815 kilo. Scheelt ruim 500 kilo ten opzichte van mijn vorige (Alfa 164)quote:
Excuus. Ik bedoel inderdaad de 2-cilinder. Man, wat moet je dan een schurfthekel hebben aan autorijden.quote:Op zaterdag 28 oktober 2017 18:11 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Fiat Panda's bestaan alleen als 2 cilinder en 4 cilinder.
Hangt er m.i. van af of je de turboloze 60pk neemt of de 80pk turbo.quote:Op zondag 29 oktober 2017 01:54 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Excuus. Ik bedoel inderdaad de 2-cilinder. Man, wat moet je dan een schurfthekel hebben aan autorijden.
En 17 jaar geleden was dat nog doodnormaal, 1 groot voordeel, dat spul blijft wel heel en verbruik is ook primaquote:Op zondag 29 oktober 2017 02:17 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Hangt er m.i. van af of je de turboloze 60pk neemt of de 80pk turbo.
De laatste komt wel goed van z'n plek, beter dan de 1.2.
De 60pk is een ramp
Het verbruik van die 2 cilinders is teleurstellend hoor, wij hebben een 85pk versie op de oprit staan in een ander model auto. 1:16-17 praktijk mag je blij mee zijn.quote:Op zondag 29 oktober 2017 02:19 schreef sig000 het volgende:
[..]
En 17 jaar geleden was dat nog doodnormaal, 1 groot voordeel, dat spul blijft wel heel en verbruik is ook prima
Dat haal je met Twingo uit jaren 90 ook.quote:Op zondag 29 oktober 2017 02:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Het verbruik van die 2 cilinders is teleurstellend hoor. 1:16-17 praktijk mag je blij mee zijn.
met mijn 1.6 (2009) Fiesta haal ik 1:16.. dus dan lievef de 1.6 dan die 1.25quote:Op zaterdag 28 oktober 2017 14:01 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Met mijn 1.4 Fiesta haalde ik 1/13
Maar 17 jaar geleden kwam die 60 pk uit een 4-cylinder en die leverden meer koppel.quote:Op zondag 29 oktober 2017 02:19 schreef sig000 het volgende:
[..]
En 17 jaar geleden was dat nog doodnormaal, 1 groot voordeel, dat spul blijft wel heel en verbruik is ook prima
3 of 4 cilinders zou voor het koppel niet veel uit mogen maken mij dunkt. Compressieverhouding doet daar meer voor.quote:Op zondag 29 oktober 2017 19:16 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Maar 17 jaar geleden kwam die 60 pk uit een 4-cylinder en die leverden meer koppel.
En 17 jaar geleden waren de auto's met die motors veel lichter dan tegenwoordig.
Totaal niet met elkaar te vergelijken dus.
In principe heb je gelijk, maar de 4-cylinders van 17 jaar geleden waren veel meer afgestemd op koppel dan op toerental/pk's, waar dat met de huidige 3-cylinder motoren precies andersom is.quote:Op zondag 29 oktober 2017 20:16 schreef 1299 het volgende:
[..]
3 of 4 cilinders zou voor het koppel niet veel uit mogen maken mij dunkt. Compressieverhouding doet daar meer voor.
Ik heb 1 op 26 mee gehaald, over 800 km woon-werk verkeer, gemiddeld 50 km per rit.quote:Op zaterdag 28 oktober 2017 23:39 schreef sig000 het volgende:
Twingo 1 en 2 heeft simpele 1.2 8V waarmee je redelijk vooruitkomt en gemiddeld 1 :16/17 zoiets.
Gaan nog lang mee ook die blokken.
De een heeft het wat erger dan de ander, maar met een beetje doortrekken in 3000-4000 komt het roffeltje toch naar voren.quote:Op zaterdag 28 oktober 2017 23:35 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Vergelijk je dat dan met de 107 en die serie auto's? Me moeder heeft een Cuore en daar zit helemaal niet zo'n debiel prutteltje in, die is gewoon stil.
De 1.2 is een ongeblazen 4-cylinder, de Twinair 85 een 2-cylinder turbo. Waarbij de 2-cylinder 'by far' het leukst is.quote:Op zaterdag 28 oktober 2017 15:12 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Fiat Panda's zijn toch 3-pitters?
De 4-cylinders klinken als 4-cylinders. De 2-cylinders klinken als 3 pittertjes.quote:Op zaterdag 28 oktober 2017 15:29 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Nee, 4 zeggen ze op de reclame.
Klinken wel als 3 pittertjes.
Ik heb over de afgelopen 40k een gemiddelde staan van 1/18. En hoezo is dat teleurstellend?quote:Op zondag 29 oktober 2017 02:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
Het verbruik van die 2 cilinders is teleurstellend hoor, wij hebben een 85pk versie op de oprit staan in een ander model auto. 1:16-17 praktijk mag je blij mee zijn.
Daarmee rij je als een natte krant op de snelweg, zeker.quote:Met mijn eigen 1.8 4cyl haal ik 1:14
Ja, maar die heeft 5 pk en doet 0-100 in 3 weken. Met een Twinair kun je gewoon lekker met het verkeer mee.quote:Op zondag 29 oktober 2017 02:27 schreef sig000 het volgende:
Dat haal je met Twingo uit jaren 90 ook.
Kolder. De huidige 2- en 3-cylinders hebben bijna allemaal een turbo, ergo hoog koppel. Een Astra 1.6 4-cylinder van rond 2000 heeft een koppel van 128nm en een 875cc 2-cylinder turbo in de 500/Panda heeft 145nm koppel.quote:Op zondag 29 oktober 2017 21:54 schreef BMWK111RS het volgende:
In principe heb je gelijk, maar de 4-cylinders van 17 jaar geleden waren veel meer afgestemd op koppel dan op toerental/pk's, waar dat met de huidige 3-cylinder motoren precies andersom is.
Misschien, maar het koppel van een motor van uit 2000 is bij een veel lager toerental beschikbaar dan bij de Fiat motor. De motor van de door jou genoemde Astra ervaar je dan als krachtiger dan die van de Fiat. Als je de beoordelingen van die Fiat-motor leest zie je dat veel mensen klagen over weinig trekkracht tenzij ze hoog in de toeren rijden. Dan voelt de Astra-motor voor de meeste mensen veel beter aan omdat die al trekkracht levert op lagere toeren.quote:Op maandag 30 oktober 2017 09:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Kolder. De huidige 2- en 3-cylinders hebben bijna allemaal een turbo, ergo hoog koppel. Een Astra 1.6 4-cylinder van rond 2000 heeft een koppel van 128nm en een 875cc 2-cylinder turbo in de 500/Panda heeft 145nm koppel.
Nee, mijn auto hoeft gewoon veel minder hard te werken dan de 0.9 twinair 80 van vriendin.quote:Op maandag 30 oktober 2017 09:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik heb over de afgelopen 40k een gemiddelde staan van 1/18. En hoezo is dat teleurstellend?
[..]
Daarmee rij je als een natte krant op de snelweg, zeker.
En dan nog, tussen 1/14 en 1/18 zit nog altijd een verschil van 120km op een tank van 30 ltr.
1:16 haalde ik al met een Golf 1.2 Tsiquote:Op maandag 30 oktober 2017 17:17 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Nee, mijn auto hoeft gewoon veel minder hard te werken dan de 0.9 twinair 80 van vriendin.
Verder is het verschil in comfort best groot.
Daarnaast, dat jij 1:18 haalt is vast volgens de gigantisch liegende boordcomputer. Met eco knop aan is de auto ook ineens zuiniger bij gelijke toeren , terwijl zeker op snelheid hij onzuiniger lijkt met eco aan.
Ik hou het erop 1:16 is een mooi streefgetal voor de twinair turbo.
De 60pk twinair wil je niet hebben.. 88nm..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |