abonnement Unibet Coolblue
pi_175228967
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:33 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Dat helpt dan toch juist de oppositie?
Nee de tweede kamer kan op elk moment vergaderen en stemmen, er is maar 1 deadline en dat is dat de wet gestemd en al dinsdag aan de overkant moet liggen.
speak only if it improves the silence.
  Moderator dinsdag 21 november 2017 @ 22:35:55 #202
54278 crew  Tijger_m
42
pi_175228988
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 21:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hmm? Dat is wel een heel eenzijdige benadering.

In 2009 kocht ik mijn eerste woning.
Vanaf 2013 heb ik altijd mijn best gedaan om deze zo snel mogelijk af te lossen.
Vermoedelijk lukt dat in 2018.

Daarmee bespaar ik de overheid ¤45.000 aan hypotheekrenteaftrek.

En hoe beloont de overheid mij? Met een extra belasting, een verandering van de spelregels tijdens het spel.

Uiteraard ga ik dat wel overleven.

Maar serieus, een belasting over fictief rendement wat ik zou hebben als ik het huis waar ik in woonde zou verhuren terwijl ik er zelf in woon? Euh... leg dat eens uit aan een burger....
Als ik belasting moet betalen op spaargeld waarom zou jij dat niet moeten omdat jouw kapitaal een huis is?

En we betalen allemaal huurwaarde forfait, volgens mij, maar jij zou dat dan niet hoeven te betalen omdat jij geen hypotheek meer hebt? Beetje krom wel. Hillen had er nooit moeten komen, het was sinterklaas spelen voor de oudere CDA stemmer.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_175229056
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Als ik belasting moet betalen op spaargeld waarom zou jij dat niet moeten omdat jouw kapitaal een huis is?

En we betalen allemaal huurwaarde forfait, volgens mij, maar jij zou dat dan niet hoeven te betalen omdat jij geen hypotheek meer hebt? Beetje krom wel. Hillen had er nooit moeten komen, het was sinterklaas spelen voor de oudere CDA stemmer.
Inderdaad. Overigens is het fictieve rendement van het eigenwoningforfait voor woningen onder de 'villagrens' alsnog extreem laag.
pi_175229107
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:23 schreef Igen het volgende:
Wacht eens - zegt hij nou dat het om 24 miljoen euro per jaar gaat? Dus nog geen 2 euro per Nederlander per jaar? "Peanuts", in zijn eigen woorden? En dat is dan zó belangrijk om er een filibuster van te willen maken en te doen alsof de ouderen hierdoor in grooote problemen komen?

Nou ja, het gaat dus echt helemaal nergens over.
Ik weet niet waar je op doelt?

Nederland telt zo'n 4 miljoen koopwoningen.
Gemiddeld kost een koopwoning zo'n 250.000 Euro.

Dat vertegenwoordigt een waarde in bakstenen van 1.000.000.000.000 Euro (duizend miljard).

Op zo'n 80% van die woningen rust een hypotheek.

Laten we voor het gemak rekenen dat er dus 200.000.000.000 Euro (200 miljard) in woningen zit die afgelost zijn.

Als die allemaal 0,6% gaan betalen vanwege de afschaffing "wet Hillen" houdt dat een bijtelling in van 1.200.000.000 Euro (1,2 miljard) per jaar.

Netto levert dat de schatkist ieder jaar ~500.000.000 Euro op ten koste van mensen die netjes gedaan hebben wat verstandig is: je schulden aflossen.

Daarnaast, nu is dat percentage afgeloste woningen zo'n 20% maar aangezien niemand nog een aflossingsvrije hypotheek mag afsluiten (ivm recht op HRA) zal dat percentage alleen maar toenemen.

Dat houdt in dat die 500.000.000 Euro per jaar nog fors zal oplopen.

En dat is puur de bijtelling bij je inkomen.

Kijk ook naar het recht op zorgtoeslag, ouderenkorting, etc, wat daardoor daalt omdat je fictieve inkomen stijgt... Niet je échte inkomen, maar je fictieve inkomen... Als het nu écht steeg was er nog wat voor te zeggen...
  dinsdag 21 november 2017 @ 22:42:19 #205
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175229250
50+ en de PVV laten weer zien dat ze hun reet afvegen met de parlementaire democratie. Walgelijke kutpartijtjes en waardeloze verliezers bovendien.
pi_175229286
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je op doelt?

Nederland telt zo'n 4 miljoen koopwoningen.
Gemiddeld kost een koopwoning zo'n 250.000 Euro.

Dat vertegenwoordigt een waarde in bakstenen van 1.000.000.000.000 Euro (duizend miljard).

Op zo'n 80% van die woningen rust een hypotheek.

Laten we voor het gemak rekenen dat er dus 200.000.000.000 Euro (200 miljard) in woningen zit die afgelost zijn.

Als die allemaal 0,6% gaan betalen vanwege de afschaffing "wet Hillen" houdt dat een bijtelling in van 1.200.000.000 Euro (1,2 miljard) per jaar.

Netto levert dat de schatkist ieder jaar ~500.000.000 Euro op ten koste van mensen die netjes gedaan hebben wat verstandig is: je schulden aflossen.

Daarnaast, nu is dat percentage afgeloste woningen zo'n 20% maar aangezien niemand nog een aflossingsvrije hypotheek mag afsluiten (ivm recht op HRA) zal dat percentage alleen maar toenemen.

Dat houdt in dat die 500.000.000 Euro per jaar nog fors zal oplopen.

En dat is puur de bijtelling bij je inkomen.

Kijk ook naar het recht op zorgtoeslag, ouderenkorting, etc, wat daardoor daalt omdat je fictieve inkomen stijgt... Niet je échte inkomen, maar je fictieve inkomen... Als het nu écht steeg was er nog wat voor te zeggen...
Ik heb blijkbaar iets verkeerd begrepen. Het klopt wel ongeveer wat je zegt. Maar blijkbaar gaat het dan wel om de eindsituatie in het jaar 2048. Met stijgende huizenprijzen kom je dan blijkbaar op een miljard per jaar. Maar dat effect wordt blijkbaar pas geleidelijk bereikt. In 2021 gaat het blijkbaar over 'slechts' 100 miljoen per jaar.

En die 24 miljoen per jaar die Van Rooijen noemde is blijkbaar het structurele effect van een jaar vertraging (postte iemand hier net) - het jaar vertraging dat hij nu probeert te veroorzaken.
pi_175229302
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Als ik belasting moet betalen op spaargeld waarom zou jij dat niet moeten omdat jouw kapitaal een huis is?

En we betalen allemaal huurwaarde forfait, volgens mij, maar jij zou dat dan niet hoeven te betalen omdat jij geen hypotheek meer hebt? Beetje krom wel. Hillen had er nooit moeten komen, het was sinterklaas spelen voor de oudere CDA stemmer.
Dat ik geen hypotheek meer heb, komt omdat ik hem heb afgelost met geld waar ik al belasting over betaald heb en waar ik nu geen rendement op krijg omdat het in bakstenen zit.

Het heeft weinig met "Sinterklaas spelen" te maken.

Of vind jij een fictief rendement omdat je je woning zou kunnen verhuren (terwijl je er zelf inwoont :') ) redelijk?

Maar goed, je gaat er zelf ook nog wel last van krijgen, tenzij je de rest van je leven blijft huren.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 21 november 2017 @ 22:43:49 #208
408813 crew  trein2000
pi_175229303
:') een bril
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_175229330
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:43 schreef trein2000 het volgende:
:')
  dinsdag 21 november 2017 @ 22:45:02 #210
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_175229352
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_175229369
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat ik geen hypotheek meer heb, komt omdat ik hem heb afgelost met geld waar ik al belasting over betaald heb en waar ik nu geen rendement op krijg omdat het in bakstenen zit.
Door af te lossen heb je toch juist geen vermogensbelasting hoeven te betalen over het bedrag waarmee je afloste?
pi_175229410
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik heb blijkbaar iets verkeerd begrepen. Het klopt wel ongeveer wat je zegt. Maar blijkbaar gaat het dan wel om de eindsituatie in het jaar 2048. Met stijgende huizenprijzen kom je dan blijkbaar op een miljard per jaar. Maar dat effect wordt blijkbaar pas geleidelijk bereikt. In 2021 gaat het blijkbaar over 'slechts' 100 miljoen per jaar.

En die 24 miljoen per jaar die Van Rooijen noemde is blijkbaar het structurele effect van een jaar vertraging (postte iemand hier net) - het jaar vertraging dat hij nu probeert te veroorzaken.
Uiteraard loopt dat langzaam op tot 2048.
Dat is echter wel het moment dat de twintigers en dertigers die nu een woning kopen, over 30 jaar op hun bordje krijgen als hun woning is afgelost.

En... in 2005 was "wet Hillen er", nu wordt het weer afgeschaft.
Niemand geeft mij de garantie dat na dit kabinet niet nog sneller wordt afgeschaft.
Dat trucje wordt vaker toegepast... want geen kabinet kan uiteindelijk over zijn graf regeren...
pi_175229443
jeetje ik zit nu al een kwartier naar deze seniele knakker te luisteren en zou er werkelijk geen woord van kunnen navertellen.
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_175229459
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat ik geen hypotheek meer heb, komt omdat ik hem heb afgelost met geld waar ik al belasting over betaald heb en waar ik nu geen rendement op krijg omdat het in bakstenen zit.

Het heeft weinig met "Sinterklaas spelen" te maken.

Of vind jij een fictief rendement omdat je je woning zou kunnen verhuren (terwijl je er zelf inwoont :') ) redelijk?

Maar goed, je gaat er zelf ook nog wel last van krijgen, tenzij je de rest van je leven blijft huren.
Het is nu zo dat als je huurt en een paar ton op de bank spaart, je belasting over 4% fictief rendement betaalt, en als je van dat geld een huis koopt en verhuurt en je in het huurhuis blijft zitten dan wordt nog steeds 4% fictief rendement gerekend. Maar als je dan zelf in dat huis gaat wonen dan zou er ineens geen fictief rendement meer zijn. Dat is gek.

Het fictieve rendement van het eigenwoningforfait is met <1% voor normale woningen en >2% voor villa's overigens alsnog heel erg laag in vergelijking met de 4% voor box 3.
pi_175229549
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:45 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Door af te lossen heb je toch juist geen vermogensbelasting hoeven te betalen over het bedrag waarmee je afloste?
Ja duh, maar ik heb er daardoor ook geen rendement over kunnen halen, grapjurk.
Daarnaast bespaart het de overheid ¤ 45.000 aan HRA omdat mijn hypotheek 21 jaar eerder is afgelost.

Dat is een bewuste keuze en investering om nu te doen, nu ik gezond en jong ben zodat ik zo zorgeloos mogelijk kan leven, aangezien AOW en pensioen ook geen heilige huisjes meer zijn.
pi_175229573
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:46 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Uiteraard loopt dat langzaam op tot 2048.
Dat is echter wel het moment dat de twintigers en dertigers die nu een woning kopen, over 30 jaar op hun bordje krijgen als hun woning is afgelost.

En... in 2005 was "wet Hillen er", nu wordt het weer afgeschaft.
Niemand geeft mij de garantie dat na dit kabinet niet nog sneller wordt afgeschaft.
Dat trucje wordt vaker toegepast... want geen kabinet kan uiteindelijk over zijn graf regeren...
Ja zo gaat dat.

Sowieso, je laat je woningkeuze nu toch niet afhangen van de hoeveelheid eigenwoningforfait die je over 30 jaar moet betalen. Dat is zo ver weg, het is toch volstrekt logisch dat de situatie dan heel anders is dan wat je nu denkt.
pi_175229589
vanavond, vannacht en morgenochtend :D wat een grappenmaker
pi_175229608
Pottertje voor de keel aub
¯ _(ツ)_/¯
pi_175229610
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is nu zo dat als je huurt en een paar ton op de bank spaart, je belasting over 4% fictief rendement betaalt, en als je van dat geld een huis koopt en verhuurt en je in het huurhuis blijft zitten dan wordt nog steeds 4% fictief rendement gerekend. Maar als je dan zelf in dat huis gaat wonen dan zou er ineens geen fictief rendement meer zijn. Dat is gek.

Het fictieve rendement van het eigenwoningforfait is met <1% voor normale woningen en >2% voor villa's overigens alsnog heel erg laag in vergelijking met de 4% voor box 3.
Je kan het gek vinden, ik noem het diefstal.

Overigens heb je als huizenkoper ook geen keuze meer, als je nu koopt moet je aflossen en zal je dus met de afschaffing van wet Hillen geconfronteerd worden.
Die zekerheid heeft de overheid voor zichzelf gecreëerd.
  dinsdag 21 november 2017 @ 22:52:15 #220
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_175229612
Hij krijgt al last van z'n keel
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_175229623
is die spreektijd-klok ergens live te zien?
  dinsdag 21 november 2017 @ 22:52:52 #222
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_175229624
Nee mevrouw Sazias, een flesje AA is niet toegestaan.
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_175229640
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:51 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja zo gaat dat.

Sowieso, je laat je woningkeuze nu toch niet afhangen van de hoeveelheid eigenwoningforfait die je over 30 jaar moet betalen. Dat is zo ver weg, het is toch volstrekt logisch dat de situatie dan heel anders is dan wat je nu denkt.
Nee, met woningkeuze heeft het weinig te maken.

Wel met de onmogelijkheid om te ontsnappen aan een fictief rendement, een rendement dat je niet hebt en ruimschoots kwijt bent aan onderhoud. Als mijn dubbel glas lekt, mijn CV-ketel ploft, de gaten in m'n kozijnen vallen of m'n dak ineens een klapdak wordt dan zal ik dat zelf moeten (laten) repareren.
pi_175229663
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, met woningkeuze heeft het weinig te maken.
Wel met de onmogelijkheid om te ontsnappen aan een fictief rendement, een rendement dat je niet hebt en ruimschoots kwijt bent aan onderhoud.
Jawel, dat rendement heb je wel, want dat is het geld wat je anders via de huur aan het rendement op de investering van de verhuurder had betaald en dankzij het eigenwoningbezit niet hoeft te betalen.
pi_175229677
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:50 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja duh, maar ik heb er daardoor ook geen rendement over kunnen halen, grapjurk.
Daarnaast bespaart het de overheid ¤ 45.000 aan HRA omdat mijn hypotheek 21 jaar eerder is afgelost.

Dat is een bewuste keuze en investering om nu te doen, nu ik gezond en jong ben zodat ik zo zorgeloos mogelijk kan leven, aangezien AOW en pensioen ook geen heilige huisjes meer zijn.
En hoeveel bespaar je zelf nu je geen hypotheekrente meer hoeft af te lossen?
Ik vind je argumentatie tot nu toe erg eenzijdig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')