abonnement Unibet Coolblue
pi_174915606
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 06:29 schreef Bart2002 het volgende:
Dat schijnt tegen te vallen.
Onderaan de streep zal de winstbelasting wel tegenvallen, dat klopt. Maar uiteindelijk is ook dat geld dat anders überhaupt niet in Nederland was beland. Daarnaast verdient de sector eromheen er prima aan (en daarmee de Nederlandse fiscus, want de winsten op dat soort dienstverlening sluis je niet zomaar weg) en levert het ook een stukje werkgelegenheid op (opnieuw niet dat van een hoofdkantoor, maar wel iets).

Het kunnen bestaan van zulke deals is ook mede het gevolg van het beleid, de handhaving en de uitleg van buitenlandse belastingdiensten. Die van de belastingparadijzen die 1% winstbelasting over de uiteindelijke royaltystroom heffen. Die van de Amerikaanse fiscus die de CV in een CV/BV-structuur niet als doorzichtig ziet en een enorm repatriëringstarief rekent. En die van de fiscus van de landen die uiteindelijk feitelijk de rekening betalen (namelijk waar het geld wordt verdiend), die de aftrekbaarheid kosten van de BV accepteren.

Nederland faciliteert die constructies als draaischijf en faciliteert dat graag, onder andere door niet actief aan de buitenlandse belastingautoriteiten te renseigneren. Dat kan je a-moreel noemen, of zelfs immoreel. Maar de enige oplossing omdat te voorkomen is een wereldwijde, of in ieder geval Europese, belastingwetgeving. En dan niet zozeer tarifering als wel grondslagbepaling. En die gaat er nooit komen.

quote:
Het is natuurlijk dubieus als dat gepaard gaat met schimmigheid en weinig transparantie. Dat werkt zoals wij weten corruptie in de hand.
Dat klopt, daarom is de regelgeving omtrent de totstandkoming van rulings ook verscherpt. Dat daar nu niet aan is voldaan is natuurlijk kwalijk, aan de andere kant is dat P&G-voorbeeld wel heel erg simpel en was die ruling er anders ook wel gekomen, omdat het de Nederlandse heffing helemaal niet raakt.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_174915610
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 07:18 schreef Nielsch het volgende:
Neh, het levert vooral de multinationals geld op. De Nederlandse schatkist ziet daar (bijna) niets van terug.
Maar wel iets dat anders niets was geweest.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  dinsdag 7 november 2017 @ 08:54:17 #53
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174916335
Okay Nederland is er ook in betrokken

SPOEDDEBAT HERE WE COME.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  dinsdag 7 november 2017 @ 09:02:11 #54
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_174916424
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is helemaal legaal, net als bv het aftrekken van hypotheekrente. Dus niet echt een schandaal en zeker geen fraude ofzo. Schuimslaande media
En dat maakt dat het geen probleem is? Dat is wel heel erg naief.
Dat ons land zo makkelijk met belasting omgaat voor multinatianals is diep triest en daar zijn de hardwerkende nederlanders de dupe van.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  dinsdag 7 november 2017 @ 09:10:58 #55
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_174916534
Het mag allemaal wel legaal zijn, masr toch leuk om verbanden te zien. Zoals bijv die amerikaanse minister en zijn dealings met rusland. Dat zou bijv wel eens minder legaal kunnen zijn.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_174916788
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 07:19 schreef nostra het volgende:

[..]

Maar wel iets dat anders niets was geweest.
Het zijn een paar grijpstuivers die er niet waren geweest anders, maar als landen als Nederland dit niet zouden faciliteren hield ieder land hogere inkomsten over. Simplistisch kortetermijndenken is het en schandalig van een land als Nederland dat zo graag anderen tot de orde roept.
pi_174917216
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:29 schreef AnanYaw het volgende:
Het zijn een paar grijpstuivers die er niet waren geweest anders, maar als landen als Nederland dit niet zouden faciliteren hield ieder land hogere inkomsten over.
Dat klopt deels, hoewel het echte probleem natuurlijk zit in het feit dat er op één of andere voormalige kolonie een eindheffing van nagenoeg nihil bestaat. Dat zijn de uiteindelijke broodrovers.

Verder zijn rulings ook niet per definitie meteen iets slechts of iets obscuurs. Rechtszekerheid is voor ondernemingen erg belangrijk en het voorkomt dat je over drie jaar ineens in een discussie met de fiscus terecht komt.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  dinsdag 7 november 2017 @ 10:08:03 #58
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_174917365
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:02 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

...de hardwerkende nederlanders..
Ongeacht je punt ben je nu af :')
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_174917436
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 november 2017 06:15 schreef nostra het volgende:
Ach ja, het levert Nederland alleen maar geld op.
Hoe kun je bedragen als 100mln+ compenseren vraag ik me altijd af?
Als je 100mln+ aan belasting ontduikt als grote organisatie, dan moet je minimaal 4.000 medewerkers hebben die ¤25.000 belasting betalen door jouw als werkgever om als staat gelijk te eindigen.
Want het wordt altijd verdoezeld met de smoes: 'we brengen werkgelegenheid'.

Er zijn echter niet zo veel brievenbussen die hier 4.000 medewerkers hebben.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 7 november 2017 @ 10:32:22 #60
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_174917710
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 10:08 schreef Bugno het volgende:

[..]

Ongeacht je punt ben je nu af :')
En waarom, volgens mij lieg ik hiervgeen woord van. Maar als jij een andere kijk hebt hoor ik het graag.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  dinsdag 7 november 2017 @ 10:34:08 #61
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_174917741
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 10:32 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

En waarom, volgens mij lieg ik hiervgeen woord van. Maar als jij een andere kijk hebt hoor ik het graag.
Omdat "hardwerkende Nederlander" een loze, slachtofferrol-term is geworden.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_174917772
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 10:34 schreef Bugno het volgende:

[..]

Omdat "hardwerkende Nederlander" een loze, slachtofferrol-term is geworden.
:')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_174918373
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 10:14 schreef Red_85 het volgende:
Hoe kun je bedragen als 100mln+ compenseren vraag ik me altijd af?
Niet, dat gebeurt ook niet.

Een standaardconstructie is (was) dat er een Nederlandse CV wordt opgericht, die houdster is van een BV, die weer houdster is van de (Europese) deelnemingen van de groep. Vennoten van de CV zijn twee Amerikaanse groepsvennootschappen. De CV is tegelijkertijd vaak houdster van het IP (intellectueel eigendom) en fungeert vaak als groepsfinancier, waardoor er ook sprake is van rentestromen.

De CV is vanuit Nederlands oogpunt doorzichtig, dat wil zeggen dat niet de CV, maar de vennoten zijn (hier) belastingplichtig. Vanuit Amerikaans oogpunt echter is de keuze vrij en kan de CV zelf als (fictief) in Nederland belastingplichtige worden aangemerkt.

Gevolg is dat de CV belastingvrij dividenden, royalty's (voor het IP) en interest (voor de leningen) kan ontvangen, die tegelijkertijd in de deelnemingen van de groep kunnen worden afgetrokken van de belastbare winst. Zolang de vennoten van de CV hun geld niet terughalen naar Amerika, wordt er geen belasting over betaald in zowel NL als in de US.

Normaal is de BV echter wel dividendbelasting verschuldigd over de dividenden die de BV aan de CV (en fiscaal dus feitelijk aan de vennoten daarvan) betaalt. Maar dat is weer niet zo als de BV "substantiële activiteiten" in Nederland verricht. Daarom zie je vaak dat de BV niet alleen houdster is van de aandelen van de (Europese) deelnemingen, maar ook als veredeld verkoopkantoor fungeert, wat vaak toch een paar honderd tot duizenden banen in Nederland oplevert.

Deze constructie is met het Starbucks-arrest als staatssteun gekwalificeerd en dát is nmm ook een belangrijke reden dat de dividendbelasting wordt afgeschaft. Niet het gelul over administratieve lastenverlichting. Dan heb je namelijk dit probleem ook niet meer.

Wat levert dit Nederland uiteindelijk op: een hoofdkantoor voor de verkoopvestiging, dat er anders niet was geweest, met werkgelegenheid en de daaruit behorende loon- en omzetbelasting. Een klein beetje vpb over de winsten die verkoop-BV genereert. En een hoop adviseurs (fiscalisten, accountants, trustkantoren, advocaten) die zich ermee bezig houden.

Wat kost het Nederland: vrij weinig. Het kost de rest van Europa wél geld, want hun winsten worden afgeroomd ten gunste van de winsten van de Nederlandse CV. Maar dat is het probleem van de buitenlandse belastingautoriteiten, zo redeneert NL.

[ Bericht 0% gewijzigd door nostra op 07-11-2017 12:32:35 ]
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  dinsdag 7 november 2017 @ 12:55:05 #64
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_174920412
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 10:34 schreef Bugno het volgende:

[..]

Omdat "hardwerkende Nederlander" een loze, slachtofferrol-term is geworden.
Leg jij het die hardwerkende nederlander dan maar eens uit dat deze jongens geen of bijna geen belasting betalen en op alle mogelijke manieren op een schoffetrige manier profiteren van de gaten ( veelal bewust gemaakte afspraken van de staat) in de belasting.
Terwijl de rest van het land met een doekje voor het bloeden wordt bezig gehouden door dhr Rutte.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  dinsdag 7 november 2017 @ 16:26:47 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174924127
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 09:02 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

En dat maakt dat het geen probleem is? Dat is wel heel erg naief.
Dat ons land zo makkelijk met belasting omgaat voor multinatianals is diep triest en daar zijn de hardwerkende nederlanders de dupe van.
Hoe zijn die er de dupe van?
Nederland is een belastingparadijs voor multinationals. Daar heeft NL voordelen van.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 7 november 2017 @ 16:29:14 #66
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174924156
Als NL multinationals meer Belast vestigen die zich in Ierland, Kaaiman eilanden, Ilse of Man. Etc etc
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174924169
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 november 2017 11:15 schreef nostra het volgende:

[..]

Niet, dat gebeurt ook niet.

Een standaardconstructie is (was) dat er een Nederlandse CV wordt opgericht, die houdster is van een BV, die weer houdster is van de (Europese) deelnemingen van de groep. Vennoten van de CV zijn twee Amerikaanse groepsvennootschappen. De CV is tegelijkertijd vaak houdster van het IP (intellectueel eigendom) en fungeert vaak als groepsfinancier, waardoor er ook sprake is van rentestromen.

De CV is vanuit Nederlands oogpunt doorzichtig, dat wil zeggen dat niet de CV, maar de vennoten zijn (hier) belastingplichtig. Vanuit Amerikaans oogpunt echter is de keuze vrij en kan de CV zelf als (fictief) in Nederland belastingplichtige worden aangemerkt.

Gevolg is dat de CV belastingvrij dividenden, royalty's (voor het IP) en interest (voor de leningen) kan ontvangen, die tegelijkertijd in de deelnemingen van de groep kunnen worden afgetrokken van de belastbare winst. Zolang de vennoten van de CV hun geld niet terughalen naar Amerika, wordt er geen belasting over betaald in zowel NL als in de US.

Normaal is de BV echter wel dividendbelasting verschuldigd over de dividenden die de BV aan de CV (en fiscaal dus feitelijk aan de vennoten daarvan) betaalt. Maar dat is weer niet zo als de BV "substantiële activiteiten" in Nederland verricht. Daarom zie je vaak dat de BV niet alleen houdster is van de aandelen van de (Europese) deelnemingen, maar ook als veredeld verkoopkantoor fungeert, wat vaak toch een paar honderd tot duizenden banen in Nederland oplevert.

Deze constructie is met het Starbucks-arrest als staatssteun gekwalificeerd en dát is nmm ook een belangrijke reden dat de dividendbelasting wordt afgeschaft. Niet het gelul over administratieve lastenverlichting. Dan heb je namelijk dit probleem ook niet meer.

Wat levert dit Nederland uiteindelijk op: een hoofdkantoor voor de verkoopvestiging, dat er anders niet was geweest, met werkgelegenheid en de daaruit behorende loon- en omzetbelasting. Een klein beetje vpb over de winsten die verkoop-BV genereert. En een hoop adviseurs (fiscalisten, accountants, trustkantoren, advocaten) die zich ermee bezig houden.

Wat kost het Nederland: vrij weinig. Het kost de rest van Europa wél geld, want hun winsten worden afgeroomd ten gunste van de winsten van de Nederlandse CV. Maar dat is het probleem van de buitenlandse belastingautoriteiten, zo redeneert NL.
Goede uitleg. Dank. :)
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 7 november 2017 @ 16:39:06 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174924347
En hoe meer wet en regelgeving op dit gebied, hoe beter voor de consultants, adviseurs en advocaten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174924432
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 12:55 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Leg jij het die hardwerkende nederlander dan maar eens uit dat deze jongens geen of bijna geen belasting betalen en op alle mogelijke manieren op een schoffetrige manier profiteren van de gaten ( veelal bewust gemaakte afspraken van de staat) in de belasting.
Terwijl de rest van het land met een doekje voor het bloeden wordt bezig gehouden door dhr Rutte.
Je bent nog een keer af. Bugno heeft gelijk.
pi_174926611
Laten we eerlijk zijn, topmannen bij de belastingdienst en in de politiek vullen hun zakken met miljoenendeals om bedrijven te faciliteren die voor miljarden belasting ontduiken. En het mag ook nog via een schimmig regeltje. Of ja, het mag als je een multinational bent. Als gewone Nederlander zetten ze de speurhonden op je als je 10 euro te weinig opgeeft. Nederland is een bananenrepubliek vermomd als democratie.
<hr>
pi_174928625
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 18:40 schreef Dawnbreaker het volgende:
Laten we eerlijk zijn, topmannen bij de belastingdienst en in de politiek vullen hun zakken met miljoenendeals om bedrijven te faciliteren die voor miljarden belasting ontduiken. En het mag ook nog via een schimmig regeltje. Of ja, het mag als je een multinational bent. Als gewone Nederlander zetten ze de speurhonden op je als je 10 euro te weinig opgeeft. Nederland is een bananenrepubliek vermomd als democratie.
Pas op wat je zegt joh, je hebt geen valide argumenten als je zo praat. Schijnbaar.

Kijk maar hierboven...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 7 november 2017 @ 20:13:58 #72
321876 Cherna
Fuck the System
pi_174929088
Je kunt het ook zo zien. Al is het legaal. De moraal is ver te zoeken. Ondertussen worden te tekorten aan inkomsten voor de schatkist wel bij de burger gehaald. Hoe dan ook, het voordeel voor de elite moet toch weer ergens anders vandaan komen. Maar daar hebben we Jan met de pet voor die helaas de kosten niet kan dragen om onbetaalbare adviseurs te betalen die deze constructies hebben uitgezocht voor de elite.

En je kunt overal schulden hebben behalve niet bij de belasting. Die worden nooit kwijtgescholden.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 7 november 2017 @ 21:46:40 #73
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_174931609
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 16:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe zijn die er de dupe van?
Nederland is een belastingparadijs voor multinationals. Daar heeft NL voordelen van.
Welke voordelen, leeg plunderen van de schatkist?

Rutte heeft de dividend belasting afgeschaft, op de vraag of hij experts gevraagd heeft of dit wel een goed idee is zegt hij"ik voel met elke vezel van mijn lichaam dat dit goed is voor Nederland"
En hij had met wat mensen gepraat, dat bleken dus de topmannen van Shell te zijn die nu dus lekker hun dividend mogen uitkeren zonder daar belasting over te betalen, met het argument " anders prijzen we ons uit de markt"al ons omliggende landen reken bijna het dubbele aan dividend belasting dan wij vroegen.
Om dit te goed te praten naar de hardwerkende man hoeven we een beetje minder belasting over ons loon te betalen, maar ja als je dan alles van 6 naar 9% btw verhoogt is het gewoon een wassen neus en schiet je er uiteindelijk niks mee op en de de multinationals keren lekker het dividend uit zonder belasting en dan nog zeggen dat de hardwerkende niet de dupe is.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  dinsdag 7 november 2017 @ 21:47:16 #74
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_174931620
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 16:44 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Je bent nog een keer af. Bugno heeft gelijk.
Welke voordelen, leeg plunderen van de schatkist?

Rutte heeft de dividend belasting afgeschaft, op de vraag of hij experts gevraagd heeft of dit wel een goed idee is zegt hij"ik voel met elke vezel van mijn lichaam dat dit goed is voor Nederland"
En hij had met wat mensen gepraat, dat bleken dus de topmannen van Shell te zijn die nu dus lekker hun dividend mogen uitkeren zonder daar belasting over te betalen, met het argument " anders prijzen we ons uit de markt"al ons omliggende landen reken bijna het dubbele aan dividend belasting dan wij vroegen.
Om dit te goed te praten naar de hardwerkende man hoeven we een beetje minder belasting over ons loon te betalen, maar ja als je dan alles van 6 naar 9% btw verhoogt is het gewoon een wassen neus en schiet je er uiteindelijk niks mee op en de de multinationals keren lekker het dividend uit zonder belasting en dan nog zeggen dat de hardwerkende niet de dupe is.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_174934200
Op zich wel interessant om te lezen hoe die regeling tot stand is gekomen. In het Amerikaans-Nederlands belastingverdrag uit 2002 stond een anti misbruikclausule die onder Wouter Bos was ingevoerd. Vervolgens wordt deze door zijn opvolger Joop Wijn geschrapt. Zijn echtgenoot is toevalligerwijze de vertegenwoordiger van de Amerikaanse kamer van koophandel. Een organisatie die sterk lobbyde voor de afschaf van deze clausule.

Nadeel is voor Nederland is wel dat die multinationals nu, met die middelen die ze niet naar de US kunnen repatriëren, proberen te shoppen voor overnames. Zie Akzo en Unilever. Voor de opbrengst van een paar banen op de zuidas en een enkele miljoenen belastingopbrengst staan tienduizenden andere banen op het spel. Ieder voordeel heb zn nadeel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')