abonnement Unibet Coolblue
pi_174806808
Door klimaatverandering icm hoge vraag dreigen sommige producten en grondstoffen schaars te worden. Ik heb inmiddels al meerdere artikelen gelezen over problemen met de Cavendish-banaan, koffiebonen, cacaobonen etc.

Mijn vraag is, wanneer gaan we dit merken? De papers en artikelen in de media zijn inmiddels alweer wat jaren oud en ik heb nog geen enkele prijsverhoging of actuele waarschuwing gezien.
pi_174806848
Kan me nog wel recentelijke berichten herinneren die gaan over het cacaotekort en dat we daar in de komende jaren al mee te maken gaan krijgen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_174806890
Ik heb nog een almanak uit iets van 1910 liggen en daar werd er toen ook al voor gewaarschuwd. Onder andere dat er nog maar voor een paar jaar kolen zouden zijn.
pi_174807118
https://www.ad.nl/binnenl(...)eken-duren~a7a94c65/

Dat is nog van deze jaar.
Heb zelfs keer lege schappen moeten toekijken. Doordat even verderop niet boel in orde heeft.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_174807257
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 17:32 schreef Hojdhopper het volgende:
Kan me nog wel recentelijke berichten herinneren die gaan over het cacaotekort en dat we daar in de komende jaren al mee te maken gaan krijgen.
Het probleem met wetenschappelijk "nieuws" is dat er een paper uit 2008 kan zijn waar in 2010 een artikel over verschijnt en dat diverse media ditzelfde artikel tot in lengte van dagen als belangrijk vers nieuws gaan lopen verspreiden. Ik las er iets over in 2012 maar het wordt vaak herhaald.

Ik verwacht een geleidelijke stijging van de prijs maar het zou ook best kunnen dat de prijs van chocolade van dag 1 op 2 ineens flink omhoog schiet.

quote:
2s.gif Op woensdag 1 november 2017 17:34 schreef machtpen het volgende:
Ik heb nog een almanak uit iets van 1910 liggen en daar werd er toen ook al voor gewaarschuwd. Onder andere dat er nog maar voor een paar jaar kolen zouden zijn.
Kolen haal je uit de grond en net als met veel pure grondstoffen is zoiets schaars tot er ineens één of meerdere hotspots worden ontdekt en men weer een eeuw vooruit kan.

Met bananen, cacao, en koffiebonen is hetgeen wat je hebt en wat bedreigend is zichtbaar.
pi_174807943
Bananen is maar 1 soort van die voor consumptie gebruikt wordt als maar er zijn meer soorten die voor consumptie geschikt zijn. Dit is dus een risico wat je bij ieder mono teelt hebt. Dit speelt ook al 20 jaar dat de banaan zou uitsterven door een schimmel maar dat valt dus best wel mee.

Cacao is een aaneenschakeling van factoren. Slechte landbouwmethodes, lage prijs voor boeren en de winst wordt door opkopers en speculanten verdient. Er wordt genoeg aan verdient maar voor de boeren te weinig om te investeren.

Koffiebonen is geen schaarste aan daar is juist een overaanbod aan.

Het valt allemaal wel mee met die tekorten is pure paniekzaaierij wat van alle tijden is.
pi_174808590
Kijk, als er nu een ijstijd aan het komen was, dan zou er reden voor zorg zijn.
In vochtige warme klimaten gedijen vrijwel alle planten geweldig en dan ook nog eens extra CO2, wat wil een plant nog meer.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_174809109
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 19:06 schreef Oud_student het volgende:
Kijk, als er nu een ijstijd aan het komen was, dan zou er reden voor zorg zijn.
In vochtige warme klimaten gedijen vrijwel alle planten geweldig en dan ook nog eens extra CO2, wat wil een plant nog meer.
In warme klimaat/omgeving, betekent ook vaker regen- en droog seizoen. dat is iets waar je voor moet passen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_174813724
quote:
2s.gif Op woensdag 1 november 2017 18:33 schreef machtpen het volgende:
Bananen is maar 1 soort van die voor consumptie gebruikt wordt als maar er zijn meer soorten die voor consumptie geschikt zijn.
Dat wel, maar we zijn van de Gros Michel, wat een lekkere banaan was (Beetje als de smaak van bananensnoepjes) naar een banaan gegaan die men aan dieren voerde, onze huidige Cavendish. Een stap naar een andere soort zou ook een stap naar gewenning van een derde keus worden.

quote:
Dit is dus een risico wat je bij ieder mono teelt hebt. Dit speelt ook al 20 jaar dat de banaan zou uitsterven door een schimmel maar dat valt dus best wel mee.
top

quote:
Cacao is een aaneenschakeling van factoren. Slechte landbouwmethodes, lage prijs voor boeren en de winst wordt door opkopers en speculanten verdient. Er wordt genoeg aan verdient maar voor de boeren te weinig om te investeren.

Koffiebonen is geen schaarste aan daar is juist een overaanbod aan.

Het valt allemaal wel mee met die tekorten is pure paniekzaaierij wat van alle tijden is.
beetje komkommernieuws dus.
pi_174814673
Zodra de Chinese economie echt vrijstaand wordt en ze werkelijk alles opkopen wat er maar is.

Ze blijven nu eerst nog zolang mogelijk het trukje van goedkope arbeid om alles te kunnen produceren voortzetten.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  woensdag 1 november 2017 @ 22:57:30 #11
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_174815437
Schaarste is een gevolg van al die dingen die fout zullen gaan.

Instructievideo voor een onbezorgde toekomst:

Hopen dat er geen schaarste aan Soylent Green komt.
reset
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')