abonnement Unibet Coolblue
pi_175176728
Wie heeft er tips waar ik mooie betaalbare/dimbare ledspotjes kan vinden voor in mijn badkamer. Het liefst gatmaat 55.

Ik heb er 8 nodig, dus een leuke prijs zou leuk zijn :D

Ik kan echt bijna niets fatsoenlijks vinden, aangezien ze boven het douche en het bad komen moeten ze namelijk ook nog eens ip 65 zijn.
pi_175177886
Tja ik haal daar gewoon van AliExpress... 10 stuks laatst besteld voor ¤28 geloof ik.
Laat die handjes wapperen!
pi_175179439
Bij toepassing van 12 volt met trafo's in het plafond, is geen IP65 nodig.

Mijn advies aan klanten is om altijd spotjes met wisselbare lampjes te kiezen. In dit geval dus mr11 (35mm lichtbron) of mr16 (51mm lichtbron). Voor die laatste wordt het wel lastig om een armatuurtje te vinden met gatmaat 55mm. Vanaf 60mm is gangbaarder. Voor kantelbare spots wordt het al snel een gatmaat 70mm of groter.

Leuk om een er LED's in te doen, maar als je geīntegreerde LEDs hebt, wordt het een uitdaging om over een paar jaar als de eerste kapot gaat eenzelfde armatuurtje ter vervanging te vinden.
pi_175179455
Voorraadje uit China ;)
Laat die handjes wapperen!
pi_175179495
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 20:17 schreef Ivo1985 het volgende:
Bij toepassing van 12 volt met trafo's in het plafond, is geen IP65 nodig.

Mijn advies aan klanten is om altijd spotjes met wisselbare lampjes te kiezen. In dit geval dus mr11 (35mm lichtbron) of mr16 (51mm lichtbron). Voor die laatste wordt het wel lastig om een armatuurtje te vinden met gatmaat 55mm. Vanaf 60mm is gangbaarder. Voor kantelbare spots wordt het al snel een gatmaat 70mm of groter.

Leuk om een er LED's in te doen, maar als je geīntegreerde LEDs hebt, wordt het een uitdaging om over een paar jaar als de eerste kapot gaat eenzelfde armatuurtje ter vervanging te vinden.
Mr 11 Mr 16 ik snap er geen hol van.
Linkje? Tips?

Ik zoek gewoon mooie strakke simpele spotjes voor in mijn badkamer. Beetje geborsteld alu of iets in die trant.
pi_175180815
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 20:19 schreef Legwieh het volgende:
Mr 11 Mr 16 ik snap er geen hol van.
Mr16 - Mr11 is een type fitting voor 12 volt lampjes, bestaat gewoon uit 2 insteek pinnetjes. Voor hogere voltage wordt meestal Gu10 gebruikt das een soort bajonet fitting. Gewoone gloeilampen hebben een E27/E14 fitting.. :)

https://www.ebay.com/itm/(...)W-9W-6W-12V-COB-Lamp

https://www.banggood.com/search/ceiling-light.html
pi_175187671
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 18:22 schreef Legwieh het volgende:
Ik kan echt bijna niets fatsoenlijks vinden, aangezien ze boven het douche en het bad komen moeten ze namelijk ook nog eens ip 65 zijn.
Boven een bepaalde hoogte, geldt geen IP meer. - edit - 2,60 meter is de grens, daarboven mag "gewoon" weer.

Overigens wat hierboven wordt gesteld: neem verwisselbare LED lampjes. Ik heb diverse LED's uit China geprobeerd: na paar maanden tot 2 jaar allemaal kaduuk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175189533
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 08:11 schreef blomke het volgende:
Ik heb diverse LED's uit China geprobeerd: na paar maanden tot 2 jaar allemaal kaduuk
Dat klopt, dat zijn dan meestal die ingebouwde driver waarvan de spoel doorbrandt. Die spots kun je open schroeven dan zul je de driver zien. Wanneer je een beetje handig bent met de soldeerbout, kun je de driver vervangen, kosten ongeveer ¤ 1,- maar dan moet je wel de Wattage en mA weten van de LED setup. Je kunt het beste de COB led versies nemen, deze zijn momenteel wel het best qua oppervlakte versus prestatie.

Nou liegen die Chinezen ook vaak dat het gedrukt staat over de prestaties van de spot en verkopen je gewoon een 7 watt voor 15 watt. Met het blote oog zul je het verschil toch niet zien, alleen als je alles open draait bekijkt en doormeet. Waarschijnlijk geven ze dan de waarde van de driver 15 watt - 300mA driver met een 7watt-300mA cob LED. En dan zit daar op de driver ook nog een diode gelijkrichter om AC - DC te maken. Deze kost ook +/- 30% vermogen. Dus ook al liegen ze niet kun je sowieso al 30% van de opgegeven wattage prestatie aftrekken.

Dus wel even opletten met drivers vervangen en hierbij niet afgaan op de specs van de verkoper.

Anyway als je geluk hebt doen ze het 2 of 3 jaar, in prijsvergelijk met ¤4 voor een 12 watt China dim. spot v. ¤ 14 voor een 5 watt Osram dim. spot die het 5 jaar doet. Zit je gemiddeld met 12 jaar met meer licht voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Daarbij de led industrie ontwikkeld zo snel, laat hem in 2 jaar gewoon doorbranden, tegen die tijd zijn er betere op de markt. Heb je een dure die 5 jaar brandt, zit je eigenlijk 3 jaar te wachten met ouderwetse troep. Duur betalen voor iets dat zo snel ontwikkeld en verbeterd is geld weggooien.
^O^
pi_175189752
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 08:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Overigens wat hierboven wordt gesteld: neem verwisselbare LED lampjes. Ik heb diverse LED's uit China geprobeerd: na paar maanden tot 2 jaar allemaal kaduuk.
Verwisselbaar is uiteraard beter en zou ik in de toekomst ook wel liever doen denk ik, maar desalniettemin zit mijn hele huis vol met COB LED'jes uit China en ja inderdaad, in de badkamer zijn er al 2 stuk gegaan, op de overloop ook 2.

1 mailtje naar de verkoper en ik kreeg 6 nieuwe.

Mijn les is gewoon een zootje te veel bestellen en de gok nemen. Zolang er maar geen veiligheidsprobleem is (brand) vind ik die Chinese rommel prima. Ze durven ze in NL gewoon 5-6x over de kop te verkopen. Ik heb dezelfde die ik heb hangen voorbij zien komen voor ¤25 ofzo terwijl ik ze voor een euro of 3-4 heb gekocht.
Laat die handjes wapperen!
pi_175195691
Ik krijg soms het idee dat het alleen de dimbare zijn die zo hyper gevoelig zijn.. Niet dimbare heb ik nog geen ene stuk van gehad, maar ook niet zoveel van gekocht. En de dimbare gaan er altijd wel een paar naar de filistijnen. Die geven dan meestal wanneer gedimd een hele lichte pieptoon weer voordat ze de geest geven. Maar dan moet je er wel kort opzitten wil je dat horen.. Een keer zelfs 5 stuks AC 220 driver GU10 gedimd via een variac, alle 5 te gelijk, hoorde ze echt allemaal tegelijk doorknallen en ook allemaal een doorgebrande spoel. Die spoelen lijken gevoelig voor bepaalde frequenties of zoiets of een piek op het net. Geen idee waar het vandaan kwam, maar alle 5 tegelijk, lijkt me echt iets met de netstroom.
pi_175251655
Legwieh heb je nu een antwoord op je vraag. volgens mij veel technische info, maar dat was niet perse de vraag.

Ik heb nl ongeveer dezelfde vraag
pi_175263846
Ik heb er nu ledspots inzitten die warmer kleuren als je ze dimt.
Tot nu toe ben ik er zeer tevreden over.

https://www.goedkopermetl(...)dimtone-36-ra90.html
pi_175264462
De Philips Master Dimtone serie is inderdaad goed. Toch ook 2 stuk in 1 jaar tijd. En de serie die ik had maken ze niet meer dus nu heb ik 2 andere lampjes in m’n plafond. Weliswaar onder garantie, maar ik had liever dezelfde.
pi_175266108
Dimtone zijn inderdaad fijne LED's met mooi licht. Alleen blijft het een drama dat bij Philips het uiterlijk van de LED's elke paar maanden wordt gewijzigd. Het kost me vele tientallen uren per jaar om up to date te blijven.

Gelukkig gaan steeds meer modellen naar de "classic full-glass" behuizing, ofwel een huisje wat exact hetzelfde is als de gloei- of halogeenlamp waarvoor de LED de 1 op 1 vervanger is. Zonder lelijke plastic delen. Helaas is van de 12V dimtone nog geen full-glass versie beschikbaar. Sinds deze maand is er wel een full-glas dimbare uitvoering (12V 35 en 50W vervanger) met een kleurtemperatuur van 2700K.
  Moderator donderdag 23 november 2017 @ 20:15:05 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175266148
55mm is wel een moeilijke maat om inbouwspotjes voor te krijgen die ook nog eens IP65 zijn...
pi_175269108
https://www.sandervunderi(...)ond-vast-chrome.html

Ik wilde deze voorstellen maar ze zijn groter. Wij hebben ze en zijn er erg tevreden over, ook gezien de prijs. Ze worden gedimd met een pulsschakelaar, hebben mat glas, verwisselbare leds, 12v of 230v, in diverse kleuren.
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')