abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 16 november 2017 @ 14:13:08 #1
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175110333
Ik heb onlangs de feedback gekregen dat ik te veel notities zat te schrijven tijdens een sollicitatiegesprek. Het leidt de gesprekspartners af en het zou mogelijk de indruk wekken dat je niet goed luistert en daarmee en niet goede indruk achterlaat.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit onlangs voor de eerste keer gedaan heb, juist met de intentie vanuit belangstelling en interesse.

Op internet zie ik veel verschillende discussies over dit onderwerp. Bij bepaalde sites wordt zelfs geadviseerd om het te doen.
Al kom je bij forum discussies vaak tegen om het niet te doen (vooral niet tijdens een eerste gesprek)

Wat vinden jullie, het moet kunnen? Het moet niet kunnen? Of het moet een beetje kunnen?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_175110376
Natuurlijk moet het kunnen. Om dezelfde reden als het bij de dokter moet kunnen.
Wat wel zo netjes is, is dat je de reden van tevoren meldt en dat je notities het gesprek niet onnodig veel onderbreken en ophouden.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_175110379
Bij de sociale werkplaats hoef dat niet
pi_175110382
Wat schrijf je dan op? Het gaat voornamelijk over jezelf en het bedrijf, welke info je wel kan onthouden. Ik zou zelf enkel eventuele afspraken opschrijven en telefoonnummers.
  donderdag 16 november 2017 @ 14:16:39 #5
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175110406
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:15 schreef 2682000 het volgende:
Bij de sociale werkplaats hoef dat niet
spreek je uit ervaring? :)
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_175110411
Werkelijk nog nooit iets opgeschreven tijdens een sollicitatiegesprek. Wat schrijf je op dan :?
  donderdag 16 november 2017 @ 14:20:00 #7
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175110476
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:15 schreef dopfles1 het volgende:
Wat schrijf je dan op? Het gaat voornamelijk over jezelf en het bedrijf, welke info je wel kan onthouden. Ik zou zelf enkel eventuele afspraken opschrijven en telefoonnummers.
nou, ik dacht zelf meer van.. als ik niks voor mijn neus heb liggen, dan komt het ook ongeïnteresseerd over. Ik wilde een goede indruk achterlaten hiermee, maar achteraf kan ik de kritiek begrijpen. Al keek ik in mijn optiek de gesprekspartners wel allemaal goed aan.

Het zijn vooral steekwoorden en als hulpstuk om het gesprek te evalueren om zo voor een volgend gesprek gerichte vragen te kunnen stellen.
Ik heb het van te voren idd niet aangekondigd, dat had ik misschien beter wel kunnen doen.

Volgens mij is er niet echt een regel die zegt dat het goed of slecht is. Het is denk ik een kwestie van gevoel.
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_175110528
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:20 schreef Onnoman het volgende:

[..]

nou, ik dacht zelf meer van.. als ik niks voor mijn neus heb liggen, dan komt het ook ongeïnteresseerd over. Ik wilde een goede indruk achterlaten hiermee, maar achteraf kan ik de kritiek begrijpen. Al keek ik in mijn optiek de gesprekspartners wel allemaal goed aan.

Het zijn vooral steekwoorden en als hulpstuk om het gesprek te evalueren om zo voor een volgend gesprek gerichte vragen te kunnen stellen.

Volgens mij is er niet echt een regel die zegt dat het goed of slecht is. Het is denk ik een kwestie van gevoel.
Ik lees wel vaak dat ze het als tip geven, dat je dingen moet opschrijven.
Ik heb het zelf alleen nooit gedaan omdat ik dus echt niet zou weten wat ik dan moet opschrijven.
pi_175110543
Ik zou het zeer zeker niet doen.
  donderdag 16 november 2017 @ 14:23:26 #10
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175110551
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:22 schreef q420856 het volgende:
Ik zou het zeer zeker niet doen.
omdat?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_175110597
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:23 schreef Onnoman het volgende:

[..]

omdat?
Ik zou iemand afwijzen als ze dat bij mij deden omdat ik het idee krijg dat ze nu al notities maken om "tegen mij te kunnen gebruiken". Laten we eerst eens gewoon kijken of het klikt, op een tweede gesprek komen we wel to the point. Daarbij vind ik persoonlijk dat de werkgever iets te noteren heeft, die moet dadelijk al die mensen nog gaan beoordelen. Jij zit er slechts jezelf te verkopen.
pi_175110614
Wat steekwoorden noteren doe je natuurlijk praktisch blind, als je constant zit te schrijven dan begrijp ik dat de interviewer dit storend kan vinden. Je wilt gewoon iemand kunnen aankijken.

Notities zou ik pas bij de gevolggesprekken doen, zeker niet het eerste gesprek
pi_175110688
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:25 schreef q420856 het volgende:
Ik zou iemand afwijzen als ze dat bij mij deden omdat ik het idee krijg dat ze nu al notities maken om "tegen mij te kunnen gebruiken". Laten we eerst eens gewoon kijken of het klikt, op een tweede gesprek komen we wel to the point. Daarbij vind ik persoonlijk dat de werkgever iets te noteren heeft, die moet dadelijk al die mensen nog gaan beoordelen. Jij zit er slechts jezelf te verkopen.
Het is geen eenrichtingsverkeer, hoor. Jij moet ook uit zien te vissen of het bedrijf wel bij jou past. En aan de hand van wat zij zeggen en antwoorden, kun je best steekwoorden noteren.
Als je als werkgever denkt dat de sollicitant de notities tegen je gaat gebruiken, zou ik er niet eens willen werken. Wantrouwen vanaf het begin, nee dank u.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_175110714
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:13 schreef Onnoman het volgende:

Wat vinden jullie, het moet kunnen? Het moet niet kunnen? Of het moet een beetje kunnen?
Iedereen moet imho die gesprekken afnemen op hun eigen manier.
Er is volgens mij niet een juiste, maar hooguit een persoonlijke voorkeur.

Ikzelf zou het onzin vinden dat te doen en een beetje 'gespeeld',
notities maak ik hooguit vooraf bij het doorlezen van een CV en meestal gaat het om een aantal simpele vragen waarop ik duidelijk wil hebben die verschil kunnen uitmaken ... de rest is vaak ook een beetje smalltalk, en zoeken naar een 'indruk'.
Het allerbelangrijkste is de overall indruk; en die onthoud je gewoon, als je dat niet onthouden kunt is het eerder negatief.

Ben wel benieuwd wie die feedback gaf, was dat een sollicitant (afgewezen dan vermoedelijk, die een excuus zocht waarom hij niet overtuigde) of juiste een andere persoon die samen met jou dat gesprek afnam?
In het laatste geval denk ik wel dat een zeker duidelijke taakverdeling of ook onderlinge verhouding belangrijk is en je samen dat gesprek aangaat.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_175110727
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:28 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Het is geen eenrichtingsverkeer, hoor. Jij moet ook uit zien te vissen of het bedrijf wel bij jou past. En aan de hand van wat zij zeggen en antwoorden, kun je best steekwoorden noteren.
Als je als werkgever denkt dat de sollicitant de notities tegen je gaat gebruiken, zou ik er niet eens willen werken. Wantrouwen vanaf het begin, nee dank u.
Waarom zou je er solliciteren als je niet denkt dat het bij je past? Waarom zou je anders notities maken bij een simpel introductiegesprek? Come on.
  donderdag 16 november 2017 @ 14:30:50 #16
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175110755
ik moet zeggen dat de indruk voor mij ook niet bepaald 100% bevredigend was (99% ;) )
ze boden mij niks te drinken aan en we moesten het hele pand rondlopen voor een zitplekje :D
Het is misschien zonde, maar nog steeds zou ik er heel graag willen werken
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_175110774
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:29 schreef q420856 het volgende:

[..]

Waarom zou je er solliciteren als je niet denkt dat het bij je past? Waarom zou je anders notities maken bij een simpel introductiegesprek? Come on.
Omdat je denkt dat het werk bij je past, maar je krijgt pas een echt gevoel of de mensen binnen het bedrijf je ook liggen als je er persoonlijk mee spreekt.

En waarom je notities maakt? Misschien is de sollicitant zenuwachtig en wil aan de hand van de notities naderhand nog eens goed bekijken wat er besproken is en hoe het gegaan is.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_175110791
Ik schrijf vooraf wat steekwoorden op, vaak random geneuzel wat geen waarde heeft. Gaandeweg een gesprek heb je altijd wel dingen die je vraagt, als ik zelf vind dat ik een interessante vraag heb gesteld dan vink ik 1 van de steekwoorden af :')

Ook af en toe een krabbel maken als er iets voorbij komt wat een noteren waard is. Niet dat ik het niet onthoud, maar het komt in mijn ogen serieus over.

Maar dat is wat anders dan een half kladblok volkladderen. Ik zet meestal 3 of 4 vinkjes en schrijf een woord of 10 op per gesprek.
pi_175110801
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:31 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Omdat je denkt dat het werk bij je past, maar je krijgt pas een echt gevoel of de mensen binnen het bedrijf je ook liggen als je er persoonlijk mee spreekt.
De laatste keer dat de mensen met wie ik het gesprek voerde ook die mensen waren met wie ik samenwerkte was echt lang geleden.
  donderdag 16 november 2017 @ 14:34:25 #20
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_175110859
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:13 schreef Onnoman het volgende:
Wat vinden jullie, het moet kunnen? Het moet niet kunnen? Of het moet een beetje kunnen?
Dan ben ik benieuwd wat je precies opschrijft. Inderdaad heb ik altijd wel een notitieblok bij, maar zelden heb ik deze gebruikt tijdens interviews.

De enige keren dat ik iets zou opschrijven is voor bijvoorbeeld:

• Datum vervolg afspraak
• Naam, Adres of Telefoonnummer info (voor welke reden dan ook)
• Eventuele key onderwerpen waar je je in wilt verdiepen.

Stel dat je tijdens het interview wordt aanbevolen een bepaald boek te lezen, dan is dat een mooi punt om op te schrijven. Ontzettend logisch allemaal eigenlijk..

Verder heeft het geschrijft weinig zin lijkt me. Zeker niet als je het puur doet om geïnteresseerd over te komen.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_175110867
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:32 schreef q420856 het volgende:

[..]

De laatste keer dat de mensen met wie ik het gesprek voerde ook die mensen waren met wie ik samenwerkte was echt lang geleden.
Daar zei ik dan ook niks over.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 16 november 2017 @ 14:34:50 #22
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175110870
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:25 schreef q420856 het volgende:

[..]

Ik zou iemand afwijzen als ze dat bij mij deden omdat ik het idee krijg dat ze nu al notities maken om "tegen mij te kunnen gebruiken". Laten we eerst eens gewoon kijken of het klikt, op een tweede gesprek komen we wel to the point. Daarbij vind ik persoonlijk dat de werkgever iets te noteren heeft, die moet dadelijk al die mensen nog gaan beoordelen. Jij zit er slechts jezelf te verkopen.
En achter iedere boom staat een struikrover zeker.

Je klinkt wel als een gezelligerd.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 16 november 2017 @ 14:35:13 #23
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175110881
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:32 schreef q420856 het volgende:

[..]

De laatste keer dat de mensen met wie ik het gesprek voerde ook die mensen waren met wie ik samenwerkte was echt lang geleden.
dan vraag ik mij af wat voor werk jij doet
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  donderdag 16 november 2017 @ 14:36:53 #24
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175110920
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:34 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]

Dan ben ik benieuwd wat je precies opschrijft. Inderdaad heb ik altijd wel een notitieblok bij, maar zelden heb ik deze gebruikt tijdens interviews.

De enige keren dat ik iets zou opschrijven is voor bijvoorbeeld:

• Datum vervolg afspraak
• Naam, Adres of Telefoonnummer info (voor welke reden dan ook)
• Eventuele key onderwerpen waar je je in wilt verdiepen.

Stel dat je tijdens het interview wordt aanbevolen een bepaald boek te lezen, dan is dat een mooi punt om op te schrijven. Ontzettend logisch allemaal eigenlijk..

Verder heeft het geschrijft weinig zin lijkt me. Zeker niet als je het puur doet om geïnteresseerd over te komen.
tijdens dit gesprek komt veel informatie op je af, ook over zaken waar je mogelijk minder van weet of juist meer over zou willen weten, ter voorbereiding voor je daadwerkelijk inzet. Dit kan je onmogelijk allemaal onthouden.
Dit is de reden waarom ik het een en ander heb opgeschreven. Maar misschien iets te veel.
Balans is moeilijk te vinden.
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_175110922
Geen notities maken tijdens het gesprek. Beter zoek je direct na het sollicitatiegesprek een bankje om de hoek van de afspraak en schrijf je dan nog alles op wat je weet (inhoud, indrukken, gedachten, vragen, etc).

Wat je wel voor je kunt leggen, is je eigen cv en je motivatiebrief. Die hebben je gesprekspartners ook voor hen liggen en daar citeren ze uit, dus dan is het wel handig dat je direct kan meelezen of dat je bij het vertellen over iets nog kan wijzen naar de brief.

Tijdens een sollicitatiegesprek dat ik laatst voerde heb ik slechts één (groepje) steekwoord(en) opgeschreven en dat ging om een term waarvan ik direct al wist: dit ga ik niet onthouden maar is wel relevant. Dat moet kunnen. Maar verder geen notities. Niet het verslag van het gesprek doet ertoe, maar het gesprek zelf. Focus je dus daar op.
Somebody that I used to know
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')