abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_174755970
Hoi,

Ik heb een tijdje geleden in het kader van psychologisch onderzoek een iq test moeten maken. Hier is uit gekomen dat ik een "disharmonisch profiel" heb, dat wil zeggen dat de verschillende onderdelen dermate ver uit elkaar liggen qua score dat er geen betrouwbaar getal kan worden vastgesteld. Het gaat hier om een verschil van 60 punten. Dit schijnt extreem veel te zijn. Nu hecht ik niet zo heel veel waarde aan zo'n test (wel een beetje), alleen heb ik in het verleden op jonge leeftijd ook zo'n test gedaan en toen scoorde ik aanzienlijk hoger. Het gaat hier niet om facebooktestjes, gewoon gedaan door erkende instanties.

Wat is er hier mis gegaan? Hoe kan het dat mijn cognitieve vaardigheden op een specifiek onderdeel achteruit zijn gegaan, maar op het andere helemaal niet? Is dit nog recht te breien?

[ Bericht 0% gewijzigd door datisstom op 30-10-2017 13:18:08 ]
pi_174756249
Moet disharmonisch zijn. :') In het Engels disharmonious dus vandaar de verwarring.
pi_174756322
Zo is er natuurlijk niets over te zeggen.

Op welke gebieden liggen de scores zo uit elkaar? Heb je de afgelopen jaren nog onderwijs gevolgd of op een andere manier wat aan je cognitieve vaardigheden gedaan? Waarom ben je bij de huloverlening terechtgekomen? Heb je ooit letsel aan je hoofd gehad? Wat zeggen de afnemers van de test?
pi_174756525
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 13:02 schreef datisstom het volgende:
Hoi,

Ik heb een tijdje geleden in het kader van psychologisch onderzoek een iq test moeten maken. Hier is uit gekomen dat ik een "disharmonisch profiel" heb, dat wil zeggen dat de verschillende onderdelen dermate ver uit elkaar liggen qua score dat er geen betrouwbaar getal kan worden vastgesteld. Het gaat hier om een verschil van 60 punten. Dit schijnt extreem veel te zijn. Nu hecht ik niet zo heel veel waarde aan zo'n test (wel een beetje), alleen heb ik in het verleden op jonge leeftijd ook zo'n test gedaan en toen scoorde ik aanzienlijk hoger. Het gaat hier niet om facebooktestjes, gewoon gedaan door erkende instanties.

Wat is er hier mis gegaan? Hoe kan het dat mijn cognitieve vaardigheden op een specifiek onderdeel achteruit zijn gegaan, maar op het andere helemaal niet? Is dit nog recht te breien?
Had je bij die vorige test (waar je hoger scoorde) ook een disharmonisch profiel?

Het kan best zijn dat er een reden voor is. 60 punten verschil is idd best enorm, het is zeker weten niet een meetfout of rekenfout geweest? Heb je verder nog klachten die je (toen tijdens je vorige IQ test) nog niet had?
pi_174756682
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 13:30 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Had je bij die vorige test (waar je hoger scoorde) ook een disharmonisch profiel?

Het kan best zijn dat er een reden voor is. 60 punten verschil is idd best enorm, het is zeker weten niet een meetfout of rekenfout geweest? Heb je verder nog klachten die je (toen tijdens je vorige IQ test) nog niet had?
Vorige test niet nee. Ik ga er vanuit dat de psycholoog geen rekenfout heeft gemaakt, al vind ik wat eruit is gekomen best wel vreemd want zo ervaar ik het niet in het dagelijkse leven. Klachten tijdens afname test waren wel aanwezig, voornamelijk veel stress, dysthymie en concentratieproblemen. Dat heeft wellicht effect gehad op de uitslag.
  maandag 30 oktober 2017 @ 13:37:05 #6
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_174756701
Ik had dat ook - even de uitslag erbij pakken - : ''Er is sprake van een dysharmonisch profiel met uitschieters naar boven en naar onderen''. Vind het wat te privé om de uitslag hier neer te zetten maar ik zie dat er een verschil is van 50.
pi_174756776
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 13:36 schreef datisstom het volgende:

Klachten tijdens afname test waren wel aanwezig, voornamelijk veel stress, dysthymie en concentratieproblemen. Dat heeft wellicht effect gehad op de uitslag.
Bij een goed uitgevoerde test zal dit een algemeen lagere score opleveren, maar niet direct een (extreme) disharmonie.
pi_174756962
Een IQ profiel is eigenlijk zelden harmonisch, maar een verschil van 60 punten is inderdaad extreem.
  maandag 30 oktober 2017 @ 13:59:54 #9
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_174757174
Een disharmonisch IQ profiel betekent kans op schizofrenie. Heb je psychoses gehad?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_174757227
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 13:49 schreef Latert het volgende:
Een IQ profiel is eigenlijk zelden harmonisch, maar een verschil van 60 punten is inderdaad extreem.
Nee hoor, IQ-profielen zijn erg vaak harmonisch.
pi_174757274
Veel gezopen sinds de laatste test?
pi_174757416
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 13:59 schreef Keep_Walking het volgende:
Een disharmonisch IQ profiel betekent kans op schizofrenie. Heb je psychoses gehad?
Nee.
pi_174757647
Ik heb zelf ook een 'disharmonisch' profiel wat betreft IQ, alleen bij mij is het verschil ongeveer 40 punten, wat overigens ook enorm veel is.

In mijn geval noemen ze het een V/P kloof. Dit wil zeggen dat ik qua verbaal IQ (taal, logisch beredeneren etc) veel hoger scoor dan qua performaal IQ (plannen, organiseren, ruimtelijk inzicht, handelend vermogen).

Ik heb overigens nog nooit eerder gehoord dat disharmonische profielen een indicatie kunnen zijn voor schizofrenie. Wat is de bron hiervoor?

In mijn geval is het in ieder geval verklaard door een hersenbeschadiging door zuurstoftekort bij mijn geboorte waarbij ik ook lichamelijke beperkingen heb opgelopen.

Dit disharmonische verschil in IQ beperkt me echter ook in het dagelijks leven (tot op zekere hoogte).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_174757700
quote:
Bij een verschil van 20 punten gaan er al "alarmbellen" rinkelen
Het is wat.......
pi_174758046
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 14:22 schreef gooddaddy het volgende:

[..]

Bij een verschil van 20 punten gaan er al "alarmbellen" rinkelen
Ja er valt ook niet veel over te vinden omdat alles over jonge kinderen gaat als je hierop googlet.
pi_174761046
Heb ik dus ook, 46 punten verschil (kwam uit de test). Ben half superslim, half idioot. De meest lastige theoretische dingen kan ik oplossen, maar als ik een nieuw fietsslot heb sta ik er een half uur mee te hannesen. :')
pi_174761210
Voor schools begrijpen is vooral het verbale IQ van belang. Lees hier verder http://www.eduratio.be/iqtest.html

Verder wijst een kloof niet per se op een stoornis http://www.eduratio.be/vpkloof.html
pi_174770027
Oh ja, dit heb ik ook. Kwam als disharmonieus uit iq test met iets beneden tot normaal iq op taal en zwakbegaafd op rekenen. Psychiaters en psychologen gedragen zich zwakbegaafd om hun baan te behouden, dus ik zou me er niet druk om maken. Overigens heb ik de test helemaal voor niets gedaan, want het had geen enkel nut voor de behandeling dus waarom het werd aangeraden/opgedrongen geen idee. Ben er nog steeds boos over, al was degene die de test afnam wel aardig. Maar daar koop je niets voor.
Wees blij dat je behoed bent voor arrogantie en ga door met je leven. Speel computergames als het om dat ene gebied dat geen taalvaardigheid is gaat (performaal of zo), ga meer lezen als het om taalvaardigheid gaat.
Ga op tijd naar bed en eet gezond.
Meer kun je niet doen om jezelf te verbeteren en erover piekeren heeft geen zin.
Oh ja, ze brengen het eerder in verband met autisme dan met schizofrenie. Zal vast per persoon verschillen...
Wat een onzin ook, want de 1psuchiatr vind schizofrenie en autisme tegenpolen, de ander gradaties van hetzelfde..

[ Bericht 4% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 30-10-2017 23:45:48 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  Moderator dinsdag 31 oktober 2017 @ 00:30:15 #19
441859 crew  Lenny77
pi_174772080
Idd, zou gelinkt worden aan autisme.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:23:16 #20
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_174779474
Het laagste scoorde ik op de ''index Verbaal Begrip'' en het hoogst op de ''index Verwerkingssnelheid'' met dus een verschil van 50 punten.

Er staat ook in dat de lage score op de verbale begrip index ook verklaard kan worden vanuit de onzekere, en afhankelijke opstelling die cliente (ik dus) snel geneigd is aan te nemen.

Ook heb ik een autisme onderzoek gehad. Ik scoorde op de AQ 22, wat onder de grensscore is van 32.

En ik weet vrijwel zeker dat ik geen schizofrenie heb.
  PR en moderator dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:36:42 #21
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_174783370
Dit vat het wel aardig samen: https://mens-en-samenlevi(...)er-intelligentietest
quote:
De Wechsler Intelligentietest
Een van de bekendste testen is de intelligentieschaal van David Wechsler. Dit is een oorspronkelijk Amerikaanse intelligentietest, waarvan verschillende versies verschenen zijn. Sommige versies zijn aangepast voor gebruik in Nederland. Er is een Nederlandse test voor volwassenen en adolescenten vanaf 16 jaar, de WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale). Ook is er een versie voor kinderen van 6 tot en met 17 jaar, de WISC-III (Wechsler Intelligence Scale For Children) en een versie voor kleuters, van 2 tot en met 7 jaar, de WWPPSI-III (Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence).

Een van de meest kenmerkende dingen van de Wechsler test is dat ze naast een totaal-IQ en subtest-scores, ook twee deel-IQ's op geven. Deze worden ook wel het verbale en het performale IQ genoemd. De meest recente versie van de Wechsler Intelligentietest voor volwassenen (de WAIS-IV) maakt geen gebruik meer van een verbale en performale schaal. In plaats daarvan wordt er een totaal IQ gegeven, plus een viertal index scores: Verbaal Begrip Index, Perceptueel Redeneren Index, Werkgeheugen Index en Verwerkingssnelheid Index. De oudere versie van de Wechsler Intelligentietest (WAIS-III) kent nog wel een performale en verbale schaal. Dit geldt ook voor de Wechsler Intelligentietest voor kinderen (WISC-III) en de Wechsler Intelligentietest voor kleuters (WPPSI-III).

Verbaal en Performaal IQ, wat betekent dat?
Het verbale IQ slaat op de klassieke 'schoolse' intelligentie. Onderdelen van verbale intelligentie zijn onder andere: abstract redeneren, algemene kennis, rekenkundig inzicht en geheugen. Het performale IQ is de 'tegenhanger' van het verbale IQ. Bij het performale IQ draait het niet om het beantwoorden van vragen, maar om het uitvoeren van taken. Het performale IQ kijkt naar niet-taalgebonden vaardigheden, zoals visuele perceptie, ruimtelijke intelligentie, motoriek en planning. Deze vaardigheden worden onder andere getest door het maken van puzzels.

Is performale intelligentie hetzelfde als aanleg voor wiskunde?
Vaak hoort men dat het verbaal IQ vooral aanleg voor taalvakken zou meten. Het performale IQ zou iets zeggen over de aanleg voor rekenen en wiskunde. Dit is echter een misverstand! De verbale test voorspelt goed kunnen leren in alle schoolse vakken, en niet alleen in taalvakken. Rekenvaardigheid wordt onder het verbale IQ geschaard, en niet onder het performale IQ.
Hoewel de performale tests wel visuele intelligentie meten, zijn ze niet per sé een goede voorspeller voor succes in de wiskundevakken. Maar als de performale schaal geen rekentalent meet, wat meet deze schaal dan wel? Deze schaal is vooral bedoeld om de intelligentie van mensen met een taalachterstand te meten. Klassieke IQ-tests zouden te veel op taal leunen. Daardoor worden mensen met een taalachterstand onderschat. Om dit bezwaar te ondervangen, is er een niet-talige schaal toegevoegd aan de test. Ondanks de toevoeging van een 'niet-talige' schaal blijft het overigens lastig om de intelligentie van deze mensen goed te meten. Een andere reden voor het toe voegen van een performale schaal is, dat het uitvoeren van een opdracht de psycholoog kans geeft om te observeren hoe iemand een probleem aanpakt.

De test laat een zogenaamde verbaal-performaalkloof zien. Wat betekent dit?
Soms zit er een groot verschil tussen het verbale IQ en het performale IQ (meer dan 12 punten). Dit wordt ook wel een verbaal-performaalkloof genoemd. Of, als het performale IQ hoger is dan het verbale: een performaal-verbaalkloof. Zo'n 'kloof' komt vaak bij hogere IQ 's voor. Ook kinderen met een stoornis hebben vaak een verbaal-performaalkloof. Omdat kinderen met een stoornis vaak zo'n kloof hebben, denken veel mensen dat het omgekeerde ook het geval zal zijn. Wie een verbaal-performaalkloof heeft, heeft vast ook een stoornis. Een verbaal-performaalkloof is onder andere in verband gebracht met onder andere faalangst, motorische problemen, AD(H)D, dyslexie, en dyscalculie. Volgens Luc Kumps berust dit echter op een fabeltje. Dat kinderen met een stoornis vaak zo'n kloof hebben, betekent niet dat kinderen met een kloof óók automatisch een stoornis hebben. Kumps wijst op een onderzoek uit 1987. Onderzoekers bekeken kinderen met en zonder een verbaal-performaalkloof. Zij vonden bij kinderen met een verbaal-performaalkloof niet meer problemen dan bij kinderen zonder kloof. De aanwezigheid van een groot verschil tussen het verbale en performale IQ betekent dus niet per se dat een iemand een stoornis heeft. Maar wat betekent zo'n groot verschil tussen het performale en het verbale IQ dan wel?

Verbaal hoger dan performaal
Als het verbale IQ hoger is dan het performale IQ, spreken we van een verbaal-performaalkloof. Een veel voorkomende mythe over mensen met een verbaal-performaalkloof is de mythe van 'de vlotte babbel'. Doordat de persoon verbaal zo vaardig is, zou deze de indruk wekken erg slim te zijn. Door zijn lage performale IQ is die intelligentie echter slechts 'schijn'. Daardoor zou deze persoon constant 'overvraagd' worden, vooral in schoolse situaties. Echter, het verbaal IQ houdt meer in dan alleen talent voor taal. Verbaal IQ correleert met goed kunnen leren in álle schoolvakken. Wat schoolprestaties betreft, is een hoog verbaal IQ dus geen 'schijn-intelligentie'. Omdat verbaal IQ zo gekoppeld is aan goed kunnen leren op school, raadt Kumps aan om bij belangrijke schoolse beslissingen vooral op het verbale IQ af te gaan. Het performale IQ of het totaal IQ is veel minder belangrijk. Veel programma's voor hoogbegaafden laten kinderen pas toe bij een totaal IQ van 130 (dit is de meest gebruikte definitie van hoogbegaafdheid). De ideeën van Kumps impliceren echter dat ook kinderen met een totaal IQ lager dan 130 toegelaten zouden moeten worden, als hun verbale IQ boven de 130 ligt.

Performaal hoger dan verbaal
Het omgekeerde geval komt ook voor: dat performaal IQ veel hoger is dan het verbale IQ. Dit wordt een performaal-verbaalkloof genoemd. Performaal IQ correleert veel minder (niet of nauwelijks) met begrip van schoolse zaken. Een hoog performaal IQ is op zich dan ook geen indicator voor goed kunnen leren. Kumps waarschuwt zelfs voor te hoge verwachtingen als het totaal IQ wordt opgetrokken door een zeer hoog performaal IQ. Dit betekent niet dat de vaardigheden zoals die gemeten zijn in de performale subtests minder belangrijk zijn, maar het zijn niet de vaardigheden die men nodig heeft op school. Wel stelt Kumps dat een hoge performale score een leerling wel uitzonderlijk maakt, en dat de leerstof op deze leerling aangepast zou moeten worden.
Zo'n kloof (verschil tussen verbaal en performaal van minimaal 12 punten) maakt dus een disharmonisch IQ-profiel.
Moet je niet al te veel waarde aan hechten hoor. Het verklaart waarschijnlijk wel voor jezelf waarom sommige dingen je makkelijker af gaan dan anderen, of waarom je soms tegen dingen aanloopt enzo. Da's vaak wel fijn. En als je hulp nodig hebt kan dat dan gerichter geboden worden. Voor kinderen is het handig als het onderwijs en de ondersteuning erop aangepast wordt.

Overigens kan het best zo zijn dat je, wanneer je de IQ test over een paar jaar nog eens doet, anders scoort. Een IQ staat nooit vast, als mens verander je maar ook de normgroepen veranderen en worden eens in de zoveel tijd opnieuw geijkt. Daarnaast blijft het natuurlijk een momentopname. Met een verschil van 60 punten zal het alsnog wel zijn dat het disharmonisch blijft, want zo veel verandert het nou ook weer niet, maar het zou dan best wat dichter bij elkaar kunnen liggen dan nu.

quote:
Dit is overigens onzin, weet niet waar je dat vandaan hebt. Een IQ-profiel is 9 vd 10 keer harmonisch. Bij de meeste mensen is er geen significant verschil tussen verbaal IQ en performaal IQ.
Fuck the EBU.
pi_174785250
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 17:36 schreef Moira. het volgende:
Dit vat het wel aardig samen: https://mens-en-samenlevi(...)er-intelligentietest

[..]

Zo'n kloof (verschil tussen verbaal en performaal van minimaal 12 punten) maakt dus een disharmonisch IQ-profiel.
Moet je niet al te veel waarde aan hechten hoor. Het verklaart waarschijnlijk wel voor jezelf waarom sommige dingen je makkelijker af gaan dan anderen, of waarom je soms tegen dingen aanloopt enzo. Da's vaak wel fijn. En als je hulp nodig hebt kan dat dan gerichter geboden worden. Voor kinderen is het handig als het onderwijs en de ondersteuning erop aangepast wordt.

Overigens kan het best zo zijn dat je, wanneer je de IQ test over een paar jaar nog eens doet, anders scoort. Een IQ staat nooit vast, als mens verander je maar ook de normgroepen veranderen en worden eens in de zoveel tijd opnieuw geijkt. Daarnaast blijft het natuurlijk een momentopname. Met een verschil van 60 punten zal het alsnog wel zijn dat het disharmonisch blijft, want zo veel verandert het nou ook weer niet, maar het zou dan best wat dichter bij elkaar kunnen liggen dan nu.

[..]

Dit is overigens onzin, weet niet waar je dat vandaan hebt. Een IQ-profiel is 9 vd 10 keer harmonisch. Bij de meeste mensen is er geen significant verschil tussen verbaal IQ en performaal IQ.
Het gaat mij er meer om dat mijn performance dus door de jaren heen drastisch gezakt is. Als het nou op die eerste test al zo was had ik er vrede mee.
pi_174785307
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 00:30 schreef Lenny77 het volgende:
Idd, zou gelinkt worden aan autisme.
Ben ik ook op getest en heb ik niet, in de eerste test is zelfs een redelijk hoog eq eruit gekomen ook.
  PR en moderator dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:37:41 #24
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_174791125
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 18:53 schreef datisstom het volgende:

[..]

Het gaat mij er meer om dat mijn performance dus door de jaren heen drastisch gezakt is. Als het nou op die eerste test al zo was had ik er vrede mee.
Wanneer was die eerste test? En was de fase van je leven waar je toen in zat ook aanzienlijk anders dan nu?
Wat geeft je psycholoog zelf als mogelijke verklaring?
Ik denk sowieso dat die laatste de enige is die hier een beetje chocola van kan maken voor je, aangezien achtergrond een belangrijke factor is en die daar als het goed is samen met jou beter zicht op heeft dan wij.

Maar als je dus al zo'n verschil in testresultaten ziet t.o.v. een voorgaande keer zie je dus wel dat het niet een vaststaand iets is. Het kan oprecht ook gewoon betekenen dat je die dag gewoon even heel slecht was in de performale subtests, het blijft een momentopname.
Het verschil is alsnog wel heel groot idd, al helemaal als dat eerder niet zo was, dus zou het toch nog eens bij je psych aankaarten wat hij/zij voor mogelijke verklaring heeft.
Fuck the EBU.
pi_174795659
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 18:53 schreef datisstom het volgende:

[..]

Als je maar 2 meetmomenten hebt, zou ik niet zo kunnen stellen dat het door de jaren heen is gezakt.
Je zou ook niet kunnen zeggen of het geleidelijk is gegaan of dat het plotsklaps was (bijvoorbeeld door een aanrijding of iets anders waarbij je je hoofd verwond hebt).
Met zo'n enorm verschil moet ik toch aan een meetfout denken (al heb je geen garantie dat dit ook zo is).

En dit
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 14:04 schreef LurkJeRot het volgende:
Veel gezopen sinds de laatste test?
is op zich geen idiote ingeving of zo, mits je vlak daarvoor gezopen had :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')