abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174783275
Hallo,

Dit jaar ben ik begonnen met Technische Bedrijfskunde op de TU/e. Het eerste kwartiel nadert zijn einde, en ik begin langzaam tot de conclusie te komen dat ik twijfel aan de keuze die ik gemaakt heb. Ik vind het niveau van de studie (tot nu toe) niet hoog genoeg en vind 2 van de 3 vakken op dit moment niet interessant. Tevens vind ik het studentenleven in Eindhoven niet zo heel erg leuk. Ik ben me nu sterk aan het afvragen of ik dit wel de komende 5 jaar wil doen.

Een leuker alternatief lijkt mij op dit moment Econometrie, meer wiskunde en minder psychologievakken (die mijns inziens weinig toegevoegde waarde hebben).

Vragen: is het het waard om te wisselen naar deze studie? Wat heb jij (als je in dezelfde situatie gezeten hebt) gedaan? Als ik besluit te wisselen, is het wijsheid om dan op de helft van het jaar te stoppen, of het jaar af te maken?

De reden dat ik hier nu al mee bezig ben, is omdat ik vroegtijdig wil weten wat ik doe zodat ik op tijd de nodige dingen kan regelen als ik besluit te stoppen. Ik woon bijvoorbeeld met een vriend samen, die heeft dan een nieuwe huisgenoot nodig.

Ik hoor graag jullie antwoorden. :)
pi_174796064
Technische Bedrijfskunde is MI niet echt een studie voor hoogvliegers, maar op termijn wel een zilvervloot. Bedrijven betalen grof voor mensen die de studie gevolgd hebben, en die het tot in het hogere management weten te schoppen.

Ja, het studentenleven in Eindhoven was ook in mijn tijd bijzonder kut, met dat afgrijselijke Stratumseind bijvoorbeeld.

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar Econometrie lijkt me iets minder toegepast, en als je kijkt naar baankansen, dan zit je met je huidige opleiding gebakken.

Een aantal jaar geleden zat ik in het vliegtuig langs een CEO van een multinational, en die vertelde me dat hij een blauwe maandag aan de TU/E TBk had gestudeerd. Toen hij zag dat ze daar ook moesten timmeren, zo noemde hij dat, is hij naar Nijenrode gegaan. De grotere nadruk op financien ipv techniek bleek achteraf gezien voor hem van doorslaggevende meerwaarde te zijn geweest.

Kortom, staar je niet blind op de opleiding, maar kijk vooral ook naar wat je met je opleiding kunt doen, en of je daar gelukkig van wordt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_174798400
Dankjewel voor je reactie. Kijkend naar de baankansen heb je zeker gelijk. Ik moet zeggen dat ik de mindere nadruk op het financiële gedeelte achteraf wel jammer vind.

Ik zal de reden dat de stof me tot nu toe weinig interesseert met een voorbeeld onderbouwen:

Morgen heb ik een tentamen Deterministic operations management, een vak waar je op een wiskundige manier bedrijfsprocessen probeert te verbeteren (inrichten van een magazijn, berekenen van de korste routes enz). Wat ik jammer vind is dat we tijdens dit vak enkel heuristieken hebben geleerd voor specifieke problemen. Mijn verwachting was, dat je juist op een brede manier werd opgeleid om je kennis dan zelf op situaties toe te kunnen passen. Dat gevoel heb ik nu niet en dat vind ik wel jammer.

Je hebt ook gelijk dat ik me niet blind moet staren op de studie zelf. Ik denk dat het een goed idee is om dit kwartiel met een 'schone lei' in te gaan, en daarna nogmaals goed na te denken wat ik wil.
pi_174806138
Kun je niet wat vakken bij Econometrie volgen? Je zou allicht eens naar wat hoorcolleges kunnen gaan (gewoon binnenlopen) om te kijken of je de stof leuk vindt. En praat eens met wat studenten daar.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_174808075
Eindhoven biedt geen Econometrie aan, dus dat wordt hem helaas niet.. Een meeloopdag (zo'n echte waar je een normale dag meemaakt ipv een voorbedacht programma) kan natuurlijk wel
pi_174808213
Zie je jezelf liever met mensen werken of voornamelijk echt alleen met je data? Econometrie is in het laatste geval wellicht een betere keuze.
pi_174810468
Mijns inziens kan je met beide studies met mensen werken (een managementfunctie bekleden), ik denk dat je eigen sociale vaardigheden veel belangrijker zijn dan wat je op je studie leert. Correct me if I'm wrong?

Ik zou graag met harde data én mensen werken, moet te doen zijn lijkt me.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')