abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175212382
Goedemorgen,

Mijn vriendin en ik hebben afgelopen week een bod gedaan op een huis. Er is echter nog een bod van een andere partij gekomen, welke hetlzefde bleek te zijn als het onze. Nu komt het erop aan met wie de verkoper de onderhandelingen wil starten, heb ik me laten vertellen.

Als het goed is gaat de makelaar ons vandaag wat laten weten. Ik kan echter hierover niets vinden op het internet verder. Als er twee partijen zijn welke precies hetzelfde bod hebben uitgebracht, wat zijn dan de vervolgstappen?

De verkoper gaat inderdaad iemand kiezen, of kunnen ze bijvoorbeeld beide partijen ook om een eindbod vragen?

Stel, ze gaan met ons in zee, dan kan de tegenpartij altijd nog een hoger bod uitbrengen waardoor de onderhandelingen met ons kunnen worden gestaakt, toch?

Zou er graag wat meer info over willen, over twee dezelfde biedingen, maar ik kan er dus totaal niks over vinden, of ik google verkeerd.
pi_175212486
Het kan allemaal wat je opnoemt. Je mag maar met één partij onderhandelen, en je bent in onderhandeling op het moment dat ze bv een tegenbod doen of over de overige voorwaarden in gesprek gaan. Dit betekent echter niet dat je dan het exclusieve recht hebt ofzo, want ze (en ook jullie) mogen op ieder moment de onderhandelingen stopzetten. Dat kan bv. zijn als er een beter bod binnenkomt of ze niet het idee hebben dat jullie er uit komen.

Als dit gewoon twee 'losse' biedingen waren (geen inschrijving ofzo) dan vermoed ik dat de makelaar jullie beiden inderdaad zal vragen een laatste finale bod neer te leggen, en op basis daarvan de keuze wordt gemaakt. Maar goed, wellicht is het andere stel wat agressiever in de tactiek en leggen die direct een hoger bod neer op het moment dat ze horen dat de biedingen gelijk liggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2017 09:47:01 ]
pi_175212691
Had ik al gelezen inderdaad, het is verder dus gewoon speculeren en gewoon afwachten wat er verder gaat gebeuren. Ik heb trouwens wel gelezen dat er nooit bedragen mogen worden genoemd, maar dat is dus anders als er twee partijen hetzelfde bieden?
  dinsdag 21 november 2017 @ 10:14:20 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175213104
Volgens mij is het momenteel zo dat afwachten gelijk staat aan achter het net vissen.
And so is the past
  dinsdag 21 november 2017 @ 10:26:48 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175213341
Als ik de verkoper was zou ik beiden vragen een eindbod neer te leggen, dan ben je nog met geen van beiden in onderhandeling, en dus kun je dat probleemloos doen.

Overigens zou ik als verkoper ook kunnen kijken welke potentiële koper het snelst of het meest probleemloos zijn verplichtingen kan nakomen.
Iemand die eerst zijn huis in Drenthe nog moet verkopen is minder aantrekkelijk dan iemand die direct een hypotheek kan regelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175213382
Wij zitten nu gehuurd en kunnen op elk gewenst moment weg, of nog 6 maanden blijven zitten, voor ons maakt dat weinig verschil.

Maar ben zelf ook een beetje bang dat we achter het net aan het vissen zijn :P Ik heb in ieder geval nu iets meer info en weet waar ik eventueel aan toe ben. Waarvoor dank :)
  dinsdag 21 november 2017 @ 10:33:21 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175213478
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 10:29 schreef Hrdst85 het volgende:
Wij zitten nu gehuurd en kunnen op elk gewenst moment weg, of nog 6 maanden blijven zitten, voor ons maakt dat weinig verschil.

Maar ben zelf ook een beetje bang dat we achter het net aan het vissen zijn :P Ik heb in ieder geval nu iets meer info en weet waar ik eventueel aan toe ben. Waarvoor dank :)
Als je wel probleemloos de benodigde hypotheek kunt krijgen dan zou je daardoor voor mij een aantrekkelijke koper zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_175213583
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 09:55 schreef Hrdst85 het volgende:
Had ik al gelezen inderdaad, het is verder dus gewoon speculeren en gewoon afwachten wat er verder gaat gebeuren. Ik heb trouwens wel gelezen dat er nooit bedragen mogen worden genoemd, maar dat is dus anders als er twee partijen hetzelfde bieden?
Mjah in principe niet lijkt me, maar wellicht kan je daar in dit geval omheen door geen bedragen te noemen, hij zegt alleen dat je hetzelfde biedt. Als je strikt de letter van de wet volgt heb je dan dus geen bedrag genoemd :')

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 10:29 schreef Hrdst85 het volgende:

Vermeld zeker dat soort info en geef gewoon aan dat je qua overdracht flexibel bent (wel evt. met in acht name van een termijn in je voorbehoud financiering (als je dat hebt)).
pi_175213752
Als het kan zou je evt een hoger bod kunnen doen?
pi_175213830
Kies diegene met het lekkerste wijf
U MAD?
pi_175214517
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 10:58 schreef de_boswachter het volgende:
Kies diegene met het lekkerste wijf
Dat onderschrift van je komt goed van toepassing op jezelf.. :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 10:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
Als het kan zou je evt een hoger bod kunnen doen?
Zou kunnen, maar we hebben al hoog ingezet, dus niet optimaal veel speelruimte nog. Dat hebben we gedaan omdat we wisten dat er nog een ander bod binnen was.
pi_175214656
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 11:35 schreef Hrdst85 het volgende:
Zou kunnen, maar we hebben al hoog ingezet, dus niet optimaal veel speelruimte nog. Dat hebben we gedaan omdat we wisten dat er nog een ander bod binnen was.
Uit welke bron heb je die info "over dat andere bod". Als, zoals boven gesteld, geen info over de hoogte van een andere bieder/bod mag worden gegeven, is er nu al iets niet in de haak: je weet het bedrag van een andere bieder..........

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 21-11-2017 12:04:20 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175214881
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 11:35 schreef Hrdst85 het volgende:

[..]

Dat onderschrift van je komt goed van toepassing op jezelf.. :P

[..]

Laat je inderdaad niet piepelen door de verkopende makelaar, die schermt natuurlijk graag met andere interesse, en dan zeker interesse die dicht/gelijk met jullie bod ligt. En of dat een waarheid is moet je maar afwachten...

Daarnaast kom je (geen idee of dat hier zo is hoor) in een grijs gebied als je meer gaat bieden dan de vraagprijs. In principe mag je 101% van de marktwaarde financieren, maar hoe dat precies berekent wordt is een beetje natte-vingerwerk. Als jij geen taxatie laat doen wordt er over het algemeen naar de vraagprijs gekeken. Je kan natuurlijk in je bod een voorwaarde opnemen mbt tot financiering voor een X-bedrag en/of een taxatie. Dit maakt mogelijk je bod wel weer minder interessant als de tegenpartij die voorbehouden niet heeft.

Mocht je niet je hele geboden bedrag kunnen financieren dan zal je dat gat (en je kosten koper) op moeten vullen met andere middelen, zoals spaargeld, lening/schenking van familie, etc.
  dinsdag 21 november 2017 @ 12:08:40 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175215124
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 november 2017 11:55 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Laat je inderdaad niet piepelen door de verkopende makelaar, die schermt natuurlijk graag met andere interesse, en dan zeker interesse die dicht/gelijk met jullie bod ligt. En of dat een waarheid is moet je maar afwachten...

Daarnaast kom je (geen idee of dat hier zo is hoor) in een grijs gebied als je meer gaat bieden dan de vraagprijs. In principe mag je 101% van de marktwaarde financieren, maar hoe dat precies berekent wordt is een beetje natte-vingerwerk. Als jij geen taxatie laat doen wordt er over het algemeen naar de vraagprijs gekeken. Je kan natuurlijk in je bod een voorwaarde opnemen mbt tot financiering voor een X-bedrag en/of een taxatie. Dit maakt mogelijk je bod wel weer minder interessant als de tegenpartij die voorbehouden niet heeft.

Mocht je niet je hele geboden bedrag kunnen financieren dan zal je dat gat (en je kosten koper) op moeten vullen met andere middelen, zoals spaargeld, lening/schenking van familie, etc.
Het ligt echt aan de locatie hoe dat gaat lopen met meer bieden dan de vraagprijs, ik weet van appartementen hier in de buurt dat ze binnen een week verkocht worden voor meer dan de vraagprijs (als de vraagprijs niet te hoog ligt).
Als ik mijn huis voor 4 ton te koop zou zetten dan zouden mensen ook meer dan de vraagprijs gaan bieden, want iedereen weet dat er met zo'n vraagprijs heel veel mensen op afkomen.

Recent zelfs iemand gesproken die haar huis voor 70k meer dan de vraagprijs verkocht heeft, en dan hebben we het in dit geval over ruim 20% boven de vraagprijs.
En degene die dat gekocht heeft gaat net als zij weer spijt krijgen.... want aan de verkeerde kant van het spoor.

Als de vraagprijs laag ligt dan kan de waarde gewoon hoger liggen, en dan komt het dus wel goed met een taxatie voor de hypotheekbank.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_175215144
De aankoopmakelaar belde zojuist, het bod van de andere partij was toch ietsje hoger dan het onze. Dus ze gaan eerst met die partij in onderhandeling. Wat een rare gang van zaken dit.
  dinsdag 21 november 2017 @ 12:12:31 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175215193
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 12:10 schreef Hrdst85 het volgende:
De aankoopmakelaar belde zojuist, het bod van de andere partij was toch ietsje hoger dan het onze. Dus ze gaan eerst met die partij in onderhandeling. Wat een rare gang van zaken dit.
Vervelend, het bod is dus duidelijk nog niet hoog genoeg, want ze gaan niet onderhandelen over ¤ 500
Ik weet niet of je op een locatie met een heel overspannen markt zoekt, maar ik denk dat dit gewoon verder zoeken wordt, tenzij de andere bieder niet kan waarmaken wat hij nu lijkt te beloven.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_175215197
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 12:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het ligt echt aan de locatie hoe dat gaat lopen met meer bieden dan de vraagprijs, ik weet van appartementen hier in de buurt dat ze binnen een week verkocht worden voor meer dan de vraagprijs (als de vraagprijs niet te hoog ligt).
Als ik mijn huis voor 4 ton te koop zou zetten dan zouden mensen ook meer dan de vraagprijs gaan bieden, want iedereen weet dat er met zo'n vraagprijs heel veel mensen op afkomen.

Recent zelfs iemand gesproken die haar huis voor 70k meer dan de vraagprijs verkocht heeft, en dan hebben we het in dit geval over ruim 20% boven de vraagprijs.
En degene die dat gekocht heeft gaat net als zij weer spijt krijgen.... want aan de verkeerde kant van het spoor.

Als de vraagprijs laag ligt dan kan de waarde gewoon hoger liggen, en dan komt het dus wel goed met een taxatie voor de hypotheekbank.
Ja dat laatste is natuurlijk de catch en weet je als koper niet voordat je een taxatie laat doen. Wat in het geval van zo'n oververhitte markt weer een extra ontbindende voorwaarde is waar een verkoper natuurlijk niet heel erg op zit te wachten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 12:10 schreef Hrdst85 het volgende:
Mjah, opmerkelijk op z'n minst. En vooral apart dat hij eerder liet doorschemeren dat jullie biedingen gelijk lagen. Waarschijnlijk heeft hij dat ook aan die andere partij laten weten en hebben die er meteen een paar k bovenop gegooid?
pi_175215200
Redenen voor een verkoper om voor een bepaalde bieder te kiezen om mee verder te onderhandelen hoeven natuurlijk niet alleen om prijs te gaan.

Een bod bestaat naast de prijs ook uit de overige voorwaarden die je erbij vermeld. Voorbehoud van financiering, datum waarop je de overdracht wilt/kan laten plaatsvinden, etc. Zijn allemaal dingen waar een verkoper zijn keuze op kan baseren.
pi_175215220
Hoe komt men in dit topic erbij dat je maar met 1 partij tegelijk mag onderhandelen :?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_175215290
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 november 2017 12:12 schreef Cyanide- het volgende:

Mjah, opmerkelijk op z'n minst. En vooral apart dat hij eerder liet doorschemeren dat jullie biedingen gelijk lagen. Waarschijnlijk heeft hij dat ook aan die andere partij laten weten en hebben die er meteen een paar k bovenop gegooid?
Dat zal het vast wel eens kunnen zijn. Probleem voor ons is dat wij gewoon niet al teveel hoger kunnen, anders hadden wij dat uiteraard ook gelijk gedaan. Maar we waren al erg hoog gaan zitten.
pi_175215310
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 12:17 schreef Hrdst85 het volgende:

[..]

Dat zal het vast wel eens kunnen zijn. Probleem voor ons is dat wij gewoon niet al teveel hoger kunnen, anders hadden wij dat uiteraard ook gelijk gedaan. Maar we waren al erg hoog gaan zitten.
Accepteren dat het een situatie is die je niet kan veranderen en verder kijken. Je hebt iig weer wat meer ervaring opgedaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2017 12:25:58 ]
  dinsdag 21 november 2017 @ 12:20:03 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175215339
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 12:17 schreef Hrdst85 het volgende:

[..]

Daarom deze gewoon als verloren beschouwen en verder zoeken.
Mochten ze er toch niet uitkomen met die andere koper dan hangen ze vanzelf weer aan de bel, en dan moet je dus ook niet gaan bieden wat je niet kunt betalen, want uiteindelijk werkt dat toch niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_175215419
Yup, we zullen het als een verloren zaak beschouwen. We hebben ook niet geboden wat we niet kunnen betalen, dat zouden we nooit doen natuurlijk. Echter hadden we met opzet gewoon hoog ingezet (met nog een minimale speelruimte) omdat er dus ook al een ander bod lag. Wij wilden het risico niet lopen dat we te laag zouden hebben geboden. Het huis sprak ons gewoon meteen aan, maar er zijn nog genoeg andere huizen natuurlijk :)
pi_175215501
Mijn vriendin had nog voor de zekerheid gebeld, om te vragen of wij ons bod zouden kunnen wijzigen. Mocht niet zegt ze, de makelaar wil dat niet. Wat heeft die te willen dan?? Niet dat het verder iets uitmaakt, ik beschouw deze nog altijd als verloren, maar ik vind het gewoon een erg rare gang van zaken allemaal :N
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')