Dit klinkt wel handig ja, thanks. Kan ik dan elke willekeurige schakelaar nemen of moet het er dan ook een voor halogeen zijn (dit zal wel een domme vraag zijn, maar ik stel hem toch maarquote:Op maandag 30 oktober 2017 11:01 schreef craftyvirus het volgende:
De dimmer van de muur af halen, even een gewone schakelaar aansluiten (¤3,- bij de Gamma) en kijken of de lampen dan wel aan gaan. Zo ja; dimmer kapot. Zo nee; trafo kapot óf alle lampjes ;-)
Nee de lampen zelf zijn het niet, want ze toen ze nog haperden haperden ze allemaal. Ik hoop dat het idd de dimmer is want de trafo is nogal ingebouwd vrees ik.quote:Op maandag 30 oktober 2017 11:05 schreef Stratotanker het volgende:
Vermoedelijk dimmer. Dit zijn typische kwaaltjes waarbij de voedingsspanning van de dimmer niet voldoende stabiel is direct na inschakeling. Maar het hangt er vanaf wat je onder dimmer en trafo verstaat en de topologie. Het kunnen ook je lampen zijn, maar als meerdere lampen dit ervaren is dat onwaarschijnlijk.
nee dit maakt niet uit. Kleine maar nuttige toevoeging; Haal even de spanning eraf dmv het uitzetten van de groep / aardlekschakelaar.quote:Op maandag 30 oktober 2017 11:08 schreef saysme het volgende:
[..]
Dit klinkt wel handig ja, thanks. Kan ik dan elke willekeurige schakelaar nemen of moet het er dan ook een voor halogeen zijn (dit zal wel een domme vraag zijn, maar ik stel hem toch maar)
Blauw + zwart toch maar NIET!!!quote:Op maandag 30 oktober 2017 11:12 schreef Gieliovd het volgende:
Je kunt hem ook gewoon ff doorverbinding (blauw + zwart) en kijken of ze netjes branden na weer inschakelen van de spanning.
LET OP DUS GROEP UITZETTEN als je draadjes gaat loshalen en doorverbinden.
Enne zekering kan best als deze een beetje aan het jutteren was. Altijd eerst kijken naar je zekeringen.
Gezien de beschrijving, kan het ook een slecht contact van een draad in die insteekgatjes van de dimmer zijn.quote:Op maandag 30 oktober 2017 11:12 schreef Gieliovd het volgende:
Enne zekering kan best als deze een beetje aan het jutteren was. Altijd eerst kijken naar je zekeringen.
Yep, vaudje, aangepast. Met Blauw + zwart gebeurt er alsnog niks.quote:Op maandag 30 oktober 2017 11:36 schreef PJ het volgende:
[..]
Blauw + zwart toch maar NIET!!!
Bruin + zwart wel.
Je moet een dimmer kopen die geschikt is voor jouw type trafo om brommen/zoemen tot een minimum te beperken. Zoek dus even uit of je een ringkerntrafo of elektronische trafo hebt en kies dan de juiste dimmer.quote:Op maandag 30 oktober 2017 12:51 schreef saysme het volgende:
Ik hoop ook alleen op een los contactje.
Als ik een nieuwe dimmer ga kopen, maakt het dan nog uit van welk merk? Ik vind het bv erg irritant als je de stroom hoort zoemen als de lichten aan zijn, maar ik weet niet of dat aan de dimmer ligt of aan de trafo. Kan ik dat geluid vermijden door een bepaalde dimmer niet/wel te kopen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |