abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175122058
quote:
Snaartheorie is de extreemste vorm van theoretische fysica en de belangrijkste kandidaat voor een kwantummechanische beschrijving van de zwaartekracht. Dat is nodig omdat de huidige theorieën, in het bijzonder de relativiteitstheorie, onvolledig zijn. Snaartheorie werkt niet met elektronen of quarks maar met een soort mini-elastiekjes die op allerlei wijzen kunnen trillen. Alle verschillende elementaire deeltjes om ons heen zouden dan ontstaan als de trillingen van één enkele snaar, zoals de boventonen van een vioolsnaar. Op deze wijze is het mogelijk de zwaartekracht volgens de wetten van de kwantummechanica te beschrijven. Met dat uitgangspunt kan snaartheorie bijvoorbeeld extreem zware én erg kleine objecten beschrijven, zoals zwarte gaten en het universum vlak na de oerknal.
Ik snap er geen ene kut van |:(

Jullie wel?
  vrijdag 17 november 2017 @ 05:52:49 #2
66825 Reya
Fier Wallon
pi_175125809
Er mag best serieus gereageerd worden.
pi_175129350
Wat zijn je specifieke vragen? "Geen kut er van begrijpen" nodigt niet uit tot antwoorden :)
-
pi_175130346
Nou kijk, met de snaartheorie zit het zo:
Het maakt helemaal niks uit waar de materie uit bestaat, de één zegt dat het fietskogeltjes zijn en de ander beweert dat het uit elastiekjes (snaartjes) bestaat.
Wat wel belangrijk is dat de berekeningen kloppen, als het resultaat overeenkomt met de werkelijkheid dan heb je het bij het rechte eind.
Goed beschouwd bestaat de materie helemaal nergens uit, het is alleen maar energie en informatie, ik stel mij voor een soort van gemoduleerde gammastraal die in een cirkeltje ronddraait, maar dat is net zo steekhoudend als fietskogeltjes of snaartjes.
pi_175140374
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 22:18 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ik snap er geen ene kut van |:(

Jullie wel?
Ja, ik wel.
De wiskundige formules gaan mij veel te ver en er zijn een hoop elementen die (letterlijk) niemand begrijpt, maar de grote lijnen van de theorie zijn mij grotendeels duidelijk.

Beantwoord dit je vraag, of wil je misschien iets weten over de theorie zelf?
pi_175150015
Komt dit een beetje in de buurt van de theorie kwa dimensies enzo?


Op deze manier is het voor mij iets begrijpelijk, die 10 dimensies wat ook bij snaartheorie blijkt te horen.
pi_175151216
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 november 2017 12:24 schreef Odaiba het volgende:
Komt dit een beetje in de buurt van de theorie kwa dimensies enzo?


Op deze manier is het voor mij iets begrijpelijk, die 10 dimensies wat ook bij snaartheorie blijkt te horen.
Die tien dimensies zijn een wiskundige eis om zogenaamde "anomalieën" te vermijden. Dit zijn kwantumeffecten die (voor de theorie erg belangrijke!) symmetrieën dreigen te verstoren, in dit geval de symmetrieën van de speciale relativiteitstheorie. Dit kun je vermijden door naar tien dimensies te gaan. In het standaardmodel hebben dat soort anomalieën geleid tot de hypothese dat er meerdere generaties deeltjes zijn, wat uiteindelijk ook zo bleek te zijn; alleen zo konden de anomalieën daar vermeden worden.

Overigens kun je die anomalieën ook vermijden door naar 3 dimensies te gaan, iets wat gek genoeg weinig tot nooit wordt verteld in docu's en populaire boeken. Daar is ook weinig onderzoek naar gedaan, voor zover ik weet. Iemand die dat wel heeft gedaan is Paul Townsend, waarmee ik m'n allereerste artikel heb geschreven; hij heeft ook een enorme stempel gedrukt op de ontwikkeling van snaartheorie.
-
pi_175151230
Zonder die extra dimensies zou snaartheorie trouwens nooit fenomenologie zoals het standaardmodel kunnen beschrijven. Wat dat betreft zijn ze een zegen voor de theorie.

Maar ja, ze oprollen hé :P
-
  zaterdag 18 november 2017 @ 13:25:53 #9
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_175151444
Ik zie het als een touw die je in het midden op en neer beweegt, waardoor de uiteinden naar dat punt bewegen, maar dan in 3 dimensies bij elementaire deeltjes. Trillende 'ether' waardoor het observeerbaar als deeltje wordt en aantrekkende velden creëert zoals bij het touw.
pi_175358748
Daar kan ik geen snaar aan vastknopen :P
-
pi_175369947
Als ik het goed begrepen heb (dat zal dus wel niet) zijn de snaartjes de bestanddelen van de quarks die zelf weer de atoomdeeltjes vormen.
Dan rijst nog altijd de vraag waar die snaren uit bestaan, en of we ooit een volledig begrip van de materie zullen krijgen.
De wijze van trillen van een snaar van bijvoorbeeld een viool hangt af van de massa per meter lengte, van de lengte en de trekspanning op de snaar.
Of deze eigenschappen direct één op één naar de elementaire snaartjes te vertalen zijn betwijfel ik.
pi_175421201
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 21:22 schreef Schonedal het volgende:
Als ik het goed begrepen heb (dat zal dus wel niet) zijn de snaartjes de bestanddelen van de quarks die zelf weer de atoomdeeltjes vormen.
Dan rijst nog altijd de vraag waar die snaren uit bestaan, en of we ooit een volledig begrip van de materie zullen krijgen.
De wijze van trillen van een snaar van bijvoorbeeld een viool hangt af van de massa per meter lengte, van de lengte en de trekspanning op de snaar.
Of deze eigenschappen direct één op één naar de elementaire snaartjes te vertalen zijn betwijfel ik.
De oorspronkelijke snaartheorie was inderdaad bedoeld om de sterke wisselwerking te beschrijven tussen quarks. Een meson werd zo beschreven door een snaar met aan de uiteinden elektrische lading. Maar de moderne snaartheorie probeert elk deeltje in het standaardmodel als een trilling van de snaar te beschrijven. Hoe het standaardmodel precies uit snaartheorie moet worden verkregen is niet duidelijk; alle structuur lijkt er te zijn (wat op zich al heel bijzonder is), maar het precieze kookboek is nog onbekend.

Dat is ook niet zo gek; snaartheorie claimt een theorie van kwantumzwaartekracht te zijn, terwijl het standaardmodel een veel lagere energieschaal heeft. Het standaardmodel vanuit snaartheorie verkrijgen is dus vergelijkbaar ingewikkeld als 9zeg) de weerstand van een koperdraad uitrekenen vanuit QED.
-
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')