abonnement Unibet Coolblue
pi_175103093
Ik stel hierbij een vraag voor een kennis van mij:

Een kennis van mij krijgt via de IVA een uitkering van 1500 euro netto per maand vanwege een ongeluk tijdens werken. Hij is dus invalide verklaard , kan niet meer zelfstandig lopen.

Hij heeft zelf 100.000 euro op zijn bankrekening. En hij wilt graag een huis kopen ter waarde van 150,000 euro. Hij heeft dus een lening nodig van 50.000 euro. Hij woont bij zijn ouders en is daardoor van plan om zijn huis te verhuren aan studenten een aantal jaar. Er is plek voor 4 studenten (4 slaapkamer huis).

Vraag 1: Zal de bank hem een lening aanbieden van 50.000 euro? Zo ja , hoe zal dit dan ongeveer eruit zien , hoeveel moet hij dan waarschijnlijk terug betalen aan rente en dergelijke?

Vraag 2: Als hij een huis koopt een doorverhuurt , zal zijn IVA uitkering hetzelfde blijven of zullen ze dan aangeven van dat hij huurinkomsten heeft en zijn uitkering dus lager moet?

Als het allemaal zou lukken , dan zou dat rond de 1200 euro per maand opleveren voor hem. 300 euro per kamer.
koop
pi_175103601
Er zijn een paar banken die een lening verstrekken voor een huurpand bv. NIBC. Via crowdfunding zou het bijna zeker moeten lukken met een loan to value van zo'n 33%. Kijk hiervoor eens bij sameningeld.nl of Geldvoorelkaar.nl. je kan dan zelfs nog meer lenen en nog wat geld achterhouden voor onderhoud of verbouwing (of 2 van dit soort panden kopen voor verhuur). 55% tot 80% van de waarde lenen via crowdfunding is niet vreemd. Rente kan rond 5/6% obv hypotheekrecht. Kan obv aflossingsvrij maar ook annuïteit of combi.

Mbt verhuurinkomsten moet je zorgen dat de verhuur onder box3 valt en niet onder box1. Je betaalt dan wel vermogensrendementsheffing over de overwaarde (woz-restschuld), maar de inkomsten vanuit Iva worden niet gekort.

[ Bericht 9% gewijzigd door djh77 op 16-11-2017 05:25:20 ]
pi_175103851
Met betrekking tot vraag 2. Op de website van UWV staat dit niet als zijnde inkomsten die niet van invloed zijn op een IVA uitkering. Het heeft dus wel invloed op de uitkering. https://www.uwv.nl/partic(...)ben-op-iva-uitkering
pi_175104207
Ik werk als hypotheekacceptant.

IVA uitkering wordt meegenomen in de beoordeling want de kans op herstel is klein en de uitkering is dus levenslang. Hij kan de lening dus sowieso krijgen als hij er zelf zou gaan wonen.

Een hypotheek om te kunnen verhuren wordt weinig aangeboden. NIBC doet dit, en ik heb gehoord dat Nationale Nederlanden dit nu ook aanbiedt. Maar probleem zou kunnen zijn dat hij maar 50K wil lenen. Veel banken hanteren minimumbedragen voor hypotheken, en met 50K kom je al snel bij bijvoorbeeld een hypotrust terecht.

Wat betreft de vraag of het van invloed is op de uitkering? Dat kan ik zo snel niet beantwoorden. Het lijkt me niet omdat een box 3 woning vermogen is en geen inkomsten. Als het UWV bijvoorbeeld rente of dividend uit vermogen of aandelen meeneemt in de hoogte van de uitkering zullen ze dit ook moeten doen met huurinkomsten. Huurinkomsten geef je niet op als inkomsten bij de belastingaangifte in box 1. Als het UWV zegt dat vermogen niet meetelt, dan telt rendement op dat vermogen ook niet mee lijkt me.
  donderdag 16 november 2017 @ 09:14:22 #5
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_175105119
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 07:40 schreef VanAvesaat het volgende:
Ik werk als hypotheekacceptant.

IVA uitkering wordt meegenomen in de beoordeling want de kans op herstel is klein en de uitkering is dus levenslang. Hij kan de lening dus sowieso krijgen als hij er zelf zou gaan wonen.

Een hypotheek om te kunnen verhuren wordt weinig aangeboden. NIBC doet dit, en ik heb gehoord dat Nationale Nederlanden dit nu ook aanbiedt. Maar probleem zou kunnen zijn dat hij maar 50K wil lenen. Veel banken hanteren minimumbedragen voor hypotheken, en met 50K kom je al snel bij bijvoorbeeld een hypotrust terecht.

Hij zou toch meer hypotheek kunnen nemen en minder spaargeld in kunnen leggen om boven een bepaalde grens te komen?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_175115216
Dat is zeker een mogelijkheid. Maar met 1500 netto per maand zat dat ook niet superveel zijn, plus dat box 3 verhuur hypotheken meestal tot hooguit 70% marktwaarde gaan. Let wel. Marktwaarde in verhuurde staat. NN rekent minimaal 75.000 voor een verhuur hypotheek in box 3

TP geeft aankoop huis aan van 150.000 euro. Stel dat marktwaarde in verhuurde staat 100.000 euro is. 70% hiervan is 70.000 euro. Dat is al onder het minimum van 75K wat NN vraagt. NN gaat het dus waarschijnlijk niet doen. NIBC gaat vanaf 70K dus daar zou het dan wel kunnen.

TP zal in ieder geval langs een adviseur moeten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')