abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_174660396
Waarschijnlijk zal het het wel niet waard zijn als het kan, maar toch uit nieuwsgierigheid, ik stond op het punt een pc in gebruik te gaan nemen die ik van mn broer gekregen heb welke in principe beter is, eigenlijk alleen ddr3 ipv ddr2..
maar ik schroef hem open om mn videokaart over te plaatsen, zit er gewoon geen enkel pci-e slot, zelfs geen normaal pci slot alleen maar 2 ddr3 sloten..
er zitten wel goude puntjes waar de pci-e normaal gesproken zou zitten.

kun je hier dan ergens een pci-e slot op laten zetten? en zo ja, zeker voor de hoofdprijs?

en zo ja, kan er ook ipv pci-e een agp slot op komen ?
pi_174660814
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 22:16 schreef Skunk-m het volgende:
Waarschijnlijk zal het het wel niet waard zijn als het kan, maar toch uit nieuwsgierigheid, ik stond op het punt een pc in gebruik te gaan nemen die ik van mn broer gekregen heb welke in principe beter is, eigenlijk alleen ddr3 ipv ddr2..
maar ik schroef hem open om mn videokaart over te plaatsen, zit er gewoon geen enkel pci-e slot, zelfs geen normaal pci slot alleen maar 2 ddr3 sloten..

kun je hier dan ergens een pci-e slot op laten zetten? en zo ja, zeker voor de hoofdprijs?

AGP wordt sowieso al 10 tot 12 jaar niet meer gebruikt.

PCI-e zit eigenlijk altijd op alle nieuwe borden, soms de lange sloten, soms alleen de korte versies.

Als er zo bezuinigd is op het solderen van een PCI-E slot voor een extra videokaart, dan zijn de overige componenten vermoedelijk ook niet aanwezig (denk aan smd onderdelen).
Daarnaast zal de voeding er wss ook niet op berekend zijn.

Is het een merk-PC? Zo ja, heb je dan een merk / model / type ?
  woensdag 25 oktober 2017 @ 22:30:45 #3
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_174660838
Simpel, Nee en NEE.

Dat de aansluitingen op het moederbord zitten (die gouden puntjes), wil nog niet zeggen dat de bios van dat moederbord ermee overweg kan als daar wat op wordt aangesloten.

Als dat moederbord trouwens meer waard is dan 10 euro zou het mij trouwens verbazen. Je kan beter op marktplaats/ tweakers een tweedehands moederbordje kopen met de aansluitingen die je nodig hebt.
pi_174660846
Nu ben ik wel benieuwd naar dat moederbord.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_174660989
Overigens kan je een videokaart ook op de korte PCIe aansluiten, functioneel zijn ze hetzelfde alleen zal je niet de maximale snelheid halen. Inbouwen is dan ook een probleem.

Crypto-miners doen niet anders, die gebruiken alle sloten met verlengkabels tussen moederbord (PCIe) en de videokaarten. Die hebben ze in een frame hangen om de warmte beter kwijt te kunnen.

Maar nee, praktisch gaat het je niets brengen ;)
pi_174661708
zitten helemaal geen sloten op dat hele moederbord, dus ook geen kleine pci-e, met uitzondering van 2 ddr3 sloten en een paar sata poorten..

Is een vrij waardeloze pc:
compaq SG3-320nl

maar ik vroeg het me gewoon af.. vreemd dat die puntjes daar zitten, zitten er ook voor 2 extra ddr3 poorten.
  woensdag 25 oktober 2017 @ 23:08:35 #7
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_174661972
Niet zo vreemd hoor. Dat model printplaat gebruiken ze voor meerdere typen moederborden. Zo hoeven ze maar een model te ontwerpen. Meer geheugensloten toevoegen is gewoon een extra handeling in het fabricageproces, een andere bios en een ander stickertje. Idem voor de PCI-E slot.

Het is een stuk goedkoper dan drie aparte moederborden ontwikkelen.
pi_174662066
Precies. maar dat is bijna met alles tegenwoordig..

het is goedkoper om 1 run te maken en dan her en der wat uit te kleden, dan tich runs naast elkaar..

en ach soms heb je ook gewoon runs die "minder" goed zijn en dan kan je ze als een uitgeklede versie nog prima verkopen.. :P
pi_174662261
2 x PCI-E 1x zit erop en AMD video onboard.
Verder traag achterhaald oud ijzer.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2017 23:25:37 ]
pi_174663471
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 22:16 schreef Skunk-m het volgende:

Heb je tijd en zin! Ga ervoor!
Solderen, klooien, rippen van een ander mobo kan je veel van leren en is leuk. Vooral als het lukt!

Toen der tijd had je twee cpu's; DX 486 en SX 486.
Wat bleek; de cpu's rolden van de zelfde band, echter hadden ze van de ene cpu een pootje afgeknipt en die was een stuk goedkoper.

Wat heb ik veel mensen ontmoet, die driftig aan het solderen zijn geslagen om de snellere te verkrijgen en dat lukte meestal ook! *O*
pi_174674476
zitten inderdaad 2 mini pci-e sloten op heb ik totaal overheen gekeken, hing een kabel overheen ofzo.. maar zie niet echt hoe je daar zo'n videokaart op aan moet kunnen sluiten zoals iemand hier beweerde dat dat zou moeten kunnen, zal wel een of ander ding voor nodig zijn.
pi_174674523
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 17:42 schreef Skunk-m het volgende:
zitten inderdaad 2 mini pci-e sloten op heb ik totaal overheen gekeken, hing een kabel overheen ofzo.. maar zie niet echt hoe je daar zo'n videokaart op aan moet kunnen sluiten zoals iemand hier beweerde dat dat zou moeten kunnen, zal wel een of ander ding voor nodig zijn.
Elke Euro die je in dat ding steekt is er 1 teveel.
pi_174674610
quote:
2s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 17:45 schreef sig000 het volgende:

[..]

Elke Euro die je in dat ding steekt is er 1 teveel.
snap ik..

maar misschien dat wat gepromoveerT zegt nog een leuk probeerseltje is, heb wel een soldeerbout liggen en genoeg oude pc's, al zal het waarschijnlijk leiden tot 2 kapotte moederborden.
heb zelf nog nooit gesoldeerd
  donderdag 26 oktober 2017 @ 18:02:33 #14
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_174674800
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 17:51 schreef Skunk-m het volgende:

[..]

snap ik..

maar misschien dat wat gepromoveerT zegt nog een leuk probeerseltje is, heb wel een soldeerbout liggen en genoeg oude pc's, al zal het waarschijnlijk leiden tot 2 kapotte moederborden.
Met alleen een soldeerbout geef ik het je te doen.
Sowieso moet het een flinke soldeerbout zijn om de hoeveelheid koper te kunnen verwarmen. Mijn dingetje is 65W en dat is eigenlijk nog iets te weinig voor dit soort klussen. Beter nog zou een desoldering gun zijn. Een soort verfafbrander, maar dan voor klein spul.
Daarbij heb je iets nodig om het tin weg te halen:

Solder wick, soort tampon voor tin, en/of

tinzuiger om de tin weg te zuigen.

Zo'n slot zit namelijk met een hoop pinnetjes vast, die kan je niet een voor een verwijderen. Of ja, kan wel, maar dat valt in de categorie 'destructive maintenance' :P
pi_174676019
Vroeger nog wel mobo's kaal gemaakt.. Gewoon met de verf brander er bij.. Sloten aan de achterzijde verwarmen.. En aan de voorkant een tang er aan gehangen.. En laat de zwaartekracht zijn werk maar doen....

surface mount veeg je er zo af ja een potje verwarmen
pi_174678759
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 17:51 schreef Skunk-m het volgende:

[..]

Vergeet het maar, met een soldeerbout ga je alleen maar dat moederbord mollen, en zeker als je geen ervaring hebt met solderen. Die moederborden hebben allemaal fragile printsporen in meerdere lagen, en voor je het weet heb je door oververhitting een printspoor kapot gemaakt of sluiting veroorzaakt tussen twee lagen. Het is niet voor niets dat moederborden zelden worden gerepareerd.

Verder: zou je eerst niet eens gewoon in het BIOS van dat ding kijken of je de geīntegreerde on board video wel uit kunt schakelen? Ik vermoed namelijk dat dat niet kan bij dit bord omdat dat hier niet de bedoeling is (dan zou het bord namelijk direct onbruikbaar worden). Als je de geīntegreerde videokaart niet uit kunt schakelen dan zal een losse videokaart sowieso niet kunnen werken.
  donderdag 26 oktober 2017 @ 21:08:30 #17
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_174679047
Leuk hobby projectje, maar ook niet meer dan dat.
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')