abonnement Unibet Coolblue
pi_175131344
Gaande wil ik toch wat vragen of meer mensen dit hebben, ik hou het een beetje op de vlakte omdat ze nog druk ermee bezig zijn. Jaren geleden heb ik een man leren kennen en altijd gezien als een enorme goedzak, de loop van de jaren hebben vriendinnen, mijn man destijds, kennissen hem ook gezien en iedereen vond hem aardig, wat sullig maar met hart op de goede plek.
Als er iets was ach dan wilde hij je altijd wel helpen.

Inmiddels heb ik een aantal weken geleden het bericht gekregen dat hij voor iets heel kwalijks is opgepakt, echt als je zoiets hoort ga je over je nek, ik was ook compleet geshockeerd en uiteraard keur je dit gedrag compleet af. Nu komt het, ik heb gewoon moeite de daad/gedraging met hem te linken, ook een vriendin van mij, kan dit amper beseffen, hij en dat, Hebben meer mensen dat? Dat je zo'n beeld hebt van iemand die compleet haaks staat op wat er is gebeurd. Het besef en het beeld wat ik van hem heb, staat zo krom en uiteraard weet je nooit wat iemand doet als de deuren eenmaal dicht zijn en qua verstand echt ik kan niet anders zeggen dat je dan compleet van de pot gerukt bent, maar ergens is er ook een stukje ongeloof van heee??? Hij???

Zijn meer mensen die dit hebben?
  vrijdag 17 november 2017 @ 13:25:48 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_175131377
Er zijn de laatste tijd wel opvallend veel mensen die opkomen voor vrouwen en zo in het nieuws mbt #metoo dus ik denk dat er een hoop wolven in schaapskleren rondlopen ja
pi_175131394
Pedo?
pi_175131416
Yep. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen er een dubbelleven op na houden. Maakt het wel moeilijk om mensen nog volledig te vertrouwen.
  vrijdag 17 november 2017 @ 13:30:36 #5
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_175131445
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 13:29 schreef -Strawberry- het volgende:
Yep. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen er een dubbelleven op na houden. Maakt het wel moeilijk om mensen nog volledig te vertrouwen.
jij bent zeker eigenlijk ook geen aardbei? -O-
pi_175131462
Wel mee gemaakt, maar lang niet zo extreem. Iemand die ik hoog in aanzien had bleek al jarenlang te stelen, dus dat is geen "over je nek" gehalte.

Ik heb die man helaas verder nooit meer gesproken, maar ik beschouwde hem als vriend en de mensen van wie ik het hoorde toch wat minder als vriend dus wil ik het verhaal ooit gewoon wel eens van hem zelf horen. Het kan zo zijn, maar verhalen via via gaan al gauw een eigen leven leiden.

Het kost wat tijd denk ik, als je echt van je ongeloof af wilt probeer die persoon zelfs eens te spreken te krijgen als de tijd daar is en je er nog mee zit?
pi_175131521
Je kunt mensen niet in het hoofd kijken en de meesten hebben een degelijk besef van sociale wenselijkheid. Iemand kan de meest verschrikkelijke gedachtes hebben, maar die gaat het niet met je delen. Hoe close je ook bent verder. Dus er is altijd een kans dat je beste vrienden een kant hebben die je verschrikkelijk vindt.

Daarnaast groeien we op met een dualistisch wereldbeeld: dingen zijn goed of dingen zijn fout, mensen die goede dingen doen zijn goed, mensen die slechte dingen doen zijn fout. In werkelijkheid kunnen dezelfde mensen compleet verschillende kanten op in verscheidene situaties. Dus dat je iemand als goede gast kent betekent niet dat hij geen verschrikkelijke dingen kan doen en andersom.

Rationeel gezien beseffen veel mensen zich dit trouwens allemaal prima. Maar niemand is compleet rationeel. Dus de confrontatie ermee kan toch heel moeilijk blijven. Zo moeilijk dat sommigen het simpelweg niet zullen geloven of goed zullen praten als het zover komt. Een ander is gewoon compleet geschokt, maar in ieder geval ben je zeker niet de enige.
pi_175131523
Het is verbazingwekkend hoe hysterisch een massa kan worden inderdaad. #notmetoo
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_175131634
Ik denk niet dat ik hem nog krijg te spreken, mijn vriend zei al, die laten ze niet meer gaan. Zat te rekenen, ik ken hem al 12 jaar, nog nooit heb ik iets van kwaads in hem gezien.

Een kennis zei tegen mij, je steekt je kop in het zand, maar besef heel goed dat wat hij heeft gedaan absoluut fout is en sterker nog, degene die het bij mijn gezin zou flikken zou ik plat rijden en van schrik nog 6 keer heen en weer karren, ook ben ik altijd degene die zegt, gewoon afschieten.
Nu zo dichtbij is, is er zoveel verbijstering dat eigenlijk ik ook niet meer weet hoe ik tegen hem moet doen als ik hem zou spreken.
  vrijdag 17 november 2017 @ 13:51:47 #10
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_175131854
Ik ken niemand die ook echt daadwerkelijk iets strafbaars heeft gedaan (waarvan ik dacht dat het een ''goed'' persoon was), maar genoeg mensen die blijkbaar zijn vreemdgegaan (en vaak meerdere malen) in hun relaties...mensen waarvan ik het absoluut niet verwachtte... dan komt het stukje ongeloof soms ook wel kijken, al dan wel in mindere mate natuurlijk.

AnanYaw heeft wel gelijk wanneer hij zegt dat iemand bijna nooit helemaal goed, of slecht is. Iemand kan fantastisch zijn qua karakter, maar wel stelen. Of uit wanhoop een moord plegen. Het leven is helaas niet zo zwart/wit.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_175131882
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 13:29 schreef -Strawberry- het volgende:
Yep. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen er een dubbelleven op na houden. Maakt het wel moeilijk om mensen nog volledig te vertrouwen.
Dat eerste zegt eigenlijk wel iets over het keurslijf waar we ingedrukt worden in de huidige maatschappij.
  vrijdag 17 november 2017 @ 13:53:47 #12
471637 TomStall
I buried Joey
pi_175131896
Dat is bizar ja. Dan besefte die malloot ook dus uiteraard dondersgoed dat hij zo fout was als het maar kon, mooi de goede schijn op houden.

Ja, ik kan me voorstellen dat je dan even van slag bent omdat je het totaal niet zag aan komen. Onoverkomelijk dat het je de komende tijd wel door je hoofd gaat spoken, en wellicht gaan er toch hier en daar wat lichtjes aan van wat vreemde vibes die jij of je omgeving toch van hem hadden gekregen? Veel erover praten met bekenden die hem ook kenden lijkt me geen slecht idee. Er moeten toch mensen zijn die iets vreemds of vaags aan hem gemerkt moeten hebben. Dat hij een keer ladderzat was en vreemde onzin uit kraamde oid... Dat zou je in elk geval wel verwachten, zo niet dan geeft het je vertrouwen in mensen om je heen wel een flinke deuk denk ik zo. Sterkte in elk geval.
pi_175132319
Personen met de meest goede bedoelingen voor de buitenwereld, kunnen wel eens de meest duistere achtergronden hebben en compenseren dat met goed gedrag.

Naief om te denken dat mensen altijd eerlijk zijn over hun bedoelingen. Niemand communiceert 100% zuiver en volledig transparant over zijn/haar leven. Maargoed ook, want privacy is een goed recht. Mensen hebben met reden geheimen; te beschamend, kwetsend, pijnlijk of strafbaar voor de buitenwereld mocht t uitkomen. Wanneer dit uit komt of mensen ermee worden geconfronteerd zijn de gevolgen niet te overzien.

Ongeloof voor derden is dan ook heel goed voor te stellen. Imo vergelijkbaar met die cliche-verhalen als "mijn hond/kind zou dat nooit doen". Wegwuiven en door.
pi_175132380
Herkenbaar. Ik heb met gedetineerden en ex gedetineerden gewerkt. Vaak wist ik niet wat ze gedaan hadden en kwam ik daar later achter. Heel vreemd. De meeste waren leuke mensen en zon daad kon ik vaak niet plaatsen. Maar goed, mensen kunnen prima mensen zijn die wat fout doen, een misstap maken of een keer helemaal verkeerd gaan. Vreemd blijft het wel.
  vrijdag 17 november 2017 @ 14:32:01 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_175132445
Zie je hem niet meer als goed persoon? Hij is nog steeds goed voor jou geweest.

Wat heeft hij gedaan dat zo erg is?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_175132599
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 14:32 schreef Keep_Walking het volgende:
Zie je hem niet meer als goed persoon? Hij is nog steeds goed voor jou geweest.

Wat heeft hij gedaan dat zo erg is?
Als iemand iets heel ergs doet dan maakt het toch niet meer uit hoe die persoon tegen jou was? Je kunt dan niet spreken van een goed persoon.
pi_175132740
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 13:35 schreef AnanYaw het volgende:
Je kunt mensen niet in het hoofd kijken en de meesten hebben een degelijk besef van sociale wenselijkheid. Iemand kan de meest verschrikkelijke gedachtes hebben, maar die gaat het niet met je delen. Hoe close je ook bent verder. Dus er is altijd een kans dat je beste vrienden een kant hebben die je verschrikkelijk vindt.

Daarnaast groeien we op met een dualistisch wereldbeeld: dingen zijn goed of dingen zijn fout, mensen die goede dingen doen zijn goed, mensen die slechte dingen doen zijn fout. In werkelijkheid kunnen dezelfde mensen compleet verschillende kanten op in verscheidene situaties. Dus dat je iemand als goede gast kent betekent niet dat hij geen verschrikkelijke dingen kan doen en andersom.

Rationeel gezien beseffen veel mensen zich dit trouwens allemaal prima. Maar niemand is compleet rationeel. Dus de confrontatie ermee kan toch heel moeilijk blijven. Zo moeilijk dat sommigen het simpelweg niet zullen geloven of goed zullen praten als het zover komt. Een ander is gewoon compleet geschokt, maar in ieder geval ben je zeker niet de enige.
Jup. Ik ben ook zo'n iemand: ik ben maar wat blij dat niemand in mijn hoofd kan kijken :D Geen pedo shit of whatever, maar wel aparte en soms vrij snel geweldadige gedachten bijvoorbeeld. Echter in mijn 27 jaar nooit naar gehandeld of ook maar een klap uitgedeeld, maar wat ik bedoel te zeggen is: zou men bij mij IRL ook nooit verwachten.
  vrijdag 17 november 2017 @ 14:53:28 #18
471637 TomStall
I buried Joey
pi_175132891
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 14:47 schreef Maharajah het volgende:

[..]

Jup. Ik ben ook zo'n iemand: ik ben maar wat blij dat niemand in mijn hoofd kan kijken :D Geen pedo shit of whatever, maar wel aparte en soms vrij snel geweldadige gedachten bijvoorbeeld. Echter in mijn 27 jaar nooit naar gehandeld of ook maar een klap uitgedeeld, maar wat ik bedoel te zeggen is: zou men bij mij IRL ook nooit verwachten.
May I shake your hand Darling? (same here maar ik heb al 38 jaar in de vrijheid mogen leven dus houdt vol!!!)
pi_175132980
Tja er zijn een aantal dingen als je die uitvreet, kijkt iedereen op je neer, dan ben je meteen uitgekotst. Dus het maakt niet uit hoe aardig je was, je bent uitgekotst, mocht hij vrij komen, zal dit altijd hem achtervolgen.

Altijd als ik zulke dingen las dacht ik, afschieten, direct, niet meer mee praten, gewoon kogel erdoor, zand erover en weg. Nu snap ik wel, zoiets kan je zeggen als het een ver van je bed show is, een onbekende, maar nu is het een bekende, mijn vriend zei al, zijn ouders zullen hier heel veel moeite mee hebben, het is en blijft hun zoon, ook die zullen wel in gevecht zijn in hun hoofd.

Een mens zit gevoelsmatig en qua realistische gedachten soms heel ver uit elkaar, ook heb ik wel nagedacht, wat voor houding moeten zijn ouders aannemen als hun zoon na jaren voor de deur staat, wegsturen of binnen laten. Ik zou echt niet in hun schoenen willen staan, hoe reageert de rest als je hem wel binnen laat, word je dan ook uitgekotst, als je hem wegstuurt hoe voel je je dan, stuur je je zoon weg.
pi_175133069
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 14:40 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Als iemand iets heel ergs doet dan maakt het toch niet meer uit hoe die persoon tegen jou was? Je kunt dan niet spreken van een goed persoon.
Jawel, want goed en slecht zijn subjectief en dus voor iedereen anders.
  vrijdag 17 november 2017 @ 15:02:16 #21
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175133081
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 14:47 schreef Maharajah het volgende:

[..]

Jup. Ik ben ook zo'n iemand: ik ben maar wat blij dat niemand in mijn hoofd kan kijken :D Geen pedo shit of whatever, maar wel aparte en soms vrij snel geweldadige gedachten bijvoorbeeld. Echter in mijn 27 jaar nooit naar gehandeld of ook maar een klap uitgedeeld, maar wat ik bedoel te zeggen is: zou men bij mij IRL ook nooit verwachten.
Het zijn niet de gedachten maar de acties die voor je spreken. Pedo's uitgezonderd.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  vrijdag 17 november 2017 @ 15:03:16 #22
471637 TomStall
I buried Joey
pi_175133096
Hmm ja moeilijk. Pedo is bv wat anders als dwangmatige moordenaar, dan noch...

Er is een documentaire op Youtube over Jeffrey Dahmer. Die zou je kunnen kijken. Echt heel goed, en die man lijkt ook ontzettend aardig en was dat volgens mij ook. Toch had hij een heel duistere kant (geen pedo, homosexuele moordenaar). Zijn moeder sloot hem af, maar zijn vader bleef zijn vader en kwam naar de gevangenis en alles toe. Deed ook mee met interviews, omhelste zijn zoon als echt zijn zoon. Geen pedo, maar wel zat er iets goed fout. Maar ik kan me het gevoel van zijn vader heel goed voor stellen. Die documentare (interview) samen met zijn vader is echt de moeite waard imo.
  vrijdag 17 november 2017 @ 15:03:24 #23
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_175133100
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 15:01 schreef DaggerOne het volgende:

[..]

Jawel, want goed en slecht zijn subjectief en dus voor iedereen anders.
Sommige dingen zijn objectief slecht natuurlijk. Iemand aanranden bijvoorbeeld. Iets als stelen uit noodzaak vind ik dan weer iets heel anders.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  vrijdag 17 november 2017 @ 15:10:52 #24
472710 Pistolenhenkie
Raakt regelmatig in opspraak
pi_175133198
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 13:35 schreef AnanYaw het volgende:
Je kunt mensen niet in het hoofd kijken en de meesten hebben een degelijk besef van sociale wenselijkheid. Iemand kan de meest verschrikkelijke gedachtes hebben, maar die gaat het niet met je delen. Hoe close je ook bent verder. Dus er is altijd een kans dat je beste vrienden een kant hebben die je verschrikkelijk vindt.

Daarnaast groeien we op met een dualistisch wereldbeeld: dingen zijn goed of dingen zijn fout, mensen die goede dingen doen zijn goed, mensen die slechte dingen doen zijn fout. In werkelijkheid kunnen dezelfde mensen compleet verschillende kanten op in verscheidene situaties. Dus dat je iemand als goede gast kent betekent niet dat hij geen verschrikkelijke dingen kan doen en andersom.

Rationeel gezien beseffen veel mensen zich dit trouwens allemaal prima. Maar niemand is compleet rationeel. Dus de confrontatie ermee kan toch heel moeilijk blijven. Zo moeilijk dat sommigen het simpelweg niet zullen geloven of goed zullen praten als het zover komt. Een ander is gewoon compleet geschokt, maar in ieder geval ben je zeker niet de enige.
Mee eens, goed verwoord.

Je weet inderdaad nooit wat mensen in het diepst van hun gedachten allemaal denken, en welke verlangens ze hebben. Eigenlijk hoeven die gedachtes en verlangens niet eens per definitie iets over de persoon die ze heeft te zeggen. Ons 'persoontje' bepaalt namelijk niet z'n eigen gedachten en verlangens; hij is er dus eigenlijk niet echt verantwoordelijk voor, hoe gek dat ook klinkt. Wat ie ermee doet natuurlijk wél.
Maar iemand kan best daadwerkelijk zo goed en zachtaardig zijn zoals je 'm kent, maar tóch ergens diep van binnen die steeds terugkerende bizarre of ziekelijke verlangens hebben, en daar op een dag ook nog iets mee doen.
Het zijn ongezonde delen in iemand. Hoe dan ook blijft iemand meer dan enkel die delen... het zijn als het ware de innerlijke demonen.

En ja, dit is rationeel gezien lekker makkelijk. Maar als er echt dingen gebeuren dan reageer je toch anders.
En een markant figuur.
pi_175133244
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 14:57 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Tja er zijn een aantal dingen als je die uitvreet, kijkt iedereen op je neer, dan ben je meteen uitgekotst. Dus het maakt niet uit hoe aardig je was, je bent uitgekotst, mocht hij vrij komen, zal dit altijd hem achtervolgen.

Altijd als ik zulke dingen las dacht ik, afschieten, direct, niet meer mee praten, gewoon kogel erdoor, zand erover en weg. Nu snap ik wel, zoiets kan je zeggen als het een ver van je bed show is, een onbekende, maar nu is het een bekende, mijn vriend zei al, zijn ouders zullen hier heel veel moeite mee hebben, het is en blijft hun zoon, ook die zullen wel in gevecht zijn in hun hoofd.

Een mens zit gevoelsmatig en qua realistische gedachten soms heel ver uit elkaar, ook heb ik wel nagedacht, wat voor houding moeten zijn ouders aannemen als hun zoon na jaren voor de deur staat, wegsturen of binnen laten. Ik zou echt niet in hun schoenen willen staan, hoe reageert de rest als je hem wel binnen laat, word je dan ook uitgekotst, als je hem wegstuurt hoe voel je je dan, stuur je je zoon weg.
Ik hoop dat je deze overwegingen ook meeneemt naar de manier waarop je voortaan kijkt naar zaken die ver van je bed staan. Natuurlijk kun je bepaalde zaken echt wel veroordelen, maar het is inderdaad niet zo simpel als het soms wordt voorgesteld.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 15:03 schreef Quotidien het volgende:

[..]

Sommige dingen zijn objectief slecht natuurlijk. Iemand aanranden bijvoorbeeld. Iets als stelen uit noodzaak vind ik dan weer iets heel anders.
Iemand aanranden is niet objectief slecht. In een maatschappij waar het recht van de sterkste geldt en mensen recht hebben op wat ze kunnen pakken, is aanranding niet fout.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')