abonnement Unibet Coolblue
pi_175003462
Het bedrijf waar ik werk heeft een afdeling waar de werknemers stipt om negen uur hun werkzaamheden moeten beginnen. In de praktijk komt het erop neer dat ze elke dag een kwartier van te voren onbetaald aanwezig moeten zijn om precies op dat tijdstip te kunnen starten. Mochten ze aanwezig zijn om negen uur, maar niet direct kunnen beginnen, dan komt er een aantekening in hun dossier die meegenomen wordt bij hun beoordeling.
pi_175003566
Ik zou eerlijk gezegd niet direct weten tegen welke wet dat is.
  zaterdag 11 november 2017 @ 18:27:44 #3
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175003662
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 18:22 schreef Queller het volgende:
Ik zou eerlijk gezegd niet direct weten tegen welke wet dat is.
Op mijn werk is het op een uitvoerende afdeling ook gangbaar om er wat eerder te zijn. Het is niet ongewoon als er echt om een bepaalde tijd begonnen wordt. Tegen de wet is het volgens mij niet.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_175003679
om op tijd te beginnen zal je toch wat eerder op je werk moeten komen om je bv om te kleden , nog ff een bakkie doen enz :)
mijn werkgever vind het leuk om boetes uit te delen als je iets chemisch op of bij je werkplek hebt staan
als het nou volle vaten rotzooi zijn zou ik zeggen ok, maar elk klein potje vet of lijm wat je dagelijks kan gebruiken hoort daar ook bij
of dat tegen de wet is weet ik niet maar overdreven vind ik het wel
pies on joe toe
pi_175003691
Onder de arm maar over het algemeen wordt er niet zoveel mee gelopen.
pi_175003735
Bij callcenters gebeurt dit vaak. Is ook wel logisch: de lijnen moeten altijd op capaciteit bezet zijn. En niet 10 minuten later omdat een shift vindt dat ze om 9 uur eerst nog naar de wc moeten en koffie moeten halen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_175003767
Krijgt luchtvaartpersoneel niet pas betaald als ze vliegen?
dag
pi_175003835
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 18:33 schreef Peter het volgende:
Krijgt luchtvaartpersoneel niet pas betaald als ze vliegen?
Lullig voor het grondpersoneel ;(

Verder, om bijvoorbeeld 09:00 klaar moeten staan om te beginnen prima.
Maar wil je dat ik er om 08:50 ben ook prima, maar die 10 minuten mag je betalen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zaterdag 11 november 2017 @ 18:38:42 #9
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175003871
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 18:28 schreef bonke het volgende:
om op tijd te beginnen zal je toch wat eerder op je werk moeten komen om je bv om te kleden , nog ff een bakkie doen enz :)
mijn werkgever vind het leuk om boetes uit te delen als je iets chemisch op of bij je werkplek hebt staan
als het nou volle vaten rotzooi zijn zou ik zeggen ok, maar elk klein potje vet of lijm wat je dagelijks kan gebruiken hoort daar ook bij
of dat tegen de wet is weet ik niet maar overdreven vind ik het wel
Dat mag met wat mitsen en maren. Heeft vooral betrekking op wat er in je contract en eventuele CAO staat.

quote:
Boete
Je kunt boetes stellen op overtredingen van de regels die zijn vastgesteld in een arbeidsovereenkomst, reglement of cao. Daarbij gelden wel enkele voorwaarden:

- De overtredingen en boetes dienen schriftelijk in het arbeidsovereenkomst, reglement of cao te zijn vermeld.

- De hoogte van de boetes mag per week niet meer zijn dan het loon van een halve dag werk.

- Als de werknemer niet meer dan het minimumloon verdient, dan mag de boete jezelf of het bedrijf niet ten goede komen. De boete kan dan bijvoorbeeld naar een goed doel of een lief-en-leedpot binnen je bedrijf.

- Als de opgelegde boete(s) op een gegeven moment hoog uitvallen dan kan de werknemer via de rechter om verlaging verzoeken.
And so is the past
pi_175105312
Mijn dochter was jaren geleden caissière bij een supermarkt en werkte regelmatig tot 22:00 uur. Ook zij werden geacht om aan het begin van de betaalde werkzaamheden in uniform achter de kassa te zitten. Omkleden en voorbereiden werd dus niet betaald. Hoewel ik dat al dubieus vind, was daar nog iets anders aan de hand; Om veiligheidsredenen bleven na werktijd alle buitendeuren nog 30 minuten gesloten om er zeker van te zijn dat alle geldzaken afgerond waren (geldlades, sloten, kluis, etc.). Die meiskes werkten dus part-time 3 á 4 uurtjes per avond en moesten na iedere shift nog ruim een half uur in de kantine blijven rondhangen. Als er ook maar iemand het lef had om te vragen waarom ze niet gewoon tot 22:30 uur betaald werden, kregen ze de wind van voren. Ze voerden in die 30 minuten immers geen werkzaamheden uit en zaten alleen maar in de kantine te wachten, waarom zou hij daarvoor betalen? Pfftt...

Dat is blijkbaar de macht die wij werkgevers in de loop der jaren hebben gegeven. Ook in de reacties op dit topic zie ik die typerend passieve reacties weer voorbijkomen. Het spijt me zeer, maar ongeacht wat jullie denken is het NIET normaal dat een werkgever eist dat je stipt om 9 uur met activiteiten begint als je 10 á 15 minuten nodig hebt om voorbereidingen te treffen.
pi_175105679
Was bij mijn vroegere bijbaan bij Kruidvat ook zo. Je moest een half uur of een kwartier (weet het niet meer precies) aanwezig zijn om de kassa vooraf te tellen. Ook na sluitingstijd (je kreeg bv betaald tot 18:00 uur) moest er nog geveegd worden etc. waardoor je vaak pas om 18:30 uur buiten stond. Het ging dus iedere keer om 45-60 minuten wat je gewoon niet betaald kreeg. Ook werd moeilijk gedaan als ik een keer om 18:00 uur móest gaan omdat ik een cursus had. Was eigenlijk belachelijk.
pi_175105822
De dingen die ik het meeste zie:

- Zwart betalen
- Ontduiken van de Cao afspraken, vaak door iemand in te schalen in een lagere functie dan die zij daadwerkelijk hebben
- Heel veel gesjoemel met 0-uren contracten
- Verplicht doorwerken in koffie en thee pauzes
- Verplichtingen tijdens de lunchpauze die in eigen tijd valt (afdeling/bedrijf niet mogen verlaten, telefoon/receptie bemannen, de verplichting van een gezamenlijke lunch met collegae tot gewoon doorwerken met een boterham in het vuistje)
- Ontduiken van tijd-voor-tijd
- Geen vrij geven voor huisarts en tandarts bezoek voor fulltimers bij medische noodzaak
- Vrij standaard; gerommel met vakantiedagen
- Niet voldoen aan de Arbo wetgeving
- Het niet verstrekken/betalen van een verplicht uniform
- Het weigeren mee te werken aan re-integratie van een verzuimende medewerker (vooral; vervangende werkzaamheden)
- Het niet beter of ziekmelden van een medewerker op het juiste moment
- Huisbezoeken aan medewerkers
- Overschrijden van de privacywetgeving
- Gerommel met HR zaken
pi_175106725
Gratis lunch zonder dat de belastingdienst er van op de hoogte is.
pi_175106872
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2017 11:06 schreef spiritusbus het volgende:
Gratis lunch zonder dat de belastingdienst er van op de hoogte is.
Werk je bij de maffia ofzo? :o
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_175106965
quote:
11s.gif Op donderdag 16 november 2017 11:15 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Werk je bij de maffia ofzo? :o
Zijn er ook andere banen te bedenken?
pi_175109181
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 09:33 schreef roberthoman het volgende:
Mijn dochter was jaren geleden caissière bij een supermarkt en werkte regelmatig tot 22:00 uur. Ook zij werden geacht om aan het begin van de betaalde werkzaamheden in uniform achter de kassa te zitten. Omkleden en voorbereiden werd dus niet betaald.
Ik vindt dit toch vrij normaal. Heb vroeger een aantal jaar productiewerk gedaan, waar we bedrijfskleding hadden. We moesten gewoon aan het begin van de dienst klaar staan aan de lijn, in bedrijfskleding. Logisch dat je dan dus wat eerder daar bent om je om te kleden. Of moet de productie bij elke dienstwissel dan maar stil gelegd worden, omdat iedereen zich eerst nog moet omkleden |:(
Het is wat.......
pi_175109326
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2017 11:21 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Zijn er ook andere banen te bedenken?
Goed punt.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_175109417
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 13:15 schreef gooddaddy het volgende:

[..]

Ik vindt dit toch vrij normaal. Heb vroeger een aantal jaar productiewerk gedaan, waar we bedrijfskleding hadden. We moesten gewoon aan het begin van de dienst klaar staan aan de lijn, in bedrijfskleding. Logisch dat je dan dus wat eerder daar bent om je om te kleden. Of moet de productie bij elke dienstwissel dan maar stil gelegd worden, omdat iedereen zich eerst nog moet omkleden |:(
Omkleden in je eigen tijd is niet zo gek. De kassa tellen in je eigen tijd is dat wel. Dat is gewoon werktijd.
pi_175110101
quote:
7s.gif Op donderdag 16 november 2017 13:26 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Omkleden in je eigen tijd is niet zo gek. De kassa tellen in je eigen tijd is dat wel. Dat is gewoon werktijd.
Net als een halfuur opgesloten zitten wachten tot je naar huis mag.
pi_175110234
Ik werk voor mijn werkgever via een uitzendbureau wat als enige klant mijn werkgever heeft, beide dochters van eenzelfde grotere werkgever.

En wettelijk gezien mag dat, en via een inlenersbeloning verdien ik ook hetzelfde als mensen met een gelijke functie die wel rechtstreeks bij de werkgever in dienst zijn. Maar het is wel een mooie manier om bepaalde secundaire arbeidsvoorwaarden te ontduiken. En om me naar huis te kunnen sturen, als ze aan het einde van mijn arbeidsperiode toch niet genoeg werk hebben.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 16 november 2017 @ 14:13:39 #21
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175110343
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 09:33 schreef roberthoman het volgende:
Mijn dochter was jaren geleden caissière bij een supermarkt en werkte regelmatig tot 22:00 uur. Ook zij werden geacht om aan het begin van de betaalde werkzaamheden in uniform achter de kassa te zitten. Omkleden en voorbereiden werd dus niet betaald. Hoewel ik dat al dubieus vind, was daar nog iets anders aan de hand; Om veiligheidsredenen bleven na werktijd alle buitendeuren nog 30 minuten gesloten om er zeker van te zijn dat alle geldzaken afgerond waren (geldlades, sloten, kluis, etc.). Die meiskes werkten dus part-time 3 á 4 uurtjes per avond en moesten na iedere shift nog ruim een half uur in de kantine blijven rondhangen. Als er ook maar iemand het lef had om te vragen waarom ze niet gewoon tot 22:30 uur betaald werden, kregen ze de wind van voren. Ze voerden in die 30 minuten immers geen werkzaamheden uit en zaten alleen maar in de kantine te wachten, waarom zou hij daarvoor betalen? Pfftt...

Dat is blijkbaar de macht die wij werkgevers in de loop der jaren hebben gegeven. Ook in de reacties op dit topic zie ik die typerend passieve reacties weer voorbijkomen. Het spijt me zeer, maar ongeacht wat jullie denken is het NIET normaal dat een werkgever eist dat je stipt om 9 uur met activiteiten begint als je 10 á 15 minuten nodig hebt om voorbereidingen te treffen.
Dus moet de werkgever de productielijn maar stil gooien omdat jij het nodig vindt om nog met je collega's een bak koffie te doen?

Werknemers hebben nogal snel de neiging om het vingertje te heffen 'en mijn rechten dan'? maar lijken nogal vaak te vergeten dat men als werknemer ook plichten heeft.

Vaak is het nogal eenrichtingsverkeer.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_175110385
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 13:15 schreef gooddaddy het volgende:

[..]

Ik vindt dit toch vrij normaal.
Het probleem is dat je niet de enige bent die zich heeft neergelegd bij deze verkapte uitbuiterij. Ik zeg je eerlijk dat ik er ook nooit zo'n punt van heb gemaakt, maar juridisch klopt er helemaal niets van. Woon-werk-verkeer is officieel eigen tijd, maar zodra je een bedrijfspand binnenloopt ben je aan het werk. Als een werkgever per sé wil dat jij om klokslag 9 uur productie kan draaien dan moet hij je werkdag laten beginnen om 08:45 uur. Zo simpel is het. Helaas heeft deze werkwijze nooit voet aan de grond gekregen aangezien iedereen "dit toch vrij normaal vindt". Met name in callcenters en supermarkten wordt op deze manier miljoenen bespaard op salarissen. Klinkt misschien overdreven, maar 15 minuten per dag is gewoon 1,5 week gratis arbeid per werknemer per jaar!
  Moderator / Miss SHO donderdag 16 november 2017 @ 14:16:01 #23
22592 crew  Ole
pi_175110391
Concurrentiebeding bij tijdelijk contract en ook nog parttime.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_175110403
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:15 schreef roberthoman het volgende:

[..]

Het probleem is dat je niet de enige bent die zich heeft neergelegd bij deze verkapte uitbuiterij. Ik zeg je eerlijk dat ik er ook nooit zo'n punt van heb gemaakt, maar juridisch klopt er helemaal niets van. Woon-werk-verkeer is officieel eigen tijd, maar zodra je een bedrijfspand binnenloopt ben je aan het werk. Als een werkgever per sé wil dat jij om klokslag 9 uur productie kan draaien dan moet hij je werkdag laten beginnen om 08:45 uur. Zo simpel is het. Helaas heeft deze werkwijze nooit voet aan de grond gekregen aangezien iedereen "dit toch vrij normaal vindt". Met name in callcenters en supermarkten wordt op deze manier miljoenen bespaard op salarissen. Klinkt misschien overdreven, maar 15 minuten per dag is gewoon 1,5 week gratis arbeid per werknemer per jaar!
Waar baseer je dit op?
pi_175110701
Wat ik zelf als heel vervelend heb ervaren was toen ik voor een uitzendbureau werkte en ik bij een opdrachtgever in de pauzes naar andere afdelingen moest zodat er geen cent die ze aan mij besteedde verloren zou gaan. Maar ook een uitzendkracht heeft gewoon recht op pauzes. 81/2 uur door bikkelen zonder ook maar een minuutje rust terwijl je de vaste krachten ziet aftaaien naar de kantine werkt echt demotiverend. Zelfs een kop koffie was me niet gegund.

Die afdelingen rouleerden dus met de pauzes zodat er altijd voldoende mankacht op de werkvloer zou zijn.
pi_175110828
quote:
7s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:16 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Waar baseer je dit op?
Logica? Ik loop niet voor m'n lol een bedrijfspand in, dus is dat werk. En voor werk krijg je geld...
pi_175110864
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:15 schreef roberthoman het volgende:
Klinkt misschien overdreven, maar 15 minuten per dag is gewoon 1,5 week gratis arbeid per werknemer per jaar!
Ik vind op tijd aanwezig zijn niet echt werken. Als het zich beperkt tot binnenkomen, jas ophangen en een bakkie pleur drinken.

Een werkgever mag wat mij betreft best verwachten dat een werknemer om bijvoorbeeld 09:00 klaar is om de werkvloer op te gaan en niet dan nog koffie gaat drinken, jas ophangen, kletsen met de receptioniste en weet ik wat meer.
pi_175110964
quote:
14s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:13 schreef fathank het volgende:

[..]

Dus moet de werkgever de productielijn maar stil gooien omdat jij het nodig vindt om nog met je collega's een bak koffie te doen?
Nee als de werkgever wil dat je vanaf kwart voor 9 werkt moet hij vanaf kwart voor negen betalen. En als hij wilt dat je na die tijd een half uur blijft, moet hij die ook betalen. Daar hoeft hij niks voor dicht te gooien.
quote:
Werknemers hebben nogal snel de neiging om het vingertje te heffen 'en mijn rechten dan'? maar lijken nogal vaak te vergeten dat men als werknemer ook plichten heeft.
Die vervult men door op tijd te komen en hun werk goed te doen.
quote:
Vaak is het nogal eenrichtingsverkeer.
In mijn ervaring toch meer vanuit de kant van de werkgever richting de werknemer dan ondersom.
In ieder geval bij supermarkten en callcenters en dat soort bedrijven. Misschien dat het in pure productiebedrijven anders is.
  donderdag 16 november 2017 @ 14:42:35 #29
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175111056
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:38 schreef Alfje het volgende:

[..]

Nee als de werkgever wil dat je vanaf kwart voor 9 werkt moet hij vanaf kwart voor negen betalen. En als hij wilt dat je na die tijd een half uur blijft, moet hij die ook betalen. Daar hoeft hij niks voor dicht te gooien.

[..]

Die vervult men door op tijd te komen en hun werk goed te doen.

[..]

In mijn ervaring toch meer vanuit de kant van de werkgever richting de werknemer dan ondersom.
In ieder geval bij supermarkten en callcenters en dat soort bedrijven. Misschien dat het in pure productiebedrijven anders is.
Als werkgever mag je verwachten dat je personeel om 09:00 klaar staat om de productie over te nemen en niet dat ze nog bij de koffieautomaat GTST en The Voice staan na te bespreken. Je zou ook van huis kunnen vertrekken in je werkkleren in plaats van op de zaak om te kleden als je te bang bent dat collega's je onderbroekje zien.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_175111457
quote:
14s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:42 schreef fathank het volgende:

[..]

Als werkgever mag je verwachten dat je personeel om 09:00 klaar staat om de productie over te nemen en niet dat ze nog bij de koffieautomaat GTST en The Voice staan na te bespreken. Je zou ook van huis kunnen vertrekken in je werkkleren in plaats van op de zaak om te kleden als je te bang bent dat collega's je onderbroekje zien.
Als ik ná 09:00 uur nog steeds The Voice sta te bespreken bij de koffieautomaat dan ben ik inderdaad een lapzwans. Om 08:59 uur heeft mijn werkgever echter niets te maken met mijn gespreksonderwerpen of waar ik überhaupt uithang. Als het essentieel is dat ik om 09:00 uur werkkleding aan heb en alle benodigde voorbereidingen heb getroffen voor de productie dan heeft hij toch echt een klein planningsprobleem. Een probleem dat hij mij niet in de schoenen moet schuiven, dan moet 'ie de shifts maar laten overlappen.

Laat ik overigens even benadrukken dat het me hier vooral gaat om de baantjes van kinderen en schoolverlaters (callcenters, McDonalds, supermarkten, productiewerk). Die kids verdienen al geen drol en worden dan ook nog eens verplicht om onbetaalde arbeid te verrichten. In het geval van mijn dochter ging het destijds om 15 minuten vooraf en 30 minuten achteraf per avond van vier uurtjes. Ik overdrijf enkel om aan te geven hoe krom dit al jaren is!
pi_175111495
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 15:00 schreef roberthoman het volgende:

[..]

Als ik ná 09:00 uur nog steeds The Voice sta te bespreken bij de koffieautomaat dan ben ik inderdaad een lapzwans. Om 08:59 uur heeft mijn werkgever echter niets te maken met mijn gespreksonderwerpen of waar ik überhaupt uithang. Als het essentieel is dat ik om 09:00 uur werkkleding aan heb en alle benodigde voorbereidingen heb getroffen voor de productie dan heeft hij toch echt een klein planningsprobleem. Een probleem dat hij mij niet in de schoenen moet schuiven, dan moet 'ie de shifts maar laten overlappen.

Laat ik overigens even benadrukken dat het me hier vooral gaat om de baantjes van kinderen en schoolverlaters (callcenters, McDonalds, supermarkten, productiewerk). Die kids verdienen al geen drol en worden dan ook nog eens verplicht om onbetaalde arbeid te verrichten. In het geval van mijn dochter ging het destijds om 15 minuten vooraf en 30 minuten achteraf per avond van vier uurtjes. Ik overdrijf enkel om aan te geven hoe krom dit al jaren is!
Helemaal met je eens. Dan betaalt ie die extra minuten ook maar gewoon.
Het gaat vaak over lage uurlonen.
Make my day!
  donderdag 16 november 2017 @ 15:06:40 #32
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175111580
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 15:00 schreef roberthoman het volgende:

[..]

Als ik ná 09:00 uur nog steeds The Voice sta te bespreken bij de koffieautomaat dan ben ik inderdaad een lapzwans. Om 08:59 uur heeft mijn werkgever echter niets te maken met mijn gespreksonderwerpen of waar ik überhaupt uithang. Als het essentieel is dat ik om 09:00 uur werkkleding aan heb en alle benodigde voorbereidingen heb getroffen voor de productie dan heeft hij toch echt een klein planningsprobleem. Een probleem dat hij mij niet in de schoenen moet schuiven, dan moet 'ie de shifts maar laten overlappen.

Laat ik overigens even benadrukken dat het me hier vooral gaat om de baantjes van kinderen en schoolverlaters (callcenters, McDonalds, supermarkten, productiewerk). Die kids verdienen al geen drol en worden dan ook nog eens verplicht om onbetaalde arbeid te verrichten. In het geval van mijn dochter ging het destijds om 15 minuten vooraf en 30 minuten achteraf per avond van vier uurtjes. Ik overdrijf enkel om aan te geven hoe krom dit al jaren is!
Vaak zijn shifts ook overlappend. En gevolg is dat men om 09:05 nog bij de koffieautomaat staat, want de shifts overlappen toch. Maar goed, dit is een discussie die vaak in extremen gevoerd wordt. Ik pleit gewoon voor een beetje redelijkheid van beide kanten. Van werkgever én werknemer.

Iemand rondom iedere dienst 3 kwartier onbetaald aanwezig laten zijn is bullshit.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_175111637
quote:
14s.gif Op donderdag 16 november 2017 15:06 schreef fathank het volgende:

[..]

Vaak zijn shifts ook overlappend. En gevolg is dat men om 09:05 nog bij de koffieautomaat staat, want de shifts overlappen toch.
Dat is een aansturings- / cultuurprobleem.

Er zijn overigens ook genoeg toko's waar je per kwartier klokt. Dus als je om 09:01 inklokt krijg je vanaf 09:15 betaald. En als je om 16:59 uitklokt tot 16:45...

Criminele praktijken, maar ze komen ermee weg.
pi_175111669
quote:
7s.gif Op donderdag 16 november 2017 15:08 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat is een aansturings- / cultuurprobleem.

Er zijn overigens ook genoeg toko's waar je per kwartier klokt. Dus als je om 09:01 inklokt krijg je vanaf 09:15 betaald. En als je om 16:59 uitklokt tot 16:45...

Criminele praktijken, maar ze komen ermee weg.
Ja dat is echt belachelijk. Ik vind dat je met een kloksysteem gewoon per minuut dient geklokt te worden. Kwarierklokken is echt belachelijk.
pi_175111684
quote:
7s.gif Op donderdag 16 november 2017 15:08 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat is een aansturings- / cultuurprobleem.

Er zijn overigens ook genoeg toko's waar je per kwartier klokt. Dus als je om 09:01 inklokt krijg je vanaf 09:15 betaald. En als je om 16:59 uitklokt tot 16:45...

Criminele praktijken, maar ze komen ermee weg.
Wouw.
Dan krijg je een cultuur van tijdrekken.
Make my day!
pi_175111714
Ik heb het ook niet over koffie halen en ouwehoeren, maar daadwerkelijke werkaamheden als het opstarten of tellen van een kassa. Als je verwacht dat men om 9 uur de productie overneemt moet je ervoor zorgen dat de voorwaarden om de productie over te nemen ook aanwezig zijn. Als ik om 9 uur klaarsta om achter de kassa te gaan zitten dan zorgt werkgever er maar voor dat die kassa klaar voor gebruik is. Als ik nog handelingen uit meot voeren om de kassa klaar voor gebruik te maken hoort dat gewoon bij mijn werkzaamheden en als de werkgever wil dat ik daar om kwart voor 9 mee begin dan sta ik om kwart voor 9 met bedrijfskleding aan en koffie al achter de kiezen klaar om die kassa op te starten, maar wil ik dat kwartier wel gewoon betaald krijgen.
  donderdag 16 november 2017 @ 15:12:27 #37
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_175111754
quote:
14s.gif Op donderdag 16 november 2017 15:09 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ja dat is echt belachelijk. Ik vind dat je met een kloksysteem gewoon per minuut dient geklokt te worden. Kwarierklokken is echt belachelijk.
Hangt van het moment van klokken af. Want als men pas klokt bij verlaten van bedrijfspand gaat de helft eerst nog betaald koffie zitten drinken, kakken en de krant lezen. Maar dan moeten ze klok gewoon aan de binnendeur van de productiehal hangen. Of kwartierklokken gewoon afschaffen. Stelletje nazi's.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_175113283
quote:
14s.gif Op donderdag 16 november 2017 15:12 schreef fathank het volgende:

[..]

Hangt van het moment van klokken af. Want als men pas klokt bij verlaten van bedrijfspand gaat de helft eerst nog betaald koffie zitten drinken, kakken en de krant lezen. Maar dan moeten ze klok gewoon aan de binnendeur van de productiehal hangen. Of kwartierklokken gewoon afschaffen. Stelletje nazi's.
Ja da's een prima systeem. Vloer op en af is klokken op de minuut. Kwartierklokken moeten ze echt afschaffen. Veel supermarkten houden dat aan en dat is voor de part timers echt lullig, dat kost ze vaak heel veel geld per jaar.
pi_175113447
Ik werk momenteel op een project voor de overheid, de overheid overtreedt uiteraard geen enkele wet.
pi_175114325
quote:
10s.gif Op donderdag 16 november 2017 16:36 schreef LurkJeRot het volgende:
Ik werk momenteel op een project voor de overheid, de overheid overtreedt uiteraard geen enkele wet.
En al helemaal niet als het gaat om de Aanbestedingswet.
pi_175115397
quote:
7s.gif Op donderdag 16 november 2017 13:26 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Omkleden in je eigen tijd is niet zo gek. De kassa tellen in je eigen tijd is dat wel. Dat is gewoon werktijd.
Dit. Tenzij je van de werkgever niet in werkkleding van huis naar de zaak mag en van de zaak weer naar huis. Verplicht op je werk omkleden is wel werktijd.
pi_175115497
quote:
7s.gif Op donderdag 16 november 2017 15:08 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat is een aansturings- / cultuurprobleem.

Er zijn overigens ook genoeg toko's waar je per kwartier klokt. Dus als je om 09:01 inklokt krijg je vanaf 09:15 betaald. En als je om 16:59 uitklokt tot 16:45...

Criminele praktijken, maar ze komen ermee weg.
Bij mij komen ze daar niet mee weg. Of de exacte minuten aanhouden, of afronden naar het dichtstbijzijnde kwartier. Maar dan dus ook in voorkomende gevallen afronden in voordeel van de werknemer.

Ik ben dan wel zo eerlijk om niet onnodig tijd te rekken en dat bakkie koffie of kletsen met een collega na de genoteerde werktijd te doen.

Gelukkig heb ik bij mijn huidige werkgever weinig redenen tot klagen. In principe sluiten we netjes gezamenlijk af en is het vaak 5-10 minuten later dan mijn officiële eindtijd. Maar we hebben in praktijk aanzienlijk meer koffiepauze dan wat het contract vermeld en als iemand om wat voor reden dan ook 10 minuten 'te laat' is of een kwartiertje eerder naar huis wil is dat geen probleem.
pi_175116262
In mijn studententijd lang bij een groothandel gewerkt, daar vonden ze het normaal dat je zelf vervanging moest regelen voor je vakantie-uren en anders mocht je niet gaan. Heel bijzonder :')
  donderdag 16 november 2017 @ 19:08:26 #44
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175116286
quote:
10s.gif Op donderdag 16 november 2017 19:07 schreef Harmankardon het volgende:
In mijn studententijd lang bij een groothandel gewerkt, daar vonden ze het normaal dat je zelf vervanging moest regelen voor je vakantie-uren en anders mocht je niet gaan. Heel bijzonder :')
Bevordert wel de onderlinge collegialiteit.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_175116373
quote:
6s.gif Op donderdag 16 november 2017 17:22 schreef Sloggi het volgende:

[..]

En al helemaal niet als het gaat om de Aanbestedingswet.
:P
pi_175117484
Voor jaren terug begon mijn werkgever er ook over dat ik stip acht uur op de werkvloer moest staan.
Toen ik hem vertelde dat ik dan ook om stip vijf uur in de auto wou zitten, heb ik hem er verder ook niet meer over gehoord _O-
Het is geven en nemen.
Soms ben ik een paar minuten later op de werkvloer, maar het gebeurd ook vaak genoeg dat het wat later wordt
pi_175118189
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 09:33 schreef roberthoman het volgende:
Hoewel ik dat al dubieus vind, was daar nog iets anders aan de hand; Om veiligheidsredenen bleven na werktijd alle buitendeuren nog 30 minuten gesloten om er zeker van te zijn dat alle geldzaken afgerond waren (geldlades, sloten, kluis, etc.). Die meiskes werkten dus part-time 3 á 4 uurtjes per avond en moesten na iedere shift nog ruim een half uur in de kantine blijven rondhangen. Als er ook maar iemand het lef had om te vragen waarom ze niet gewoon tot 22:30 uur betaald werden, kregen ze de wind van voren. Ze voerden in die 30 minuten immers geen werkzaamheden uit en zaten alleen maar in de kantine te wachten, waarom zou hij daarvoor betalen? Pfftt...
Dat is gewoon vrijheidsberoving. Om 22:00u het brandalarm indrukken en naar huis zou ik zeggen.
pi_175122448
Is dit topic de laatste daad van rebellie alvorens het monster je volledig opslokt, mp?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2017 22:33:10 ]
pi_175123903
Mhua, startklaar zijn op je begintijd vind ik normaal. Als dat inhoudt dat je wat eerder aanwezig moet zijn ivm omkleden, jas ophangen, kletsen, roken, computer aanzetten e.d. dan hoort dat er gewoon bij.
Ik bedoel toen je vroeger om 8:00 uur op school moest zijn voor je eerste lesuur, werd daarmee ook niet bedoel dat je om 8:00 uur het schoolplein opgelopen komt, je fiets nog weg gaat zetten, je jas ophangt, naar je kluisje gaat om vervolgens naar je lokaal te lopen.
Nee, dan moet je gewoon om 8:00 in/bij het juiste leslokaal staan.

Dat half uur opgesloten niets doen vind ik niet kunnen. Opsluiten vind ik nog het kwalijkst, maar verder moet dat half uur ook gewoon betaald worden m.i.
klerkje
pi_175125429
quote:
7s.gif Op donderdag 16 november 2017 15:08 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat is een aansturings- / cultuurprobleem.

Er zijn overigens ook genoeg toko's waar je per kwartier klokt. Dus als je om 09:01 inklokt krijg je vanaf 09:15 betaald. En als je om 16:59 uitklokt tot 16:45...

Criminele praktijken, maar ze komen ermee weg.
Ze komen er mee weg omdat werknemer braaf ja en amen blijven zeggen.

Loop dan weg als het je zo hoog zit, ga je lekker niet voor zo'n kut bedrijf werken....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_175125625
quote:
7s.gif Op donderdag 16 november 2017 15:08 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat is een aansturings- / cultuurprobleem.

Er zijn overigens ook genoeg toko's waar je per kwartier klokt. Dus als je om 09:01 inklokt krijg je vanaf 09:15 betaald. En als je om 16:59 uitklokt tot 16:45...

Criminele praktijken, maar ze komen ermee weg.
Dan is het simpel, gewoon het volledige kwartier pakken en tijd rekken. Het klok systeem kan in je voor- of nadeel werken.

Extra opsluiten na werktijd ivm kans op beroving in eigen tijd?! 8)7. Welke kansarme buurt was dat dan? :X

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2017 05:06:37 ]
pi_175215902
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 02:48 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Ze komen er mee weg omdat werknemer braaf ja en amen blijven zeggen.

Loop dan weg als het je zo hoog zit, ga je lekker niet voor zo'n kut bedrijf werken....
Klopt, maar mensen die bij dat soort bedrijven werken kunnen het zich niet vaak veroorloven maar even ontslag te nemen. In fabriekshallen waar veel laagopgeleiden met flexcontracten werken wordt dit systeem nogal eens gehanteerd. Ga dan maar eens bij de baas klagen. Voor je het weet sta je op straat.
pi_175216252
Bijbaantje vroeger, ook helemaal schuimbekkend als je te lang bleef ingeklokt of twee minuten te lang pauze (hielden ze realtime in de gaten)

Nu heb ik een all-in salaris, veel beter dan dat gezeik hierboven.
Meer of minder Meeuwen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')