abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_174752976
Hoi ik heb een probleempje met mijn inbouwspotjes (halogeen) en hoop dat iemand me van een beetje advies kan dienen.
De laatste tijd gingen de lampen al lastig aan, ik moest vaak meerdere keren op de dimmer/schakelaar drukken om ze brandend te krijgen. Maar nu gaan ze helemaal niet meer aan. Hoe kom ik erachter wat er kapot is, de schakelaar of de trafo? De dimmer/schakelaar is vrij duur. Dus ik wil liever niet op goed geluk een nieuwe kopen, om er dan achter te komen dat het de trafo was. Als de trafo kapot is, doen de lampen het dan in 1x niet meer of kan het ook zijn dat ze dan eerst 'haperen' bij schakelen?
(NB de trafo ligt in een verlaagd plafond en ik kan er lastig bij. Niet zelf aangelegd ;-) )
pi_174753309
De dimmer van de muur af halen, even een gewone schakelaar aansluiten (¤3,- bij de Gamma) en kijken of de lampen dan wel aan gaan. Zo ja; dimmer kapot. Zo nee; trafo kapot óf alle lampjes ;-)
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
pi_174753399
Vermoedelijk dimmer. Dit zijn typische kwaaltjes waarbij de voedingsspanning van de dimmer niet voldoende stabiel is direct na inschakeling. Maar het hangt er vanaf wat je onder dimmer en trafo verstaat en de topologie. Het kunnen ook je lampen zijn, maar als meerdere lampen dit ervaren is dat onwaarschijnlijk.

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2017 11:07:01 ]
pi_174753473
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 11:01 schreef craftyvirus het volgende:
De dimmer van de muur af halen, even een gewone schakelaar aansluiten (¤3,- bij de Gamma) en kijken of de lampen dan wel aan gaan. Zo ja; dimmer kapot. Zo nee; trafo kapot óf alle lampjes ;-)
Dit klinkt wel handig ja, thanks. Kan ik dan elke willekeurige schakelaar nemen of moet het er dan ook een voor halogeen zijn (dit zal wel een domme vraag zijn, maar ik stel hem toch maar :) )
pi_174753540
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 11:05 schreef Stratotanker het volgende:
Vermoedelijk dimmer. Dit zijn typische kwaaltjes waarbij de voedingsspanning van de dimmer niet voldoende stabiel is direct na inschakeling. Maar het hangt er vanaf wat je onder dimmer en trafo verstaat en de topologie. Het kunnen ook je lampen zijn, maar als meerdere lampen dit ervaren is dat onwaarschijnlijk.
Nee de lampen zelf zijn het niet, want ze toen ze nog haperden haperden ze allemaal. Ik hoop dat het idd de dimmer is want de trafo is nogal ingebouwd vrees ik.

De zekering van de dimmer kan het niet zijn he? Want dan zou de schakelaar niet een tijdje gehaperd hebben, maar zou het in 1x uitgevallen zijn?
pi_174753556
Je kunt hem ook gewoon ff doorverbinding (bruin+ zwart) en kijken of ze netjes branden na weer inschakelen van de spanning.

LET OP DUS GROEP UITZETTEN als je draadjes gaat loshalen en doorverbinden.

Enne zekering kan best als deze een beetje aan het jutteren was. Altijd eerst kijken naar je zekeringen.

Vaudje, natuurlijk bruin + zwart, anders blijft het alsnog donker.

[ Bericht 16% gewijzigd door Gieliovd op 30-10-2017 13:05:17 ]
Laat die handjes wapperen!
pi_174753993
quote:
10s.gif Op maandag 30 oktober 2017 11:08 schreef saysme het volgende:

[..]

Dit klinkt wel handig ja, thanks. Kan ik dan elke willekeurige schakelaar nemen of moet het er dan ook een voor halogeen zijn (dit zal wel een domme vraag zijn, maar ik stel hem toch maar :) )
nee dit maakt niet uit. Kleine maar nuttige toevoeging; Haal even de spanning eraf dmv het uitzetten van de groep / aardlekschakelaar.
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
pi_174754122
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 11:12 schreef Gieliovd het volgende:
Je kunt hem ook gewoon ff doorverbinding (blauw + zwart) en kijken of ze netjes branden na weer inschakelen van de spanning.

LET OP DUS GROEP UITZETTEN als je draadjes gaat loshalen en doorverbinden.

Enne zekering kan best als deze een beetje aan het jutteren was. Altijd eerst kijken naar je zekeringen.
Blauw + zwart toch maar NIET!!!

Bruin + zwart wel.
pi_174754151
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 11:12 schreef Gieliovd het volgende:
Gezien de beschrijving, kan het ook een slecht contact van een draad in die insteekgatjes van de dimmer zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174755792
Ik hoop ook alleen op een los contactje.
Als ik een nieuwe dimmer ga kopen, maakt het dan nog uit van welk merk? Ik vind het bv erg irritant als je de stroom hoort zoemen als de lichten aan zijn, maar ik weet niet of dat aan de dimmer ligt of aan de trafo. Kan ik dat geluid vermijden door een bepaalde dimmer niet/wel te kopen?
pi_174756025
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 11:36 schreef PJ het volgende:

[..]

Blauw + zwart toch maar NIET!!!

Bruin + zwart wel.
Yep, vaudje, aangepast. Met Blauw + zwart gebeurt er alsnog niks.
pi_174765597
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 12:51 schreef saysme het volgende:
Ik hoop ook alleen op een los contactje.
Als ik een nieuwe dimmer ga kopen, maakt het dan nog uit van welk merk? Ik vind het bv erg irritant als je de stroom hoort zoemen als de lichten aan zijn, maar ik weet niet of dat aan de dimmer ligt of aan de trafo. Kan ik dat geluid vermijden door een bepaalde dimmer niet/wel te kopen?
Je moet een dimmer kopen die geschikt is voor jouw type trafo om brommen/zoemen tot een minimum te beperken. Zoek dus even uit of je een ringkerntrafo of elektronische trafo hebt en kies dan de juiste dimmer.
pi_174779269
Bedankt allemaal, ik heb de dimmer vandaag vervangen :-) De twee draadjes tegen elkaar deden de lampen branden (goeie tip was dat) dus het was idd de dimmer. Eerst bij de Praxis gekeken, maar heb uiteindelijk een schakelaar/dimmer van hetzelfde merk (Jung) gekocht bij een speciaalzaak waar ze me ook even konden uitleggen welk draadje waarin moest en hoe precies (de oude dimmer had schroefjes, bij deze moest je de draadjes erin steken). Dure grap: 70 euro. Voordeel was wel dat de bevestigingsschroefjes en de de afdekkapjes weer precies pasten. En hij maakt geen herrie dus ik ben er happy mee.
pi_174779609
Super, mooi opgelost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')