abonnement Unibet Coolblue
pi_175172929
https://www.vrijbit.nl/do(...)-wiv-toegelicht.html

quote:
‘Nieuw in wet op inlichtingen en veiligheidsdiensten is de bevoegdheid tot het optuigen van een geheime DNA databank. Zie Wiv34.588 punt 33.444

De veiligheids-en inlichtingendiensten diensten mogen daarvoor zelf DNA materiaal verzamelen of gebruik maken van elders reeds verzamelde gegevens.

Voor goed begrip van de reikwijdte inzake deze aanstaande geheime DNAdatabank moet men beseffen dat artikel 33.4444 niet op zichzelf staat maar direct samenhangt met de andere uit te breiden bevoegdheden die de nieuwe wetgeving introduceert.

Namelijk de bevoegdheid om, van alle mogelijke bedrijven en instanties, niet alleen gegevens te mogen opvragen maar ze ook rechtstreeks te mogen verzamelen via ‘real time surveillance’. Surveillance waarvan de Wiv34.488 bepaalt dat dat zowel wordt toegestaan via het dwingend opdracht kunnen geven om computerbestanden daarvoor open te stellen als om deze gegevens via hacking te verkrijgen'
Tonight we're gonna party like it's 1984. Ik weet dat het geen nieuws is uit een dagblad of informatief magazine. Op de site staan echter diverse directe verwijzingen naar de stukken die daardoor gewoon te raadplegen zijn.

Stelling 1: De staat krijgt veel te veel bevoegdheden met ingang van deze wet.
Stelling 2: Bij het referendum over de zogeheten sleepwet verdient de overheid een tik op haar vingers van haar burgers.

Ik ben het met beide stellingen eens, voordat ik wist dat een databank ook bij de mogelijkheden zou horen. Dit zou heel makkelijk kunnen leiden tot machtsmisbruik door de overheid. De Nederlandse overheid is toch al niet de beste als het om transparantie en aansprakelijkheid gaat. Zo missen we bijvoorbeeld een constitutioneel hof.

[ Bericht 1% gewijzigd door Oostwoud op 19-11-2017 15:44:36 ]
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_175173181
Rekenen maar dat men hun best doen om alles in veiligheid te brengen en elke dader de bak in.

In plaats van zoeken naar oplossingen gaat men inderdaad richting totale controle, 1984 style. In de hoop dat men elk probleem zodanig kan oplossen zonder meer te hoeven doen dan achteraf de ellende opsluiten en angst het verdere werk te laten doen.
  zondag 19 november 2017 @ 15:58:59 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175173666
Een DNA databank van criminelen (Mensen veroordeeld voor een misdrijf), prima. Maar niet van de hele bevolking.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175173716
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Een DNA databank van criminelen (Mensen veroordeeld voor een misdrijf), prima. Maar niet van de hele bevolking.
Dat is dus wel juist het idee, want zo heb je veel meer opsporingsmogelijkheden en zijn oude zaken te hervatten.

Dus op zich een zinnig argument, alleen vind ik de methode tekort schieten omdat er geen preventie en causale studies en methoden worden toegepast om ellende te voorkomen.
pi_175173791
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Een DNA databank van criminelen (Mensen veroordeeld voor een misdrijf), prima. Maar niet van de hele bevolking.
Zelfs de definitie van crimineel zou ik graag naar kijken. De meeste families hebben wel een boefje die ooit wat stouts heeft gedaan en met moderne DNA technieken kun je heel wat zeggen over de rest van de familie.
pi_175173826
Haha en ze hebben van iedere baby een hielprikje gehad.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 19 november 2017 @ 16:08:07 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175173916
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 16:00 schreef Adept het volgende:

[..]

Dat is dus wel juist het idee, want zo heb je veel meer opsporingsmogelijkheden en zijn oude zaken te hervatten.

Dus op zich een zinnig argument, alleen vind ik de methode tekort schieten omdat er geen preventie en causale studies en methoden worden toegepast om ellende te voorkomen.
Mja. Alleen is het wel zo dat er door de rechters meestal niet zoveel begrepen wordt van DNA bewijs.
Als er bv sperma in een slachtoffer gevonden wordt waarvan door de expert gezegd wordt dat het 99,99% zeker is dat het van jou is, wil dat zeggen dat er nog 800 mensen zijn in NL waarvoor dat de waar is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175173948
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 16:03 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Zelfs de definitie van crimineel zou ik graag naar kijken. De meeste families hebben wel een boefje die ooit wat stouts heeft gedaan en met moderne DNA technieken kun je heel wat zeggen over de rest van de familie.
De definitie is al heel moeilijk inderdaad, alleen gebaseerd op uitkomst en straffen. Maar DNA zegt geen hol als het gaat om voorspelbaarheid van crimineel gedrag, maar die kant gaan we weer op, de genetica zeg maar.. Zeer zorgwekkende ontwikkelingen die hoog op de agenda staan.

Een gen is precies dat, een minuscuul stukje informatie, die zich dan ook nog eens sterk inzet zo optimaal mogelijk te voegen naar omstandigheden, zie epi genetica..

Dit is een recept voor ellende, zoals we al eerder in het Duitse rijk gezien hebben, alleen nu veel geavanceerder dan voorheen nog.
pi_175173976
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mja. Alleen is het wel zo dat er door de rechters meestal niet zoveel begrepen wordt van DNA bewijs.
Als er bv sperma in een slachtoffer gevonden wordt waarvan door de expert gezegd wordt dat het 99,99% zeker is dat het van jou is, wil dat zeggen dat er nog 800 mensen zijn in NL waarvoor dat de waar is.
Serieus?

Dat is nogal een foutmarge als je het mij zou vragen.
  zondag 19 november 2017 @ 16:15:38 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175174124
quote:
7s.gif Op zondag 19 november 2017 16:09 schreef Adept het volgende:

[..]

Serieus?

Dat is nogal een foutmarge als je het mij zou vragen.
Ruwweg komt het daar op neer, ja, de expert liegt niet, alleen begrijpen mensen niet wat het betekend wat er gezegd wordt.
DNA bewijs zegt gewoon niet zoveel.
Jouw haar op een slachtoffer is alleen maar jouw haar op een slachtoffer, het zegt niets over jouw schuld
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175174148
quote:
7s.gif Op zondag 19 november 2017 16:09 schreef Adept het volgende:

[..]

Serieus?

Dat is nogal een foutmarge als je het mij zou vragen.
DNA is nooit het enige bewijs.
  zondag 19 november 2017 @ 16:16:49 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175174149
quote:
15s.gif Op zondag 19 november 2017 16:09 schreef Adept het volgende:

[..]

De definitie is al heel moeilijk inderdaad, alleen gebaseerd op uitkomst en straffen. Maar DNA zegt geen hol als het gaat om voorspelbaarheid van crimineel gedrag, maar die kant gaan we weer op, de genetica zeg maar.. Zeer zorgwekkende ontwikkelingen die hoog op de agenda staan.

Een gen is precies dat, een minuscuul stukje informatie, die zich dan ook nog eens sterk inzet zo optimaal mogelijk te voegen naar omstandigheden, zie epi genetica..

Dit is een recept voor ellende, zoals we al eerder in het Duitse rijk gezien hebben, alleen nu veel geavanceerder dan voorheen nog.
Zou niet zo stellig zijn in te zeggen dat gedrag niet genetisch bepaald is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 november 2017 @ 16:17:46 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175174175
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 16:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

DNA is nooit het enige bewijs.
Zijn genoeg mensen veroordeeld op tamelijk dun bewijs omdat er DNA was.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175174188
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ruwweg komt het daar op neer, ja, de expert liegt niet, alleen begrijpen mensen niet wat het betekend wat er gezegd wordt.
DNA bewijs zegt gewoon niet zoveel.
Jouw haar op een slachtoffer is alleen maar jouw haar op een slachtoffer, het zegt niets over jouw schuld
Precies, maar dan is beeldvorming het gevaar, of gebrekkig circumstantial evidence..

En daar moet men mee oppassen. De druk om daders te vinden is heel erg groot namelijk, en koppen moeten rollen zogezegd. Daar is ons systeem op ingericht, en niet op 100 procent waarheidsvinding. Maar genoegdoening, en eigenlijk niet eens gerechtigheid.
pi_175174225
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 16:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

DNA is nooit het enige bewijs.
Mag men hopen van niet, maar er zijn zaken genoeg waarbij men uitgaat van schuld terwijl er geen bewezen schuld is..
pi_175174349
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 16:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou niet zo stellig zijn in te zeggen dat gedrag niet genetisch bepaald is.
Dat ben ik wel, en wel omdat de omstandigheden ten alle tijden een veel groter debet aan overtredingen hebben dan een stukje informatie die niet deterministisch verantwoordelijk is voor elke misdaad, die eveneens arbitrair is in veel gevallen.

Wij leven in een cultuur die een tijdsgeest hanteert waarin misdaad verschuift per eenheid tijd en ideologie. Dat maakt dat het zeer kwalijk te noemen is een gen verantwoordelijk te houden voor misdaad, die objectief geen enkele inhoud en kracht kent anders dan diegene die er inhoud aan geven, wij dus!
  zondag 19 november 2017 @ 16:23:26 #17
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_175174392
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 16:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mja. Alleen is het wel zo dat er door de rechters meestal niet zoveel begrepen wordt van DNA bewijs.
Als er bv sperma in een slachtoffer gevonden wordt waarvan door de expert gezegd wordt dat het 99,99% zeker is dat het van jou is, wil dat zeggen dat er nog 800 mensen zijn in NL waarvoor dat de waar is.
Behalve dat het niet 99.99% is, maar veel accurater, namelijk (in theorie) 1 op de 1018. (link).
  zondag 19 november 2017 @ 16:30:00 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175174589
quote:
7s.gif Op zondag 19 november 2017 16:23 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]

Behalve dat het niet 99.99% is, maar veel accurater, namelijk (in theorie) 1 op de 1018. (link).
Ligt maar net aan de kwaliteit van het sample
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 november 2017 @ 16:32:43 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175174659
quote:
15s.gif Op zondag 19 november 2017 16:22 schreef Adept het volgende:

[..]

Dat ben ik wel, en wel omdat de omstandigheden ten alle tijden een veel groter debet aan overtredingen hebben dan een stukje informatie die niet deterministisch verantwoordelijk is voor elke misdaad, die eveneens arbitrair is in veel gevallen.

Wij leven in een cultuur die een tijdsgeest hanteert waarin misdaad verschuift per eenheid tijd en ideologie. Dat maakt dat het zeer kwalijk te noemen is een gen verantwoordelijk te houden voor misdaad, die objectief geen enkele inhoud en kracht kent anders dan diegene die er inhoud aan geven, wij dus!
Er zal zeker geen gen zijn voor illegaal downloaden van content, maar of een lage agressie drempel genetisch bepaald is, is een ander verhaal.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175174802
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 16:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er zal zeker geen gen zijn voor illegaal downloaden van content, maar of een lage agressie drempel genetisch bepaald is, is een ander verhaal.
Dat doet niet af aan het feit dat moreel verwerpelijk gedrag cultureel bepaald en bestraft wordt..

Elke poging om ten eerste te ontkennen wie wij zijn, en ten tweede een ideologische werkelijkheid te forceren middels straffen in plaats van ontdekken en sturen is een criminele actie als je het mij zou vragen..

En dat gaat heel ver..

En elke keer als je daar een subjectief feit voor in het leven wil roepen als zijnde bewijs voor een ideologie ben je als eerste verantwoordelijk voor de ellende die hieruit gaat ontstaan, en dat dat zal gaan gebeuren is zeker, 100%.

De Duitsers zullen er niets bij zijn..

Waarom, omdat er geen enkele poging gedaan is buiten moraliseren van gedragingen ten behoeve van het creëren van een 'werkende' maatschappij, maar alles is ingezet op het willen ontstijgen van onze innerlijke en menselijke natuur, dus een zeer ver gevorderde vorm van zelfhaat en ontkenning..
  zondag 19 november 2017 @ 16:44:41 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175174965
quote:
6s.gif Op zondag 19 november 2017 16:38 schreef Adept het volgende:

[..]

Dat doet niet af aan het feit dat moreel verwerpelijk gedrag cultureel bepaald en bestraft wordt..

Elke poging om ten eerste te ontkennen wie wij zijn, en ten tweede een ideologische werkelijkheid te forceren middels straffen in plaats van ontdekken en sturen is een criminele actie als je het mij zou vragen..

En dat gaat heel ver..

En elke keer als je daar een subjectief feit voor in het leven wil roepen als zijnde bewijs voor een ideologie ben je als eerste verantwoordelijk voor de ellende die hieruit gaat ontstaan, en dat dat zal gaan gebeuren is zeker, 100%.

De Duitsers zullen er niets bij zijn..

Waarom, omdat er geen enkele poging gedaan is buiten moraliseren van gedragingen ten behoeve van het creëren van een 'werkende' maatschappij, maar alles is ingezet op het willen ontstijgen van onze innerlijke en menselijke natuur, dus een zeer ver gevorderde vorm van zelfhaat en ontkenning..
Mja, wordt zo wel een heel esoterisch verhaal. Geloof ook niet dat dit het risico is van een DNA databank, maar eerder dat de data bij de overheid niet veilig is en bv ziektenkosten een drijfveer zullen zijn er wat mee te doen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175174991
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 16:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mja, wordt zo wel een heel esoterisch verhaal. Geloof ook niet dat dit het risico is van een DNA databank, maar eerder dat de data bij de overheid niet veilig is en bv ziektenkosten een drijfveer zullen zijn er wat mee te doen.
Nee, dat is alles behalve esoterisch..

Maar ik ga niet te ver in op de waaroms in dit geval om mijzelf te beschermen van de backlash van dit verhaal..
  zondag 19 november 2017 @ 18:13:40 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_175176541
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 15:34 schreef Oostwoud het volgende:
https://www.vrijbit.nl/do(...)-wiv-toegelicht.html

[..]

Tonight we're gonna party like it's 1984. Ik weet dat het geen nieuws is uit een dagblad of informatief magazine. Op de site staan echter diverse directe verwijzingen naar de stukken die daardoor gewoon te raadplegen zijn.
Zou je de relevante artikelen uit de wet kunnen citeren? Het is in ieder geval niet artikel 33.4444, want dat bestaat niet (en artikel 33.4 gaat over de benoeming van de toetsingscommissie).

Ik kom wel iets tegen over het eventueel mogen opstellen en onderzoeken van een DNA-profiel op basis van voorwerpen die bijvoorbeeld zijn gevonden na een doorzoeking (na toestemming van de minister), maar ik kom niets tegen over het opstellen van databanken.

edit: het gaat blijkbaar om het opslaan van de DNA-profielen uit de gevonden sporen, dat is dan de DNA-databank.

[ Bericht 4% gewijzigd door freako op 19-11-2017 18:39:59 ]
pi_175176651
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Een DNA databank van criminelen (Mensen veroordeeld voor een misdrijf), prima. Maar niet van de hele bevolking.
Hoe lang bewaard men dat DNA eigenlijk? Een akkefietje uit eind 2000 waarbij DNA is afgenomen, zit dat nog erin? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zondag 19 november 2017 @ 21:51:48 #25
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_175182776
Het blijft ook maar doorgaan. Ellendelingen.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')