abonnement Unibet Coolblue
pi_175132145
Ik studeer momenteel Technische Bedrijfskunde en ben me aan het oriënteren op een nieuwe studie omdat ik deze studie totaal niet uitdagend vind. Ik zit te denken aan Natuurkunde in Uuuuuuu of Leiden. Ik vind Natuurkunde namelijk een heel interessant vakgebied, maar ik wil niet per sé werken in dat gebied.

Afgelopen week was ik op bedrijfsbezoek bij ASML met allemaal andere TBK'ers. Het viel me op hoe neerbuigend de mensen die ons aan het rondleiden waren spraken over de ingenieurs. Terwijl juist zij degenen zijn die het bedrijf het meest nodig heeft. Natuurlijk zie je dat ook terug in het salaris.

Voor mij een reden (salaris en machtsverhoudingen dan, wat andere mensen denken boeit me niet zo veel) om nooit zo'n functie (ing. bij een groot bedrijf) te doen. Dan ga ik liever na een N of Wiskunde master bij een bank werken of een eigen bedrijf beginnen, lekker veel geld verdienen.

Enerzijds wil ik geen ondergewaardeerd techneutje worden, anderzijds ook niet zo'n managementssnotneus.

Worden techneuten in het bedrijfsleven nog steeds zeer ondergewaardeerd? Of zijn dat juist de minder mondige mensen die zichzelf niet goed kunnen verkopen?
pi_175132352
Ja.
pi_175135569
Meer een SES vraag maar. Ik neem aan dat je met een Natuurkunde/Wiskunde master erg gewild bent in de financiële wereld. Dus dat ik gewoon kan studeren waar m'n interesses liggen en later toch een toffe functie kan krijgen?
pi_175136748
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:22 schreef LekkerKopjeKoffie het volgende:
Meer een SES vraag maar. Ik neem aan dat je met een Natuurkunde/Wiskunde master erg gewild bent in de financiële wereld. Dus dat ik gewoon kan studeren waar m'n interesses liggen en later toch een toffe functie kan krijgen?
Op zich is Natuurkunde een heel interessant gebied natuurlijk; maar de mensen zijn nogal nerds. Verder kan je er behoorlijk wat kanten mee op. Of je manager of zo iets wilt worden, is afhankelijk van je persoonlijke skills en ambities, daar hoef je in eerste instantie geen natuurkunde voor te studeren. Dat je (ik) gewild zou zijn in de financiële wereld, is me nooit opgevallen; wel meer in de productie- en energiesector.

Overigens heb ik de grootst mogelijke problemen met managers gehad, juist op het technische inhoudelijke vlak.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 17 november 2017 @ 18:39:54 #5
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_175136847
Als je door de techneuten was rond geleid dan had je net zulke minachtend dingen over die marketing/salesmanager gehoord.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_175136893
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:22 schreef LekkerKopjeKoffie het volgende:
Meer een SES vraag maar. Ik neem aan dat je met een Natuurkunde/Wiskunde master erg gewild bent in de financiële wereld. Dus dat ik gewoon kan studeren waar m'n interesses liggen en later toch een toffe functie kan krijgen?
Hoe zijn je wiskunde cijfers? Want daar draait het om bij natuurkunde.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175137716
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:39 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Als je door de techneuten was rond geleid dan had je net zulke minachtend dingen over die marketing/salesmanager gehoord.
Daar zal je ongetwijfeld gelijk in hebben. Het probleem in mijn ogen is dat je dat ook terug ziet in dingen als het salaris.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 18:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe zijn je wiskunde cijfers? Want daar draait het om bij natuurkunde.
Goed genoeg, denk ik. Calculus B van afgelopen kwartiel met 8+ afgesloten.
pi_175138501
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:23 schreef LekkerKopjeKoffie het volgende:

Goed genoeg, denk ik. Calculus B van afgelopen kwartiel met 8+ afgesloten.
Lineaire Algebra?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175138577
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Lineaire Algebra?
Eerste jaar van de opleiding, dus dit vak is op stroomtreinvaart door alle oude VWO stof gegaan en daarna doorgegaan met wat nieuwe stof. Nieuwe stof was Lineare Algebra en Differentiaalvergelijkingen.
pi_175138663
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:01 schreef LekkerKopjeKoffie het volgende:

[..]

Eerste jaar van de opleiding, dus dit vak is op stroomtreinvaart door alle oude VWO stof gegaan en daarna doorgegaan met wat nieuwe stof. Nieuwe stof was Lineare Algebra en Differentiaalvergelijkingen.
Complexe functietheorie?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175138850
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Complexe functietheorie?
Bij Technische Bedrijfskunde op de TU/e komen vanaf dit jaar geen complexe getallen meer aan bod. Schijnt niet belangrijk te zijn voor de analyse die je als technisch bedrijfskundige doet.
  vrijdag 17 november 2017 @ 20:19:17 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_175138970
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:23 schreef LekkerKopjeKoffie het volgende:

[..]

Daar zal je ongetwijfeld gelijk in hebben. Het probleem in mijn ogen is dat je dat ook terug ziet in dingen als het salaris.

Dat valt bij ASML nog behoorlijk mee.
ASML is het eerste bedrijf waar ik tot nu toe rondgelopen heb, dat niet alleen een carriere stroom voor management heeft (project/lijnmgt), maar ook voor techneuten. Dwz. je kan groeien tot een executive schaal, ook al blijf je 100% in de techniek (de stroom architect voor techniek in de breedte, maar ook de stroom principal nogwattes voor techniek in de diepte).

Daarnaast merk ik binnen het bedrijf dat je juist met een management achtergrond, doorgaans 10punten achterstaat binnen het bedrijf. Als je na gaat dat Martin v.d. Brink zo ongeveer de techneut der techneuten is en een schurfthekel heeft aan lui die niet weten waar ze het over hebben, dan zegt dat genoeg.

Al met al denk ik dat je door wat piepels rondgeleid bent die hun onzekerheid aan het compenseren waren ;-) .

Ik werk er trouwens in een "management" functie en ben van buiten ingestroomd en merk dat het lastig is om te laten zien wat je waard bent vanwege de cultuur binnen het bedrijf :) .
  vrijdag 17 november 2017 @ 20:48:24 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_175139631
maareh, wat boeit salaris in deze eigenlijk. Als ing is een salaris rond de 60-70k na 10 jaar werken best haalbaar als je bovengemiddeld presteert op je vakgebied. En dat is een salaris waarvan ik merk waarbij lol in mijn werk en zelfontwikkeling 110x belangrijker vind dan nog de paar k per jaar erbij. Ik snap dat tot 50k salaris een driver is. Maar daarboven zijn er vele andere belangrijkere dingen.
pi_175140404


[ Bericht 100% gewijzigd door Arkai op 17-11-2017 22:20:28 ]
One man's trash, another man's treasure.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')