abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 11 november 2017 @ 13:13:35 #251
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174997683
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 12:27 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Wordt dit ook aan de man gevraagd?
Ja, en zeker ook bij het homohuwelijk.
pi_174999245
Wij hebben allebei elkaars achternaam achter onze eigen naam geplakt. Eerlijk oversteken dus, en in de praktijk gebruiken we gewoon onze eigen naam, maar officieel zijn we wel aan elkaar verbonden. *;

Als ik de naam van mijn man zou zijn gaan gebruiken zou dat overigens zeer onhandig geweest zijn omdat er iemand is die boeken publiceert bij dezelfde uitgever die precies dezelfde naam heeft (mijn voornaam, achternaam van mijn man). :D En het gaat daar nu al fout met ons. Krijgt andere Bianca mijn manuscript toegestuurd en zo. :P

En ik ken vrouwelijke auteurs die bezig zijn redelijke bekendheid te vergaren en dan gaan scheiden en ineens onder een andere naam moeten gaan publiceren. Ook niet bepaald handig.

En dan nog iets: het is dus een drama om oude schoolvriendinnen op te zoeken, omdat ze als ze getrouwd zijn ineens een andere naam hebben. :{
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_174999372
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 12:45 schreef amaranta het volgende:

[..]

Zo klopt hij.

Mijn vader heet
F. He Vi

Mijn moeder heet
E. Ca He

Ik heet M. He Ca
Mijn man heet R. Sc

Mijn kinderen heten
Kind Sc He
Dat is een mooi systeem! Ik ben voor. :D
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 11 november 2017 @ 15:31:54 #254
416931 yats
(non) Average Joe
pi_175000223
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 10:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee, dat is niet waar wat jij zegt. Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt. :?
De ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Breda, Maastricht en Den Haag en de Nederlandse wet. Dat er vanaf geweken word ontken ik overigens niet, maar je MOET dat specifiek zelf aangeven.
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
  zaterdag 11 november 2017 @ 15:32:54 #255
416931 yats
(non) Average Joe
pi_175000237
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 12:24 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik ben pas getrouwd maar op haar paspoort blijft gewoon haar eigen naam staan.
Daar heeft ze dan zelf voor gekozen neem ik aan?
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
pi_175000337
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 15:32 schreef yats het volgende:

[..]

Daar heeft ze dan zelf voor gekozen neem ik aan?
Nee. Dat is een feit in NL.
pi_175000340
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 15:31 schreef yats het volgende:

[..]

De ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Breda, Maastricht en Den Haag en de Nederlandse wet. Dat er vanaf geweken word ontken ik overigens niet, maar je MOET dat specifiek zelf aangeven.
Niet dus.
  zaterdag 11 november 2017 @ 15:45:52 #258
416931 yats
(non) Average Joe
pi_175000407
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 15:40 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Niet dus.
Dat is apart, dat moest mijn ex wel als ze alleen haar eigen naam wilde houden.
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
pi_175000450
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 13:13 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, en zeker ook bij het homohuwelijk.
Hmmmm, dan is het eerlijk. Dacht alleen aan de vrouw.
pi_175000462
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 15:32 schreef yats het volgende:

[..]

Daar heeft ze dan zelf voor gekozen neem ik aan?
Nee ze zeiden dat ze op haar paspoort gewoon haar meisjesnaam bleef houden.
Overheidsinstanties schrijven haar wel met mijn achternaam aan.
pi_175000479
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 november 2017 14:40 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Dat is een mooi systeem! Ik ben voor. :D
Vind ik ook!
pi_175000532
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 15:45 schreef yats het volgende:

[..]

Dat is apart, dat moest mijn ex wel als ze alleen haar eigen naam wilde houden.
Een vrouw houdt in NL altijd haar eigen naam. Nog mooier is dat ze jouw naam had mogen blijven voeren na de scheiding.
  zaterdag 11 november 2017 @ 16:45:48 #263
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175001398
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 15:40 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Nee. Dat is een feit in NL.
Maar dat is nog maar sinds kort, afaik. Waardoor mensen die al langer getrouwd zijn niet weten vannde nieuwe regelgeving.
pi_175001486
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 16:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar dat is nog maar sinds kort, afaik. Waardoor mensen die al langer getrouwd zijn niet weten vannde nieuwe regelgeving.
Wat is kort? Want dat was al in 1978 zo weet ik.
pi_175003134
Mijn moeder is in 1973 getrouwd en die heeft ook alleen haar meisjesnaam in haar paspoort staan. Dat weet ik zeker, want ik heb een paar maanden terug nog vliegtickets voor ons geboekt.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 11 november 2017 @ 18:14:07 #266
416931 yats
(non) Average Joe
pi_175003434
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 november 2017 17:57 schreef Biancavia het volgende:
Mijn moeder is in 1973 getrouwd en die heeft ook alleen haar meisjesnaam in haar paspoort staan. Dat weet ik zeker, want ik heb een paar maanden terug nog vliegtickets voor ons geboekt.
Ook dat is apart. Mijn ouders zijn in 1985 getrouwd en in mijn moeders paspoort stond haar dubbele naam. Dus eerst mijn vadersnaam en daarna haar meisjesnaam.

Als ik het zo lees doet de Nederlandse overheid ook maar wat en zijn ze nogal willekeurig qua namen. Of ligt dat aan mij?
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
  zaterdag 11 november 2017 @ 18:27:32 #267
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_175003657
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 22:43 schreef Maghrebijnse het volgende:
Is het aannemen van de achternaam van je man ouderwets? Waarom hebben de vrouwen (die zichzelf de achternaam van hun man hebben aangemeten) dit gedaan? Om welke reden?
Dat ik een andere achternaam zou krijgen is een van de redenen dat ik nooit wilde trouwen.
Ik ben 3 keer gevraagd, maar het leek me maar niks om een andere achternaam te krijgen.
Nu werd ik per ongeluk zwanger en mijn kindje heeft de achternaam van haar vader en daar heb ik altijd spijt van gehad dat ik daarin toestemde. Ik stemde toe omdat ik in het ziekenhuis lag omdat ze 7 weken te vroeg kwam en ik zelf onder da valium zat toen ik mijn handtekening hiervoor zette.
Mn kind is inmiddels 14 en ze wil haar vader sinds 1 jaar niet meer zien en wil mijn achternaam ook graag, we hebben een aanvraag lopen.

Sinds 3 jaar heb ik een vriend en voor het eerst zou ik wel willen trouwen.
Maar ik wil zijn achternaam niet, dan zouden we ook 3 verschillende achternamen hebben in een huis.
Maar als hij mijn achternaam krijgt dan zou het veel leuker zijn en hij vindt het ook goed.

Ik heb het gevoel dat een vrouw het bezit wordt van een man en dat ze zijn achternaam moet dragen en dat de man dan de ´baas´ is. Voelt niet goed.

Ik vind dus wel dat het een ouderwets iets is en ben blij dat je tegenwoordig zelf mag kiezen. Maar verklaar dan eens waarom 9 van de 10 keer toch de achternaam van de man degene is die de kinderen krijgen. Er zijn maar weinig die hier anders tegenaan kijken, men gaat gewoon op de oude voet door. De vader van mijn kind stond erop dat zijn kind zijn achternaam kreeg. Tegenspraak was hierin lastig en bij hem was het zo dat de sterkste altijd won dus heeft mijn kind daardoor niet mijn achternaam.
To BG or not to BG!
  zaterdag 11 november 2017 @ 18:47:16 #268
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_175004070
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 18:14 schreef yats het volgende:

[..]

Ook dat is apart. Mijn ouders zijn in 1985 getrouwd en in mijn moeders paspoort stond haar dubbele naam. Dus eerst mijn vadersnaam en daarna haar meisjesnaam.

Als ik het zo lees doet de Nederlandse overheid ook maar wat en zijn ze nogal willekeurig qua namen. Of ligt dat aan mij?
Ik weet niet hoe lang dit al zo is, maar ze zijn er nu wel consequent in, hoor.
The love you take is equal to the love you make.
pi_175004204
Het is ook best wel Nederlands om een dubbele naam te gebruiken volgens mij. Trouwens ook dat het bij wet wel gelijkwaardig geregeld is qua naamopties, maar in de praktijk is het nog erg ouderwets en wordt er nog verwacht dat de vrouw haar mans achternaam gaat voeren, al dan niet met haar eigen naam erachter. Toen ik trouwde heb ik van een aantal vrienden en familieleden de vraag gekregen of ik dan ook zijn naam ga aannemen, hij kreeg die vraag niet. Van zijn familie en vrienden heb ik die vraag nooit gehad. Ook geen opmerkingen over dat ik zijn naam niet heb aangenomen o.i.d.

Een kennis van me heeft haar hele schoonfamilie over zich heen gekregen toen ze aangaf dat ze niet zijn achternaam zou aannemen. Daar waren ze gewoon vanuit gegaan en ze vonden het een schande dat ze dat niet wilde. Vind dat zo vreemd, het is toch iemands persoonlijke keuze? Waarom voor iemand anders beslissen dat haar naam moet veranderen.

Overigens zie ik in mijn omgeving ook best een verschil in levensstijl tussen vrouwen die hun eigen achternaam hebben behouden en die de naam van de man - eigen achternaam hebben aangenomen. Bij de eerste groep werken beide partners en hebben ze beiden een goede baan e.d., terwijl bij de andere groep de meeste van de vrouwen vrij snel na het huwelijk zwanger worden en vervolgens met de kinderen thuiszitten, nogal traditioneel allemaal. Op zich niks mis mee en geen idee in hoeverre dit een algehele trend is, maar vind het wel opvallend.
pi_175004535
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 18:27 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Dat ik een andere achternaam zou krijgen is een van de redenen dat ik nooit wilde trouwen.
Ik ben 3 keer gevraagd, maar het leek me maar niks om een andere achternaam te krijgen.
Nu werd ik per ongeluk zwanger en mijn kindje heeft de achternaam van haar vader en daar heb ik altijd spijt van gehad dat ik daarin toestemde. Ik stemde toe omdat ik in het ziekenhuis lag omdat ze 7 weken te vroeg kwam en ik zelf onder da valium zat toen ik mijn handtekening hiervoor zette.
Mn kind is inmiddels 14 en ze wil haar vader sinds 1 jaar niet meer zien en wil mijn achternaam ook graag, we hebben een aanvraag lopen.

Sinds 3 jaar heb ik een vriend en voor het eerst zou ik wel willen trouwen.
Maar ik wil zijn achternaam niet, dan zouden we ook 3 verschillende achternamen hebben in een huis.
Maar als hij mijn achternaam krijgt dan zou het veel leuker zijn en hij vindt het ook goed.

Ik heb het gevoel dat een vrouw het bezit wordt van een man en dat ze zijn achternaam moet dragen en dat de man dan de ´baas´ is. Voelt niet goed.

Ik vind dus wel dat het een ouderwets iets is en ben blij dat je tegenwoordig zelf mag kiezen. Maar verklaar dan eens waarom 9 van de 10 keer toch de achternaam van de man degene is die de kinderen krijgen. Er zijn maar weinig die hier anders tegenaan kijken, men gaat gewoon op de oude voet door. De vader van mijn kind stond erop dat zijn kind zijn achternaam kreeg. Tegenspraak was hierin lastig en bij hem was het zo dat de sterkste altijd won dus heeft mijn kind daardoor niet mijn achternaam.
Begrijp ik. Zo denk ik er ook over.
pi_175004993
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 18:27 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]

Dat ik een andere achternaam zou krijgen is een van de redenen dat ik nooit wilde trouwen.
Ik ben 3 keer gevraagd, maar het leek me maar niks om een andere achternaam te krijgen.
Nu werd ik per ongeluk zwanger en mijn kindje heeft de achternaam van haar vader en daar heb ik altijd spijt van gehad dat ik daarin toestemde. Ik stemde toe omdat ik in het ziekenhuis lag omdat ze 7 weken te vroeg kwam en ik zelf onder da valium zat toen ik mijn handtekening hiervoor zette.
Mn kind is inmiddels 14 en ze wil haar vader sinds 1 jaar niet meer zien en wil mijn achternaam ook graag, we hebben een aanvraag lopen.

Sinds 3 jaar heb ik een vriend en voor het eerst zou ik wel willen trouwen.
Maar ik wil zijn achternaam niet, dan zouden we ook 3 verschillende achternamen hebben in een huis.
Maar als hij mijn achternaam krijgt dan zou het veel leuker zijn en hij vindt het ook goed.

Ik heb het gevoel dat een vrouw het bezit wordt van een man en dat ze zijn achternaam moet dragen en dat de man dan de ´baas´ is. Voelt niet goed.

Ik vind dus wel dat het een ouderwets iets is en ben blij dat je tegenwoordig zelf mag kiezen. Maar verklaar dan eens waarom 9 van de 10 keer toch de achternaam van de man degene is die de kinderen krijgen. Er zijn maar weinig die hier anders tegenaan kijken, men gaat gewoon op de oude voet door. De vader van mijn kind stond erop dat zijn kind zijn achternaam kreeg. Tegenspraak was hierin lastig en bij hem was het zo dat de sterkste altijd won dus heeft mijn kind daardoor niet mijn achternaam.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 11:17 schreef oppiedoppie het volgende:
Het is inderaad een andere groep mensen, de werkenden en de niet werkenden.
En deze groep niet werkenden gaat steeds groter worden. Eenderde van de werkende bevolking is over 20 jaar werkeloos.
Ik merk het zelf ook, eerste 15 jaar van mn werkend bestaan had ik een vaste baan en daarna 10 jaar vanalles los.
En nu heb ik een leeftijd dat ik al af en toe wordt afgewezen ondanks dat mijn ervaring steeds groter wordt.
Ik hou er dan ook rekening mee dat ik ooit ook tot de groep werkelozen zou kunnen gaan behoren en ben nu versneld mn hypotheek aan het aflossen en heb een hobby die wat geld opleverd achter de hand.

Mijn vriendin is al 10 jaar in de bijstand en die heeft er totaal geen last van op het gebied van de liefde maar zij is dan ook heel mooi. En dat scheelt ook weer. Tja.
Heb je nou een vriend of een vriendin? :s :')


EDIT:

Oh en nog iets, in Nederland krijgt het kind automatisch de achternaam van de moeder als de vader het kind voor de geboorte niet erkend heeft. Dus dat jij hiervoor getekend hebt na de geboorte van je kindje terwijl je in het ziekenhuis lag, is in Nederland gewoon weg niet mogelijk.

[ Bericht 4% gewijzigd door madam-april op 11-11-2017 19:33:54 ]
pi_175008752
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 22:59 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Nou ja, waarom neemt de man niet de achternaam van zijn vrouw aan? Ik vind het maar raar. Zijn er praktische redenen of doen mensen dat gewoon voor de 'leukheid.'
Dit is wat ik wel zou doen. Gewoon omdat het kan en ik dat leuk vind. Ik zou prima de naam van mijn vriendin overnemen mochten wij ooit trouwen ;p
  zondag 12 november 2017 @ 12:42:11 #273
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_175016096
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 19:24 schreef madam-april het volgende:

[..]

[..]

Heb je nou een vriend of een vriendin? :s :')

EDIT:

Oh en nog iets, in Nederland krijgt het kind automatisch de achternaam van de moeder als de vader het kind voor de geboorte niet erkend heeft. Dus dat jij hiervoor getekend hebt na de geboorte van je kindje terwijl je in het ziekenhuis lag, is in Nederland gewoon weg niet mogelijk.
Voor de geboorte kun je inderdaad aangeven wie de vader van het kindje is, zaad erkennen heette dat, maar dit is niet automatisch toestemming voor de achternaam hoor. Ik vond het geen probleem om toe te geven dat hij de vader was maar die achternaam heb ik nooit gewild. En dat wist hij ook en toen nam hij mij de eerste dag na de keizersnee in een rolstoel aan het infuus, mee naar iemand van de gemeente die in het ziekenhuis aanwezig was zodat ik in een waas heb getekend. Het was een heftige acute keizersnee, ging net goed, heb 2 liter bloed gekregen na de operatie en nog een dag of 4 of 5 aan de valium gelegen.
To BG or not to BG!
  PR en moderator zondag 12 november 2017 @ 13:56:49 #274
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_175017980
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 23:45 schreef FlippingCoin het volgende:
Misschien wel wat ouderwets om gelijk de achternaam van de man te kiezen ja. Zou zelf het liefst beide achternamen combineren, nooit in verdiept of dit kan, en als mijn kinderen en kleinkinderen dit ook doen krijgen ze wel erg lange namen. ;(
Dit probleem heb ik ook.
Mijn vader heeft alleen dochters gekregen en uit zijn lijn is hij de enige met kinderen, dus mijn achternaam (onze tak) ‘sterft uit’ bij mij en mijn zus. Dat vind ik best zonde dus ik zou graag mijn achternaam houden en die ook aan mijn kinderen doorgeven zodat onze tak niet uitsterft.
Maar de achternaam van mijn verloofde wil ik ook weer niet zomaar aan de kant schuiven, alleen wordt ‘t dan allemaal zo tyfuslang _O-
Hij heeft eerder wel al aangegeven dat het hem niet zo veel uit maakt, hij wil ook wel mijn naam aannemen. Vind ik wel lief O+ Ik weet nog niet helemaal :@

[ Bericht 2% gewijzigd door Moira op 12-11-2017 14:03:45 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  zondag 12 november 2017 @ 14:07:39 #275
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_175018270
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 13:56 schreef Moira. het volgende:

[..]

Dit probleem heb ik ook.
Mijn vader heeft alleen dochters gekregen en uit zijn lijn is hij de enige met kinderen, dus mijn achternaam (onze tak) ‘sterft uit’ bij mij en mijn zus. Dat vind ik best zonde dus ik zou graag mijn achternaam houden en die ook aan mijn kinderen doorgeven zodat onze tak niet uitsterft.
Maar de achternaam van mijn verloofde wil ik ook weer niet zomaar aan de kant schuiven, alleen wordt ‘t dan allemaal zo tyfuslang _O-
Hij heeft eerder wel al aangegeven dat het hem niet zo veel uit maakt, hij wil ook wel mijn naam aannemen. Vind ik wel lief O+ Ik weet nog niet helemaal :@
Heeft je lief wel broers of neven met dezelfde achternaam?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')