abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 november 2017 @ 17:06:21 #1
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_175198450
Hallo allemaal,

Ik ben ben al een week aan het kijken en informatie aan het inwinnen over beleggen in edelmetalen. wat uiteindelijk het beste denk ik voor mij en mijn budget is een fysieke zilveren munt, mijn vraag gaat daarom ook over zilveren munten. Mijn budget is trouwens niet zo hoog want ik zit nog op de middelbare school, mijn idee is daarom ook niet om voor honderden euros aan munten te besteden, ik wil ook daarom eerst proberen.

Mijn vraag luid: in wat kan ik beter beleggen, in beleggings munten of verzamel munten, en als ik in verzamel munten het beste kan beleggen in welke moet ik dan beleggen want ik heb gehoord dat er merken zijn die alleen maar verzamel munten maken in beperkte oplage en die worden meestal niks waard.

Ik weet prima wat de risico’s zijn in beleggen, dus ga alsjeblieft niet discussiėren daarover en over andere shit want ik wil gewoon antwoord op mijn vraag.

Ik wil iedereen alvast bedanken die tijd aan mijn vraag besteed en hoop ook dat ik antwoord op mijn vraag krijgt.
Soms serieus, soms niet.
pi_175198769
Belegginsmunten koop je zo dicht mogelijk bij de zilverprijs.

Als je dus verder niks met munten hebt kun je beter dat doen ipv verzamelmunten. Dan kan de prijs zo enorm veel fluctueren als er een krasje alleen al op zit. Dan zit er ook verzamelwaarde aan. Eigenlijk moet je met verzamelmunten beginnen als je ook echt interesse hebt in munten en er over wilt leren.

Ik verzamel munten, ook veel zilver. maar doe het als hobby. Een collega van mij koopt alleen beleggings munten.

Als je vragen hebt hoor ik het wel
pi_175198802
Je kunt ook zilverbaren kopen, echter betaal je hier belasting over.

Over munten betall je die niet:

https://www.thesilvermountain.nl/nl/fiscaliteit
  maandag 20 november 2017 @ 17:50:45 #4
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_175199288
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 17:24 schreef dubbeldip het volgende:
Je kunt ook zilverbaren kopen, echter betaal je hier belasting over.

Over munten betall je die niet:

https://www.thesilvermountain.nl/nl/fiscaliteit
Weet je ook een winkel/ website met dezelfde prijzen zonder verzendkosten. Of een winkel die binnen 20 km van Heerhugowaard ligt zonder ophaal kosten.
Soms serieus, soms niet.
pi_175199656
Spaar door en koop een echte Spaanse Dubloon. Je hebt dan een stuk geschiedenis die alleen in waarde zal toenemen.
  maandag 20 november 2017 @ 18:20:21 #6
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_175199903
Verzamelmunten zijn moeilijker om in echt geld om te zetten, terwijl je voor zilver of goud altijd wel een koper kunt vinden. Die prijs zal ook niet snel omlaag gaan.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  maandag 20 november 2017 @ 20:00:30 #7
286575 Roces18
Chef de party
pi_175202397
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 18:08 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Spaanse Dubloon
tot ze een wrak vinden met 10 kisten vol dubloenen :')
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  maandag 20 november 2017 @ 20:17:19 #8
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_175202879
Oke, ik heb denk ik nu wel zo ongeveer antwoord op mijn vraag gekregen, namelijk dat het best voor mij gewoon beleggings munten zijn.

Iedereen bedankt voor de feedback en ik zie jullie misschien wel weer in een ander topic.
Soms serieus, soms niet.
  maandag 20 november 2017 @ 20:53:48 #9
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_175203838
Paar vragen uit nieuwsgierigheid;

Wat is jouw reden om fysiek edelmetaal te kopen, en niet gewoon een fonds via een broker?
Waarom de keuze voor zilver?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_175204541
Er is ergens een BTC-thread. Weet niet precies wat dat is maar volgens mij kan je met weinig instappen en is het rendement hoger en helemaal hip.
<a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif" target="_blank" rel="nofollow"><a href="http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif&lt" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >http://i.imgur.com/iq5BYAk.gif<</a>;/a>
pi_175205622
Ik koop zelf beleggingsmunten en af en toe ook verzamelmunten.

Koop maandelijks wat munten en ga rustig afwachten tot de zilverprijs omhoog schiet.
  dinsdag 21 november 2017 @ 00:39:26 #12
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_175209170
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 20:53 schreef Hallmark het volgende:
Paar vragen uit nieuwsgierigheid;

Wat is jouw reden om fysiek edelmetaal te kopen, en niet gewoon een fonds via een broker?
Waarom de keuze voor zilver?
TS wil maximaal 20 euro uitgeven volgens een ander topic. Weet niet of een broker dat wel aanneemt
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 21 november 2017 @ 07:33:51 #13
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_175210858
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 november 2017 00:39 schreef Mark het volgende:

[..]

TS wil maximaal 20 euro uitgeven volgens een ander topic. Weet niet of een broker dat wel aanneemt
Ah... nee, 1 stuk ETFS Physical Gold doet iets meer dan 100 euro.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_175213192
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 17:50 schreef Kaascardje het volgende:

[..]

Weet je ook een winkel/ website met dezelfde prijzen zonder verzendkosten. Of een winkel die binnen 20 km van Heerhugowaard ligt zonder ophaal kosten.
Je betaalt voor zilverbaren wel 21% belasting, dan kan je beter beleggingsmunten kopen. Kom die nooit in een winkel tegen
pi_175216138
De twee belangrijkste zaken waar je op moet letten is:
1) Zit er BTW op je zilver? Zoja, meteen 21% verlies. Reken voor de zekerheid even uit wat je zilver kost vergeleken de echte zilverprijs. Een paar procent erboven is normaal omdat de handelaar ook wat moet verdienen.
2) Koop nooit maar dan ook echt nooit goud of zilver dat je niet persoonlijk in handen krijgt! Heel veel goud/zilver bestaat namelijk alleen op papier maar niet in het echt. Er was laatst nog een grote rechtszaak over een bedrijf dat goud verkocht en het zoveel mogelijk liet lijken alsof dat fysiek goud was. Zelfs Zwitserse kluis huur werden in kosten gebracht. Dat goud bleek helemaal niet te bestaan maar dat stond dan ook niet letterlijk in het contract.... Als er een "bankrun" komt ben je alles kwijt. Daartegenover staat wel dat een inbreker ook alles kan meenemen.

En zorg er natuurlijk voor dat je niet opgelicht wordt... maar dat spreekt voor zichzelf.
pi_175216313
Het ligt eraan, bij een crisis heb je het grote probleem dat numistieke waarde niet echt meer meetelt.
Dat draait het puur om het zilvergehalte.

Op zilveren beleggingsmunten zit geen btw.
Wel op baren en muntbaren.

Bij een kleiner inkomen is zilver, hoewel volatieler dan goud, wel de betere keus.
Zeker op langer termijn.
Dat wil zeggen zilver is in de praktijk zeldzamer dan goud, daar zullen bepaalde mensen hier over gaan vallen en met allerlei cijfers aankomen die feitelijk wel kloppen, maar tegelijkertijd maar een deel van de praktijk weergeven.

Goud word opgeslagen, in een kluis etc. whatever, en ligt stil maar zelfs na productie grotendeels weer teruggehaald uit het product.

Zilver verdwijnt op een chemische bult die giftiger zijn dan tjernobyl.
Zelfs op de piek, toen zilver plots bijna 50dollar per ounce waard werd, werd niet meer dan 28% gerecycled. (tegenover praktisch 99% van goud)

Daarnaast is er wel meer zilver uit de grond jaarlijks, zo'n 600miljoen ounces, aangevuld met +/- 200miljoen "scrap" zilver.
Waarvan meer dan 90% al is geclaimd door de industrie nog voor het uit de grond is.

Dan hou je een piepklein deel over voor investeerders.
Niet voor niets is er bij inkoop voor zilver al meer dan een jaar een premium van +/- 110%, tegenover 98% goud.

Daarbij als je iedereen wat goud zou willen geven op aarde, is er ongeveer 1/8e goud beschikbaar, maar zilver kom je niet verder dan 1/14e.
Er is gewoonweg niet genoeg als je een economie en bedrijfsleven/productie er op na wil houden.

Ik geloof dan ook wel, het blijft een gok natuurlijk, dat op langer termijn zilver het beter zal doen dan goud.

TL;DR : het is geen slechte investering op lange termijn, verwacht geen enorme winsten en je zal niet teleurgesteld zijn.
Op korte termijn is het te volatiel om als waardevolle investering te zien.
Qua numistieke waarde ligt het nogal aan de omstandigheden wereldwijd, met name op economisch gebied.
pi_175217090
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 10:19 schreef dubbeldip het volgende:

[..]

Je betaalt voor zilverbaren wel 21% belasting, dan kan je beter beleggingsmunten kopen. Kom die nooit in een winkel tegen
Ik koop weleens zilver bij Van Mastrigt in Rotterdam, deze kan gewoon een kilo (of meer, minder durf ik niet te zeggen) aan beleggingsmunten leveren tegen de huidige zilverprijs met een kleine opslag. Je krijgt dan een zak met allerlei zilveren munten, best grappig.
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_175217665
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 13:58 schreef LordLynx het volgende:

[..]

Ik koop weleens zilver bij Van Mastrigt in Rotterdam, deze kan gewoon een kilo (of meer, minder durf ik niet te zeggen) aan beleggingsmunten leveren tegen de huidige zilverprijs met een kleine opslag. Je krijgt dan een zak met allerlei zilveren munten, best grappig.
ja ik vond ook zo een winkel online, maar die vroeg 650 euro voor een kilo, terwijl de zilverprijs nu op ongeveen 465 staat...
pi_175218158
Ik koop maandelijks de Maple Leaf munten en de Philharmoniker. Deze zijn denk ik het makkelijkst te verkopen.

Af en toe koop ik een munt zoals:

https://www.smyrnacoin.co(...)xmas_2017_church.htm

Overigens heb ik er daar nog een paar van voor de liefhebber:)
pi_175219275
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 14:53 schreef wouterde het volgende:
Ik koop maandelijks de Maple Leaf munten en de Philharmoniker. Deze zijn denk ik het makkelijkst te verkopen.

Af en toe koop ik een munt zoals:

https://www.smyrnacoin.co(...)xmas_2017_church.htm

Overigens heb ik er daar nog een paar van voor de liefhebber:)
Persoonlijk hou ik het bij libertad's.
Ze zijn een tikje duurder dan bijv. mapleleafs (afhankelijk van het jaar) maar er worden minder van gemaakt, zijn redelijk snel uitverkocht waardoor het zelfs als beleggingsmunt een soort extra waarde krijgt.

Dat zie je al gauw binnen 2 jaar terug als je daarna nog eens je munt opzoekt bijv. op apmex of gewoon een Nederlandse grote verkoper. (doijer&kallf, goudpensioen etc)

Begint meestal rond de 23eu per stuk (met huidige koers) paar jaar later is het al gauw 28.

Nadeel : je hebt vaker kans op milkspots, wat op zich gewoon door het 'bak' process komt maar ja niet iedereen vind dat leuk.
  dinsdag 21 november 2017 @ 15:53:44 #21
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_175219326
Ik heb in een ander topic gevraagd of er iets van een keurmerk is of dat je, je moet registreren bij de overheid, of moet je dat gewoon maar zelf ontdekken? Weet iemand iets hiervan?
Soms serieus, soms niet.
pi_175221497
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 15:53 schreef Kaascardje het volgende:
Ik heb in een ander topic gevraagd of er iets van een keurmerk is of dat je, je moet registreren bij de overheid, of moet je dat gewoon maar zelf ontdekken? Weet iemand iets hiervan?
Je bedoelt zo'n goud/zilver handelaar of die een keurmerk moet/kan hebben?

Zover ik weet niet, het is gewoon een bedrijfsmatig iets, inschrijven bij de KvK en tja, meer is het niet.
Wel moet je natuurlijk redelijk wat geld hebben om zulke handel te kunnen bedrijven.

Ik weet wel dat er wel eens gesproken is over een keurmerk voor goudhandelaren, maar volgens mij is daar nooit iets van terecht gekomen, tot nu dan.
pi_175226338
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 15:51 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nadeel : je hebt vaker kans op milkspots, wat op zich gewoon door het 'bak' process komt maar ja niet iedereen vind dat leuk.
Dat herinnert me aan nog een belangrijke afweging tussen een verzamel- of beleggingsmunt.

Beleggingsmunten hoef je niet zo voorzichtig mee te zijn. Onaangeraakt in zijn hoesje is ie makkelijker te verkopen, maar (zeker met oude zilveren guldens) je kan ze vasthouden en door je vingers laten glijden of gewoon schoon borstelen. Het zilvergehalte verandert niet door krasjes.

Verzamelmunten mag je echt niet aanraken of zelfs maar blootstellen aan de lucht. Zelfs schoonmaken vermindert de waarde van een verzamelmunt (tenzij je echt weet wat je doet).
Als een munt al vol krassen zit is dit natuurlijk veel minder belangrijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')