abonnement Unibet Coolblue
pi_175009279
Een terugblik naar het jaar 2013. De tijd van een groot schandaal wat onder andere nog hiertoe leidde:

FB / Verzoek om verandering username

Maar daar wil ik het nu niet over hebben. Ik wil het hebben over dit:
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 10:42 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit paardenbiefstuk gehad. Tenminste, niet bewust. ;)

Maar kort samengevat nog even dat verhaal uit Amsterdam dan: Sinds 1949 serveren ze daar dus paardenbiefstuk. Op de kaart stond het omschreven als "biefstuk" zonder aanduiding van het dier erbij (dat is legaal) en de bediening mocht niet op eigen houtje het geheim verklappen. Maar in al die 63 jaar zou er nooit één klant zijn geweest met de vraag of het rund of paard was. Blijkbaar is het verschil dus toch niet zo makkelijk te proeven.

Afijn, nu met het paardevleesschandaal klapte de leverancier uit de school, de restauranthouder moest ook bekennen en door alle media-aandacht liep het ineens storm. :D
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 10:48 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ok, interessant en bevreemdend. Zoals gezegd vond ik het echt anders smaken. Misschien is dat toch iets onbewust omdat je weet dat het anders is. Misschien ligt het ook aan de manier waarop het bereid is. Als je er veel kruiden bij doet, of het marineert, dan proef je minder zuiver natuurlijk.

Ik zou zeggen, probeer het eens. En post je bevindingen hier. Ik denk echt dat je het anders vind smaken.
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 11:12 schreef Igen het volgende:

[..]

Heb ff gekeken, de dichtstbijzijnde paardeslager zit hier in een of ander gehucht 15 km hier vandaan, daar zijn vast alle winkels om 12 uur dicht en dat red ik (per fiets of OV) niet meer. :{
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2013 17:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Om hier nog even op terug te komen: ik stond dus inderdaad na drie kwartier fietsen voor een dichte deur. Maar er stond wel een groot bord met dat ze paardevlees verkopen, dus ik zal gauw nog eens langs gaan.
Het heeft even geduurd, maar de aanhouder wint en eergisteren is het me dan toch gelukt om een keer binnen de openingstijden van de paardenslager in dat dorp te zijn. *O*

En vanmiddag hebben we de proef op de som genomen. Tegen mijn maat had ik gezegd dat ik een bijzonder stuk vlees had gehaald, maar niet wát precies. Nou ja, paard dus, in stukjes gesneden, gemarineerd in peper en zout en olie en gebakken met wat chapignons. Bij het bakken rook het daadwerkelijk wel aardig naar runderbiefstuk.

Het resultaat:


En de smaak? Mijn maat vond dat het wel wat weg had van gevogelte. Het smaakt in ieder geval volstrekt anders dan rundvlees. Ik denk dat het een vergelijkbaar verschil is als tussen eend en kip.

Daarmee kan dit dossier nu eindelijk worden afgesloten. _O_
  zaterdag 11 november 2017 @ 23:49:25 #2
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_175010316
Je bent niet goed wijs. Niemand die het verschil proeft, maar jullie wel. Ja hoor.
  zondag 12 november 2017 @ 00:21:52 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_175010811
Als jij echt het verschil tussen een paardenbiefstuk en een runderbiefstuk kunt proeven heb je wel een uitgesproken smaaksensor.
Maar dat het iets zou weg hebben van gevogelte geeft meteen al aan dat je dus absoluut geen smaakgevoel hebt.

Case closed.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_175012359
Oorspronkelijk wou ik een dubbelblinde test doen, maar dat kwam niet uit en het achteraf bleek het smaakverschil zo duidelijk dat dat ook absoluut niet nodig was geweest.

De slager zei overigens dat de aanwezigheid van de karakteristieke smaak ook sterk afhangt van de leeftijd van het dier.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2017 08:04:24 ]
pi_175012902
Leuke review :D
Spoilers!
  zondag 12 november 2017 @ 09:47:49 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175013185
Paard smaakt wat zoeter dan rund
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 12 november 2017 @ 09:52:46 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175013231
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 08:03 schreef Igen het volgende:
Oorspronkelijk wou ik een dubbelblinde test doen, maar dat kwam niet uit en het achteraf bleek het smaakverschil zo duidelijk dat dat ook absoluut niet nodig was geweest.

De slager zei overigens dat de aanwezigheid van de karakteristieke smaak ook sterk afhangt van de leeftijd van het dier.
Klopt, en hoeveel het beest gelopen heeft. Een rund uit een natuurgebied bv op Texel heeft gegraasd heeft veel meer moeten lopen dan eentje in de wei bij oostknollendam. Het vlees is dan donkerder en heeft een wat meer wilde smaak, je proeft een leverachtige smaak (bloedsmaak)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175013475
Alles wat onbekend is smaakt naar kip of biefstuk.

Kangoeroe, kikkerbillen, haaienvinnen, crocodil etc..
N A P O L I
C A M P A N I A
  zondag 12 november 2017 @ 10:17:54 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175013551
quote:
15s.gif Op zondag 12 november 2017 00:21 schreef golfer het volgende:
Als jij echt het verschil tussen een paardenbiefstuk en een runderbiefstuk kunt proeven heb je wel een uitgesproken smaaksensor.
Maar dat het iets zou weg hebben van gevogelte geeft meteen al aan dat je dus absoluut geen smaakgevoel hebt.

Case closed.
Als je het niet proeft zou ik maar eens stoppen met roken ofzo. Verder zegt hij niet dat het naar gevogelte smaakt, hij zegt dat het verschil in smaak tussen rund en paard zo groot is als tussen kip en eend.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 12 november 2017 @ 10:23:18 #10
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_175013640
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 09:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Paard smaakt wat zoeter dan rund
Dit ja
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_175013686
Nu vraag ik me af hoe mensenvlees smaakt.
<hr>
pi_175014164
quote:
0s.gif Op zondag 12 november 2017 10:26 schreef Dawnbreaker het volgende:
Nu vraag ik me af hoe mensenvlees smaakt.
:Y)
pi_175014573
:Y)
Wat heb je ongeveer betaald? :)
  zondag 12 november 2017 @ 11:34:51 #14
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175014723
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 10:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je het niet proeft zou ik maar eens stoppen met roken ofzo. Verder zegt hij niet dat het naar gevogelte smaakt, hij zegt dat het verschil in smaak tussen rund en paard zo groot is als tussen kip en eend.
Nee, hij zegt dat het wat weg heeft van gevogelte, precies wat golfer zegt dus. Dat is inderdaad apart want daar lijkt het dus totaal niet op, hooguit misschien struisvogelbiefstuk.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_175014748
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 11:34 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Nee, hij zegt dat het wat weg heeft van gevogelte, precies wat golfer zegt dus. Dat is inderdaad apart want daar lijkt het dus totaal niet op, hooguit misschien struisvogelbiefstuk.
Hij zegt dat zijn maat dat zei.
pi_175014759
Waarom zou je geen verschil proeven tussen runder en paardebiefstuk ?
Er is ook smaak verschil tussen runderlappen en paardestooflappen.
  zondag 12 november 2017 @ 11:38:30 #17
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175014771
Ik ben op zich wel benieuwd naar een dubbelblindtest, volgens mij zouden niet veel mensen die doorstaan. Dan is het wel handig om naast bereiding ook leeftijd en leefwijze van de dieren vergelijkbaar te houden, het verschil tussen het ene rund en het andere is misschien nog wel groter.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 12 november 2017 @ 11:38:59 #18
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175014778
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 11:36 schreef PJR het volgende:

[..]

Hij zegt dat zijn maat dat zei.
Dat is waar.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 12 november 2017 @ 11:41:03 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175014810
quote:
7s.gif Op zondag 12 november 2017 11:38 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik ben op zich wel benieuwd naar een dubbelblindtest, volgens mij zouden niet veel mensen die doorstaan. Dan is het wel handig om naast bereiding ook leeftijd en leefwijze van de dieren vergelijkbaar te houden, het verschil tussen het ene rund en het andere is misschien nog wel groter.
Smaakverschillen tussen verschillende runderrassen, hoe ze gehouden worden en welk deel van het rund het is zijn duidelijk aanwezig.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 12 november 2017 @ 11:58:32 #20
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175015180
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Smaakverschillen tussen verschillende runderrassen, hoe ze gehouden worden en welk deel van het rund het is zijn duidelijk aanwezig.
Absoluut.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 12 november 2017 @ 11:59:22 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175015198
quote:
7s.gif Op zondag 12 november 2017 11:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Absoluut.
Maar goed, sommigen hier proeven het verschil tussen rund en paard al niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 12 november 2017 @ 12:02:32 #22
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_175015252
Sommigen denken jij ook niet.
Eerst zien, dan geloven. Mensen menen zoveel te kunnen proeven wat niet zo blijkt te zijn als je de proef op de som neemt.
  zondag 12 november 2017 @ 12:08:36 #23
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175015368
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 11:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar goed, sommigen hier proeven het verschil tussen rund en paard al niet
Dan ga je er vanuit dat dat verschil groter is. Ik denk dat het verschil tussen een paard en een rund van dezelfde leeftijd en hetzelfde weiland moeilijker te proeven is dat het verschil tussen een goed verzorgd Wagyu rund en een bio-industriekoe.

En wat Robinook zegt, een groot deel van smaak zit in de beleving. Je proeft wat je denkt dat je zou moeten proeven. Daarom bestaan er dubbelblindtesten.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_175023311
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 09:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Paard smaakt wat zoeter dan rund
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 09:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Klopt, en hoeveel het beest gelopen heeft. Een rund uit een natuurgebied bv op Texel heeft gegraasd heeft veel meer moeten lopen dan eentje in de wei bij oostknollendam. Het vlees is dan donkerder en heeft een wat meer wilde smaak, je proeft een leverachtige smaak (bloedsmaak)
Het paard smaakte idd een beetje zoet of zoiets. Niet zozeer die wilde / leverachtige smaak.
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 12:08 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

En wat Robinook zegt, een groot deel van smaak zit in de beleving. Je proeft wat je denkt dat je zou moeten proeven. Daarom bestaan er dubbelblindtesten.
Niet helemaal. Vooraf dacht ik bijv. dat ik helemaal niks bijzonders zou proeven (zie de citaten in de OP) -- toch wel dus.
pi_175131973
De Jumbo verkoopt gewoon paardenbiefstuk, laatst gehaald en was erg lekker!

https://www.jumbo.com/paa(...)s-ca-300g/135319KGR/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')