abonnement Unibet Coolblue
pi_175095086
Toegeeflijke opa en oma funest voor gezondheid kleinkind

‘Veel grootouders hebben de neiging niet al te streng te zijn voor hun kleinkinderen. Integendeel: ze stoppen ze vol met lekkers en nemen het niet zo nauw met de regels. Maar dat is ronduit ongezond voor hun kleinkinderen, blijkt uit nieuw onderzoek.

Wetenschappers aan de Universiteit van Glasgow hielden 56 onderzoeken tegen het licht met gegevens uit 18 landen. Daarin keken ze naar de invloed van grootouders die geregeld de zorg voor hun kleinkinderen op zich nemen.

Drie belangrijke vragen die de onderzoekers stelden:
• Wat geven opa en oma hun kleinkind te eten?
• Zorgen ze dat het genoeg lichaamsbeweging krijgt?
• Roken ze in het bijzijn van hun kleinkind?

Weinig mensen zullen er verbaasd van opkijken dat opa en oma geen goede invloed blijken te hebben op het voedingspatroon en het lichaamsgewicht van hun kleinkind. Dat leidt maar al te vaak tot frustratie bij de ouders: die vinden dat de kleinkinderen schromelijk verwend worden.

'Straks een ijsje!'
Grootouders hebben soms maar weinig op met goede voedingsgewoonten. Ze gebruiken voedsel bovendien om hun kleinkind onder druk te zetten ('Als je nu je bord leegeet, krijg je straks een ijsje').

Vet en suiker scoren hoog. Een frietje, een snoepje: kleinkinderen worden door hun grootouders volgestopt met van alles, niet zelden in de vorm van een traktatie.
Komt bij: worden kleinkinderen te dik, dan hoeven ze er niet op te rekenen dat ze bij opa en oma genoeg lichaamsbeweging krijgen. Dat blijkt alleen zo te zijn als de grootouders er zelf een actieve levensstijl op nahouden.

Niet roken a.u.b.
Nog zo'n struikelblok: roken waar de kleinkinderen bij zijn. Grootouders in sommige onderzochte landen trekken zich weinig aan van het verzoek niet te roken in de aanwezigheid van een kleinkind. Andersom is het ook geregeld zo, constateren de onderzoekers, dat grootouders hun rookverslaving juist afzweren bij de geboorte van een kleinkind.

Als opa en oma hun kleinkind dus constant verwennen en liefst met de iPad op de bank laten zitten, mag het geen wonder heten dat de gezondheid van het kleinkind onder druk komt te staan. Ouders zien dat gebeuren en sputteren geregeld tegen, maar durven opa en oma er niet mee te confronteren: veel grootouders zijn onmisbaar als oppas.


Risico op kanker stijgt
"Ouders vinden het moeilijk hierover in gesprek te gaan", zegt hoofdonderzoeker Stephanie Chambers tegen de Britse omroep BBC. "Doordat opa en oma hun kleinkinderen verwennen of roken in hun bijzijn, neemt onbedoeld het risico op kanker bij kleinkinderen toe zodra die volwassen zijn."
Dat vereist een goed gesprek tussen ouders en grootouders, denkt Chambers. Want het is niet goed als kinderen thuis een gezonde levensstijl krijgen aangeleerd die door het vrijblijvende gedrag van opa en oma weer onderuit wordt gehaald.

Linda Bauld van de Britse stichting voor kankeronderzoek Cancer Research wijst op roken en overgewicht als de twee belangrijkste vermijdbare oorzaken van kanker. Juist daarom is het belangrijk dat de hele familie, inclusief opa en oma, daarin één lijn trekt, zegt ze. "Wanneer je als kind een gezonde levensstijl aanleert, is het veel belangrijker om dat als volwassene vol te houden."

Kanker: eigen schuld of domme pech?
Door grootouders die kleinkinderen confronteren met ongezonde leefgewoonten, stijgt het risico op kanker. In deze video bekijken we een aantal andere factoren.'

Bron: https://www.msn.com/nl-nl(...)NPrw&ocid=spartandhp
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_175095131
Daarom snel euthanasiewetgeving versoepelen.
  woensdag 15 november 2017 @ 19:55:01 #3
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_175095688
Opzouten met al die bemoeizucht.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_175096311
Roken waar kinderen bij zijn, moet je eigenlijk wel tot een minimum beperken. Dat geldt helaas vaker voor de ouders dan grootouders denk ik...
pi_175096831
Opa en oma zijn niet papa en mama. Opgevoed worden en gezond eten doen ze thuis maar. :{w
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175096966
Je zou toch bijna ziek worden van het belerende vingertje in dit land.
Flikker toch op met die betutteling.
pi_175101580
En wat zeg je van al die grootouders die hun kleinkinderen mishandelen, omdat zij niet meer de energie kunnen opbrengen om begripvol en geduldig met kinderen om te gaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door Begripvol op 16-11-2017 01:12:43 ]
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_175104073
Maar ja, opa en oma onmisbaar als oppas.

Dat is toch echt keuze van de ouder(s)
pi_175104113
Als papa en mama een of meerdere dagen in de week wel de Opa of Oma willen uinutten als gratis oppas, moeten ze niet zo zeuren.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_175104124
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 23:29 schreef Begripvol het volgende:
En wat zeg je van al die grootouders die hun kleinkinderen mishandelen, omdat zij niet meer de energie kunnen opbrengen om begripvol en geduldig met kinderen om te gaan.
Meestal hebben grootouders meer geduld met hun kleinkinderen dan dat ze vroeger met hun eigen kinderen hadden.
pi_175127078
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 23:29 schreef Begripvol het volgende:
En wat zeg je van al die grootouders die hun kleinkinderen mishandelen, omdat zij niet meer de energie kunnen opbrengen om begripvol en geduldig met kinderen om te gaan.
"al die grootouders"?

Bedoel je met "mishandelen" dat opa en oma, die met behulp van een sporadisch toegepaste, corrigerende tik een hele generatie tot functionerende burgers hebben opgevoed, dat systeem ook toepassen bij hun kleinkinderen die door het opvoedkundig falen van hun ouders denken dat als je maar lang en hard genoeg blèrt en krijst, je je zin wel krijgt? Bedoel je dat?

:')
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 17 november 2017 @ 10:05:22 #12
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_175127793
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 20:46 schreef Revolution-NL het volgende:
Je zou toch bijna ziek worden van het belerende vingertje in dit land.
Flikker toch op met die betutteling.
Het gaat niet over "dit land". Het is een onderzoek van de universiteit Glasgow. En er is niets belerends aan. Het onderzoek concludeert een negatief gevolg van de wijze van verzorgen. En door daar een aanpassing aan te doen zouden de kinderen gezonder zijn.

Je staat geheel vrij iets met deze info te doen of niet.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_175133255
Ik kan er niet echt mee zitten. Dat ze zo nu en dan koek of snoep krijgen bij opa en oma.
  vrijdag 17 november 2017 @ 22:18:03 #14
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_175142114
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 15:13 schreef amaranta het volgende:
Ik kan er niet echt mee zitten. Dat ze zo nu en dan koek of snoep krijgen bij opa en oma.
Oh, ik ga me er ook helemaal niet mee bemoeien als ze bij opa en oma zijn. Behalve laatst toen oma een flesje Mogu Mogu had gekocht, met een hoeveelheid suiker gelijk aan 6 suikerklontjes + kleurstoffen. Dat gaat me net te ver.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_175172266
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 09:22 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

"al die grootouders"?

Bedoel je met "mishandelen" dat opa en oma, die met behulp van een sporadisch toegepaste, corrigerende tik een hele generatie tot functionerende burgers hebben opgevoed, dat systeem ook toepassen bij hun kleinkinderen die door het opvoedkundig falen van hun ouders denken dat als je maar lang en hard genoeg blèrt en krijst, je je zin wel krijgt? Bedoel je dat?

:')
Opa of oma zal je wijsmaken dat dit een lichte corrigerende tik is. Maar als je een geheime camera zou plaatsen, dan zou je merken dat dit pure mishandeling is. Maar als zij hun kinderen in het verleden hebben opvoed met de harde hand, dan vinden zij het heel normaal om deze wijze van opvoeding voort te zetten. Dit zou je niet moeten toelaten. Als ik jou was, zou ik bij het zien van de beelden gelijk aangifte doen bij de politie. Wacht niet totdat het kind vlot kan praten om dit aan je te kunnen vertellen. Als je dit wel van plan bent, geloof wat dit kind zegt en tref meteen maatregelen om dit in de toekomst te voorkomen.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_175172841
quote:
14s.gif Op woensdag 15 november 2017 19:55 schreef RingBewoner het volgende:
Opzouten met al die bemoeizucht.
Heerlijk ook hoe ze de eindgebruikers vakkundig op de schop nemen terwijl uiteraard de gehele supermarkten uitpuilen met zoetigheden van elke gewenst formaat.

Is het schoolzwemmen eruit geloof ik, en doen de kids aan 'computer les' 24/7..

Maar het zijn Opa en Oma die het gedaan hebben, de gekke oudjes toch met hun vervormende moraal :P

Ik zeg... Maar dat mag ik niet zeggen!



Als je goed kijkt zie je de rottigheid ook doorschijnen, zie je het ook...
  zondag 19 november 2017 @ 15:34:39 #17
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_175172935
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 07:30 schreef RM-rf het volgende:
Als papa en mama een of meerdere dagen in de week wel de Opa of Oma willen uinutten als gratis oppas, moeten ze niet zo zeuren.
Dit. Regel je maar een andere oppas. Het is inderdaad even lastig en kost geld en ze zijn niet bij nacht en ontij beschikbaar, maar je bent wel zelf in control. Vond het geen lastige keuze toen de kinderen klein waren.

Als ze dan wel bij oma en opa waren bemoeide ik me er niet mee trouwens. Ga geen ge- en verboden meegeven aan de mensen die mij ook hebben opgevoed.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_175182626
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 15:10 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Opa of oma zal je wijsmaken dat dit een lichte corrigerende tik is. Maar als je een geheime camera zou plaatsen, dan zou je merken dat dit pure mishandeling is. Maar als zij hun kinderen in het verleden hebben opvoed met de harde hand, dan vinden zij het heel normaal om deze wijze van opvoeding voort te zetten. Dit zou je niet moeten toelaten. Als ik jou was, zou ik bij het zien van de beelden gelijk aangifte doen bij de politie. Wacht niet totdat het kind vlot kan praten om dit aan je te kunnen vertellen. Als je dit wel van plan bent, geloof wat dit kind zegt en tref meteen maatregelen om dit in de toekomst te voorkomen.
Ben je wel lekker? Met je "als ik jou was..."-gezwets.

Echt, WTF. :{w
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175183220
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 21:47 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ben je wel lekker? Met je "als ik jou was..."-gezwets.

Echt, WTF. :{w
Ik heb een geval meegemaakt bij een kind (in dit geval een meisje van 3 jaartjes oud) met twee huishoudens. Dit meisje verblijft enkele dagen in de week bij de ouders van haar vader en de overige dagen bij de ouders van haar moeder. Deze vader woont nog bij zijn ouders. De oma van vaders kant mishandelt dit meisje als haar vader en opa niet thuis zijn.

Toen dit meisje terug was bij haar oma van moeders kant, vertelde dit meisje aan haar oma en opa dat ze pijn had op de borst. Later op de dag vertelde dit meisje dat ze stout was en hoe zij geslagen werd door die oma en dat ze hierdoor pijn kreeg op haar borstje en ze vertelde er ook bij hoe ze huilde, door een huilend geluid daarbij te maken.

De oma van moeders kant maakt zich ernstige zorgen hierover en confronteert zowel de vader van dit meisje als deze oma hiermee. Dit meisje houdt vol en ze vertelt met enige boosheid en opwinding aan haar vader en aan haar oma van vaders kant dat ze hard op haar borst geslagen wordt door haar oma en papa is niet daar en opa is ook niet daar. Terwijl dit meisje dit aan beide oma’s en aan haar vader vertelde, sloeg zij enkele keren heel hard op haar eigen borstje totdat haar borstje rood werd. De dader (oma) schrok hiervan en hield vol dat zij dit kindje niet sloeg, maar gebruikte hiervoor als excuus dat zij haar borstje met vicks insmeerde. Maar dit meisje hield vol dat deze oma haar op haar borstje sloeg, dit pijn deed en ze daarvan moest huilen en vervolgens smeerde de oma haar borst in met vicks.

Wat de vader vervolgens deed, is nog verontrustiger. De vader gebruikte allerlei excuses om zijn moeder te beschermen door te zeggen dat hij op het internet heeft gelezen dat kinderen allerlei dingen verzinnen om aandacht te vragen. Hij zou zelf met een kinderpsychologe in zijn familie hierover gesproken hebben en zij heeft dat ook bevestigd.

Toen dit kind weer thuis was bij de oma van moeders kant heeft dit kind aan haar oma vertelt dat haar vader haar gewaarschuwd heeft om aan niemand meer te vertellen dat haar oma haar slaat, want anders zal hij boos worden op haar.

Het gevolg hiervan is dat kinderen op de harde manier de mond gesnoerd worden en gedwongen worden in stilte te lijden, doordat zij niet serieus genomen worden.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
  zondag 19 november 2017 @ 22:21:19 #20
149959 SQ
snelle trees
pi_175183767
Wat heeft dit relaas in vredesnaam nog met het onderwerp te maken :?
disclaimer
pi_175185155
Dus dit ene geïsoleerde geval vind jij representatief voor alle grootouders?

En hoe heeft dat inderdaad nog met de OP te maken?

Sowieso geeft de TS de indruk lichtelijk de weg kwijt te zijn. Kwak lekker dicht, dit ding. :{
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')