abonnement Unibet Coolblue
pi_175243027
Gemor bij de kleinste regeringspartij over de asielafspraken in het regeerakkoord. Kritische ChristenUnie-leden willen een aanpassing en hebben een motie ingediend waarover zaterdag wordt gestemd op het partijcongres. "De gemaakte asielafspraken liggen heel gevoelig binnen de partij, en dat zal de komende tijd ook zo blijven", zegt politiek commentator Frits Wester.

De leden vinden dat de partij zich te allen tijde sterk moet maken voor vreemdelingen. De asielparagraaf uit het regeerakkoord doet volgens hen geen recht aan deze doelstelling. Vooral het niet verruimen van het kinderpardon ligt zwaar op de maag.

'Steun motie niet'
Het bestuur van de ChristenUnie adviseert de leden de motie niet te steunen omdat de partij zijn handtekening heeft gezet onder het regeerakkoord. Dat zou moeten worden opengebroken als de leden een streep zetten door de afspraken.

Onder de motie hebben 37 leden hun handtekening gezet. Voor het indienen van een motie is de steun van tien leden genoeg. Initiatiefnemer Antonie Fountain uit Tull en ’t Waal zegt dat een signaal wordt afgegeven. "Veel leden vinden dat de ChristenUnie bij de coalitieonderhandelingen gedwongen is te ver af te wijken van haar eigen asielstandpunt. Het raakt echt de kern van wat belangrijk is voor de leden", zegt hij.

Gert-Jan Segers tijdens het najaarscongres van de ChristenUnie vorig jaar. (Foto: ANP)

'Staan voor onze principes'
Uiteraard hoopt Fountain dat het congres zaterdag de motie steunt. "Maar ook als dat niet gebeurt, geven we hiermee duidelijk aan dat de ChristenUnie vanaf nu niets meer mag toegeven aan rechtse partijen. Het dossier blijft zich ontwikkelen en ongetwijfeld komt er binnen een paar maanden weer een moment waarop naar ons gekeken wordt. Dan moeten we staan voor onze principes en waarden. De fractie moet het zien als steun in de rug."

De onderhandelaars van de ChristenUnie hebben het moeilijk gehad met de asielparagraaf uit het regeerakkoord. Het was volgens fractieleider Gert-Jan Segers een bittere pil die de partij heeft geslikt omdat andere belangrijke punten werden binnengehaald. De fractievoorzitter wil geen oordeel geven over het initiatief van de leden en verwijst via zijn woordvoerder naar het bestuur van zijn partij. Dat geldt ook voor de asielwoordvoerder van de ChristenUnie in de Tweede Kamer, Joel Voordewind. Hij wacht verder af wat de leden zaterdag doen.

Wester: 'Geen opstand'
"Ik verwacht niet dat het ChristenUnie-leden deze zaterdag echt in opstand komen", zegt politiek commentator Frits Wester. "Maar politiek ligt het zeer gevoelig voor het nieuwe kabinet. De asielparagraaf is zwaar bevochten in de formatie. Het is algemeen bekend dat Joel Voordewind grote moeite had met de huidige asielafspraken van de coalitie. Hij ijverde jarenlang voor aanpassing van het kinderpardon, maar heeft moeten accepteren dat er niks verandert. Je ziet dat de partij en de achterban worstelen met de asielparagraaf."

Voorzitter Piet Adema erkent dat veel mensen binnen zijn partij moeite hebben met de asielparagraaf uit het regeerakkoord. Maar net als Seegers vindt hij dat de afspraken moeten worden gezien in relatie met alle andere afspraken.

"Aanstaande zaterdag lukt het de ChristenUnie-leiding wel om de eenheid te bewaren. Maar het asielvraagstuk - en denk daarbij vooral ook aan het Kinderpardon - blijven voor de achterban hele gevoelige punten, die op momenten echt weer gaan opspelen. Net zoals de PvdA de afgelopen jaren bleef worstelen met de strafbaarstelling illegaliteit en bijvoorbeeld de bed-bad-en-broodregeling," zegt Wester.
speak only if it improves the silence.
pi_175243126
Ik kan er wel respect voor hebben dat mensen blijven bij hun principes, zelfs als dat volledig tegen het eigenbelang in gaat. Ik denk namelijk niet dat de migratiegolf goed is voor het christendom en veel van de achterban in de dorpen van het land niet zit te wachten op vluchtelingen.
  woensdag 22 november 2017 @ 17:18:59 #3
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175243130
is CU nou voor inperking van kinderpardon of verruiming?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  woensdag 22 november 2017 @ 17:20:17 #4
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175243154
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:14 schreef TjjWester het volgende:
bij een nieuwsbericht hoor je ook je eigen mening te ventileren..
dus we wachten gespannen op je mening
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_175243159
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:18 schreef Onnoman het volgende:
is CU nou voor inperking van kinderpardon of verruiming?
Ze zijn voor meer kinderen pardon geven.
pi_175243182
Gelovigen he, dan krijg je dat gezeik
  woensdag 22 november 2017 @ 17:21:52 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175243193
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:18 schreef Onnoman het volgende:
is CU nou voor inperking van kinderpardon of verruiming?
Voor verruiming, dat staat duidelijk in de OP. Maar het bestuur van de CU ontraadt de motie omdat ze anders terug moeten komen op het reeds ondertekende regeringsakkoord.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175243198
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:18 schreef Onnoman het volgende:
is CU nou voor inperking van kinderpardon of verruiming?
Verruiming, zover ik weet.
pi_175243206
Er staat tientalen miljarden op het spel, de banen van honderdduizenden Nederlanders, de belastingwetgeving, sociale zekerheid, zorg en ga zo maar door.

Maar nee hoor, de Christenunie idioten menen dat een paar honderd illegale kinderen belangrijker zijn. :')
  woensdag 22 november 2017 @ 17:22:33 #10
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175243209
ik vind kinderpardon sowieso een slechte kwestie..
want het gros van asielzoekers hebben wel kinderen
wil je dan de ouders terug sturen en de kinderen in Nederland laten?
Alsof de kinderen daar zo blij van worden
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_175243211
Het rommelt al een tijdje binnen het kerkelijk genootschap.
pi_175243247
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Voor verruiming, dat staat duidelijk in de OP. Maar het bestuur van de CU ontraadt de motie omdat ze anders terug moeten komen op het reeds ondertekende regeringsakkoord.
Is de pvv geen voorstander van dit migratiebeleid?
speak only if it improves the silence.
  woensdag 22 november 2017 @ 17:25:04 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175243262
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:24 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Is de pvv geen voorstander van dit migratiebeleid?
Hoe is dit een reactie op mijn post, of relevant voor het topic?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 22 november 2017 @ 17:25:05 #14
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175243265
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:22 schreef Karig_Hutje het volgende:
Het rommelt al een tijdje binnen het kerkelijk genootschap.
ik zou haast zeggen, waarom gaan de leden niet naar het CDA?
volgens mij heeft CU een iets ortodoxere instelling dan het CDA
daarbij hoort dat je geen islamisering stimuleert in een christelijk land
althans.. tot een bepaald acceptabele grens
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_175243280
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe is dit een reactie op mijn post, of relevant voor het topic?
Als de pvv aan boord is kan cu veilig "formeel" tegenstemmen, dus geen aanpassing van het akkoord.
speak only if it improves the silence.
pi_175243293
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:22 schreef Onnoman het volgende:
ik vind kinderpardon sowieso een slechte kwestie..
want het gros van asielzoekers hebben wel kinderen
wil je dan de ouders terug sturen en de kinderen in Nederland laten?
Alsof de kinderen daar zo blij van worden
:?
Het idee is dat als het kind mag blijven, de ouders en (minderjarige) broertjes en zusjes dat ook mogen.
  woensdag 22 november 2017 @ 17:27:11 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175243294
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:26 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Als de pvv aan boord is kan cu veilig "formeel" tegenstemmen, dus geen aanpassing van het akkoord.
Dat is niet helemaal hoe het werkt, want het gaat ook nog om vertrouwen binnen de coalitie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175243295
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:26 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Als de pvv aan boord is kan cu veilig "formeel" tegenstemmen, dus geen aanpassing van het akkoord.
Hou toch eens op man _O-
pi_175243311
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal hoe het werkt, want het gaat ook nog om vertrouwen binnen de coalitie.
Verschillende kabinetten hebben dit middel vaker ingezet om op die manier zware vastzittende discussies te vermijden.
speak only if it improves the silence.
pi_175243313
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:27 schreef Physsic het volgende:

[..]

:?
Het idee is dat als het kind mag blijven, de ouders en (minderjarige) broertjes en zusjes dat ook mogen.
Daarom is het ook een slechte zaak, vaak zijn het ook van die tijdrekkende smeerlappen die al 8x afgewezen zijn die hiervoor in aanmerking komen.
  woensdag 22 november 2017 @ 17:29:10 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175243322
Ach, 10 jaar geleden hadden ze het nog moeilijk met flikkers
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175243328
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:27 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Hou toch eens op man _O-
?? Het is gewoon een middel dat vaker is ingezet.
speak only if it improves the silence.
pi_175243336
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Ach, 10 jaar geleden hadden ze het nog moeilijk met flikkers
Weet jij alles van......
speak only if it improves the silence.
pi_175243355
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:29 schreef TjjWester het volgende:

[..]

?? Het is gewoon een middel dat vaker is ingezet.
Kan me niet voorstellen dat ze zo'n constructie met de PVV gaan gebruiken na die manier van campagnevoeren en onderhandelen een paar maanden geleden... Maar goed, het zou kunnen inderdaad
pi_175243368
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:28 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Daarom is het ook een slechte zaak, vaak zijn het ook van die tijdrekkende smeerlappen die al 8x afgewezen zijn die hiervoor in aanmerking komen.
Juist niet. Dat is precies waar oa GroenLinks en CU problemen mee hebben. Het 'meewerkcriterium' weegt zwaar, daar willen zij juist van af. In 2016 is dat kinderpardon slechts één keer toegewezen he. Het kinderpardon is dus echt voor de uitzonderingen, die buiten hun schuld om voor meer dan 5 jaar in Nederland hebben moeten blijven. Ik vind het kinderpardon prima zoals het nu is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')