abonnement Unibet Coolblue
pi_175170338
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 13:34 schreef j669 het volgende:

[..]

Vakantie-uren worden bij een nulurencontract vaak direct uitbetaald.
Dat is waar ja, even vergeten dat TS een nulurencontract had.
pi_175170352
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 13:39 schreef alopio het volgende:

[..]

Dat is waar ja, even vergeten dat TS een nulurencontract had.
Dus als ze haar niet meer oproepen dan krijgt ze dus niets meer?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175170452
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 13:40 schreef halfway het volgende:

[..]

Dus als ze haar niet meer oproepen dan krijgt ze dus niets meer?
Inprincipe krijg je niks als ze je niet oproepen. Meestal heb je wel recht op een minimaal aantal uur per jaar met een nulurencontract.

Maar tijdens ziekte is dit wel anders, je hebt dat gewoon recht op ziektegeld, ook met een nulurencontract. Dit is meestal een gemiddelde van het aantal uur gewerkt het laatste jaar (dus werkt TS gemiddeld 16 uur pw, krijgt ze 16 uur pw ziektegeld). Dus de werkgever kan nu niet opeens tijdens ziekte TS niet oproepen (sowieso lastig als je ziek bent) en moet dus gewoon ziektegeld uitkeren.
pi_175170504
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 13:48 schreef alopio het volgende:

[..]

Inprincipe krijg je niks als ze je niet oproepen. Meestal heb je wel recht op een minimaal aantal uur per jaar met een nulurencontract.

Maar tijdens ziekte is dit wel anders, je hebt dat gewoon recht op ziektegeld, ook met een nulurencontract. Dit is meestal een gemiddelde van het aantal uur gewerkt het laatste jaar (dus werkt TS gemiddeld 16 uur pw, krijgt ze 16 uur pw ziektegeld). Dus de werkgever kan nu niet opeens tijdens ziekte TS niet oproepen (sowieso lastig als je ziek bent) en moet dus gewoon ziektegeld uitkeren.
Oke, ikzelf heb een 38 uren vast contract maar werk gem. 45 uur dus als ik ziek zou worden dan krijg ik dus 45 uur?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 19 november 2017 @ 14:05:56 #30
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175170685
ik krab even aan mijn anus

kan je even steekwoordelijk de details opsommen en aangeven ?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_175170700
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 13:53 schreef halfway het volgende:

[..]

Oke, ikzelf heb een 38 uren vast contract maar werk gem. 45 uur dus als ik ziek zou worden dan krijg ik dus 45 uur?
Nee. Dan krijg je gewoon 38 uur. Je bouwt vakantie uren op alles boven de 38 uur. Je hebt ook elke maand vast salaris natuurlijk gebaseerd op 38 uur en als je vakantie opneemt krijgt je ook gewoon doorbetaald. En bij ziekte krijg je dus (logisch) gewoon 38 uur.

Iemand met 0 uur contract krijgt vaak niet doorbetaald in vakantie en krijgt elke maand een ander salaris. Vandaar dat ze bij ziekte een gemiddelde berekenen.
pi_175170888
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 13:29 schreef halfway het volgende:

[..]

De werkgever heeft er niets mee te maken wat jij op andere dagen dan de werkdagen doet.
Wel als je al enige tijd ziek bent. Je mag ook op de niet-werkdagen geen activiteiten ondernemen die je herstel belemmeren.

Zo is het verwijtbaar als je gaat zeevissen in November terwijl je aan het herstellen bent van een zware verkoudheid of griep.

Maar kun je met een poot in het gips prima op cruise en toch niet werken als je een staand beroep hebt.
pi_175180052
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 13:09 schreef Jessie66 het volgende:

[..]

Helaas ben ik niet aangesloten bij de vakbond.
Lid worden dan.
pi_175180547
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 12:57 schreef Jessie66 het volgende:
Nu zijn ze hier boos over en geven ze aan mijn loonbetaling stop te zetten. Mag dit?
Nee tenzij je in die paar dagen dat je weg bent geweest het herstel hebt belemmerd.
pi_175187271
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 13:11 schreef halfway het volgende:

[..]

Mooi kun je dat meteen doen en mag je dinsdag al bellen.
https://www.fnv.nl/lidmaatschap/lid-worden/
Jemig, raad dan niet de meest brakke vakbond ooit aan, ga dan voor de CNV of de Unie.
pi_175187306
TS, als je burn-out klachten ervaart, waarom is er dan geen (bedrijfs)arts ingeschakeld? Je hebt je ziek gemeld zonder te melden wat je precies hebt?
Natuurlijk hoef je niet specifiek te zeggen hoofdpijn of aambeien ofzo, maar je moet dan wel aangeven dat je klachten hebt die het werken in de weg staan. Dan is je werkgever volgens mij zelfs verplicht om een bedrijfsarts in te schakelen.

Afgezien daarvan, als ze nu loon willen inhouden raad ik je aan om langs het juridisch loket te gaan met je probleem en documentatie. Het lijkt mij wel heel vreemd als je werkgever geen bedrijfsarts heeft ingeschakeld sinds september.
pi_175187668
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 20:52 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee tenzij je in die paar dagen dat je weg bent geweest het herstel hebt belemmerd.
Nee zeker niet, is alleen maar goed geweest.
pi_175187710
quote:
14s.gif Op maandag 20 november 2017 07:01 schreef Monopoly het volgende:
TS, als je burn-out klachten ervaart, waarom is er dan geen (bedrijfs)arts ingeschakeld? Je hebt je ziek gemeld zonder te melden wat je precies hebt?
Natuurlijk hoef je niet specifiek te zeggen hoofdpijn of aambeien ofzo, maar je moet dan wel aangeven dat je klachten hebt die het werken in de weg staan. Dan is je werkgever volgens mij zelfs verplicht om een bedrijfsarts in te schakelen.

Afgezien daarvan, als ze nu loon willen inhouden raad ik je aan om langs het juridisch loket te gaan met je probleem en documentatie. Het lijkt mij wel heel vreemd als je werkgever geen bedrijfsarts heeft ingeschakeld sinds september.
Ja ik heb wel aangegeven dat de klachten ervoor zorgen dat ik niet kan werken. Het is ook fysiek zwaar werk. Wat ik op dit moment dus al helemaal niet aan kan.

Ze houden mijn loon al in sinds september maar ze zijn onlangs toch tot de conclusie gekomen dat dat niet mag. Dus willen ze uitbetalen tot dat ik op vakantie ben gegaan. En daarna stopzetten.

Maakt het nog uit dat ze mijn loon inhielden toen ik op vakantie was? Dat omdat ik niet betaald werd ik misschien geen verantwoording af hoef te leggen.

Nu spreken ze over een eindafrekening. Maar ze kunnen mij toch niet ziek ontslaan? En ook niet het contract laten lopen maar mij niet meer oproepen (als ik niet ziek zou zijn) mag toch ook niet?

Bedankt voor de tip van het juridisch loket. Ga ik zeker doen.
pi_175187999
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 08:17 schreef Jessie66 het volgende:

[..]

Ja ik heb wel aangegeven dat de klachten ervoor zorgen dat ik niet kan werken. Het is ook fysiek zwaar werk. Wat ik op dit moment dus al helemaal niet aan kan.

Ze houden mijn loon al in sinds september maar ze zijn onlangs toch tot de conclusie gekomen dat dat niet mag. Dus willen ze uitbetalen tot dat ik op vakantie ben gegaan. En daarna stopzetten.

Maakt het nog uit dat ze mijn loon inhielden toen ik op vakantie was? Dat omdat ik niet betaald werd ik misschien geen verantwoording af hoef te leggen.

Nu spreken ze over een eindafrekening. Maar ze kunnen mij toch niet ziek ontslaan? En ook niet het contract laten lopen maar mij niet meer oproepen (als ik niet ziek zou zijn) mag toch ook niet?

Bedankt voor de tip van het juridisch loket. Ga ik zeker doen.
Ze kunnen je zeker niet ziek ontslaan. Ze zijn zelfs nalatig geweest door geen bedrijfsarts in te schakelen en gelijk te starten met het inhouden van loon. Want de enige die kan bepalen of jij ziek bent, voor hoe lang en wat er moet gebeuren ivm herstel is een bedrijfsarts.

Dus juridische hulp zoeken, werkgever wil blijkbaar van je af. Maar op basis van jouw verhaal sta je zeer sterk. Rechters houden namelijk niet zo van werkgevers die dit soort dingen doen
pi_175188159
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 08:40 schreef alopio het volgende:

[..]

Ze kunnen je zeker niet ziek ontslaan. Ze zijn zelfs nalatig geweest door geen bedrijfsarts in te schakelen en gelijk te starten met het inhouden van loon. Want de enige die kan bepalen of jij ziek bent, voor hoe lang en wat er moet gebeuren ivm herstel is een bedrijfsarts.

Dus juridische hulp zoeken, werkgever wil blijkbaar van je af. Maar op basis van jouw verhaal sta je zeer sterk. Rechters houden namelijk niet zo van werkgevers die dit soort dingen doen
Dit moet ze echter wel kunnen aantonen. Ik weet niet hoe het zit met nul-uren contracten allemaal. maar functioneringsgesprekken, en medische documenten via de huisarts of zorgverzekeraar kunnen TS prima helpen. Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt alleen heb ik het idee dat dit niet het hele verhaal is.
pi_175188294
quote:
14s.gif Op maandag 20 november 2017 08:54 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dit moet ze echter wel kunnen aantonen. Ik weet niet hoe het zit met nul-uren contracten allemaal. maar functioneringsgesprekken, en medische documenten via de huisarts of zorgverzekeraar kunnen TS prima helpen. Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt alleen heb ik het idee dat dit niet het hele verhaal is.
Uiteraard moet TS dit kunnen aantonen. Maar het feit dat er geen bedrijfsarts is ingeschakeld na de 1e ziektemelding zegt al genoeg. Al graag ik me af of TS wel naar een huisarts of andere hulpverlening is geweest, aangezien TS ook wel laks overkomt (zie verhaal met niet melden vakantie) en zelf ook nergens achterna gaat ivm bedrijfsarts en TS al sinds september thuiszit.

Ik denk ook wel dat dit niet het hele verhaal is ja
pi_175188579
Als ik het goed begrijp was je dus weg op dagen die je normaal sowieso al niet werkt? Dan hebben ze daar toch sowieso niets mee te maken, tenzij je daarmee je herstel in de weg zou zitten.
pi_175188972
Salaris inhouden mag niet. Over de uren van september heb je inmiddels recht op de wettelijke verhoging, want die hadden uiterlijk 31 oktober uitbetaald moeten zijn.

Ook de uren tijdens je vakantie moeten gewoon uitbetaald worden. Als een werkgever twijfelt of het wel legitiem is dat je je hebt ziekgemeld, moet hij simpelweg een bedrijfsarts op je af sturen. Alle maatregelen ten nadele van de zijn niet toegestaan, tenzij de bedrijfsarts intussen geconcludeerd heeft dat de werknemer helemaal niet ziek is / was.
pi_175191502
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 13:48 schreef alopio het volgende:

[..]

Inprincipe krijg je niks als ze je niet oproepen. Meestal heb je wel recht op een minimaal aantal uur per jaar met een nulurencontract.

Maar tijdens ziekte is dit wel anders, je hebt dat gewoon recht op ziektegeld, ook met een nulurencontract. Dit is meestal een gemiddelde van het aantal uur gewerkt het laatste jaar (dus werkt TS gemiddeld 16 uur pw, krijgt ze 16 uur pw ziektegeld). Dus de werkgever kan nu niet opeens tijdens ziekte TS niet oproepen (sowieso lastig als je ziek bent) en moet dus gewoon ziektegeld uitkeren.
Ik vraag me alleen af hoeveel werkgevers dit ook netjes zullen doen...
Miata is always the answer
pi_175211481
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 09:02 schreef alopio het volgende:

[..]

Uiteraard moet TS dit kunnen aantonen. Maar het feit dat er geen bedrijfsarts is ingeschakeld na de 1e ziektemelding zegt al genoeg. Al graag ik me af of TS wel naar een huisarts of andere hulpverlening is geweest, aangezien TS ook wel laks overkomt (zie verhaal met niet melden vakantie) en zelf ook nergens achterna gaat ivm bedrijfsarts en TS al sinds september thuiszit.

Ik denk ook wel dat dit niet het hele verhaal is ja
Ik kan alles aantonen van de afspraken van de huisarts en het ziekenhuis. Maar ik ben alleen bereid dit aan een bedrijfsarts te geven en niet aan mijn werkgever.
pi_175211573
Ik zou de rbv is even inschakelen als ik jou was :) Denk dat je dit met een forum niet gaat redden over wat wel/niet mag.

Zorg er in ieder geval voor dat jij zelf je wel alles volgens de regeltjes doet
pi_175212428
Vakantie tijdens ziekte moet je altijd doorgeven. Sterker nog, als je een vaste medewerker was, had je toestemming moeten vragen van je werkgever om met vakantie te kunnen gaan. Je had dan een "verklaring van geen bezwaar" kunnen krijgen van de bedrijfsarts. Dan had je ook gewoon vakantiedagen moeten opnemen.

Aangezien je met een 0 uren contract zit zou ik, mbt het stopzetten van je loon, dit bespreken met een juridisch loket. Er zijn wat wetten hierover. Maar het een hangt af van het ander...en dat kan een jurist wel voor je uitzoeken.
pi_175214036
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 08:34 schreef Jessie66 het volgende:

[..]

Ik kan alles aantonen van de afspraken van de huisarts en het ziekenhuis. Maar ik ben alleen bereid dit aan een bedrijfsarts te geven en niet aan mijn werkgever.
En dat is ook je goed recht hoor.
pi_175259271
Loonvordering gestuurd. Ben benieuwd.
pi_175267128


[ Bericht 100% gewijzigd door Bamba op 23-11-2017 21:05:54 (Verkeerd gelezen) ]
And so the lion fell in love with the lamb
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')