abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 21 november 2017 @ 22:21:32 #1
471746 Themonk5
Canei beste wijn
pi_175228498
Ik ben er dus achter gekomen dat je over je tweede huis belasting moet betalen... Is het toegestaan om dit huis op een vriendin's naam te zetten? Ze komt dan wel af en toe in het huis en ik verblijf er als het ware als logé.

Valt dit onder belastingontduiking of valt dit onder belastingontwijking? Lijkt me niet dat ze ooit kunnen bewijzen dat ik geen logé ben, maar is dit ook in de wet vastgelegd? Als het onder belastingontwijking valt, wil ik wel op een vriendin haar naam zetten... Anders niet. :X
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 22:26:37 #2
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_175228613
Heb je 2 koophuizen dan?
  dinsdag 21 november 2017 @ 22:28:54 #3
471746 Themonk5
Canei beste wijn
pi_175228686
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:26 schreef noodgang het volgende:
Heb je 2 koophuizen dan?
Ik wil er 1 halen aan de andere kant van het land vanwege praktische voordelen, maar ik zit op te zoeken op welke manier ik het voordeligst uitkom.
pi_175228801
Ik vrees dat er wel schenkingsrecht betaalt moet worden over de transactie. Of stalt die vriendin haar 2 ton tijdelijk bij jouw, schiet je er nog niks mee op.
.
  dinsdag 21 november 2017 @ 22:32:10 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_175228848
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:21 schreef Themonk5 het volgende:
Ik ben er dus achter gekomen dat je over je tweede huis belasting moet betalen... Is het toegestaan om dit huis op een vriendin's naam te zetten? Ze komt dan wel af en toe in het huis en ik verblijf er als het ware als logé.

Valt dit onder belastingontduiking of valt dit onder belastingontwijking? Lijkt me niet dat ze ooit kunnen bewijzen dat ik geen logé ben, maar is dit ook in de wet vastgelegd? Als het onder belastingontwijking valt, wil ik wel op een vriendin haar naam zetten... Anders niet. :X
Op haar naam zetten? Dan wordt zij officieel eigenaar. Dus dan schenk je haar het huis. Schenkbelasting, zou ik denken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_175230223
Sluit je een hypotheek af voor die tweede woning? Dan kom je in eerste instantie helemaal niet aan belasting betalen toe.

Als je de woning uit eigen vermogen betaalt dan betaal je daar nu ook al belasting over en moet je niet klagen.

Op iemand anders zn naam zetten is zo'n slecht plan dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen..
pi_175230360
Sowieso op naam van een ander laten zetten. Dan betaal je én schenkbelasting én je bent je huis kwijt.
pi_175230390
Overigens is ts een dwaas trolletje, niet te serieus nemen.
pi_175233086
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:21 schreef Themonk5 het volgende:
Ik ben er dus achter gekomen dat je over je tweede huis belasting moet betalen...
Of het nou in de stenen of in cash zit, je tweede huis zit in box 3 en daarover moet je nu ook (bijna evenveel) belasting betalen. Interessanter is dat het verhuur van een tweede huis onbelast is (mits je het laat uitbesteden) en je nog wat inkomsten ermee weet te genereren i.t.t. op een spaarrekening laten staan.
pi_175233216
Er bestaat geen belasting voor de een 2e huis.

Wel bestaat er vermogensbelasting. Dat betaal je uit over je totale vermogen in box 3, minus de schulden. Of het vermogen bestaat uit onroerendgoed, beleggingen, spaargeld, uitstaande leningen of iets anders maakt geen verschil.

Wel betaal je voor elk huis natuurlijk lokale belastingen en heffingen aan de gemeente en het waterschap. Ook dit zijn geen belastingen voor een 2e huis, maar voor elk huis binnen die gemeente.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')