abonnement Unibet Coolblue
pi_174920398
In het Star Trek topic had ik het volgende geschreven

F&S / Star Trek #14 - Second Season is go!

Net een fout ontdekt in Star Trek: TNG S3A20 Tin Man. De Entreprise bevindt zich op een afstand van 3.8 mld km van een supernova. terwijl een supernova op lichtjaren afstand nog grote schade kan veroorzaken. 3.8 mld km is korter dan de afstand tussen de zon en Pluto. De Enterprise zou op die afstand weggevaagd moeten worden.

Een supernova is een ongelofelijk krachtige gebeurtenis. Een supernova geeft meer licht dan een hele galaxy waarin de supernova zich bevindt en kan overal in het universum waargenomen worden.


Ik heb ook besloten wat berekeningen te doen.

------------------------
Op zich wel een leuke oefening. Een supernova is vergelijkbaar met een kernbom met de massa van een zon die tot ontploffing komt. Totale energie: Massa zon x energie per kg bij waterstoffusie:

Totale energie = 2*10^30 * 3*10^14 = 6*10^44 J

Ik heb het even opgezocht. De energie die vrijkomt bij een supernova explosie bedraagt 10^44 J. Ik zit er dus niet ver naast. Dat is overigens een 1 met 44 nullen.

Al deze energie gaat door een bol met een straal r. De oppervlakte van een bol is 4*Pi*r^2. Als je de energie per m2 op een afstand r wil hebben, moet je dus de totale energie delen door 4*Pi*r^2.
Een lichtjaar bedraagt 10^16 meter.

Op een lichtjaar afstand is de energie per vierkante meter:
E = 10^44 / (4*Pi*(10^16)^2)
E = 10^44 / 10^33
E = 10^11 J

Dus op een lichtjaar afstand is de energie per m2 gelijk aan 10^11 J ofwel de energie die vrijkomt bij de fusie van een gram deuterium. Op een oppervlakte van 1000 m2 heb je dus de energie van een kilogram deuterium. De entreprise zou dus op een lichtjaar afstand van een supernova zelfs de explosie van een waterstofbom moeten verduren. Zou de entreprise dit overleven?

De entreprise stond op een afstand van 3.8 miljard km. Laten we nu de energie per m2 uitrekenen op een afstand van ongeveer 10 miljard km van een supernova. Dit is 10^10 km of 10^13 m

E = 10^44 / (4*Pi*(10^13)^2)
E = 10^44 / 10^27
E = 10^17 J

Dat komt overeen met de fusie van 1000 kg deuterium per m2. Dus de Entreprise zou te maken krijgen met de ontploffing van 1000 waterstofbommen per m2. Over het hele oppervlak zou de entreprise met miljoenen waterstofbommen geraakt worden. Op een afstand van 10 miljard km blijft er echt helemaal niets van de entreprise over.


----------------------

10 miljard km is twee keer de afstand van de zon naar Pluto. Als op de plaats van onze zon een supernova explosie zal plaatsvinden, zullen alle planeten in ons zonnestelsel verpulverd worden. Je kan ook uitrekenen wat de energie per m2 is op de afstand van de zon naar onze planeet (aarde).

Afstand bedraagt 150 miljoen km = 10^11 meter.

E = 10^44 / (4*Pi*(10^11)^2)
E = 10^44 / 10^23
E = 10^21 J

Dat is het equivalent van 10 miljoen kg deuteriumfusie per m2.

Vonden jullie het leuk?
pi_174920591
Je moet ook niet teveel nadenken als je een film kijkt.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_174921132
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 13:03 schreef Boris_Karloff het volgende:
Je moet ook niet teveel nadenken als je een film kijkt.
Bij dit topic gaat het me niet om die fout. Het gaat meer om een voorstelling te maken van de kracht van een supernova.
pi_174921203
Leuke opdracht voor fokkers:

Bij een supernova:

Wat is de energie per m2 op een afstand van 10 km (straal van een neutronster.

Wat is de energie per m2 op een afstand van 50 miljoen km (afstand zon-Mercurius).

Wat is de energie per m2 op een afstand van 600.000 km (straal zon)

Vergeet niet de km om te zetten naar meters :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')