abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 17 november 2017 @ 16:19:52 #1
471746 Themonk5
Canei beste wijn
pi_175134535
TS is niet van plan om een uitvaartverzekering te nemen, nooit niet. Ik heb liever ook niet dat anderen het voor me betalen en zelf geef ik daar ook geen cent aan uit.

Moet je dit ergens regelen en hoe gaat dat precies? Als ik dood ben, betaald de overheid dan de afhandeling? Want ik denk dat ze het lichaam toch echt ergens moeten dumpen. De nabestaanden zijn in ieder geval niet verplicht om iets te betalen lijkt me.
pi_175134612
Als je een anoniem graf wil is de overheid een top optie.
U MAD?
pi_175134835
Als jouw familie je niet eens fatsoenlijk wil dumpen... :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_175134857
Uhu, je wil zelf niet betalen en familie ook niet laten betalen, maar wil wel dat de overheid dat doet? Ben je zo gierig om een verzekering af te leggenvan een paar tientjes per jaar?
pi_175134879
Als de gemeente je begrafenis regelt hebben ze het recht de kosten op de erfenis/ de erven te verhalen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_175135556
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 16:19 schreef Themonk5 het volgende:
TS is niet van plan om een uitvaartverzekering te nemen, nooit niet. Ik heb liever ook niet dat anderen het voor me betalen en zelf geef ik daar ook geen cent aan uit.
Hulde voor je standpunt! De gemeente waar je overlijdt betaalt in eerste instantie d ekosten en zal daarna zoveel mogelijk van de erfenis afsnoepen. Dat kan zelfs zover gaan dat de erfgenamen moeten betalen als zij de erfenis accepteren en die laatste te weinig is om de kosten voor je gemeentelijke uitvaart te dekken.

Dus geen bange zorgen; zo'n verzekering is pure flessetrekkerij!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175135675
gemeente zal altijd de kosten van de begrafenis proberen te achterhalen bij de erven of nabestaanden.
  vrijdag 17 november 2017 @ 19:19:40 #8
471746 Themonk5
Canei beste wijn
pi_175137658
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 16:22 schreef de_boswachter het volgende:
Als je een anoniem graf wil is de overheid een top optie.
Voor mij geen probleem. Moet je dat registreren oid? :@
  vrijdag 17 november 2017 @ 19:20:05 #9
471746 Themonk5
Canei beste wijn
pi_175137666
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 16:35 schreef Maghrebijnse het volgende:
Uhu, je wil zelf niet betalen en familie ook niet laten betalen, maar wil wel dat de overheid dat doet? Ben je zo gierig om een verzekering af te leggenvan een paar tientjes per jaar?
Voor mijn part gooien ze me bij het grof vuil, als er maar niemand wat moet betalen...
  vrijdag 17 november 2017 @ 19:21:10 #10
471746 Themonk5
Canei beste wijn
pi_175137690
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 16:37 schreef valentijn101 het volgende:
Als de gemeente je begrafenis regelt hebben ze het recht de kosten op de erfenis/ de erven te verhalen.
Zullen ze het slechts proberen of is dat echt hun recht? :X
  vrijdag 17 november 2017 @ 19:22:30 #11
471746 Themonk5
Canei beste wijn
pi_175137708
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:28 schreef Evertjan het volgende:
gemeente zal altijd de kosten van de begrafenis proberen te achterhalen bij de erven of nabestaanden.
-O-

Weer jammer dit. Als dit echt een bepaald recht is, twijfel ik toch om wel een verzekering af te sluiten of iets dergelijks..
pi_175137720
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:28 schreef Evertjan het volgende:
gemeente zal altijd de kosten van de begrafenis proberen te achterhalen bij de erven of nabestaanden.
Wel op de erven inderdaad. Je 'erven' kunnen afzien van erfenis maar dan mag er nog geen foto of theelepel meegenomen worden. Ook niet naderhand zelf een steen of zo iets op een graf plaatsen.
  vrijdag 17 november 2017 @ 19:26:41 #13
471746 Themonk5
Canei beste wijn
pi_175137796
quote:
99s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:23 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Wel op de erven inderdaad. Je 'erven' kunnen afzien van erfenis maar dan mag er nog geen foto of theelepel meegenomen worden. Ook niet naderhand zelf een steen of zo iets op een graf plaatsen.
Kan je wel een gift geven voordat je dood gaat?
pi_175137850
Lichaam ter beschikking geven aan de wetenschap is het goedkoopst. De wetenschap moet jouw lichaam dan wel accepteren. Deze laatste wens kan je laten vastleggen.
  vrijdag 17 november 2017 @ 19:29:43 #15
333591 kniftyhooker
creatief tot op het bot
pi_175137863
En als je jezelf laat doneren aan de wetenschap na je overlijden?
Dan heb je geen graf of urn nodig.

[ Bericht 0% gewijzigd door kniftyhooker op 17-11-2017 19:33:07 (Taalfout) ]
pi_175137866
Mijn oom was alcoholist en dakloos. Had z'n verzekering afgekocht en de familie werd vervolgens gevraagd z'n crematie / kist / dienst te betalen. Niet gedaan ivm slecht contact / slechte ervaring met hem. Maar vervolgens is er toch een kleine dienst / kartonnen kist geweest, bekostigd door de gemeente.
pi_175137961
In mijn gemeente wordt iemand zonder familie op kosten van de gemeente gecremeerd. Er is dan gewoon geen dienst, meer een moment. En er morgen max 2 personen bij zijn. Dit is wat ik hoorde van iemand die in een bejaardetehuis werkt.
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_175137981
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:26 schreef Themonk5 het volgende:

[..]

Kan je wel een gift geven voordat je dood gaat?
Dan moet je wel tijdig weten dat je gaat. In ieder geval geldt voor grotere giften dat ze geruime tijd voor overlijden moeten zijn gedaan.

Maar waarom zo moeilijk doen. Als je erfgenamen beneficiair accepteren zijn ze alleen een duizend euro kwijt aan een sobere uitvaart.
edit: 1250 lijkt een beetje het reële minimum
  vrijdag 17 november 2017 @ 19:37:02 #19
471746 Themonk5
Canei beste wijn
pi_175138011
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:29 schreef djh77 het volgende:
Lichaam ter beschikking geven aan de wetenschap is het goedkoopst. De wetenschap moet jouw lichaam dan wel accepteren. Deze laatste wens kan je laten vastleggen.
Dan lijkt me wel prima. Goedkoopst? Dus het is niet gratis??
  vrijdag 17 november 2017 @ 19:40:02 #20
471746 Themonk5
Canei beste wijn
pi_175138091
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:35 schreef ConqueringChaos het volgende:
In mijn gemeente wordt iemand zonder familie op kosten van de gemeente gecremeerd. Er is dan gewoon geen dienst, meer een moment. En er morgen max 2 personen bij zijn. Dit is wat ik hoorde van iemand die in een bejaardetehuis werkt.
Krijg hier ook allemaal verschillende antwoorden.. :X
Ik bel morgen wel even met de gemeente.
pi_175138236
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:40 schreef Themonk5 het volgende:

[..]

Krijg hier ook allemaal verschillende antwoorden.. :X
Ik bel morgen wel even met de gemeente.
Misschien verschilt het dan ook gewoon per gemeente ?
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_175139117
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:21 schreef Themonk5 het volgende:

[..]

Zullen ze het slechts proberen of is dat echt hun recht? :X
Het is hun recht. Hoe fanatiek ze hier in zijn scheelt van gemeente tot gemeente. Het verwerpen van de erfenis wil niet zeggen dat de gemeente niets mag verhalen op een erve.

Voor uitvaartkosten is er een andere regeling. Indien er geen begrafenis- of crematieverzekeringen is afgesloten en de overlijdensuitkering van de werkgever is onvoldoende, dan zal in eerste instantie de nalatenschap aangesproken worden voor de kosten van de uitvaart. Blijkt de erfenis echter ontoereikend te zijn, dan kan je als nabestaande toch door de gemeente aangesproken worden om zelf de uitvaart betalen. Het maakt hierbij niet uit of nabestaanden de erfenis hebben aanvaard of verworpen. Het beleid of deze kosten ook daadwerkelijk worden verhaald op de nabestaanden verschilt per gemeente. Mocht je deze kosten niet kunnen betalen, dan kan je hiervoor bijzonder bijstand aanvragen.

Bron: https://verklaringvanerfr(...)-verwerping-erfenis/
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_175139303
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:26 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Het is hun recht. Hoe fanatiek ze hier in zijn scheelt van gemeente tot gemeente. Het verwerpen van de erfenis wil niet zeggen dat de gemeente niets mag verhalen op een erve.

Voor uitvaartkosten is er een andere regeling. Indien er geen begrafenis- of crematieverzekeringen is afgesloten en de overlijdensuitkering van de werkgever is onvoldoende, dan zal in eerste instantie de nalatenschap aangesproken worden voor de kosten van de uitvaart. Blijkt de erfenis echter ontoereikend te zijn, dan kan je als nabestaande toch door de gemeente aangesproken worden om zelf de uitvaart betalen. Het maakt hierbij niet uit of nabestaanden de erfenis hebben aanvaard of verworpen. Het beleid of deze kosten ook daadwerkelijk worden verhaald op de nabestaanden verschilt per gemeente. Mocht je deze kosten niet kunnen betalen, dan kan je hiervoor bijzonder bijstand aanvragen.

Bron: https://verklaringvanerfr(...)-verwerping-erfenis/
Je vergeet een cruciaal stukje te kopiëren:
quote:
tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest.
Maar dat betekend inderdaad dat de nabestaanden van alles moeten afzien, mogelijk tot aanwezigheid bij de uitvaart aan toe.

Als mijn pa een derzer dagen overlijdt dan wil ik daar gewoon nix mee te maken hebben en betalen doe ik zeer zeker niet. Maar heb dan ook al ruim dertig jaar geen contact.
pi_175139380
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:29 schreef djh77 het volgende:
Lichaam ter beschikking geven aan de wetenschap is het goedkoopst. De wetenschap moet jouw lichaam dan wel accepteren. Deze laatste wens kan je laten vastleggen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:29 schreef kniftyhooker het volgende:
En als je jezelf laat doneren aan de wetenschap na je overlijden?
Dan heb je geen graf of urn nodig.

De wetenschap hoeft je lichaam helemaal niet te accepteren. Bijvoorbeeld als er infectiegevaar is, of gewoon omdat ze al genoeg lichamen hebben. Zoveel hebben ze er nou ook weer niet nodig.
pi_175139410
Deze is duidelijker denk ik.

Artikel 22
De kosten, verbonden aan de bezorging van lijken waarvoor de burgemeester zorg draagt, daaronder begrepen lijken die uit zee worden aangebracht, komen ten laste van de gemeente. Voor zover zij door de bij de lijken gevonden, niet klaarblijkelijk aan anderen toebehorende goederen of gelden niet kunnen worden gedekt, kan de gemeente die kosten verhalen op de nalatenschap en, bij ongenoegzaamheid van deze, op de bloed- en aanverwanten, die krachtens de artikelen 392-396 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest, dan wel de reder indien en voor zover kosten van de lijkbezorging op grond van artikel 416 Wetboek van Koophandel voor diens rekening komen. Hoofdstuk VII van de Algemene bijstandswet is voor zover mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Er staat dus in de wet dat de gemeente de uitvaartkosten kan verhalen op de nalatenschap. Er is geen enkele beperking of die nalatenschaop verworpen wordt of niet, dat doet er niet toe. Net als bijvoorbeeld de Belastingdienst is de gemeente als regelaar van de uitvaart begunstigd in de volgorde van uitbetalingen uit de nalatenschap. Eerst moeten deze kosten worden betaald; wat er eventueel overblijft kan naar erfgenamen. Dat erfgenamen de erfenis misschien niet willen, is hun zaak, maar de gemeente wil het wel.

Als de nalatenschap niet voldoende groot is, mag de gemeente de kosten verhalen op de bloed- en aanverwanten. Of dat deze wel of geen erfgenamen zijn, doet er niet toe. Als er niet vrijwillig betaald wordt, kan de gemeente hen via de rechter dwingen. De wetgever heeft nu eenmaal geregeld dat de kosten van iemand begrafenis of crematie voor rekening en risico van diens nabestaanden komen en niet voor rekening en risico van de lokale belastingbetaler.

https://www.uitvaart.nl/j(...)-van-de-erfenis/3881
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')