--- --- ---
"U verwacht dat minder drinken beter voor uw gezondheid is.
U hebt de afgelopen week 21 glazen of meer gedronken. U hebt gelijk dat minder alcohol beter is voor uw gezondheid. U zult dan ook baat hebben bij minder drinken!"
"Als u in een keer veel alcohol drinkt kunt u een black-out krijgen. Dit is een tijdelijke hersenstoornis. U weet dan niet meer wat er in een bepaalde tijd gebeurd is. Soms weten mensen bijvoorbeeld niet meer hoe ze thuisgekomen zijn."
"U bent niet van plan minder te gaan drinken. Misschien gaat u daar ooit anders over denken. Als u een poos minder zou drinken zult u merken dat u na verloop van tijd aan dat patroon gewend bent geraakt."
"U vindt het moeilijk om minder te gaan drinken. Is dat misschien de reden dat u ook niet van plan bent te gaan minderen?"
--- --- ---
't lijkt allemaal wel heel erg zo! Maar volgens mij valt 't reuze mee hoor in mijn geval. Of zit ik nu in de ontkenningsfase??
quote:
1. Drink gemiddeld niet meer dan drie glazen alcohol per dag.
Qua gemiddelde drinkt u dus niet te veel.2. Drink maximaal vijf glazen per keer.
U geeft aan dat u wel eens meer dan vijf glazen per keer drinkt. Wist u dat veel alcohol ineens niet gezond is?3. Drink ten minste twee dagen in de week geen alcohol.
Wel of niet minderen?
U geeft in uw antwoorden ook aan dat u niet van plan bent te minderen. Gezien het aantal glazen dat u per week drinkt, is dat ook niet nodig.
Mijn uitslag: Ik drink te veel en zou makkelijk minder kunnen drinken als ik dat wilde.
Maar dat willen we niet dus ach...
dit was een uitzondering hoor
quote:Sja, wat mensen vaak vergeten is dat bijvoorbeeld alcoholist zijn helemaal geen probleem hoeft te zijn. Ik ken wel mensen die vrolijk hun hele leven alcohlist blijven en daar geen problemen mee hebben. Hun leven is wat kort, ok, maar problemen hebben ze niet.
Op donderdag 19 december 2002 15:36 schreef Tomaz het volgende:
't lijkt allemaal wel heel erg zo! Maar volgens mij valt 't reuze mee hoor in mijn geval. Of zit ik nu in de ontkenningsfase??
Als jij het geen probleem vindt om op je 50e met een flink vergrote lever en een kapot kortetermijngeheugen (Korsakov) te overlijden aan bijvoorbeeld een hartinfarct, dan is er toch niets aan de hand?
Ik ben serieus. Iedereen kent de risico's, en als je met die risico's kunt leven, dan ben ik niet degene die jou gaat vertellen dat je anders moet leven.
Ik vind wel dat alcoholisme een vrij langzame manier is om zelfmoord te plegen, maar ja, dat is mijn mening, en niemand hoeft zich daar wat van aan te trekken, hoor.
Dat is een quote op die site. Tering he! 21 glazen alcohol per week. Das wel veel hoor. Kijk, tijdens het uitgaan drink je natuurlijk wat, maar ik drink verder bijna nooit alcohol. Eergisteren ben ik wel met een jongedame een gezellig cafeetje in gegaan, maar daar hebben we alleen cola gedronken.
quote:Als ik al 3 glazen drink sta ik op mijn kop
Op donderdag 19 december 2002 15:48 schreef Solid_Snake het volgende:
"Als u minder dan 21 glazen per week drinkt, drinkt u inderdaad niet meer dan de meeste mannen van uw leeftijd."Dat is een quote op die site. Tering he! 21 glazen alcohol per week. Das wel veel hoor. Kijk, tijdens het uitgaan drink je natuurlijk wat, maar ik drink verder bijna nooit alcohol. Eergisteren ben ik wel met een jongedame een gezellig cafeetje in gegaan, maar daar hebben we alleen cola gedronken.
quote:Sja, ik zeg altijd maar dat je blowen en drinken niet tegelijkertijd moet doen. Dus drink ik niet
U hebt het eerste gedeelte van de vragenlijst ingevuld. Uit uw antwoorden blijkt, dat u de afgelopen week geen alcohol heeft gedronken. Als u vrijwel nooit alcohol drinkt, is deze test voor u niet erg zinvol omdat ze is gemaakt voor mensen die wel eens alcohol drinken. Wanneer u wel eens alcohol drinkt, zou u de vragen nog eens kunnen invullen, uitgaande van een week waarin u wel alcohol heeft gedronken.
[edit]
Wel vaag, bovenstaand wordt 'advies' genoemd. Wat is nou het advies? Dat ik meer moet gaan drinken zodat ik de vragen wel in kan vullen?
[/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 19-12-2002 15:50]
Nee niet waar ik nuttig alle alcohol in de sportschool na het sporten
quote:Ik drink soms en dat blowen ....doe maar
Op donderdag 19 december 2002 15:48 schreef RetepV het volgende:[..]
Sja, ik zeg altijd maar dat je blowen en drinken niet tegelijkertijd moet doen. Dus drink ik niet
.
[edit]
Wel vaag, bovenstaand wordt 'advies' genoemd. Wat is nou het advies? Dat ik meer moet gaan drinken zodat ik de vragen wel in kan vullen?
[/edit]
Maar eigenlijk vind ik het heel moeilijk inschatten.
quote:Ja, je zit in de ontkenningsfase. Bij meer dan 21 glazen per week, dan zou je generaliserend kunnen zeggen dat je er iedere dag minimaal 3 drinkt. Dan vind je het dus blijkbaar prettig om beneveld te zijn. Lijkt me niet echt een wenselijke situatie.
Op donderdag 19 december 2002 15:36 schreef Tomaz het volgende:
quote:
Uw advies van Drinktest.nl
Hoeveel is veel?
U hebt het eerste gedeelte van de vragenlijst ingevuld. Uit uw antwoorden blijkt, dat u zelf vindt dat u heel veel drinkt. Als u elke week 35 glazen of meer drinkt, drinkt u inderdaad meer dan de meeste mannen van uw leeftijd. U weet zelf vermoedelijk wel of deze week een uitzondering was of niet.
Wat is verantwoord?
Alcoholgebruik en gezondheid hebben veel met elkaar te maken. Verantwoord alcoholgebruik wil zeggen: het aantal glazen dat u zonder bezwaar voor uw gezondheid kunt drinken. Hiervoor gelden de volgende drie richtlijnen.1. Drink gemiddeld niet meer dan drie glazen alcohol per dag.
Wanneer u gemiddeld niet meer dan drie glazen per dag drinkt, hoeft u zich geen zorgen te maken voor uw gezondheid. Uit uw antwoorden wordt duidelijk, dat u de afgelopen week niet onder dit gemiddelde van drie glazen alcohol per dag bent gebleven. Qua gemiddelde heeft u de afgelopen week dus tamelijk veel gedronken.2. Drink maximaal vijf glazen per keer.
De gemiddelde hoeveelheid alcohol is iets anders dan de hoeveelheid alcohol per keer. U geeft aan dat u wel eens meer dan vijf glazen per keer drinkt. Wist u dat veel alcohol ineens niet gezond is? Het is aan te raden niet meer dan vijf glazen per gelegenheid te drinken, zeker niet elke week. Overkomt dit u wel eens, dan kunt u uw lichaam de tijd geven om te herstellen door twee aaneengesloten dagen helemaal geen alcohol te drinken.3. Drink ten minste twee dagen in de week geen alcohol.
Alcohol drinken kan heel makkelijk een gewoonte worden. Juist omdat het vaak naar aanleiding van iets gebeurt: om iets te vieren of om even ergens niet aan te hoeven denken. Of uit gewoonte, bijvoorbeeld elke dag vóór het avondeten. Als u ten minste twee dagen per week niets drinkt, voorkomt u dat u ongemerkt toch weer meer gaat drinken.
Wel of niet minderen?
U geeft in uw antwoorden ook aan dat u het afgelopen half jaar al minder alcohol bent gaan drinken. Dat is in uw geval een prima beslissing. Het blijkt echter dat mensen het vaak moeilijk vinden om een patroon van veel drinken te doorbreken. Misschien heeft u behoefte aan tips die u helpen om uw alcoholgebruik te minderen. Klik op verder om door te gaan.
Alcohol en uw gezondheid
U verwacht niet dat minder drinken beter voor uw gezondheid is. Goed nieuws: dat is het wel.
U hebt de afgelopen week 35 glazen of meer gedronken. Als u minder gaat drinken zal dat uw gezondheid ten goede komen. U zult dan ook zeker baat hebben bij minder drinken!
Denk ook nog eens aan de richtlijnen voor verantwoord alcoholgebruik: niet meer dan drie glazen gemiddeld per dag en tenminste twee dagen per week geen alcohol. Laten we eens verder kijken wat minder drinken voor uw gezondheid kan betekenen.
'Minder drinken is niet beter voor mijn hersenen', zegt u. Maar dat klopt niet.
Als u een aantal jaren meer dan ongeveer 25 glazen per week drinkt kunnen uw hersenen minder goed gaan werken. Dat betekent bijvoorbeeld dat u minder goed kunt nadenken of moeite hebt bepaalde dingen te onthouden.
Als u in een keer veel alcohol drinkt kunt u een black-out krijgen. Dit is een tijdelijke hersenstoornis. U weet dan niet meer wat er in een bepaalde tijd gebeurd is. Soms weten mensen bijvoorbeeld niet meer hoe ze thuisgekomen zijn.
Alcohol en verkeer
U hebt in het afgelopen jaar regelmatig met alcohol op aan het verkeer deelgenomen. Als u meer dan 0,5 promille alcohol in uw bloed hebt bent u strafbaar. Een standaardglas alcohol levert ongeveer 0,2 promille op.
Wist u dat u al na twee glazen minder goed gaat rijden? Misschien hebt u juist het gevoel dat u prima rijdt en alles onder controle hebt. Dat komt omdat alcohol een verdovende werking heeft op uw hersenen. Als u ongeveer vier glazen gedronken hebt is de kans op een ongeluk al twee keer zo groot als wanneer u niets gedronken hebt. Omdat mensen met een paar glazen op vaak denken dat zij nog prima kunnen rijden, drinken zij vaak meer dan zij zich hadden voorgenomen. Als u nog moet autorijden is geen alcohol drinken dan ook het beste advies.
Alcohol: de voor- en nadelen
U vindt dat het veel ongezelliger wordt als u minder alcohol zou drinken. Veel mensen hebben dat idee. Maar het is eerder andersom. Omdat het ergens gezellig is, bijvoorbeeld bij vrienden of op een feestje, neemt u een drankje om u nog prettiger te voelen. Maar dat betekent niet dat het gezellig wordt door de alcohol. Die gezelligheid maakt u zelf, samen met andere mensen.
Alcohol kan er juist toe leiden dat het minder gezellig wordt. Bijna iedereen heeft wel eens een keer meegemaakt dat door te veel alcohol de sfeer bedorven werd. Ook komt het wel voor dat iemand door te veel te drinken agressief wordt. Nou niet echt gezellig. Als u niet te veel drinkt zorgt u er dus juist voor dat het gezellig blijft!
'Als ik minder ga drinken kan ik me niet beter concentreren' zegt u. Misschien hebt u nog nooit ervaren dat u zich beter kunt concentreren als u minder alcohol drinkt.
Als u alcohol drinkt is het moeilijker om u op een bepaalde taak te concentreren. Het wordt bijvoorbeeld lastiger om een machine te bedienen. Ook als u iets moet lezen en onthouden zal dat slechter gaan met alcohol op. Het is dus aan te raden niet te drinken als u nog moet werken, sporten of studeren. Ook is het na een avond veel drinken moeilijker om uw aandacht te houden bij de dingen die u moet doen. Als u minder drinkt zult u merken dat uw concentratie toeneemt.
Alcohol en uw omgeving
Bent u een beter voorbeeld voor uw omgeving als u uw alcoholgebruik vermindert? Nee, zegt u, dat ben ik niet. Maar dat is wel zo. Op televisie zien we vaak mensen die veel drinken, en soms lijkt het of dat hun niets doet. Integendeel, veel drank lijkt het alleen maar leuker en gezelliger te maken. In de praktijk is dat natuurlijk niet echt zo, alcohol geeft vaak aanleiding tot ruzie. Juist bij een matig alcoholgebruik ben je een voorbeeld voor je omgeving. Het maakt eigenlijk niet uit waar dat is. Dat kan bijvoorbeeld in een sportkantine zijn waar veel mensen komen.
De prijs van alcohol
Alcoholhoudende drank is in de afgelopen jaren vergeleken met andere producten niet zo gek veel duurder geworden. Toch kan drinken aardig in de papieren lopen, vooral als je in een café of restaurant alcohol drinkt.
Terecht zegt u dan ook dat u geld bespaart als u minder gaat drinken. Doe eens het volgende: hou een week bij hoeveel u aan alcohol uitgeeft, zowel uit als thuis. Bereken dan wat u dat kost op jaarbasis, en bedenk eens wat u voor leuke andere dingen met dat geld zou kunnen doen.
Een voorbeeld? Henk gaat elke week twee keer uit en drinkt dan ongeveer vijf glazen per keer. Kosten: 16 euro. Hij haalt ook elke week een krat bier bij de supermarkt. Kosten: 9 euro. Totaal: 25 euro per week. Dat is op jaarbasis zo'n 1300 euro, goed voor een leuke vakantie. En dan heeft Henk nog niet eens de extraatjes meegerekend, zoals een fles cognac met kerst en de drankjes op vakantie!
Minderen: moeilijk of gemakkelijk?
Minder drinken vindt u een moeilijke zaak, maar u doet het wel! Ik ben het met u eens dat minderen ook helemaal niet gemakkelijk is. Soms valt het een beetje tegen en drink je ongemerkt meer dan je van plan was.
Om uw alcoholgebruik in de hand te houden kunt u het volgende doen. Houd bij hoeveel u dagelijks drinkt. Dat kan op een simpele manier door bijvoorbeeld in uw agenda te zetten hoeveel (standaard)glazen u op een dag hebt gedronken. Op die manier kunt u uw alcoholgebruik beter in de hand houden. Doe ook uw voordeel met de tips die u hierna vindt.
Alcohol drinken, een gewoonte
Alcohol drinken is vaak een kwestie van gewoonte. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld de gewoonte om als ze thuiskomen van het werk altijd een alcoholisch drankje te nemen. Anderen hebben de gewoonte altijd voor het slapengaan iets te drinken. Wellicht hebt u ook bepaalde vaste gewoontes U bent dan zo gewend om op dat moment of in die situatie iets te drinken dat u er veel zin in krijgt.Laten we eens kijken wat dat voor u inhoudt.
Minder drinken is niet eenvoudig als je zin in alcohol hebt. U hebt waarschijnlijk ervaren dat gewoontes lastig te veranderen zijn.
Meestal handelt u volgens een vast patroon. Laten we als voorbeeld Wim nemen. Wim komt thuis, trekt zijn jas uit, loopt naar de koelkast, pakt een flesje bier en gaat onderuit op de bank zitten. Hij doet het vanaf nu anders: Wim komt thuis, loopt direct door naar de kast, pakt een glas frisdrank of zet water op voor een kop koffie. Dan pas trekt hij zijn jas uit. Vervolgens gaat hij niet op de bank zitten, maar aan de eettafel. Op die manier kan Wim zichzelf aan een nieuw patroon wennen. Dat klinkt gemakkelijker dan het is, gewoontes veranderen is juist heel erg moeilijk. Als u probeert uw gewoonte te veranderen, geef dan niet te snel op!Kijk eens naar de volgende tips. Misschien zit er wat voor u bij.
Drink geen alcohol op momenten dat u altijd een drankje neemt (bijvoorbeeld bij het eten).
Wacht heel bewust tien minuten voordat u een drankje neemt. Veel mensen hebben de ervaring dat dan de zin in alcohol minder wordt.
Ga als u zin in alcohol krijgt, meteen iets doen waarbij u meestal niet drinkt (douchen, hond uitlaten enz.).
Drink niet als u iets anders aan het doen bent zoals koken, klussen enz.
Drinken met anderen
We drinken vaak alcohol samen met anderen. Een feestje, een etentje, met collega's, het zijn allemaal situaties waarin vaak alcohol gedronken wordt. Soms is het in zo'n situatie niet zo eenvoudig om minder te drinken als je je dat hebt voorgenomen. Als we nagaan wanneer u het niet zo gemakkelijk vindt om minder te drinken, dan blijkt dat u het vooral lastig vindt:
Als u op een feestje of in een café of restaurant bent
Dit zijn typisch situaties waarin veel gedronken wordt en waar het soms zelfs raar wordt gevonden als u helemaal geen alcohol drinkt. Het is dan ook niet eenvoudig om minder te drinken.
Als het gezellig is
Ze zeggen wel eens: gezelligheid kent geen tijd! Vooral met alcohol erbij lijkt het steeds gezelliger te worden. Dat gevoel leidt er vaak toe dat u ongemerkt meer drinkt dan u zich had voorgenomen.
Als u samen met vrienden bent
Met vrienden samen kan het hard gaan. Een etentje bij vrienden, samen stappen, voor je het weet zijn de glazen alweer leeg!
Wat kunt u in dit soort situaties doen?Stel uzelf een limiet: bepaal van tevoren hoeveel glazen en wat voor soort drank u gaat nemen.
Drink na elk glas alcohol een glas frisdrank, vruchtensap of alcoholvrij bier.
Vraag in een restaurant naast wijn ook altijd een karaf water. Drink één op één: een glas wijn, een glas water enz.
Drink als u dorst hebt geen alcohol. Van alcohol (ook bier!) krijgt u juist meer dorst.
Drink uw glas niet in een keer leeg, geniet ervan!
Eet altijd iets als u alcohol drinkt.
Bedenk van tevoren op welk tijdstip u stopt met drinken.
Bedenk van tevoren hoe u een drankje af kunt slaan. Zeg duidelijk nee, geef eventueel een reden (ik moet nog rijden) en vraag iets anders te drinken.
Drinken om je minder akelig te voelen
Alcohol is een verdovende stof. Nogal wat mensen drinken alcohol als ze zich niet lekker voelen. Op die manier kun je de nare gevoelens die je hebt, tijdelijk verdoven. De oorzaak van die gevoelens los je er niet mee op. Het kan moeilijk zijn om in zo'n situatie minder te drinken dan je je hebt voorgenomen. Als we nagaan wanneer u het niet zo gemakkelijk vindt om minder te drinken, dan blijkt dat u het vooral lastig vindt:
Als u zich ongelukkig voelt
Veel mensen die gewend zijn te drinken vinden het heel moeilijk te minderen als ze zich ongelukkig voelen of somber zijn. Het allerbelangrijkste is om in plaats van alcohol te drinken, iets anders te gaan doen, ook al hebt u daar helemaal geen zin in.
Kijk ook eens bij de tips hieronder.Naar de radio luisteren
Lezen
Regelmatig iets afspreken met vrienden
Fietsen
Denken aan iets plezierigs
Muziek maken
Televisie kijken
Tuinieren
Wandelen of joggen
Iemand bellen om een praatje te makenWaarschijnlijk kunt u zelf nog wel meer bedenken. Kies iets uit als u zich ongelukkig voelt en doe dat voordat u een glas alcohol drinkt.
Als u zich eenzaam voelt
Misschien bent u veel alleen en hebt u weinig contact met anderen. Of misschien hebt u wel contact met anderen, bijvoorbeeld op uw werk, maar niet het soort contact dat u wilt. Het is dan verleidelijk om alcohol te gaan drinken. Dat kan voor sommige mensen alleen thuis op de bank zijn, voor anderen is dat in het café.
Maar u zou ook kunnen kijken hoe u andere contacten op kunt doen. Een goede manier is om iets te gaan doen dat u leuk vindt, en waarbij u ook anderen tegenkomt. Bedenk dus eerst iets dat u leuk vindt. Dat kan bijvoorbeeld een sport zijn of vrijwilligerswerk doen. Voor de meeste activiteiten bestaan verenigingen of clubs. Zoek in de gemeentegids van uw woonplaats waar u het beste terecht kunt.
Als u geen toekomst meer ziet
Soms ziet iemand het helemaal niet meer zitten. Het lijkt wel of alles tegenzit, en of het ook nooit meer anders zal worden. Uw gedachten over de toekomst maken dat u zich dan heel akelig kunt voelen. Om op zo'n moment iets anders te doen dan veel drinken vergt wel iets van u, maar het is wel mogelijk!
Schrijf op waarom u het niet meer ziet zitten. Bijvoorbeeld: ik heb schulden, ik heb geen werk, niemand vindt me aardig enz. Probeer dan op te schrijven wat u daaraan zou kunnen doen. Lukt het u niet in uw eentje: zoek dan hulp. Dat kan bij een goede vriend of vriendin zijn, maar ook bij de huisarts of het maatschappelijk werk.
Minder drinken en dan?
Als u een poos minder drinkt merkt u waarschijnlijk dat u aan dat patroon gewend bent geraakt. Maar soms gaat het mis. Dan drinkt u een keer meer dan u zich had voorgenomen. Of zelfs langere tijd achter elkaar. Vervelend, maar het overkomt de meeste mensen die serieus minder zijn gaan drinken of gestopt zijn. Helaas denken dan veel mensen de volgende dag: Minder drinken lukt me toch niet. Vervolgens gaan ze op de oude voet verder.
Maar zo hoeft het niet te gaan. Drinkt u eens een keer meer dan u zich had voorgenomen, zeg dan tegen uzelf: Jammer, maar dat overkomt iedereen wel eens. Het kan ook zijn dat u nooit minder gaat drinken. Het belangrijkste is dat u een beslissing neemt waar u zelf tevreden over bent! Lees het advies nog eens door, en doe er uw voordeel mee. Hebt u nog vragen naar aanleiding van dit advies, bel dan de Alcohol Infolijn, nr: 0900-5002021 (10 cent per minuut), of stuur een e-mail naar drinktest@nigz.nl.Veel succes!
[Dit bericht is gewijzigd door ZTiK op 19-12-2002 15:56]
quote:Uh, toen ik vroeger nog wel uitging en ook nog alcohol dronk, ging er wel een glaasje of 15 per avond doorheen hoor.
Op donderdag 19 december 2002 15:51 schreef Angeles het volgende:
Ik heb eigenlijk geen flauw idee, maar volgens mij gaan er bij veel mensen wel een stuk of vijf, zes glaasjes doorheen op een avondje uit, .
Nog nooit een blackout gehad of iets niet meer weten, overigens, 15 biertjes op een avond is dus nog veilig . (tenzij je gaat autorijden, natuurlijk, zelfs fietsen met 15 bier op is al gevaarlijk
)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |