Steeds meer ouderen komen in het ziekenhuis door een val.
Uit nieuwe cijfers van het CBS blijkt vallen inmiddels de achtste belangrijkste doodsoorzaak in ons land, na onder meer dementie, longkanker en hartfalen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)odsoorzaak~ae514dcc/Toch raar dat als je ouder wordt, je opeens last krijgt van evenwichtsstoornissen. Of is dat niet zo gek gezien ons westerse dieet?
Voordat ik op glutenvrij dieet overging, had ik last van van alles, onder andere van wiebelig op de fiets, zeg maar gerust moeite met het houden van mijn evenwicht.
Nu blijkt dat er in de wetenschap al lang een link gelegd is tussen granen en evenwichtstoornissen:
Sommige mensen zijn overgevoelig voor gluten, en ontwikkelen coeliakie, een darmaandoening. Het blijkt echter ook dat deze allergie zich kan uiten in axonale polyneuropathie. Gluten zijn bepaalde eiwitten die in sommige granen te vinden zijn, zoals tarwe, gerst en rogge.
Uit een grote studie is gebleken dat ongeveer eenderde van de patienten met idiopatische axonale neuropathie antilichamen had tegen gluten.[1] In de gewone bevolking is dit ongeveer 12%. In deze groep patienten had 9% ook coeliakie, ten opzichte van 1% bij proefpersonen zonder neuropathie.
Deze onderzoeksgroep heeft eerder vastgesteld dat mensen met neurologische aandoeningen een grotere kans hebben om overgevoelig te zijn voor gluten.[2] In een kleinere studie bleek dat 34% van de patienten met perifere idiopatische neuropathie antilichamen in het bloed had tegen gluten.[3]
Naast perifere neuropathie kan een glutenovergevoeligheid ook evenwichtsstoornissen of stoornissen in de fijne motoriek (ataxie) veroorzaken.[4]
Het blijkt dat wanneer patienten met axonale neuropathie en aantoonbare antilichamen in het bloed tegen gluten, zich aan een glutendieet houden, de klachten van de neuropathie verminderen ten opzichte van de patienten die niet aan een glutendieet doen.[5]
De oorzaak zou een zenuw-eiwit kunnen zijn, het zogenaamde Synapsine I dat erg lijkt op het gluten-eiwit. Een kruisreactie van gluten naar dat Synasine I door het eigen immuunsysteem zou dan tot een onbegrepen CIAP kunnen leiden. [6]
Versie oktober 2009; Auteurs: Prof.dr. Jan M. Keppel Hesselink en Drs David J. Kopsky, artsen http://www.neuropathie.nu(...)-glutenallergie.htmlEen gluten intolerantie geeft lang niet altijd darmklachten zoals een opgeblazen gevoel, gasvorming, opgeblazen buik, buikpijn, obstipatie, diarree of zelfs het prikkelbare darmsyndroom (dit kan dus wel en dan is het duidelijk).
Ze kunnen ook veel andere klachten geven zoals:
- depressies,
- Hoofdpijn of migraineauto-immuunaandoeningen (Multiple Sclerose, reumatoïde artritis, ziekte van Crohn, psoriasis enz.),
- neurologische klachten zoals
duizeligheid, evenwichtsstoornissen, zenuwpijnen, tintelende vingers, spierpijn of spierzwakte,
- uitputting, mist in het hoofd, vermoeidheid na het eten van gluten
huidklachten, met als typisch beeld jeukende, met helder vocht gevulde blaasjes tussen de vingers, vermeerderde - eeltvorming met kloven op handen en voeten.
https://gezondheidineigenhandacademie.nl/granen-nu-gezond/Een tip voor Marga Bult en de vele anderen die vreselijke valpartijen doormaken: probeer eens een dieet met minder granen.
Mijn evenwichtsgevoel is na 6 jaar glutenvrij uitmuntend te noemen. Daar ben ik zó blij mee!
NB Op Fok ontbreekt een forum simpelweg genoemd Gezondheid.
[ Bericht 3% gewijzigd door Loekie1 op 29-10-2017 07:51:18 ]