abonnement Unibet Coolblue
pi_175250573
quote:
Grietje Kooistra (60) van de oliebollenkraam op het Overwinningsplein in Groningen vindt de AD-smaaktest zo’n smeerlapperij dat ze haar bollen heeft teruggehaald.

Grietje (60) en Peter (61) Kooistra staan al jaren met hun Hollandse gebakkraam op het Overwinningsplein. Een collega waarschuwde hen telefonisch dat de AD-keurmeester in het noorden was. Het signalement? Zwart haar, een groen jasje en een witte auto.

,,Eerst had ik niet door dat hij het was. Tot hij naar zijn auto liep. Ik liep er heen, gaf een tik op het raam van zijn wagen en heb mijn oliebollen teruggehaald. Ik laat mijn naam echt niet te grabbel gooien door die test.”

Vettig aanvoelend bolletje
Enkele Groningse oliebollenbakkers zijn de smaaktest van het Algemeen Dagblad (AD) zat. Kooistra: ,,Het gaat er niet om dat ze onze oliebollen niet lekker vinden. Dat kan. Het gaat om de teksten die ze erbij schrijven. Die zijn verschrikkelijk.”

‘Vettig aanvoelend bolletje, prima geschikt om een fietsketting mee te smeren. Dit moet je niet willen eten. De korst is knagen op een stuk scheepstouw. Waar is het teiltje?’ Dat was de recensie die de Gebakkraam van Alice Jansen-Akkerman vorig jaar van het AD kreeg. Haar kraam staat bij groothandel Makro.

Misbaksels
Wiltjer-Fogerty, de kraam van Mariëlle Smook (42) en Francis Wiltjer (40) op de Grote Markt, stond ook in de lijst. De score? Een 1,5. ‘Hard, maar deze misbaksels verdienen niet beter’, staat erbij. ,,Hartstikke grof”, zegt Smook. Vorige week donderdag kwam de tester ook bij hen langs. Zij gaven hun product wel mee. ,,Wie weet wat ze schrijven als je ze weigert.”

Hoofdredacteur Hans Nijenhuis van Algemeen Dagblad onderkent dat de teksten voorgaande jaren te negatief waren. ,,Dat doen we dit jaar anders. Het gaat om het vinden van de beste oliebol, niet de slechtste.”

Extra rozijnen
Volgens de Groningse bakkers is de beoordeling ook oneerlijk. ,,Die toets slaat nergens op’’, zegt Hans Akkerman. Hij heeft drie kramen in Groningen. In Selwerd, Paddepoel en
Vinkhuizen
,,Mensen kunnen zich opgeven voor de test. Zij krijgen een aankondiging dat het AD langskomt en doen die dag extra hun best op hun krentenbollen. Extra rozijntjes en appel toevoegen bijvoorbeeld.”

Voortrekken
Volgens Nijenhuis is daarvoor gekozen omdat sommige bakkers alleen in het weekend oliebollen verkopen.

,,Als mensen zich opgeven zorgen wij ervoor dat we op dagen langskomen dat ze open zijn. Dat staat ook gewoon op de site. Dus iedereen die wil, kan zich opgeven. Het is absoluut niet bedoeld om mensen voor te trekken. Maar misschien moeten we daar ook eens goed naar kijken.”

Luchtige oliebol
Akkerman denkt ook dat de noorderlingen lage cijfers krijgen omdat de mensen hier andere oliebollen lekker vinden. ,,In het westen eten ze liever zware bollen. Groningers houden van luchtige oliebollen. Het is een kwestie van smaak.” Kooistra is niet bang voor een extra negatieve reactie van het AD. ,,Als Peter en ik onze vaste klanten maar blij maken. Daar doen we het voor.”

Vrijdag wordt de voorlopige uitslag van de vijfentwintigste AD-oliebollentest bekend gemaakt. Dit jaar test de krant vanwege het jubileum extra veel kramen: tweehonderdvijftig in totaal.
http://www.dvhn.nl/gronin(...)ter-af-22684863.html

Genot.
  woensdag 22 november 2017 @ 23:19:11 #2
468509 _--_
In varietate concordia
pi_175250840
Zie signature
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_175250917
Kansloze tests die helaas door veel te veel mensen serieus genomen worden. Ik bepaal zelf wel wat ik lekker vind.
pi_175250985
Beter een vette bol dan een bolle vet, zo is 't maar net
  roze woensdag 22 november 2017 @ 23:28:38 #5
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_175251006
Lekker bezig
Your beauty never ever scared me.
pi_175251278
Net als die haringtest, ook lachwekkend nep.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_175251326
Lijkt me wel een mooi baantje overigens; oliebollentester bij het AD.

Wat zou dat schuiven per maand? :9
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175251334
Waarom zou je de oliebollen 200 km verder halen als je bij jouw om de hoek net zo lekker zijn :?
pi_175251344
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:46 schreef bijdehand het volgende:
Net als die haringtest, ook lachwekkend nep.
Ja, tot je zaak verruïneerd wordt.
pi_175251364
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:49 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ja, tot je zaak verruïneerd wordt.
Is er nog iemand die het AD leest?
pi_175251394
Je verwacht het niet he, van het AD. Vergeleken met het AD lijkt de telegraaf zowaar bijna een fatsoenlijke krant.
pi_175251395
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:06 schreef Zipportal het volgende:
Hoofdredacteur Hans Nijenhuis van Algemeen Dagblad onderkent dat de teksten voorgaande jaren te negatief waren. ,,Dat doen we dit jaar anders".
Jammer die teksten waren het leukst om te lezen.
pi_175251506
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:46 schreef bijdehand het volgende:
Net als die haringtest, ook lachwekkend nep.
tja

Het probleem is.. hoe meet je zoiets een beetje objectief?

Ik kende een plaats die iedere ochtend kraakverse croissants bakte maar toen er meer klanten kwamen werden ze eerder gebakken en later opnieuw opgewarmd. Dus ipv een krokante croissant kreeg je later een slappe hap. Zelfde plaats, maar minder lekker.

Met oliebollen is het ook zoiets, hoe vers zijn die oliebollen? Als je bij kraam A een versgebakken bol krijgt en bij B eentje die er al even ligt dan heeft B een achterstand. Als die tester de bol iets te lang in de zak laat zitten dan worden ze ook minder knapperig. En wat dat vet betreft.. wat is teveel olie, wat is te weinig, wat is precies goed? Persoonlijk hou ik wel van een knapperige bol waar een beetje olie uitkomt als je erin knijpt. Maar een ander zal weer z'n eigen kwalificaties hebben.

En speelt het ook nog mee dat die man z'n eerste bol van de dag eet of z'n 5e? En beoordeelt hij zoiets op een druilerige dag minder goed dan wanneer de zon schijnt en hij daardoor de service als beter ervaart oid, heeft hij een bepaalde "emotionele" verbinding met die goed scorende kramen? De opinie die wij hebben over goed smaakt kan van dag tot dag verschillen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 23-11-2017 00:07:38 ]
pi_175251938
Ik snap die reviews over sowieso oliebollen niet. Als een oliebol niet lekker is, dan doe je wat extra poedersuiker er over, tadaa nu is die wel lekker
  donderdag 23 november 2017 @ 01:45:41 #15
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_175251990
Het AD heeft De Telegraaf ver achter zich gelaten als zijnde de grootste k*tkrant van Nederland

maar NRC Handelsblad doet een aardige poging om beide kranten naar de kroon te steken
Non possumus non loqui
pi_175252040
quote:
7s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:48 schreef Geralt het volgende:
Lijkt me wel een mooi baantje overigens; oliebollentester bij het AD.

Wat zou dat schuiven per maand? :9
Op lange termijn? Een accute hartstilstand.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_175252246
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 23:53 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Jammer die teksten waren het leukst om te lezen.
Precies, 2 keer in het jaar koop ik het AD.
pi_175252289
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 01:56 schreef Hathor het volgende:

[..]

Op lange termijn? Een accute hartstilstand.
Ik heb tegenwoordig na een paar oliebollen alweer genoeg voor een heel jaar gehad. Moet er niet aan denken ze nog te moeten testen.
pi_175252302
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 04:01 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik heb tegenwoordig na een paar oliebollen alweer genoeg voor een heel jaar gehad. Moet er niet aan denken ze nog te moeten testen.
Het oliebollen ruiken is meestal al voldoende. Maar goed. Kinderen vinden het vaak wel lekker. Met krenten dan.
pi_175252303
Zou je in een airfryer mooie oliebollen kunnen bakken?
pi_175252326
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 04:09 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het oliebollen ruiken is meestal al voldoende. Maar goed. Kinderen vinden het vaak wel lekker. Met krenten dan.
Een of twee knapperige bollen van de kraam eten vind ik geen straf.

Maar bij de meeste mensen staan koude druipende oliebollen of door de de magnetron naverhitte droge sponsballen op tafel. Bij de laatsten heb ik vaak het idee dat 't misschien beter is met wat boter ertussen. Net als met droog krentenbrood.
pi_175252329
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 04:31 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Een of twee knapperige bollen van de kraam eten vind ik geen straf.

Maar bij de meeste mensen staan koude druipende oliebollen of door de de magnetron naverhitte droge sponsballen op tafel. Bij de laatsten heb ik vaak het idee dat 't misschien beter is met wat boter ertussen. Net als met droog krentenbrood.
Precies. En dat laatste zeker. Ik zie ook niet wanneer het krentenbrood groen aan het worden is. Er is ook niets mis met een huisgebakken bol.
pi_175252333
Op de redactie van het AD bakken ze ook en dan schrijven ze de beste en de meest mislukte bollen vaak toe aan de overgebleven kramen die ze niet konden bezoeken. Beetje loten enzo.
pi_175252335
Dat is bij haring ook zo. Men moet zichzelf gewoon niet neerzetten als kenner tenzij men alles heeft geprobeert.
pi_175252336
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 04:39 schreef Jaroon het volgende:
Dat is bij haring ook zo. Men moet zichzelf gewoon niet neerzetten als kenner tenzij men alles heeft geprobeert.
De flauwekul begon met wijn. Het is niet zozeer de wijn maar de recensent die mooie bijvoegelijke naamwoorden gebruikt waar mensen dorstig van worden of juist niet.

Paar steekpenningen erachteraan en je hebt een topwijn in de bladen. Het scoresysteem is slechts bijzaak.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')