abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174740184
Hoi allemaal.

Ik heb dit jaar examen gedaan op vmbo-tl (Mavo) en ben geslaagd. Ik wist nog niet echt wat ik wou gaan doen op het MBO + ik wist dat ik wel op het HBO wou eindigen. Daarom heb ik besloten om nog 2 jaar havo te gaan doen zodat ik sneller naar het hbo kon.

Echter valt de havo heel erg tegen en heb ik het echt onderschat. Ik vind de leerstof veel te ingewikkeld en ik merk echt dat ik met veel vakken achterloop, hoe hard ik ook leer en hoe veel vragen ik ook stel aan de docent. Ik heb al flink wat toetsen achter de rug en tot nu toe waren het best veel onvoldoendes.

Ik twijfel daarom of ik niet gewoon na havo 4 zou stoppen en gewoon toch naar het MBO ga. Ik twijfel want eigenlijk zou dat betekenen dat ik dit jaar gewoon verspil en voor niks op school zit.
Maar stel dat ik op deze lijn doorga en ik red dan op het nippertje havo 5, dan is er kans dat ik voor de examens zak (en ik heb ook sowieso geen zin om dan een jaar over te doen).

Wat vinden jullie, moet ik toch doorbijten of is het verstandiger voor mij om mbo te gaan doen?
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  zondag 29 oktober 2017 @ 19:04:13 #2
407635 warp995
Tussen neus en lippen door
pi_174740303
Van mbo baar hbo is prima. Uit mijn ervaring doen mensen van mbo het op hbo beter dan die rechtstreeks van de havo komen.
pi_174740439
Gewoon MBO4 doen. Dat is bijna hbo, maar toch ietsje makkelijker.
pi_174740545
MBO 4 doen. Dan heb je sws al een diploma op zak en over het algemeen doen studenten van MBO het beter dan havo studenten op het HBO.
  zondag 29 oktober 2017 @ 19:16:54 #5
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174740656


[ Bericht 100% gewijzigd door _--_ op 29-10-2017 19:32:27 ]
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174740873
Het ligt er een beetje aan wat je wil gaan doen. Weet je al (ongeveer) welke opleiding je wilt gaan doen? Op zich is de route mbo > hbo prima. Maar soms heb je dan wel nog aanvullende havo certificaten nodig, bijv. wiskunde.


Je zegt dat je heel veel leert en veel vragen stelt, maar het kan zijn dat je niet op de (voor jou) juiste manier leert. Je zou een gesprekje met je mentor kunnen afspreken en het probleem aan hem/haar voorleggen. Misschien kan die je wel helpen. Misschien is bijles een optie? Dat heeft mij in ieder geval heel erg geholpen.
pi_174740972
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 19:26 schreef madam-april het volgende:
Het ligt er een beetje aan wat je wil gaan doen. Weet je al (ongeveer) welke opleiding je wilt gaan doen? Op zich is de route mbo > hbo prima. Maar soms heb je dan wel nog aanvullende havo certificaten nodig, bijv. wiskunde.

Je zegt dat je heel veel leert en veel vragen stelt, maar het kan zijn dat je niet op de (voor jou) juiste manier leert. Je zou een gesprekje met je mentor kunnen afspreken en het probleem aan hem/haar voorleggen. Misschien kan die je wel helpen. Misschien is bijles een optie? Dat heeft mij in ieder geval heel erg geholpen.
Ja ik weet wel in welke richting. Iets met talen/toerisme want daar ben ik goed in en vind ik ook erg leuk. Wil op het HBO ook iets met Toerisme gaan doen of de Lerarenopleiding Engels.

Ja het punt is is dat ik eigenlijk nooit problemen gehad heb met leren, mavo ging me heel makkelijk af en ik hoefde eigenlijk niet heel veel te doen omdat ik in de lessen al veel meekreeg. Maar havo is veel meer stof en ook ingewikkelder en dus moet ik thuis meer doen om bij te blijven. Maar ook op mavo leerde ik natuurlijk en die manier van leren werkte wel heel goed.

Zou wel idd eens een gesprekje met mijn mentor aan kunnen gaan.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_174741108
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 19:04 schreef warp995 het volgende:
Van mbo baar hbo is prima. Uit mijn ervaring doen mensen van mbo het op hbo beter dan die rechtstreeks van de havo komen.
Spring Breakers _O_
pindazakje
pi_174741361
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 19:30 schreef Nexum het volgende:

[..]

Ja ik weet wel in welke richting. Iets met talen/toerisme want daar ben ik goed in en vind ik ook erg leuk. Wil op het HBO ook iets met Toerisme gaan doen of de Lerarenopleiding Engels.

Ja het punt is is dat ik eigenlijk nooit problemen gehad heb met leren, mavo ging me heel makkelijk af en ik hoefde eigenlijk niet heel veel te doen omdat ik in de lessen al veel meekreeg. Maar havo is veel meer stof en ook ingewikkelder en dus moet ik thuis meer doen om bij te blijven. Maar ook op mavo leerde ik natuurlijk en die manier van leren werkte wel heel goed.

Zou wel idd eens een gesprekje met mijn mentor aan kunnen gaan.
De havo vergt wel echt een andere leer aanpak dan het vmbo. Zoals je zelf al zegt is het veel meer stof en de stof is ingewikkelder en ook de manier waarop de stof wordt aangeboden is anders. Het is dus niet zo vreemd dat het je meer moeite mee hebt en dat de manier van leren die op het vmbo werkte, minder goed voor je werkt op de havo.

Ik zou je in ieder geval adviseren om met je mentor te gaan praten. Ik denk dat je met een beetje hulp het prima kan redden op de havo.
pi_174742399
Gaat het hbo wel lukken als de havo al zo moeilijk is voor je? Op het hbo krijg je nog meer werk dan nu en is het niveau niet lager.

Ik zou kijken of je met begeleiding en een andere manier van leren toch verder kunt komen op de havo voordat je het mbo verkiest.
pi_174955472
Als je uiteindelijk op het hbo terecht wilt komen, vergeet dan niet dat je niet altijd direct toelaatbaar bent voor sommige hbo opleidingen.
pi_175128000
Goeie vraag ts. Als je het niet naar je zin hebt op havo/je vind het te moeilijk is het zeker een goede optie om een mbo-opleiding te volgen en vervolgens de stap te maken naar hbo.

Ik heb in precies hetzelfde schuitje gezeten als jij en heb gekozen om een mbo opleiding af te ronden i.p.v. de havo. Van deze beslissing heb ik zeker geen spijt gehad, er zitten twee voordelen aan:

- Als mbo'er heb je een betere basis gelegd voor succesvol verloop van je hbo studie t.o.v. havisten.
- Je bent wat ouder, dus meer ontwikkeld dan nu, dus snap je dingen wat beter straks.
pi_175157130
Je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt. Uit ervaring kan ik vertellen dat mbo'ers die naar het hbo gingen wel echt een voorsprong hadden op havisten qua manier van werken, zoals de praktijklessen. Als je nu al het gevoel hebt dat havo te zwaar is, dan zou ik aanraden om inderdaad mbo te gaan doen. Er zijn tevens versnelde mbo opleidingen dus zoveel extra tijd zal het niet schelen om naar hbo te gaan.
pi_175219010
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 19:12 schreef 2682000 het volgende:
MBO 4 doen. Dan heb je sws al een diploma op zak en over het algemeen doen studenten van MBO het beter dan havo studenten op het HBO.
http://www.vereniginghoge(...)_2010.pdf?1438943028 , blz 7.
Blijkt niet zo te zijn.
pi_175219052
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 15:38 schreef tfgk1 het volgende:

[..]

http://www.vereniginghoge(...)_2010.pdf?1438943028 , blz 7.
Blijkt niet zo te zijn.
Wou net zeggen, wat een rare opmerking. Het is algemeen bekend dat havisten het beter doen op hbo dan de mensen die vanuit het mbo binnenstromen. Ook logisch, havisten zijn een bepaald niveau gewend en de mbo'ers niet.
pi_175219765
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 15:38 schreef tfgk1 het volgende:

[..]

http://www.vereniginghoge(...)_2010.pdf?1438943028 , blz 7.
Blijkt niet zo te zijn.
Je bron komt uit 2010 maat.
pi_175220371
quote:
99s.gif Op dinsdag 21 november 2017 16:14 schreef 2682000 het volgende:

[..]

Je bron komt uit 2010 maat.
Heb je recentere cijfers die dit beeld ontkrachten?

Hier een bron uit april 2016
http://www.vereniginghoge(...)6_def.pdf?1461314326
  vrijdag 24 november 2017 @ 09:05:40 #18
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_175274013
Apart, iedere Mavo scholier die bij ons in Havo 4 kwam. Deed het jaar er na nog een keer Havo 4 op eentje na.
Ook mijn vriendin (met haar MBO) vond de overstap naar het HBO erg lastig.

Had gedacht dat dit na 10 jaar wel anders zou zijn.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_175278718
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 09:05 schreef nils7 het volgende:
Apart, iedere Mavo scholier die bij ons in Havo 4 kwam. Deed het jaar er na nog een keer Havo 4 op eentje na.
Ook mijn vriendin (met haar MBO) vond de overstap naar het HBO erg lastig.

Had gedacht dat dit na 10 jaar wel anders zou zijn.
Laatst was het ook op het nieuws, zijn zeer grote verschillen tussen scholen. Geef zelf les op een school waar 30% van de mavo leerlingen doorstroomt naar de havo. Hoewel met moeite, zorgt de inzet er wel voor dat ze vaak hun havo diploma halen. Door de extra moeite verbaast het mij niet dat er zoveel stranden in het hoger onderwijs. De overstap MBO - HBO is gewoon voor velen heel groot.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')