abonnement Unibet Coolblue
pi_174907655
De laatste tijd irriteer ik mij behoorlijk aan mijn gebrek aan kennis over historische gebeurtenissen. Ik heb geschiedenis zodra het kon laten vallen op de middelbare school, en dit is toch een beetje spijtig. Ik zou je nog net kunnen vertellen wanneer de eerste en tweede wereldoorlog begonnen is en wanneer deze zijn geëindigd, maar dan houdt het ook op.

Hebben jullie misschien suggesties om mijn kennis bij te spijkeren? Het lijkt mij niet heel handig om eindeloos Wikipediapagina's af te gaan en schoolboeken zijn naar mijn mening te veel gericht op het vergaren van kennis om een bepaalde toets te behalen - terwijl ik dit juist wil doen om kennis te vergaren puur uit persoonlijke vorming. Ik denk dat het ook verstandig om niet gelijk in het diepe te duiken, maar mij te focussen op Europa. Zijn er bepaalde boeken die jullie kunnen aan raden? Sites misschien?
pi_174908058
https://www.khanacademy.org/

Gebruik ik wel eens om te leren over kunstgeschiedenis en astronomie. Weet niet of het voor algemene geschiedenis net zo goed is, maar daar zou je kunnen kijken. Zijn vaak laagdrempelige maar wel zeer informatieve filmpjes en artikelen.
Feyenoord Rotterdam
pi_174908382
https://m.youtube.com/playlist?list=PLBDA2E52FB1EF80C9

Vervolgens kijken waar je interesse ligt en daar verder naar zoeken.

Zo vind ik https://m.youtube.com/user/TheGreatWar geweldig.
pi_174908657
Khanacademy vind ik helemaal geweldig voor wiskunde, maar voor overige vakken vind ik dat ze toch de wensen over laten. En bij Crash Course heb ik al gauw het gevoel dat ze veel focussen op de VS of dat het weer veel te basaal is.
pi_174908709
Is iemand bekend met The Shortest History of Europe van The Shortest History van John Hirst?
pi_174908788
Al je 20 minuten te spenderen hebt :P

  maandag 6 november 2017 @ 19:38:50 #7
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_174909062
Wikikids
  Eindredactie Games maandag 6 november 2017 @ 19:43:56 #9
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_174909103
quote:
10s.gif Op maandag 6 november 2017 18:41 schreef MasterY115 het volgende:
Ik denk dat het ook verstandig om niet gelijk in het diepe te duiken, maar mij te focussen op Europa. Zijn er bepaalde boeken die jullie kunnen aan raden? Sites misschien?
Beetje cliché-advies wellicht, maar 'In Europa' van Geert Mak vind ik een erg fijn boek. Bij vlagen een beetje droog en oubollig, maar toch erg interessant en leerzaam. Mak maakt een tocht door Europa (letterlijk en figuurlijk) en vertelt in chronologische volgorde over grootse gebeurtenissen op het continent tussen 1900 en 1999. Het is wel een dikke pil, heb 'm zelf als Ebook, tientje bij bol.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_174909247
Op Netflix staan wel uitgebreide WO II documentaires.

Bijvoorbeeld WO II in color is wel de moeite waard.
٩๏̯͡๏)۶
pi_174909790
quote:
99s.gif Op maandag 6 november 2017 19:32 schreef CrashO het volgende:
Al je 20 minuten te spenderen hebt :P

Echt geniaal. Thanks voor het delen. :P
Feyenoord Rotterdam
  maandag 6 november 2017 @ 23:00:28 #12
92960 Knip
Ik ben die ik ben
  † In Memoriam † dinsdag 7 november 2017 @ 06:39:22 #13
88815 The_Emotion
98.3
pi_174915488
De stripreeks 'Van nul tot nu' is erg toegankelijk.
Wel voor een wat jongere doelgroep, maar ideaal als basis van de Nederlandse geschiedenis.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 7 november 2017 @ 09:57:40 #14
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_174917206
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 november 2017 06:39 schreef Remqo het volgende:
De stripreeks 'Van nul tot nu' is erg toegankelijk.
Wel voor een wat jongere doelgroep, maar ideaal als basis van de Nederlandse geschiedenis.
Inderdaad! Goede strips voor de basis. _O_
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_174917806
quote:
10s.gif Op maandag 6 november 2017 18:41 schreef MasterY115 het volgende:
Ik denk dat het ook verstandig om niet gelijk in het diepe te duiken, maar mij te focussen op Europa.
Geschiedenis van europa is an sich al heel breed...

'Europa' is al per tijdperk behoorlijk anders, en verdeeld in verschillende gebieden, die per tijdperk zich naar elkaar toe en dan wer van elkaar af bewegen.

Wel kan het gewoon vanuit het zicht van interesse best prettig zijn om vanuit een fixatie op één specifiek moment je in te lezen en/of verdere informatie op te zoeken;
Effectief zul je dan merken dat je snel 'verder' leert, dat vanuit het ene onderwerp vaak kruisverbanden optreden en onderwerpen gerelateerd blijken te zijn of soms ook latere geschiedenisthema's te verklaren of vergelijken zijn met eerdere onderwrpen.

Als je bv kijkt naar de manier waarop bv Karel de Grote zn rijk opbouwde, zn macht vergrootte maar ook de controle verwierf over de economie, kun je ook veel leren hoe europa tot aan de dag van vandaag functioneert...

Karel de Grote deed dit deels door controle over het marktwezen en de Munt-eenheden.
Hij ontwikkelde (gebaseerd op het werk van zn vader pepijn) de 'Carolijnse Livre', een multilatere muntstandaard waar bv ook de angelsaksen zich aansloten en buurlanden gebruik van maakten, omdat dit internationale handel vereenvoudigde en als een betrouwbaar systeem gold.
De Carolingers combineerden dat met regels voor boekhouding en bv regulering van marktprijzen.

Daarnaast gebruikt Karel bv heel bewust ook religie als bindende en ook machtsfactor.
Werd wetenschap en het schoolsysteem ook hierbij bewust ingezet en deels centraal gestuurd en bewust hierarchisch gestuurd vanuit de centrale macht.
Onderdeel was bv het ontwikkelen van een standaard schrift (De Carolijnse miniskule, zer belangrijk in de verbreiding van het latijnse schrift als wereldtaal)
Zelfs Karels dochters leerden schrijven en volgden onderwijs (Karel zelf kon overigens niet of heel beperkt lezen en schrijven; zn biograaf beschrijft ook dat bv Karel de Grote laat in zn leven extra moeite deed om beter te leren lezen, deels ook uit schaamte).

Bv biografieen of informatieve boeken over die tijd kunnen je ook veel duidelijk maken over de 'europese cultuur' en paneuropese culturele basis.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 9 november 2017 @ 05:59:25 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174953668
Het prettigst vind ik om iets kleins te onderzoeken en bij de waarom? vragen steeds meer eromheen te kunnen betrekken.

Bijvoorbeeld vanuit je voorouders: waarom zijn ze niet in hun geboorteplaats gestorven en soms zelfs heel ver weg?

Of wat is het echte verhaal achter een gemeentelijk monument? Of hoe heeft je woonplaats zich ontwikkeld?

Of hoe zit het met de biografie van interessante historische personen over wie niet al hele bibliotheken zijn volgeschreven? Hoe zag zijn of haar tijdperk eruit?

Hoe ging de ontwikkeling van een bepaalde uitvinding? Welke achtergronden waren daarbij van invloed?

Als je een overzicht hebt van de tijdperken, kun je je gaan focussen op de details van zo'n tijdperk.

Het werkt gewoon wat makkelijker als je enige affiniteit hebt met wat je bestudeert en als vanzelf kom je dan op andere onderwerpen die je later kunt bestuderen. Ondertussen ga je de samenhang tussen de dingen zien.
  donderdag 9 november 2017 @ 06:02:46 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174953694
Dit vind ik wel een fijn boek voor overzicht en ideeën. Beeltje bladeren, plaatjes kijken, nooit saai.

  donderdag 9 november 2017 @ 06:23:28 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_174953765
Ook wellicht een leuk boek om te lezen.

https://en.wikipedia.org/wiki/A_Little_History_of_the_World
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')