abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174865467
Goedemiddag,

Over enkele maanden wordt onze nieuwe woning opgeleverd. Dat duurt dus nog even, maar wij willen alvast een goede planning klaar hebben liggen om alles t.z.t. zo veel mogelijk in goede banen te kunnen leiden.

Het is niet onze eerste woning, maar wel onze eerste nieuwbouwwoning en de eerste woning waar wij veel werk aan gaan (laten) verrichten. Het huis wordt casco opgeleverd, wat in dit geval inhoudt dat er geen vloeren, wand- en plafondbekleding, keuken en badkamer in zit. Elektra en allerlei aansluitingen zijn wel aangelegd (op de door ons gekozen plekken). Er moet dus een hoop gebeuren.

Nu is mijn grootste punt van zorgen het bouwvocht. Ik begrijp dat een nieuwbouwwoning de eerste maanden tot jaren nog veel vocht kwijtraakt. Wij hebben op dit moment een periode van 3 maanden overlap met ons huidige huurcontract wat ons de mogelijkheid geeft om het huis in ieder geval een paar maanden te ventileren en (een deel van) het vocht kwijt te laten raken. Of dit voldoende is weet ik niet, maar daar kunnen mensen op dit forum vast meer over vertellen. We kunnen die 3 maanden eventueel iets rekken, maar dat kost natuurlijk wel een hoop geld en geniet dus niet onze voorkeur.

In het kort wil ik proberen om met hulp van dit topic een goed stappenplan op te stellen voor na de oplevering. Uiteraard neem ik het oordeel van de in te huren vaklui daarin mee. Ik zal mijn vragen zo duidelijk mogelijk proberen te formuleren. Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

1) In de hal en de keuken willen wij tegels laten leggen. Ik heb begrepen dat voor een goede hechting van de lijm er niet te veel vocht in de vloer mag zitten. Hoe lang na de oplevering is het ongeveer verstandig om te laten tegelen?

2) De wanden en plafonds willen wij glad laten stuken. Ik weet dat de kans groot is dat er op termijn krimpscheurtjes ontstaan, maar ik denk dat we dat t.z.t. liever laten repareren dan dat we de eerste paar jaar goedkoop behang op de wanden hebben. Wellicht zijn er tegenwoordig ook meer flexibele stucpleisters bestaan? Hoe dan ook, hoe lang kunnen we hier het beste mee wachten?

3) In de woonkamer willen wij visgraat eiken laten leggen. Aangezien wij vloerverwarming hebben is wellicht lamelparket de beste oplossing. Hoe dan ook is een houten vloer gevoelig voor vocht. Is het veilig om deze na een maand of 2-3 te laten leggen?

4) Op de slaapkamers willen wij vloerbedekking laten leggen. Zijn hiervoor nog aandachtspunten i.v.m. vocht?

5) Tot slot laten wij natuurlijk plinten leggen, maar laten wij ook sierlijsten plaatsen in de hoek waar wand en plafond elkaar raken. Is het verstandig om dit te doen vóór of ná het stuken?

6) Hoe ver van tevoren moet je tegenwoordig een tegelzetter/stukadoor/etc. benaderen voor een klus?

Alvast bedankt voor alle hulp!
pi_174865506
Wacht gewoon maar een jaar of twee , het huis moet zich ook nog zetten. Voor vocht is een vochtmeter je vriend.
pi_174866160
Wij hebben indertijd ons huis meteen laten sturen, met een heel dun laagje stuc, dat zou wat flexibeler zijn. Zitten wel wat dunne scheurtjes, maar niet veel. Ook tegels laten leggen in de keuken, liggen muurvast.
pi_174867543
volgens mij heb je met vloerverwarming en voldoende ventilatie dat vocht er zo uitgestookt.
Ook verschilt dit per bedrijf wat zij aan marge oid aan willen houden.
pi_174870416
Dank voor de reacties. Mijn schoonouders hebben destijds ook direct na opleveren een mahonie parketvloer (met epoxy ondervloer) laten leggen en die ligt 10 jaar later nog steeds perfect. Het kan dus wel. Toch ben ik er een beetje angstig voor. Misschien heeft iemand hier ervaringen mee?

Twee jaar wachten met intrekken is natuurlijk totaal geen optie (financieel gezien) en op basis van wat ik hier en daar lees ook compleet onnodig.
pi_174876078
Algemene antwoorden zijn lastig te geven al was het maar omdat niemand weet hoe vochtig je huis is tegen de tijd dat het opgeleverd wordt.
Wij hebben destijds ons nieuwbouwhuis laten spuiten met spac en de scheuren vielen reuze mee. Deze keer kiezen we wrs voor en gewoon behang en deels spac en deels renovlies. De tegelzetter en de parketlegger (lamel ja bij vloerverwarming) meten wanneer ze aan de slag kunnen, laat ik dus aan hen over.
En plannen? Wij maken nu globale afspraken voor over 6 maanden en dat gaat nog. Maar de prijzen lopen rap op merken we.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_174877534
Ook bedankt voor je input! Maar 6 maanden van tevoren? Is het werkelijk zo druk in de bouw? Gaat het dan om vloeren of stukadoors?
pi_174877690
Maak je niet te druk over dat vocht. Er kan prima getegeld worden, en de vloerboer meet het vochtpercentage vd vloer voordat ze kunnen beginnen. Aangezien je vloerverwarming hebr kun je al voorzichtig beginnen met stoken. Een nieuw huis werkt altijd na. Die scheuren en kieren die je dan krijgt zijn over het algemeen prima weg te werken.
pi_174878011
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 17:07 schreef mobilae het volgende:

1) In de hal en de keuken willen wij tegels laten leggen. Ik heb begrepen dat voor een goede hechting van de lijm er niet te veel vocht in de vloer mag zitten. Hoe lang na de oplevering is het ongeveer verstandig om te laten tegelen?

2) De wanden en plafonds willen wij glad laten stuken. Ik weet dat de kans groot is dat er op termijn krimpscheurtjes ontstaan, maar ik denk dat we dat t.z.t. liever laten repareren dan dat we de eerste paar jaar goedkoop behang op de wanden hebben. Wellicht zijn er tegenwoordig ook meer flexibele stucpleisters bestaan? Hoe dan ook, hoe lang kunnen we hier het beste mee wachten?

3) In de woonkamer willen wij visgraat eiken laten leggen. Aangezien wij vloerverwarming hebben is wellicht lamelparket de beste oplossing. Hoe dan ook is een houten vloer gevoelig voor vocht. Is het veilig om deze na een maand of 2-3 te laten leggen?

4) Op de slaapkamers willen wij vloerbedekking laten leggen. Zijn hiervoor nog aandachtspunten i.v.m. vocht?

5) Tot slot laten wij natuurlijk plinten leggen, maar laten wij ook sierlijsten plaatsen in de hoek waar wand en plafond elkaar raken. Is het verstandig om dit te doen vóór of ná het stuken?

6) Hoe ver van tevoren moet je tegenwoordig een tegelzetter/stukadoor/etc. benaderen voor een klus?

Alvast bedankt voor alle hulp!
Wat stuken betreft:

1) dat kan prima over een wand die niet helemaal droog is; het gips (o.i.d.) geeft ook weer vocht aan de wand en aan de omgeving af en gebruikt water om een kristalstructuur te vormen. Hetzelfde geldt voor tegelliijm.

2) Punt van zorg is latex (overigens lees ik daarover niets); dat sluit wel het vocht op, met mogelijk bladderen tot gevolg.

3) Wat de lijsten betreft: lijkt me dat die over het stukwerk komen, anders moet de stukadoor de dikte aanpassen aan de lijsten; lijkt me niet de bedoeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 05-11-2017 09:50:26 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174888516
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 08:51 schreef mobilae het volgende:
Ook bedankt voor je input! Maar 6 maanden van tevoren? Is het werkelijk zo druk in de bouw? Gaat het dan om vloeren of stukadoors?
Tegelzetters en stucadoors hebben het druk ja, tenminste in onze regio wel. Als je zekerheid wilt over er snel in kunnen trekken na oplevering kan je beter de kosten voor lief nemen en het de aannemer laten doen. Is waarschijnlijk iets duurder maar dan is het wel af op het moment dat je de sleutel krijgt. Bedenk je, een maand huur extra kost ook geld dus neem dat mee in de afweging.

Ik neem aan dat je al naar vloeren bent gaan kijken? Vraag hen naar de ervaring met vloerverwarming, bij ons is het advies lamelpakket en de dekvloer in een extra vlakheidsklasse. Dat zijn dingen die je nu nog door kan geven aan de bouwer.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_174888839
Het bouwvocht doe je 2 a 3 stookseizoenen over om helemaal kwijt te raken. Niks aan de hand verder, laat de vakmensen hun garantie geven en zij bepalen wel of het droog genoeg is of niet.
pi_174898635
Wederom bedankt voor de tips en info. De vloeren e.d. kunnen niet worden meegenomen in de bouw. Dat moet nu eenmaal daarna gebeuren. Maar zoals ik al aangaf hebben we 3 maanden overlap met ons huidige huurcontract, dus die 3 maanden betalen we hoe dan ook dubbel. Die tijd kunnen we dan mooi gebruiken om e.e.a. aan te pakken.
  dinsdag 7 november 2017 @ 17:48:27 #13
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_174925598
je kunt er gewoon een bouwdroger in zetten, wel iedere ochtend de kuip leegmaken. ;)
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
pi_174926078
Het zal aan mij liggen hoor, maar hoe bouwen ze je binnenmuren als je geen vloeren hebt? Of is het alleen de buitenmuren en een dak wat je straks hebt? Moet je ook de binnenmuren zelf nog neer zetten?
pi_174926748
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 17:48 schreef Walterwhite64 het volgende:
je kunt er gewoon een bouwdroger in zetten, wel iedere ochtend de kuip leegmaken. ;)
Leuk om oppervlakkige nattigheid weg te trekken (na een lekkage, na het stucen, egaliseren etc) met verhoogde kans op krimpscheuren. Ga je het bouwvocht niet mee wegkrijgen en dat is ook nergens voor nodig.

Gewoon de vloerenboer een calcium-carbidmeting laten uitvoeren (digitale meters zijn hobbyspul) en hem garantie laten geven omdat hij de ondergrond accepteert.
  dinsdag 7 november 2017 @ 18:54:58 #16
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_174926986
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 18:12 schreef Angelfrouk het volgende:
Het zal aan mij liggen hoor, maar hoe bouwen ze je binnenmuren als je geen vloeren hebt? Of is het alleen de buitenmuren en een dak wat je straks hebt? Moet je ook de binnenmuren zelf nog neer zetten?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_174927423
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 november 2017 18:54 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Wel serieus. Hij zegt het volgende:

Het huis wordt casco opgeleverd, wat in dit geval inhoudt dat er geen vloeren, wand- en plafondbekleding, keuken en badkamer in zit.

En dan vraag ik me af wat er nu precies gekocht is...
pi_174927559
Ha, het streepje ontbreekt. Hihaho.

Hij heeft een huis gekocht met vloeren en wanden maar geen vloerafwerking, wandafwerking en plafondafwerking.
pi_174930366
Casco dus, precies zoals hij zei. Wij doen dat ook, maar wij hadden wel de keuze om het bij de aannemer te leggen en kunnen dat alsnog doen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_174942137
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 19:14 schreef Deshain het volgende:
Ha, het streepje ontbreekt. Hihaho.

Hij heeft een huis gekocht met vloeren en wanden maar geen vloerafwerking, wandafwerking en plafondafwerking.
Die dingen kan die dan door het buitenland laten doen waar evt een lager btw tarief gelden doet.
pi_174948010
Vakmensen zijn druk in veel regio's. Heel druk. Zeker voor grotere klussen zoals een heel huis stuken of schilderen kan de wachttijd oplopen tot vele weken.

Hoeveel rekening je moet houden met bouwvocht hangt enorm af van de bouwmethode die is toegepast. In het werk gestort beton is doorgaans bij oplevering veel vochtiger dan prefab-beton. En met snelbouwblokken of houtstkeletbouw heb je relatief gezien helemaal weinig vocht in de constructie.

Ook het weer tijdens de ruwbouwperiode speelt natuurlijk een behoorlijke rol. Was het vooral droog lenteweer met af en toe een bui en veel zon tussendoor? Of continu grijs en vochtig herfst/winterweer met veel regen? Je kan wel bedenken wat een en ander voor invloed heeft op het vochtgehalte.
  donderdag 9 november 2017 @ 23:40:49 #22
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_174972393
Zodra de ramen en deurrn er in zitten begint de vocht al af te nemen. Wij hebben er nooit last van gehad.


Velen bij ons hadden juist te weinig vocht.
pi_174973544
Het klopt, het gaat om de wand-, plafond- en vloerAFWERKING. En dat doen wij niet vanwege de kosten, maar omdat wij de geboden opties in dit project niet interessant vinden. Hoe dan ook een hoop informatie, waarvoor dank! We gaan op tijd beginnen met het aannemen van vaklui. Er is zoals ik aangaf ruimte voor uitloop, dus dat moet goed komen.
pi_174979573
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 23:40 schreef xzaz het volgende:
Zodra de ramen en deurrn er in zitten begint de vocht al af te nemen. Wij hebben er nooit last van gehad.

Velen bij ons hadden juist te weinig vocht.
Dus jij gooit nu in 1X het hele ventileren overboord.
  vrijdag 10 november 2017 @ 13:45:35 #25
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_174979772
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 13:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dus jij gooit nu in 1X het hele ventileren overboord.
Muren bewegen nog wat bij nieuwbouw. Maar bij tunnelbouw is het redelijk makkelijk. Je moet gewoon rekening houden met de binnenwanden tegen de buitenwanden en je trap die gaat werken. Voor en achter zijn prefab waarschijnlijk dus die moet je ook in de gaten houden.

Ventileren gebeurd door de actieve ventilatie en passieve ventilatie en vocht in de woning was bij ons echt zo weg.
pi_174979894
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 13:45 schreef xzaz het volgende:

[..]

Muren bewegen nog wat bij nieuwbouw. Maar bij tunnelbouw is het redelijk makkelijk. Je moet gewoon rekening houden met de binnenwanden tegen de buitenwanden en je trap die gaat werken. Voor en achter zijn prefab waarschijnlijk dus die moet je ook in de gaten houden.

Ventileren gebeurd door de actieve ventilatie en passieve ventilatie en vocht in de woning was bij ons echt zo weg.
In welk jaargetijde was dat?
  vrijdag 10 november 2017 @ 14:07:46 #27
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_174980131
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 13:53 schreef john2406 het volgende:

[..]

In welk jaargetijde was dat?
Bouw in winter oplevering in voorjaar. Tunnelbouw muren waren nog wel nat dat had een weekje nodig. Buren hadden ook nog water in de loze leidingen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')