FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Effect van na-isolatie controleren
baskickmaandag 13 november 2017 @ 09:21
In het voorjaar van 2014 is zowel de vloer als de muren geïsoleerd.

Muren 6 cm spouw met HR++ prestatieparels (1,86 m2 K/W)
Vloer met 8 cm polyurethaan (3,1 m2 K/W)

Stookkosten is lastig vergelijken i.v.m. gewijzigde gezinssamenstelling, maar qua comfort lijkt het er niet op dat er iets verbeterd is. Buitenmuren blijven koud en bij gevels lijkt het hier en daar te tochten. Vloer blijft koud (deels hout, deels plavuizen, geen vloerverwarming).

Afhankelijk van de etage is er meer of minder glas in de gevel. Rubbers van ramen kan ik eenvoudig zelf vervangen. Is het nuttig om te (laten) controleren of het isoleren goed is uitgevoerd en zo ja, wat voor bedrijf bel ik daarvoor?

Andere tips van dingen die ik nog kan checken of kan doen?
Cybersijpmaandag 13 november 2017 @ 09:34
als eerste zou ik even kijken of je gasverbruik verminderd is ..... Aan de hand van dit kun je namelijk zien of de isolatie ook daadwerkelijk effect hierin heeft gehad . (en dan houden we gemakshalve even een gelijk stookregime aan )
baskickmaandag 13 november 2017 @ 09:54
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 09:34 schreef Cybersijp het volgende:
als eerste zou ik even kijken of je gasverbruik verminderd is ..... Aan de hand van dit kun je namelijk zien of de isolatie ook daadwerkelijk effect hierin heeft gehad . (en dan houden we gemakshalve even een gelijk stookregime aan )
Lastig. Er zit grofweg een jaar tussen aankoop woning en isolatie en grofweg een jaar tussen isolatie en gewijzigde huishouding.
Speekselkliermaandag 13 november 2017 @ 10:07
Tja als je geen meetwaardes hebt van VOOR de isolatie valt er weinig te controleren.

Je zou de isolatiewaarde van je buren kunnen meten en vergelijken of de korrels hun werk doen.
LievePoetinmaandag 13 november 2017 @ 10:30
Je zou met een warmtecamera kunnen kijken waar zich eventuele ''lekken'' bevinden.
Gieliovdmaandag 13 november 2017 @ 10:37
Zo pakken ze je, die isolatieboeren. Je kunt het werk en diens effect nooit controleren. Ik herinner met nog als de dag van gisteren de warmtebeeldcamera foto die ze van mijn woning hadden gemaakt en bij de aanbieding hadden gestopt (ongevraagd).

Een foto zonder warmtebeeld resolutie (hoe koud/warm is een bepaalde kleur) en dus geen enkele indicatie in het temperatuurverschil tussen rood/blauw. Maar hé, als de kleurtjes maar mooi zijn.

Ach, het zal hoe dan ook een verschil geven! Ik zou me er niet te druk om maken. Als de dekking maar goed is en er geen warmtelekken en koudebruggen zijn gemaakt.
baskickmaandag 13 november 2017 @ 10:38
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 10:07 schreef Speekselklier het volgende:
Tja als je geen meetwaardes hebt van VOOR de isolatie valt er weinig te controleren.

Je zou de isolatiewaarde van je buren kunnen meten en vergelijken of de korrels hun werk doen.
Die heb ik wel, maar slechts van 1 jaar en van ander huishoud-grootte. Tips hoe ik die zo eerlijk mogelijk kan vergelijken? Buren hebben een hoekhuis, we hebben gezamenlijk geïsoleerd maar het lijkt bij hen behaaglijker te zijn.
Speekselkliermaandag 13 november 2017 @ 10:51
De huishoud-groote maakt voor je gasverbruik niet heel veel uit. Een extra persoon scheelt iets in warm-water verbruik, maar dat is op je totale gasverbruik te verwaarlozen.

Dat het bij de buren behaaglijker is hoeft niet te liggen aan de isolatie. Als je maar hard genoeg stookt krijg je zelfs je huis lekker warm met de ramen open.

Misschien hangt je thermostaat te dicht bij een radiator of warmtestroom dat hij voortijdig afslaat? Dan denk je dat het 24 gradens is, maar in werkelijkheid maar 18.

(zoek eens op 'graaddagen'. Dan kan je uitzoeken of 2014 een extreem warm of koude winter was).

[ Bericht 16% gewijzigd door Speekselklier op 13-11-2017 11:05:29 ]
blomkemaandag 13 november 2017 @ 11:18
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 09:21 schreef baskick het volgende:

1) Muren 6 cm spouw met HR++ prestatieparels (1,86 m2 K/W)
2) Vloer met 8 cm polyurethaan (3,1 m2 K/W)

1) Zijn dat glaswolvlokken?
2) Tegen de onderzijde van de vloer gemonteerd?
machtpenmaandag 13 november 2017 @ 11:35
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 10:51 schreef Speekselklier het volgende:
De huishoud-groote maakt voor je gasverbruik niet heel veel uit.
Vrouwen hebben het sneller koud en voor kinderen moet het huis nog warmer zijn en dat kan echt gigantisch in gasverbruik schelen.

Isoleren is wel leuk maar er wordt uitgegaan van standaardmodellen. Je zult echt eerst moeten gaan analyseren waar je warmteverlies hebt en dat gaan aanpakken.

Mijn huis is van energieklasse g naar b gegaan maar ik ging er niet minder gas door stoken. Het meeste warmteverlies heb ik van de muren naar de grond maar dat is niet geisoleerd.
baskickmaandag 13 november 2017 @ 11:36
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 11:18 schreef blomke het volgende:

[..]

1) Zijn dat glaswolvlokken?
2) Tegen de onderzijde van de vloer gemonteerd?
1) Nee, polystyreen parels, verlijmd.
2) Tegen de vloer gespoten, ja.
blomkemaandag 13 november 2017 @ 11:41
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 10:38 schreef baskick het volgende:
Die heb ik wel, maar slechts van 1 jaar en van ander huishoud-grootte. Tips hoe ik die zo eerlijk mogelijk kan vergelijken? Buren hebben een hoekhuis, we hebben gezamenlijk geïsoleerd maar het lijkt bij hen behaaglijker te zijn.
Je probleem intrigeert me. Wij hebben nl. ook themoparels inde spouw en in het plafond laten spuiten en het isolerend effect was al na 2 uur voelbaar en heeft tot een paar honderd ¤'s winst op de energierekening (per jaar!) geleid.
Zit jij in de andere helft van en 2-onder-1-kap? Hoeveel m2 muuroppervlak is er ongeveer geïsoleerd? Wat was en is je energieverbruik?
baskickmaandag 13 november 2017 @ 11:54
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 11:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Je probleem intrigeert me. Wij hebben nl. ook themoparels inde spouw en in het plafond laten spuiten en het isolerend effect was al na 2 uur voelbaar en heeft tot een paar honderd ¤'s winst op de energierekening (per jaar!) geleid.
Zit jij in de andere helft van en 2-onder-1-kap? Hoeveel m2 muuroppervlak is er ongeveer geïsoleerd? Wat was en is je energieverbruik?
Nee, tussenwoning. Ongeveer 45 m2, de rest van de gevels waren ten tijde van de aanbouwen al geïsoleerd en dak was al eerder geïsoleerd.

Laatste 3 jaarafrekeningen: 1.030, 945, 1.070 m3.

Als ik dat naast gemiddelden leg, is het heel laag, overigens.
Speekselkliermaandag 13 november 2017 @ 11:56
quote:
2s.gif Op maandag 13 november 2017 11:35 schreef machtpen het volgende:
Vrouwen hebben het sneller koud en voor kinderen moet het huis nog warmer zijn en dat kan echt gigantisch in gasverbruik schelen.
Dat staat los van de huishoud grootte. Een huis waar 1 vrouw woont hoeft niet warmer te worden gestookt dan een huis waar er 5 wonen. Ts zal niet plots warmer zijn gaan stoken want dan had hij dat vast wel aangegeven.
baskickmaandag 13 november 2017 @ 11:56
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 11:56 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Dat staat los van de huishoud grootte. Een huis waar 1 vrouw woont hoeft niet warmer te worden gestookt dan een huis waar er 5 wonen. Ts zal niet plots warmer zijn gaan stoken want dan had hij dat vast wel aangegeven.
Niet warmer, maar wel meer, als ze niet tegelijk thuis zijn.

Hij staat op 17 als ondergrens en als 'ie aan gaat, gaat ie naar 19 of 20. Lastig objectief te bepalen, maar door de uitbreiding is de verwarming denk ik wel vaker aan (en misschien ook wel iets warmer).

Ik was in de veronderstelling dat isolatie twee kanten op werkt: minder kou naar binnen en minder warmte naar buiten. Ik vraag me af of dat wel (voldoende) het geval is.
machtpenmaandag 13 november 2017 @ 11:59
En een kinder en dan vooral een babykamer moet ook al een stuk warmer worden gestookt en in feite het hele huis.
blomkemaandag 13 november 2017 @ 12:00
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 11:54 schreef baskick het volgende:

[..]

Nee, tussenwoning. Ongeveer 45 m2, de rest van de gevels waren ten tijde van de aanbouwen al geïsoleerd en dak was al eerder geïsoleerd.

Laatste 3 jaarafrekeningen: 1.030, 945, 1.070 m3.

Als ik dat naast gemiddelden leg, is het heel laag, overigens.
Even aangenomen dat je een HR ketel hebt: is de CV installatie goed ingeregeld?
Speekselkliermaandag 13 november 2017 @ 12:02
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 11:54 schreef baskick het volgende:
Laatste 3 jaarafrekeningen: 1.030, 945, 1.070 m3.
2015 - 2016 - 2017 of is die eerste uit 2014 ??
baskickmaandag 13 november 2017 @ 12:03
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 12:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Even aangenomen dat je een HR ketel hebt: is de CV installatie goed ingeregeld?
Remeha Calenta 40c, 3 jaar oud, geïnstalleerd door een vakman en (vanaf het tweede jaar) jaarlijks onderhoud. Ik heb er geen verstand van. Zou ik dat moeten kunnen zien of testen?

quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 12:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

2015 - 2016 - 2017 of is die eerste uit 2014 ??
Gebroken jaren; eerste is grofweg 06-2014 tot en met 05-2015.
Speekselkliermaandag 13 november 2017 @ 12:05
Wacht ff,
Je hebt extra isolatie en een nieuwe ketel (neem aan zuiniger dan de vorige) en je merkt geen verschil in je gasverbruik??

En wanneer ben je gaan isoleren?
ik zie het al voorjaar 2014.

De gas-verbruiken die je noemt zijn dus allemaal met in de winter ge-isoleerd en nieuwe ketel.

Als je geen gasverbruik weet van de winter ervoor dan kan je het effect toch niet meten?
misschien verbruikte je toen wel 2000m3

[ Bericht 20% gewijzigd door Speekselklier op 13-11-2017 12:12:18 ]
blomkemaandag 13 november 2017 @ 12:07
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 12:03 schreef baskick het volgende:
Remeha Calenta 40c, 3 jaar oud, geïnstalleerd door een vakman en (vanaf het tweede jaar) jaarlijks onderhoud. Ik heb er geen verstand van. Zou ik dat moeten kunnen zien of testen?
De retourtemperatuur van al je radiatoren moet zo laag mogelijk worden afgesteld.

Dat kan door:
1) De flow te knijpen
2) De aanvoertemperatuur zo laag als mogelijk is (comforttemperatuur behouden) in te stellen. Verder moeten alle ruimten redelijk op temperatuur kunnen komen en blijven.

Een veel voorkomende fout is alle radiatoren veel flow te geven waardoor de ketelrendement daalt en het gasverbruik te hoog wordt. us check, vooral als het koud is, de retour- en aanvoertemperaturen; zowel bij de ketel als bij de individuele radiatoren.
blomkemaandag 13 november 2017 @ 12:10
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 12:03 schreef baskick het volgende:

Remeha Calenta 40c,
Dat is een 34 kW vermogen? Wel behoorlijk wat voor een geïsoleerde tussenwoning. Staat ie niet veel te pendelen?
junkiexpmaandag 13 november 2017 @ 12:44
Je ketel is vrij groot, maar dat zal wel te maken hebben dat dit een CW6 is en het is gedaan voor warmwater.
De Calenta CW6 kan terugmoduleren naar 6.5 KW, bij goed inregelen zal dat wellicht genoeg zijn om de ketel niet te laten pendelen, ligt ook aan de grootte van je huis en de radiatoren.
Het nadeel van de CW6 is dat deze een inbebouwde boiler heeft van 40liter en deze wordt altijd warm gehouden, goed voor je comfort maar niet voor je gasverbruik.

Als je het destijds goed bij hebt gehouden moet je met graaddagen kunnen zien wat het verschil is aan gasverbruik.
blomkemaandag 13 november 2017 @ 13:06
quote:
2s.gif Op maandag 13 november 2017 12:44 schreef junkiexp het volgende:

Het nadeel van de CW6 is dat deze een inbebouwde boiler heeft van 40liter en deze wordt altijd warm gehouden, goed voor je comfort maar niet voor je gasverbruik.
Als je een ketel met een warmtewisselaar voor de warmwatervoorziening hebt, is dan het gasverbruik lager?
Speekselkliermaandag 13 november 2017 @ 13:24
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je een ketel met een warmtewisselaar voor de warmwatervoorziening hebt, is dan het gasverbruik lager?
Dat heeft de Calenta ook, maar daarnaast ook een interne boiler. Die verbruikt gas.
Zelfs eenvoudige keteltjes hebben vaak al een klein boilertje.
baskickmaandag 13 november 2017 @ 14:42
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

N.a.v. jullie input heb ik wat papieren opgezocht. Ik heb een vergissing gemaakt. De isolatie is een jaar later uitgevoerd (verschil tussen offertedatum en factuur-/uitvoerdatum).

Aanschaf woning + vervangen ketel rond 06-2014.
Isolatie van vloer en gevel uit 08-2015

De oude ketel was een Nefit HR Turbo (21?) uit 1992. Oude bewoners gaven aan bijna ¤180/maand aan voorschot gas + elektra te betalen. Een vierpersoons huishouden, kinderen begin tienerjaren. Aannemende dat het voorschotbedrag reëel is, is dat best wat hoger dan ons voorschot (even groot huishouden, jongere kinderen)

quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 12:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is een 34 kW vermogen? Wel behoorlijk wat voor een geïsoleerde tussenwoning. Staat ie niet veel te pendelen?
Bij het vervangen van de ketel was van verdere isolatie nog geen sprake. Ketel onder tijddruk gekocht en op advies afgegaan zonder te verdiepen. Het fijne weet ik er niet meer van, maar snelheid vol bad en tegelijk warm water op meerdere punten, geloof ik, met het oog op een (toen) toekomstige verbouwing van badkamer. Pendelen van een cv-ketel zegt me niets.

quote:
2s.gif Op maandag 13 november 2017 12:44 schreef junkiexp het volgende:
Je ketel is vrij groot, maar dat zal wel te maken hebben dat dit een CW6 is en het is gedaan voor warmwater.
De Calenta CW6 kan terugmoduleren naar 6.5 KW, bij goed inregelen zal dat wellicht genoeg zijn om de ketel niet te laten pendelen, ligt ook aan de grootte van je huis en de radiatoren.
Het nadeel van de CW6 is dat deze een inbebouwde boiler heeft van 40liter en deze wordt altijd warm gehouden, goed voor je comfort maar niet voor je gasverbruik.

Als je het destijds goed bij hebt gehouden moet je met graaddagen kunnen zien wat het verschil is aan gasverbruik.
Ik meen dat het een CW5 is. Warm water was de reden, ja.


Los van de stookkosten, blijft de beleving dat het er niet perse comfortabeler op geworden is. Warmte lijkt snel te verdwijnen + tocht. Dat wil ik graag objectief (laten) bepalen en een warmtecamera lijkt een manier te zijn.
Speekselkliermaandag 13 november 2017 @ 14:53
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 14:42 schreef baskick het volgende:
Los van de stookkosten, blijft de beleving dat het er niet perse comfortabeler op geworden is. Warmte lijkt snel te verdwijnen + tocht. Dat wil ik graag objectief (laten) bepalen en een warmtecamera lijkt een manier te zijn.
Dat kan je natuurlijk doen en dan weet je wat er nu aan mankeerd. Dan weet je nog niet hoe het was zonder de isolatie.
Als ik zo de jaren bekijk dan lijkt de isolatie en ketel dus geen effect te hebben.
nanukmaandag 13 november 2017 @ 15:01
Begin maar eens met de keteltemperatuur op 55 graden te zetten. Lager is niet aan te bevelen omdat dan legionella kan bestaan in je warm water. Als het gaat vriezen kan je de temperatuur zo nodig tijdelijk wat warmer zetten. Wat voor kamerthermostaat heb je?

Hiermee gaat je ketel zuiniger worden en je huis wordt egaler verwarmt in ruimte en tijd wat de comfort beleving ten goede komt.

Verder wel voldoende ventileren, een nat huis kost meer energie en voelt ook minder comfortabel aan. Een hygrometer kost bijna niets, geeft in ieder geval weer informatie.
baskickmaandag 13 november 2017 @ 15:42
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 15:01 schreef nanuk het volgende:
Begin maar eens met de keteltemperatuur op 55 graden te zetten. Lager is niet aan te bevelen omdat dan legionella kan bestaan in je warm water. Als het gaat vriezen kan je de temperatuur zo nodig tijdelijk wat warmer zetten. Wat voor kamerthermostaat heb je?

Hiermee gaat je ketel zuiniger worden en je huis wordt egaler verwarmt in ruimte en tijd wat de comfort beleving ten goede komt.

Verder wel voldoende ventileren, een nat huis kost meer energie en voelt ook minder comfortabel aan. Een hygrometer kost bijna niets, geeft in ieder geval weer informatie.
Die temperatuur kan ik checken en zo nodig aanpassen. Ik kan me voorstellen dat dat gas scheelt, maar hoe kan dit bijdragen aan comfort? Ik heb een Remeha iSense-thermostaat.

Roosters en/of bovenlichtjes staat nagenoeg altijd open en gaan alleen (aan 1 kant) dicht bij harde wind en/of regen.
TR08maandag 13 november 2017 @ 17:17
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 10:38 schreef baskick het volgende:

[..]

Die heb ik wel, maar slechts van 1 jaar en van ander huishoud-grootte. Tips hoe ik die zo eerlijk mogelijk kan vergelijken? Buren hebben een hoekhuis, we hebben gezamenlijk geïsoleerd maar het lijkt bij hen behaaglijker te zijn.
Als je een heeel vergelijkbare woning in jouw straat hebt kun je beide huizen een keer van top tot teen op een koude dag op dezelfde temperatuur stoken. Vervolgens met een warmtebeeld camera foto's maken van de buitengevels van beide woningen.

Wij hebben zelf de spouw geisoleerd met vlokken, onze buren in dezelfde 2 onder 1 kapper niet. Bij temperaturen rond het vriespunt was het temperatuurverschil tussen hun bakstenen en buiten en die van ons en buiten circa 2x zo groot.

Kortom: Zij verloren circa 2x zo veel warmte per m2 bakstenen gevel als wij.

Als jij ook zo iets zou kunnen organiseren heb je wel een eerlijk vergelijk.
Ivo1985maandag 13 november 2017 @ 18:55
Isolatie geeft heel veel comfort.

Mijn vloer is op een uitbouw na geïsoleerd met 16cm glaswol. Met de laser thermometer is de vloer nu in het midden van de woonkamer 19,2 graden bij een kamertemperatuur van 20,5 graden. De uitbouw staat in open verbinding met de woonkamer, het stuk vloer wat koud op het beton ligt zonder kruipruimte/kelder is de oppervlakte temperatuur van de vloer nu 16,6 graden.
junkiexpmaandag 13 november 2017 @ 23:23
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 13:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je een ketel met een warmtewisselaar voor de warmwatervoorziening hebt, is dan het gasverbruik lager?
Ja lijkt mij wel, immers wordt er dan geen 40 liter water warm gehouden maar misschien 1 liter.
Vaak kan je dan de comfortstand nog uitzetten, standaard wordt de warmtewisselaar warm gehouden maar als dat uitgeschakeld is dan bespaar je nog meer gas.
Dan moet je uiteraard wel iets langer op warm water wachten.
junkiexpmaandag 13 november 2017 @ 23:28
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 15:01 schreef nanuk het volgende:
Begin maar eens met de keteltemperatuur op 55 graden te zetten. Lager is niet aan te bevelen omdat dan legionella kan bestaan in je warm water. Als het gaat vriezen kan je de temperatuur zo nodig tijdelijk wat warmer zetten. Wat voor kamerthermostaat heb je?

Hiermee gaat je ketel zuiniger worden en je huis wordt egaler verwarmt in ruimte en tijd wat de comfort beleving ten goede komt.

Verder wel voldoende ventileren, een nat huis kost meer energie en voelt ook minder comfortabel aan. Een hygrometer kost bijna niets, geeft in ieder geval weer informatie.
Je haalt wat dingen door elkaar, de keteltemperatuur heeft helemaal niets met legionella te maken,
dit is onafhankelijk van de tapwater temperatuur.
Clubmandinsdag 14 november 2017 @ 10:53
quote:
2s.gif Op maandag 13 november 2017 11:59 schreef machtpen het volgende:
En een kinder en dan vooral een babykamer moet ook al een stuk warmer worden gestookt en in feite het hele huis.
Tikkeltje off-topic maar wilde hier toch even op reageren; De ideale temperatuur voor een baby kamer ligt tussen de 16 en 18 graden volgens de experts..
Ivo1985dinsdag 14 november 2017 @ 12:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 10:53 schreef Clubman het volgende:

[..]

Tikkeltje off-topic maar wilde hier toch even op reageren; De ideale temperatuur voor een baby kamer ligt tussen de 16 en 18 graden volgens de experts..
Dat is sowieso een goede temperatuur voor elke slaapkamer. Als je het 'snachts koud krijgt bij die temperatuur, dan moet je gewoon investeren in een fatsoenlijk dekbed.