abonnement Unibet Coolblue
pi_174732416
Zoals de meeste mensen ga ook ik regelmatig onder de douche, en dan meestal thuis. Ik heb dan ook veel tijd gehad om de werking van de doucheafvoer te bestuderen, je moet toch wat en ik ben niet zo goed in zingen. Nee, de reden dat ik het heb 'bestudeerd' is dat er in ons huis vaak iets opvallends gebeurt. Ik wil wel eens weten of dat een herkenbaar fenomeen is en of mensen hier de natuurkunde achter kunnen verklaren.

Ter introductie, de douchesifon:



Het gaat hier niet om de werking hiervan, die is me bekend. Als de douche aan gaat dan stroomt er water door de gaten van het deksel (hier weergeven als dat zwarte 'tafeltje') het blauwe niveau stijgt, en zal dus in de afvoer stromen.

Dit gaat allemaal prima, maar nu komt het, er gebeurt wel vaak het volgende:

1. Minuut 0. De douche gaat aan, water stroomt in de sifon en die kan het in eerste instantie niet allemaal verwerken.

2. Minuut 2. Het water (blauwe niveau in diagram) stijgt tot boven de sifon, er komt dus een laagje water op de vloer, van 1 a 2 cm. Het lijkt alsof de afvoer verstopt is.

3. Minuut 5. De doucher is inmiddels bezig geweest met shampoo of een zeepprodukt.

4. Bij het afspoelen stroomt er een flinke hoeveelheid 'zepig' water naar de afvoer.

5. Minuut 7. Dat zeepsop 'smeert' op een of andere manier het hele sifon systeem en voila, als bij toverslag stroomt alles sneller door en de laag water op de vloer wordt helemaal weer afgevoerd, na een minuut of 2 werkt alles helemaal zoals het hoort en stroomt al het water razendsnel weg.

Ik maak verder vrij vaak alles schoon omdat ik me ook vaak scheer onder de douche, dus er komen veel haartjes in. Dit fenomeen treedt ook op als de afvoer net schoon gemaakt is, dus het is niet het gevolg van teveel vuil.

Heeft het te maken met oppervlakte spanning van gewoon water t.o.v. zeepwater? Wie kan dit uitleggen?
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_174732478
Nee hoor, je mist gewoon een beluchtingsleiding.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174732512
Het is ook mogelijk dat ergens in de afvoer een oplopend stukje leiding zit die als hevel werkt.
Dus pas als de hevel gevuld is gaat die vlot afvoeren.
pi_174732662
Maar ik heb het tientallen keren geobserveerd en het gaat echt pas goed stromen als je douchegel of shampoo gebruikt.

edit: we hebben een beluchtingsbuis die naar de zolder loopt waar de cv ketel hangt. Alle afvoeren zijn daar op aangesloten voor zover ik weet.

[ Bericht 40% gewijzigd door vaarsuvius op 29-10-2017 13:14:39 ]
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_174739196
Donkere materie? :P
-
pi_174740969
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 18:08 schreef Haushofer het volgende:
Donkere materie? :P
Of antimaterie, TS heeft natuurlijk niet de in/ouput gemeten er kunnen dus zomaar liters "verdwenen"zijn.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174766978
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 12:49 schreef vaarsuvius het volgende:
Maar ik heb het tientallen keren geobserveerd en het gaat echt pas goed stromen als je douchegel of shampoo gebruikt.

edit: we hebben een beluchtingsbuis die naar de zolder loopt waar de cv ketel hangt. Alle afvoeren zijn daar op aangesloten voor zover ik weet.

Ik vind juist dat mijn shampoo niet weg spoelt, pas als er een stuk normale zeep wordt gebruikt verdwijnen de bubbels en spoelt alles weg in no time. Ik gebruik douche schuim maar ik heb dus speciaal een stukje gewone zeep naast het bad liggen om de bubbels kapot te maken.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  maandag 30 oktober 2017 @ 21:37:47 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174767273
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 12:39 schreef Schonedal het volgende:
Het is ook mogelijk dat ergens in de afvoer een oplopend stukje leiding zit die als hevel werkt.
Dus pas als de hevel gevuld is gaat die vlot afvoeren.
Hier sluit ik mij bij aan.
And so is the past
  maandag 30 oktober 2017 @ 21:43:19 #9
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_174767474
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 18:08 schreef Haushofer het volgende:
Donkere materie? :P
Vooral in wc's een veel voorkomend verschijnsel.
pi_174783361
quote:
14s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:37 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Hier sluit ik mij bij aan.
Kun je die verklaring ook inpassen in een badkamer die enige jaren geleden gemoderniseerd is, waarbij de vloer zo'n 8cm verhoogd is? Kan het daardoor ergens 'omhoog lopen' ?
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_174921546
Een afvoerleiding leg je naar behoren op afschot, dit houdt in dat de leiding een helling naar beneden krijgt zodat het water kan afvloeien.
Wordt dit nagelaten dan krijg je het hierboven beschreven probleem, is er voldoende aanvoer van water dan gaat de leiding als hevel werken waardoor de stroming plotseling vlotter gaat.
Schuim kan de hevelwerking verstoren omdat water met luchtbellen een lagere dichtheid heeft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')