abonnement Unibet Coolblue
pi_174878241
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 09:39 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Kijk maar wat TS mag doen, hij mag zonder enig voorschrift punten uitdelen per onderdeel.
En hoe hij het eindcijfer berekent wordt aan hemzelf overgelaten
I rest my case
Kom op Oudstudent, als je daadwerkelijk meent dat dit je beweringen onderbouwt dan ben je op onderbuikgevoelens aan het drogredeneren. Iets met N=1, wat jij met je achtergrond toch echt zou moeten begrijpen. Je aantijging over docenten die studenten willen laten slagen is nergens op gestoeld. Dat zeg ik als HBO-docent.

Trouwens de vraag van TS is hoe je het totaalcijfer 1+ #/90 verdeelt over de twee onderdelen, zoals ik begrijp zodat het totaal het gewogen gemiddelde is van beide onderdelen. Dat je dat als HBO-docent zou moeten kunnen bedenken ben ik met je eens. Maar soms weten mensen dingen gewoon niet (meer). Daar hoef je niet direct van alles achter te zoeken met een kristallen bol.

[ Bericht 8% gewijzigd door Haushofer op 05-11-2017 10:10:20 ]
-
pi_174878338
En daarbij, hoe weet jij dat het "in jouw tijd" zo anders ging? Jij vroeg als student altijd de nakijkmodellen op?

Dit soort verhalen hoor ik nogal es van mensen die in hun "vroeger was alles beter"-fase zitten. Gefrustreerd over hun eigen leven. Dat levert niet de meest betrouwbare kijk op de werkelikjkheid op.
-
pi_174878421
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 09:56 schreef Haushofer het volgende:
En daarbij, hoe weet jij dat het "in jouw tijd" zo anders ging? Jij vroeg als student altijd de nakijkmodellen op?

Dit soort verhalen hoor ik nogal es van mensen die in hun "vroeger was alles beter"-fase zitten. Gefrustreerd over hun eigen leven. Dat levert niet de meest betrouwbare kijk op de werkelikjkheid op.
De beoordelingsprocedure was openbaar.
Mijn frustratie is juist de tegenwoordige tijd, ik beweer niet dat vroeger alles beter is.
Hoewel dat voor het onderwijs grosso modo wel geldt.
Als je het middelbaar onderwijs vergelijkt voor en na de mammoetwet bijv.
en de verschoolsing van het universitair onderwijs.
(en dan houd ik mijn mond maar over het lager onderwijs en het niveau van de Pabo)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 5 november 2017 @ 10:07:35 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174878496
Je kunt toch moeilijk ontkennen dat er een financiële prikkel is voor opleidingsinstituten om zo veel mogelijk studenten te laten slagen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174878523
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:07 schreef Janneke141 het volgende:
Je kunt toch moeilijk ontkennen dat er een financiële prikkel is voor opleidingsinstituten om zo veel mogelijk studenten te laten slagen.
Nee, dat ontken ik niet. Dat is de vraag toch ook niet? Het gaat om de conclusie die Oudstudent daaruit trekt.

Er zijn genoeg financiële perverse prikkels in het onderwijs. Marktwerking *O*

[ Bericht 16% gewijzigd door Haushofer op 05-11-2017 10:15:24 ]
-
pi_174878564
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:02 schreef Oud_student het volgende:

[..]

De beoordelingsprocedure was openbaar.
Mijn frustratie is juist de tegenwoordige tijd, ik beweer niet dat vroeger alles beter is.
Hoewel dat voor het onderwijs grosso modo wel geldt.
Als je het middelbaar onderwijs vergelijkt voor en na de mammoetwet bijv.
en de verschoolsing van het universitair onderwijs.
(en dan houd ik mijn mond maar over het lager onderwijs en het niveau van de Pabo)
En jij weet nog goed dat bij die beoordelingsprocedures altijd een exacte toewijzijng was van de punten, en je concludeert uit het verhaal van ts dat dat tegenwoordig niet meer gebeurt?

Mij maak je dat eerste niet wijs en dat tweede berust op paranormale gaven.

Maar ik vind het best hoor :)
-
pi_174878612
Naar mijn idee worden hbo-docenten tegenwoordig, zeker met de invoering van de BKE, meer en meer op de vingers gekeken hoe ze hun toetsing doen.

Maar dit is verder offtopic, TS weet hoe die zijn gewogen gemiddelde nu hopelijk kan uitrekenen en diverse fokkers hebben hun superioriteit weer even kunnen uiten.

Ik ga genieten van mijn zondagse rust :P
-
pi_174878623
Wat achterliggend een groot probleem is dat je zou moeten willen dat docenten inhoudelijk en didactisch top zijn en dat we de afgelopen jaren om hebben moeten gaan met pabo leraren die niet eens fatsoenlijk kunnen rekenen. Ik vind het heel erg goed te horen dat jij als promovendus voor de klas staat op een HBO Haushofer maar helaas is het bij veel scholen niet zo'n feest en zijn er docenten bij die qua niveau onvoldoende zijn.

Nu wil ik helemaal niet zeggen dat het onderwijs slecht is want er zijn ook heel veel erg goede docenten maar er moet wel kritischer door geselecteerd gaan worden.
pi_174878637
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 10:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, dat ontken ik niet. Dat is de vraag toch ook niet?
De vraag was of er exacte en verifieerbare beoordelingsprocedures worden gehanteerd.
Een frauduleuze procedure kan natuurlijk verifieerbaar zijn, maar meestal is er sprake van willekeur in het voordeel van de minder presterende student.
Ook is het mogelijk dat de toetsing en/of de toetsingscriteria te makkelijk zijn.

Dus er is meer dan alleen de objectieve toepassing van toetsingscriteria.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_174879105
Er werden in mijn tijd ook geregeld 'correcties' in beoordelingen doorgevoerd als bleek dat het grootste deel een onvoldoende had.

Frauduleus zou ik dat niet noemen. En nieuw is dat zeker niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174879159
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:17 schreef Faraday01 het volgende:

Wat achterliggend een groot probleem is dat je zou moeten willen dat docenten inhoudelijk en didactisch top zijn en dat we de afgelopen jaren om hebben moeten gaan met pabo leraren die niet eens fatsoenlijk kunnen rekenen. Ik vind het heel erg goed te horen dat jij als promovendus voor de klas staat op een HBO Haushofer maar helaas is het bij veel scholen niet zo'n feest en zijn er docenten bij die qua niveau onvoldoende zijn.

Nu wil ik helemaal niet zeggen dat het onderwijs slecht is want er zijn ook heel veel erg goede docenten maar er moet wel kritischer door geselecteerd gaan worden.
Een probleem is dat mensen die er *echt* geschikt voor zijn vaak andere ambities hebben. Het zou wellicht niet slecht zijn als academici een soort 'dienstplicht' kregen: laat ze allemaal maar een jaartje voor de klas staan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 5 november 2017 @ 10:51:23 #37
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174879173
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een probleem is dat mensen die er *echt* geschikt voor zijn vaak andere ambities hebben. Het zou wellicht niet slecht zijn als academici een soort 'dienstplicht' kregen: laat ze allemaal maar een jaartje voor de klas staan.
Alsjeblieft niet zeg. Lang niet alle academici zijn daar geschikt voor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174879208
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Alsjeblieft niet zeg. Lang niet alle academici zijn daar geschikt voor.
Ik heb liever iemand voor de klas die niet weet hoe hij onderwijs moet geven die de materie wel begrijpt, dan iemand die opgeleid is voor onderwijs maar die de meest basale wiskunde nog niet beheerst.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 5 november 2017 @ 10:54:38 #39
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174879215
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb liever iemand voor de klas die niet weet hoe hij onderwijs moet geven die de materie wel begrijpt, dan iemand die opgeleid is voor onderwijs maar die de meest basale wiskunde nog niet beheerst.
Ik wil ze allebei niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174879221
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:46 schreef Molurus het volgende:
Er werden in mijn tijd ook geregeld 'correcties' in beoordelingen doorgevoerd als bleek dat het grootste deel een onvoldoende had.

Frauduleus zou ik dat niet noemen. En nieuw is dat zeker niet.
Klopt, maar ik vind de correctie alleen gerechtvaardigd als de toets of de criteria te zwaar zijn geweest, dus eigenlijk als daar een fout is gemaakt.
Alleen uit het pure feit dat er veel onvoldoendes zijn gehaald mag je IMO nooit de beoordeling versoepelen.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_174879250
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik wil ze allebei niet.
Ja, idealiter heb je academici voor de klas die ook nog s zijn opgeleid voor het geven van onderwijs.

Helaas bestaan die nagenoeg niet.

Als het dan neerkomt op het kiezen tussen twee kwaden, doe mij maar academici zonder opleiding in het geven van onderwijs.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174879266
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb liever iemand voor de klas die niet weet hoe hij onderwijs moet geven die de materie wel begrijpt, dan iemand die opgeleid is voor onderwijs maar die de meest basale wiskunde nog niet beheerst.
Ik heb "les" gehad van geniale hoogleraren, die een bord vol formules gekalkt hadden, terwijl iedereen afhaakte :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 5 november 2017 @ 10:58:09 #43
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174879286
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, idealiter heb je academici voor de klas die ook nog s zijn opgeleid voor het geven van onderwijs.

Helaas bestaan die nagenoeg niet.

Als het dan neerkomt op het kiezen tussen twee kwaden, doe mij maar academici zonder opleiding in het geven van onderwijs.
Dus - als je meer academici voor de klas wil, en dat lijkt me geen gek idee - moet je gaan zorgen dat het onderwijs aantrekkelijker wordt voor academici. Zo'n verplichte dienstplicht is natuurlijk kansloos, want degenen die daar helemaal geen zin in hebben 'zingen hun verplichte jaartje uit', strijken hun geld op en laten hun collega's die wel voor het vak gekozen hebben met de rotzooi achter. Nee, lekker idee.
En het is nog verdringing ook in sommige vakken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174879317
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dus - als je meer academici voor de klas wil, en dat lijkt me geen gek idee - moet je gaan zorgen dat het onderwijs aantrekkelijker wordt voor academici. Zo'n verplichte dienstplicht is natuurlijk kansloos, want degenen die daar helemaal geen zin in hebben 'zingen hun verplichte jaartje uit', strijken hun geld op en laten hun collega's die wel voor het vak gekozen hebben met de rotzooi achter. Nee, lekker idee.
En het is nog verdringing ook in sommige vakken.
Het heeft ook met aanzien en salaris te maken.
Vroegâh (daar heb je hem weer) hadden leraren aanzien en een goed salaris en vaak ook een academische opleiding.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_174879352
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een probleem is dat mensen die er *echt* geschikt voor zijn vaak andere ambities hebben. Het zou wellicht niet slecht zijn als academici een soort 'dienstplicht' kregen: laat ze allemaal maar een jaartje voor de klas staan.
Oh, in Godsnaam, dat is zo ongeveer het allerslechtste idee dat je je kunt voorstellen in het onderwijs.

Het (hoger) onderwijs zoals ik dat nu ervaar ondergaat dezelfde manko's als bijvoorbeeld de zorg: veel te veel administratie, te weinig autonomie voor de docenten en te weinig geld naar onderwijs zelf.

Voor mij ook een reden om waarschijnlijk na dit jaar af te haken :) Het enorme plezier in het lesgeven, de mooie vakken en ontzettend leuke studenten en collega's wegen moeizaam tot niet op tegen de organisatie zoals ik die nu ervaar. Ik word er doodmoe van.
-
pi_174879363
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een probleem is dat mensen die er *echt* geschikt voor zijn vaak andere ambities hebben. Het zou wellicht niet slecht zijn als academici een soort 'dienstplicht' kregen: laat ze allemaal maar een jaartje voor de klas staan.
Matig idee. Een jaar lesgeven; en dan? Wie zet een vak op? Wie zorgt voor continuïteit in een vak? Wie waarborgt de kwaliteit van een vak? Wie werkt de inhoud bij met recente ontwikkelingen? Dat ga je niet doen als je maar één keer lesgeeft.

Verder is onderwijs op je cv vrij nadelig voor een wetenschapper. Het wordt gezien als tijd die je beter aan onderzoek had kunnen besteden. Te veel tijd spenderen aan onderwijs (bijv. een jaar full-time) verkleint je kansen op subsidie aanzienlijk.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_174879372
Oh... en als docent krijg je alleen betaald voor behaalde studiepunten. Dus iedereen een voldoende *O*
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_174879386
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 11:00 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Het heeft ook met aanzien en salaris te maken.
Vroegâh (daar heb je hem weer) hadden leraren aanzien en een goed salaris en vaak ook een academische opleiding.
Dat ben ik wel met je eens :P Blijkbaar zaten docenten eerder ook een schaal hoger op het HBO.

Je hebt nu zelfs bepaalde functies (D-functies, meende ik) op de middelbare school waarmee je meer verdient dan als HBO-docent. Zo krijg je de situatie dat docent-opleiders minder verdienen dan sommige docenten uiteindelijk zelf.

Met name in de techniekhoek kan het salaris niet concurreren met het bedrijfsleven. Ik heb oud-collega's van mijn promotie die nu netto verdienen wat ik bruto verdien. En dan heb ik het nog niet eens over de honderdnogwat euro reiskosten die ik elke maand zelf moet betalen met een aanstelling van 3 dagen in de week.

Tsja, het houdt een keer op.
-
pi_174879438
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 11:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat ben ik wel met je eens :P Blijkbaar zaten docenten eerder ook een schaal hoger op het HBO.

Je hebt nu zelfs bepaalde functies (D-functies, meende ik) op de middelbare school waarmee je meer verdient dan als HBO-docent. Zo krijg je de situatie dat docent-opleiders minder verdienen dan de docenten uiteindelijk zelf.

Met name in de techniekhoek kan het salaris niet concurreren met het bedrijfsleven. Ik heb oud-collega's van mijn promotie die nu netto verdienen wat ik bruto verdien. En dan heb ik het nog niet eens over de honderdnogwat euro reiskosten die ik elke maand zelf moet betalen met een aanstelling van 3 dagen in de week.

Tsja, het houdt een keer op.
Eens, daarom ben ik jaren geleden niet in het onderwijs gegaan, hoewel ik bijlessen wiskunde altijd leuk gevonden heb om te doen. Maar in het bedrijfsleven veel meer verdiend.
Verder lijkt het mij bijzonder moeilijk om aan leerlingen die niet willen onderwijs te geven, iets wat op middelbare scholen en zelfs hoger veel voorkomt.

Er is al langere tijd een ontwikkeling aan de gang dat alles wat met techniek, beta te maken heeft goedkoper moet. Daarom ben ik ook vrij snel in een management functie gegaan, verdient aanzienlijk meer.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 5 november 2017 @ 11:17:15 #50
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174879503
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 11:11 schreef Oud_student het volgende:
Er is al langere tijd een ontwikkeling aan de gang dat alles wat met techniek, beta te maken heeft goedkoper moet. Daarom ben ik ook vrij snel in een management functie gegaan, verdient aanzienlijk meer.
Het is ook een van de meest perverse prikkels binnen het onderwijs: als je meer wil gaan verdienen, is de beste optie om uit de klas, in een kantoor te gaan. Zo behoud je dus nooit kwaliteit in je lokaal.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')