagen op basis van de stemmingsuitslag, zie ik dat de PvdD, SGP en DENK ook voor hebben gestemd. Baggerpartijen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')