abonnement Unibet Coolblue
pi_174630088
n.a.v. dit topic: BNW / Onderwijs en kritisch denken zou ik weleens wat meer in detail willen gaan ipv dat eeuwige 'het onderwijs is kut' want zoals ik in dat topic noemde heb je in het onderwijs zoveel variabelen aan vakken, sub-onderdelen, niveaus (groep 1 - phd op een uni (?) ), scholen, leerkrachten met eigen input etc etc. En men gaat mij niet vertellen dat alles 100% kut is.

Maar om het even concreet per onderdeel te houden.. wat zijn precies de vakken die volgens de BNW'er in het algemeen niet deugen? En wat is je commentaar erop?

TS begint

Rekenen en Wiskunde - In Europa en de VS hebben kinderen moeite met hoofdrekenen. Men moet imho meer naar de beste Aziatische methodes kijken, want het is niet dat men in bepaalde aziatische landen superslimme kinderen heeft, maar door de "ezelsbruggetjes" hebben zij gewoon sterkere systemen in hun hoofd zitten waardoor ze sneller bepaalde formules kunnen toepassen dan een gemiddeld Europees kind. Als deze Aziatische kinderen vertroebelde methodes hadden, hadden ze ook problemen met rekenen gehad.

Scheikunde / Natuurkunde - geen veranderingen. Er zijn in de marge wel nieuwe ontwikkelingen, maar daar is weinig controversieels aan.

Informatica - Focus op programmeren en de zin van programmeren. Wellicht iets meer overlap met rekenen en wiskunde zodat het wat meer een tweede natuur voor kinderen wordt.

Talen - Een communicatiemiddel, er zou wellicht iets meer de aandacht in de introductielessen moeten komen over waarom talen belangrijk zijn.

Aardrijkskunde - De mercatorprojectie op kaarten uit de schoolklassen en vervangen door een recent ontwikkelde kaart die de landen beter op schaal laat zien. Verder weinig op aan te merken, iedereen moet zoveel mogelijk landen en plaatsen op de kaart kennen.

Geschiedenis
- Ik kan me van m'n geschiedenislessen geen controversiële onderwerpen herinneren. Data / personen / events waren de hoofdlijnen. Geschiedenis is wel aan verandering onderhevig want er zijn per dag nieuwe ontdekkingen die pas een jaar later een paper halen en dan opgepikt en ingepast worden. En voor de media en de methode-ontwikkelaars zover zijn, zijn we al weer ja-ren verder.

Maatschappijleer - Hier zullen wel wat BNW vlakken bestreken worden, maar als kinderen kunnen redeneren dan zou ik ruimte voor discussie laten en leerkrachten goed getraind willen zien op het leiden van een discussie.

Theologie - Focus op hoe de feiten en hoofdlijnen en niet zozeer op de inhoud van iedere populaire religie. Laat men dat thuis maar uitzoeken.

Nieuwe vakken:
Redeneren (Reasoning) - Imho moet men 'redeneren' in het onderwijs leren waarbij men kritisch naar alle argumenten leert kijken, dus ook naar de eigen argumenten. Soms worden er hypotheses ingezet die niet op een andere hypothese aansluiten. Dus een andere visie, prima.. maar laat de feiten die het ondersteunen ook zien. Debatteren zou geen showtje moeten worden van wie de anderen kan overstemmen maar wie er technisch gezien goede argumentatie gebruikt. Dit vak zal niet over specifieke onderwerpen gaan, maar wellicht iets bijdragen aan het leren van de wetenschappelijke methode welke ook voor "andersdenkenden" gewoon van toepassing is.

Gildestages - Ik ben er een voorstander van dat er veel meer praktische stages komen op (V)MBO niveau waarbij scholieren kunnen proeven aan de praktische kanten van een vak waarbij de scholen de aanvullende theorie geven. Een praktijksituatie waarbij een klant een opdracht geeft en er tijdsdruk opzit geeft scholiere meer motivatie, inspiratie en kunde dan willekeurige handelingen uit een boekje in een klaslokaal met medeleerlingen. Als je ze op pad stuurt en terug laat komen voor de theorie zou je weleens veel meer leerlingen kunnen krijgen die uit zichzelf dingen willen leren en zich niet meer afvragen waarom ze bepaalde dingen doen of moeten leren. Maak ze maar onderdeel van bepaalde processen en vraag ze maar hoe zij het zouden aanpakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 24-10-2017 16:42:43 ]
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 09:42:53 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174643286
Eens over het redeneren vak.

Verder zou biologie een heel stuk minder begrijpend lezen moeten worden en ook meer praktisch behandeld moeten worden. Het zou erg intuitief zijn om het bijvoorbeeld te koppelen aan informatica en met een simpel algortime laten zien waarom evolutie werkt.

In alle (behalve misschien talen) vakken mag de focus wat mij betreft iets meer verschoven worden naar "hoe" en "waarom" we weten wat we weten, dan puur uitleggen wat we weten en dat dat dan voor zoete koek genomen moet worden. Leg de proeven die vroeger gedaan zijn waaruit de conclusies genomen zijn goed uit dan volgt het begrip van de conclusies vanzelf. Of doe die proeven na.


Bij de wiskunde ook combineer het sommen stampen met echte voorbeelden waarom het handig is om wiskunde te begrijpen. En dan niet ellelange verhalen over appels en peren op weegschalen maar duidelijk toepasbare voorbeelden die tot de verbeelding spreken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 10:28:51 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174644096
Ohja er mag ook wel wat meer aandacht voor kunstgeschiedenis in de breedste zin van het woord.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174644663
Frans en Duits (en in sommige gevallen latijn) mogen wat mij betreft verdwijnen of in ieder geval flink verminderd aangeboden worden. In plaats daarvan zou ik dan lessen geven waar men daadwerkelijk iets aan heeft. Verzorging vind ik wat dat betreft nog onderbelicht en een hoop scholen slaan dat gewoon helemaal over.

En geschiedenis mag wel iets minder de nadruk leggen op jaartallen in je hoofd stampen en iets dieper ingaan op wat er daadwerkelijk gebeurde en waarom.
Conscience do cost.
  woensdag 25 oktober 2017 @ 11:01:47 #5
334810 Knal_Erwt
Doet pang op de grond
pi_174644722
Lesje belasting invullen
  woensdag 25 oktober 2017 @ 11:01:54 #6
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174644724
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 10:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Ohja er mag ook wel wat meer aandacht voor kunstgeschiedenis in de breedste zin van het woord.
Wat hebben kinderen daaraan als ze een rekenmachine moeten pakken voor een simpele rekensom?

Dat ze eerst maar weer een de tafeltjes en basisregels Nederlandse taal erin stampen. En ja letterlijk stampen. Zoals dat vroeger ging. Saai? Zeker! Maar wel effectief.
And so is the past
pi_174644772
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 10:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Ohja er mag ook wel wat meer aandacht voor kunstgeschiedenis in de breedste zin van het woord.
Waarom? prachtig vak.
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 11:21:30 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174645157
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 11:04 schreef Rangono het volgende:

[..]

Waarom? prachtig vak.
Ja daarom dus meer aandacht daar naartoe...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 11:23:00 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174645207
quote:
7s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 11:01 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Wat hebben kinderen daaraan als ze een rekenmachine moeten pakken voor een simpele rekensom?

Dat ze eerst maar weer een de tafeltjes en basisregels Nederlandse taal erin stampen. En ja letterlijk stampen. Zoals dat vroeger ging. Saai? Zeker! Maar wel effectief.
Wat heb je aan de basisregeltjes als je niet de verbeelding hebt om ze inventief te gebruiken. Als je alleen maar focust op regels leer je kinderen nooit van gebaande paden afwijken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 25 oktober 2017 @ 11:23:20 #10
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_174645216
Het is per sschool redelijk verschillend hoe er les gegeven word, ik merkte dat bij de vorige school wat oudere boeken werden gebruikt waar sommige details in de loop der tijd veranderd waren, zoals taal boeken waarbij dus nog een oude spelling in zaten, de betreffende Leeraar loste dit op door aan het begin van schooljaar dit door de leerlingen zelf te laten aanpassen.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 10:58 schreef ems. het volgende:
Frans en Duits (en in sommige gevallen latijn) mogen wat mij betreft verdwijnen of in ieder geval flink verminderd aangeboden worden. In plaats daarvan zou ik dan lessen geven waar men daadwerkelijk iets aan heeft. Verzorging vind ik wat dat betreft nog onderbelicht en een hoop scholen slaan dat gewoon helemaal over.

En geschiedenis mag wel iets minder de nadruk leggen op jaartallen in je hoofd stampen en iets dieper ingaan op wat er daadwerkelijk gebeurde en waarom.
Duits is een beetje regio gebonden, zeker aan de grens is het een erg belangrijke taal.
Frans is gewoon KUDT!

Als je die stomme grijns ziet, wil je niks anders dan hem op de bek timmeren!

Of heb alleen ik dat :?

Dat geschiedenis gedeelte ben ik het heel erg mee eens :)

[ Bericht 4% gewijzigd door theguyver op 25-10-2017 11:48:22 ]
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_174645692
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 11:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja daarom dus meer aandacht daar naartoe...
Oh, meer. Excuus. :)
pi_174646507
Ik ben het niet eens met het verminderd lesgeven in Frans en Duits. Hoewel ik vroegah een teringhekel had aan Frans, ben ik blij dat ik destijds Duits gehad heb, en er het havo examen voor gehaald heb. In technisch en zakelijk verkeer komt Duits veel voor. (zeker niet alleen in de grensstreek!) Het is gewoon een pré. (net als Frans bij veel bedrijven). Helaas spreekt niet de hele wereld Engels.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_174646730
quote:
7s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 11:01 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Wat hebben kinderen daaraan als ze een rekenmachine moeten pakken voor een simpele rekensom?

Dat ze eerst maar weer een de tafeltjes en basisregels Nederlandse taal erin stampen. En ja letterlijk stampen. Zoals dat vroeger ging. Saai? Zeker! Maar wel effectief.
Hier ben ik het zó mee eens. Wat is dat erbarmelijk momenteel. Leren ze de leerlingen nog wel vervoegen of is dat niet meer van belang?
pi_174646762
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 11:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wat heb je aan de basisregeltjes als je niet de verbeelding hebt om ze inventief te gebruiken. Als je alleen maar focust op regels leer je kinderen nooit van gebaande paden afwijken.
Niet helemaal mee eens. Het is van groot belang om de taal goed te kunnen schrijven.
Als je soms de fouten in artikelen ziet. Het is tenenkrommend.
Dan maar stampen. Is juist goed.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lavenderr op 25-10-2017 12:46:45 ]
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 12:52:22 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174647039
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 12:39 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Niet helemaal mee eens. Het is van groot belang om de taal goed te kunnen schrijven.
Als je soms de fouten in artikelen ziet. Het is tenenkrommend.
Dan maar stampen. Is juist goed.
Ik zeg ook niet dat je niet moet stampen maar, je moet ook juist laten zien dat je anders kunt denken kunstgeschiedenis kan daar uitstekend bij helpen om buiten de gebaande paden te kijken.

Dat kan op vele vlakken bijvoorbeeld kunst en wiskunde zijn heel erg verweven. Sowieso mogen verbindingen tussen vakken wel aanschouwelijk gemaakt worden. Nu is elk vak een eilandje en het is volgensmij als leerling juist leuk te leren waar ze verbinden. Dus esscher leren tijdens wiskunde en tijdens kunstgeschiedenis, newton leren tijdens natuurkunde en tijdens wiskunde en tijdens maatschappijleer.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174647082
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 12:26 schreef Het_Bokje het volgende:
Ik ben het niet eens met het verminderd lesgeven in Frans en Duits. Hoewel ik vroegah een teringhekel had aan Frans, ben ik blij dat ik destijds Duits gehad heb, en er het havo examen voor gehaald heb.
Frans en Duits waren juist mijn beste vakken (met Frans als uitschieter met een 9,5 geeindigd). Maar om daar nou ~4 uur per week (exclusief huiswerk) in te steken voor een taal die het gros van de mensen in hun verdere leven nauwelijks gebruiken? Meh.
quote:
In technisch en zakelijk verkeer komt Duits veel voor. (zeker niet alleen in de grensstreek!) Het is gewoon een pré. (net als Frans bij veel bedrijven). Helaas spreekt niet de hele wereld Engels.
Het is misschien een pre voor de relatief kleine groep mensen die daadwerkelijk in die sectoren aan de slag gaan. Wat dat betreft vind ik bijvoorbeeld degelijk leren koken een stuk relevanter voor vrijwel iedere doelgroep waarbij talen anders dan Nederlands en Engels mogelijk als keuzevak naar voren geschoven worden.
Conscience do cost.
pi_174647189
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 12:52 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat je niet moet stampen maar, je moet ook juist laten zien dat je anders kunt denken kunstgeschiedenis kan daar uitstekend bij helpen om buiten de gebaande paden te kijken.

Dat kan op vele vlakken bijvoorbeeld kunst en wiskunde zijn heel erg verweven. Sowieso mogen verbindingen tussen vakken wel aanschouwelijk gemaakt worden. Nu is elk vak een eilandje en het is volgensmij als leerling juist leuk te leren waar ze verbinden. Dus esscher leren tijdens wiskunde en tijdens kunstgeschiedenis, newton leren tijdens natuurkunde en tijdens wiskunde en tijdens maatschappijleer.
Ja hoor, dat is ook belangrijk, maar taal is een beetje een ondergeschoven kindje aan het worden en dat vind ik zonde. Als je een artikel leest dat wemelt van de taalfouten knap ik daar vreselijk op af.
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 13:07:14 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174647365
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 12:59 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja hoor, dat is ook belangrijk, maar taal is een beetje een ondergeschoven kindje aan het worden en dat vind ik zonde. Als je een artikel leest dat wemelt van de taalfouten knap ik daar vreselijk op af.
Tja misschien onderbelicht ik dat omdat ik er zelf verschrikkelijk slecht in ben en niet het idee heb dat het heel goed aan te leren valt. En dat is natuurlijk niet eerlijk. Alleen kun je wel prima functioneren zonder heel veel gevoel voor taal. Een artikel met spelfouten kan nog wel de juiste gedachten overbrengen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174647452
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 13:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja misschien onderbelicht ik dat omdat ik er zelf verschrikkelijk slecht in ben en niet het idee heb dat het heel goed aan te leren valt. En dat is natuurlijk niet eerlijk. Alleen kun je wel prima functioneren zonder heel veel gevoel voor taal.
Natuurlijk kun je prima functioneren, maar misschien was dat stampen zo slecht nog niet. Kun je altijd op terugvallen als je een vervoeging niet zeker meer weet.
En ja, je kunt het overbrengen maar als journalist mag je gewoon dit soort fouten niet maken.
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 14:04:45 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174648602
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 13:10 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Natuurlijk kun je prima functioneren, maar misschien was dat stampen zo slecht nog niet. Kun je altijd op terugvallen als je een vervoeging niet zeker meer weet.
En ja, je kunt het overbrengen maar als journalist mag je gewoon dit soort fouten niet maken.
Het probleem met taal vind ik juist dat er geen logica in zit. Ik haalde altijd een 5,5 op mijn duits SOs omdat ik wist dat woordjes leren iets van 50 woorden in je kop stampen is, en gramatica slechts een paar regeltjes dus deed ik dat laatste haalde ik op dat onderdeel een 10 en op die andere een 1, hop 5,5. Dus wat dat betreft is taal makkelijk alleen dan komen de uitzonderingen en die uitzonderingen zijn gewoon zo gegroeid of er zijn helemaal geen aanwijsbare redenen voor. Dan ben je mij kwijt. Als je niet kunt uitleggen waarom iets zo is waarom zou je het dan doen.

:D maarja ik heb waarschijnlijk een te beta hoofd voor taal :D

Geef mij dan maar wiskunde duidelijke regels die altijd eenvoudig toepasbaar en toetsbaar zijn. Ik hoop ook altijd nog op een tekstverwerker die op een zelfde manier met taal omgaat als bij programmeren, als je iets programmeert en je runt het zegt het programma daar en daar in die en die regel gaat iets niet goed. Dan kijk daarnaar zoek je de fout en los je dat op. Bij teksten bestaat zoiets helaas niet, ik zou graag willen dat als ik een artikel schrijf het programma zegt daar is de tekst fout... maar nu blijft dat mensenwerk.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 25 oktober 2017 @ 14:06:29 #21
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_174648637
Misschien is middel-Engels dan wel iets voor je ;)
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 14:09:22 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174648680
Ik ben wel ontzettend jaloers op mensen die goed kunnen schrijven. Ik ben sowieso jaloers op mensen die iets kunnen. Misschien had ik beter mijn best moeten doen op school.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174648709
Sommen stampen, gebeurt dat zoveel dan? Toen ik op de HAVO zat, had ik profiel NT, dus Wiskunde A+B 1/2, en dan leer je gewoon over grafieken, logaritmes, sin/cos/tan, etc.

Frans is mijns inziens een overbodige taal voor Nederlanders, Spaans lijkt mij veel bruikbaarder gezien het wereldwijde aspect ervan. Sinds ik vloeiend Spaans spreek, gaat er ook een wereld voor me open - natuurlijk komt dat omdat ik in Spanje woon, maar Frans is echt voornamelijk gericht op Frankrijk, daar heb je in het zakelijk leven weinig aan in de rest van de wereld.

Verder inderdaad meer over belastingaangifte en dat soort praktische zaken.
pi_174648740
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 14:09 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben wel ontzettend jaloers op mensen die goed kunnen schrijven. Ik ben sowieso jaloers op mensen die iets kunnen. Misschien had ik beter mijn best moeten doen op school.
Jij blinkt uit in wiskunde. Kan ik ook wel jaloers op zijn maar dat heeft geen zin.
pi_174648743
Overigens was bij Nederlands het voeren van een debat een belangrijk onderwerp (hoort bij redeneren). Het gold als de helft van mijn eindcijfer.
pi_174648756
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 14:12 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Jij blinkt uit in wiskunde. Kan ik ook wel jaloers op zijn maar dat heeft geen zin.
Jaloezie heeft sowieso nooit zin. ;) Jaloezie en spijt zijn nutteloze emoties.
pi_174648766
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 14:12 schreef illusions het volgende:

[..]

Jaloezie heeft sowieso nooit zin. ;) Jaloezie en spijt zijn nutteloze emoties.
Ja hoor. Al kan je soms oprecht spijt hebben van iets wat je gezegd hebt in boosheid.
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 14:13:46 #28
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174648769
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 14:12 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Jij blinkt uit in wiskunde. Kan ik ook wel jaloers op zijn maar dat heeft geen zin.
Nee hoor, ik blink niet uit in iets. Maar daar zal ik het wel gewoon mee moeten doen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 14:15:59 #29
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174648817
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 14:12 schreef illusions het volgende:

[..]

Jaloezie heeft sowieso nooit zin. ;) Jaloezie en spijt zijn nutteloze emoties.
Heb hier wel eens een discussie over gehad jaloezie is niet het goede woord want ik misgun het de ander niet. Het is meer een gevoel van dat zou ik ook willen kunnen.

Verder lijkt me spijt een hele nuttige emotie door een heftig spijt gevoel voorkom je daden te herhalen waar je spijt van hebt gehad ooit.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174649744
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 14:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Heb hier wel eens een discussie over gehad jaloezie is niet het goede woord want ik misgun het de ander niet. Het is meer een gevoel van dat zou ik ook willen kunnen.

Verder lijkt me spijt een hele nuttige emotie door een heftig spijt gevoel voorkom je daden te herhalen waar je spijt van hebt gehad ooit.
Jaloezie is ook geen misgunnen. Het is een hele natuurlijke emotie, maar je bereikt er eigenlijk niets mee.
pi_174649803
Mwa. Allicht kan een beetje gezonde jaloezie juist meespelen als motivator om iets ook te leren/op niveau te krijgen.
Conscience do cost.
pi_174650139
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 10:58 schreef ems. het volgende:
Frans en Duits (en in sommige gevallen latijn) mogen wat mij betreft verdwijnen of in ieder geval flink verminderd aangeboden worden. In plaats daarvan zou ik dan lessen geven waar men daadwerkelijk iets aan heeft. Verzorging vind ik wat dat betreft nog onderbelicht en een hoop scholen slaan dat gewoon helemaal over.

En geschiedenis mag wel iets minder de nadruk leggen op jaartallen in je hoofd stampen en iets dieper ingaan op wat er daadwerkelijk gebeurde en waarom.
Uiteraard

Dat laatste zat er ook wel een beetje in maar ik kan me b.v. nog herinneren dat de informatie die we destijds over het oude Egypte kregen nu voor meer dan de helft achterhaald is. Men ging er toen nog vanuit dat er een hellingsbaan lag die meer materiaal bevatte dan zo'n piramide en de farao de zweep over zn slaven liet gooien. Toekomstige boeken hebben de inramp-theorie met betaalde en goed onderhouden vaklieden die het als prestige zagen.

Daarnaast lijkt t me ook wel redelijk vervelend als één of t andere truther met ancient aliens komt aanzetten. :)

Where to start..
pi_174650177
Ook informatica mag wel wat ingewikkelder. Wij leerden op de HAVO (die ik niet eens heb afgemaakt) snelkoppelingen maken, en ik heb wel eens een boek gezien van een MBO Informatica scholier - dat is ook echt om te janken. Ben zelf eens begonnen met HBO Technische Informatica, ben er binnen een paar maanden mee gestopt omdat het niveau zóó ongelofelijk triest laag lag.
pi_174650199
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:32 schreef illusions het volgende:
Ook informatica mag wel wat ingewikkelder. Wij leerden op de HAVO snelkoppelingen maken, en ik heb wel eens een boek gezien van een MBO Informatica scholier - dat is ook echt om te janken.
Klinkt als informatica na de introductie van Windows 95
pi_174650215
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:33 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Klinkt als informatica na de introductie van Windows 95
Wel wat later denk ik, ik was een jaar of 16, dat is 15 jaar geleden.
pi_174650228
Enige wat op het 1e jaar HBO interessant was, was CCNA.
pi_174650245
Nou ja, interessant is een overstatement. Uitdagender dan de rest, laat ik het zo zeggen, want heel veel vreugde bracht het me niet. :P
  woensdag 25 oktober 2017 @ 15:35:33 #38
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174650247
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 13:07 schreef Bosbeetle het volgende:

Een artikel met spelfouten kan nog wel de juiste gedachten overbrengen.
Mij ben je als serieus lezer direct kwijt.

Ik vond het op de middelbare school altijd fijn dat er een mix was tussen 'stampwerk', verdieping in achtergronden, duidende uitingen en meer culturele zaken. Je hebt alle aspecten nodig.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_174650284
quote:
9s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:35 schreef Copycat het volgende:

[..]

Mij ben je als serieus lezer direct kwijt.

Ik vond het op de middelbare school altijd fijn dat er een mix was tussen 'stampwerk', verdieping in achtergronden, duidende uitingen en meer culturele zaken. Je hebt alle aspecten nodig.
Mij ook, ik stoor me aan de kleinste foutjes. Het zou dus eigenlijk "stampwerk," moeten zijn - de komma komt eerst. ;)
  woensdag 25 oktober 2017 @ 15:37:46 #40
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174650285
Maar je moet me niets over cijfertjes vragen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 25 oktober 2017 @ 15:39:12 #41
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174650307
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:37 schreef illusions het volgende:

Mij ook, ik stoor me aan de kleinste foutjes. Het zou dus eigenlijk "stampwerk," moeten zijn - de komma komt eerst. ;)
Nee, de enkele haakjes horen specifiek bij stampwerk.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_174650329
quote:
11s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:39 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee, de enkele haakjes horen specifiek bij stampwerk.
Ik bedoel niet de dubbele of enkele haakjes, ik bedoel dat de komma voor het laatste haakje komt.

Ik zei "dat klopt niet," bijvoorbeeld.
  woensdag 25 oktober 2017 @ 15:41:31 #43
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174650343
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:40 schreef illusions het volgende:

Ik bedoel niet de dubbele of enkele haakjes, ik bedoel dat de komma voor het laatste haakje komt.

Ik zei "dat klopt niet," bijvoorbeeld.
Was 'stampwerk' een quote, had je gelijk.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_174650356
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 12:26 schreef Het_Bokje het volgende:
Ik ben het niet eens met het verminderd lesgeven in Frans en Duits. Hoewel ik vroegah een teringhekel had aan Frans, ben ik blij dat ik destijds Duits gehad heb, en er het havo examen voor gehaald heb. In technisch en zakelijk verkeer komt Duits veel voor. (zeker niet alleen in de grensstreek!) Het is gewoon een pré. (net als Frans bij veel bedrijven). Helaas spreekt niet de hele wereld Engels.
Misschien moeten er wat meer talen worden aangeboden. Spaans lijkt me voor de handel veel belangrijker dan Frans en Duits. Zeker nu Duitsland zn nieuwe generaties meer Engels aan het onderwijzen is.
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 15:45:02 #45
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174650404
quote:
9s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:35 schreef Copycat het volgende:

[..]

Mij ben je als serieus lezer direct kwijt.

Ik vond het op de middelbare school altijd fijn dat er een mix was tussen 'stampwerk', verdieping in achtergronden, duidende uitingen en meer culturele zaken. Je hebt alle aspecten nodig.
Dan heb je dus nog nooit posts van mij gelezen want ik heb er altijd wel fouten in staan.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174650423
quote:
14s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:41 schreef Copycat het volgende:

[..]

Was 'stampwerk' een quote, had je gelijk.
Ik dacht altijd dat het ook gold in het geval wat je net omschrijft. :)

quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Misschien moeten er wat meer talen worden aangeboden. Spaans lijkt me voor de handel veel belangrijker dan Frans en Duits. Zeker nu Duitsland zn nieuwe generaties meer Engels aan het onderwijzen is.
Inderdaad, Spaans is véél belangrijker.
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:45 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dan heb je dus nog nooit posts van mij gelezen want ik heb er altijd wel fouten in staan.
Op een forum is dat minder belangrijk dan in een wetenschappelijk artikel, vind ik zelf.
pi_174650430
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:40 schreef illusions het volgende:

[..]

Ik bedoel niet de dubbele of enkele haakjes, ik bedoel dat de komma voor het laatste haakje komt.

Ik zei "dat klopt niet," bijvoorbeeld.
Punctuatie als apart vak :P
  woensdag 25 oktober 2017 @ 15:46:38 #48
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174650436
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:45 schreef Bosbeetle het volgende:

Dan heb je dus nog nooit posts van mij gelezen want ik heb er altijd wel fouten in staan.
Voor users op een forum hanteer ik andere regels dan voor professionele schrijvers. Jou lees ik vaak. En graag.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 15:46:56 #49
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174650441
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:46 schreef illusions het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat het ook gold in het geval wat je net omschrijft. :)

[..]

Inderdaad, Spaans is véél belangrijker.

[..]

Op een forum is dat minder belangrijk dan in een wetenschappelijk artikel, vind ik zelf.
De wetenschappelijke artikelen die ik geschreven heb staan er ook vol mee, dat weet ik zeker.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174650450
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:46 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Punctuatie als apart vak :P
Tja, ik ben best wel een kommaneuker. Vind het belangrijk om correct te schrijven, alhoewel ik op forums niet zo schrijf als naar mijn klanten toe, om maar een voorbeeld te noemen. Als ik vroeger in de problemen zat, schreef ik zelf een brief maar deed ik alsof het van mijn advocaat kwam - dan ging ik eerst naar de rechtshulp om het na te laten kijken, maar het was altijd wel in orde. :P
pi_174650486
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:46 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

De wetenschappelijke artikelen die ik geschreven heb staan er ook vol mee, dat weet ik zeker.
Nou ja, dan nog gaat het om de boodschap - op het moment dat dit echter definitief wordt uitgebracht, wordt correct schrijven wel een stuk belangrijker. Daarnaast is er een verschil tussen wiskundige teksten en columns. Ook in columns heb je weer fouten die expres gemaakt worden, die zo subtiel zijn, dat het dan alleen weer een taalpurist opvalt dat die expres zijn gemaakt, dat kan ik dan ook weer waarderen. :P
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 15:51:22 #52
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174650522
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:49 schreef illusions het volgende:

[..]

Nou ja, dan nog gaat het om de boodschap - op het moment dat dit echter definitief wordt uitgebracht, wordt correct schrijven wel een stuk belangrijker. Daarnaast is er een verschil tussen wiskundige teksten en columns. Ook in columns heb je weer fouten die expres gemaakt worden, die zo subtiel zijn, dat het dan alleen weer een taalpurist opvalt dat die expres zijn gemaakt, dat kan ik dan ook weer waarderen. :P
Erm die artikelen zijn uitgebracht.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 15:55:17 #53
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174650619
Voor de grap even naar een wat ouder artikel gekeken en alleen al in de abstract kan ik er nu zelf al een fout of vier uithalen. Dat zegt echt wel wat want ik ben echt belabbert in foutopsporing.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174650637
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:51 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Erm die artikelen zijn uitgebracht.
Dan vind ik dat de taalfouten er wel uit gehaald mochten worden, ga je schamen. :P

Maar alsnog is het belangrijker voor bijv. een jurist - als ik een juridisch stuk onder ogen krijg wat vol zit met taalfouten, dan krijg ik daar echt plaatsvervangende schaamte van.
pi_174650665
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:55 schreef Bosbeetle het volgende:
Voor de grap even naar een wat ouder artikel gekeken en alleen al in de abstract kan ik er nu zelf al een fout of vier uithalen. Dat zegt echt wel wat want ik ben echt belabbert in foutopsporing.
Een fout als 'belabbert' geeft je spellchecker ook wel aan. ;) Zelfs hier op Fok.
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 15:57:32 #56
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174650674
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:56 schreef illusions het volgende:

[..]

Dan vind ik dat de taalfouten er wel uit gehaald mochten worden, ga je schamen. :P

Maar alsnog is het belangrijker voor bijv. een jurist - als ik een juridisch stuk onder ogen krijg wat vol zit met taalfouten, dan krijg ik daar echt plaatsvervangende schaamte van.
Tja er gaan wel zeker tientallen tot honderden iteraties over zo'n tekst maar foutloos heb ik ze nog nooit gekregen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174650709
Bij mij gaat er persoonlijk zelden een mailtje uit naar een klant waar een taalfout in staat. Ik zie dat ook als manier om de klant te laten zien dat ze met een bedrijf van een bepaald niveau te maken hebben.
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 16:04:38 #58
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174650825
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:59 schreef illusions het volgende:
Bij mij gaat er persoonlijk zelden een mailtje uit naar een klant waar een taalfout in staat. Ik zie dat ook als manier om de klant te laten zien dat ze met een bedrijf van een bepaald niveau te maken hebben.
Dat zou ik best willen maar dat kan ik gewoon echt niet. :D

Gelukkig heeft het me nog niet echt in de weg gestaan. Maarja eigenlijk zou ik me wel eens in die richting moeten laten scholen. Het ergste is nog wel dat ik dus wel verslagen van studenten en AiOs nakijk :X
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174650885
quote:
11s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 15:39 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee, de enkele haakjes horen specifiek bij stampwerk.
Ik ken de Engelse punctuatieregels beter dan de Nederlandse.
pi_174651237
quote:
15s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 16:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik ken de Engelse punctuatieregels beter dan de Nederlandse.
Ik ook ;( Sowieso is mijn Engels veel beter dan mijn Nederlands.

Met dank aan videospelletjes, cartoon network en films.
Conscience do cost.
  Moderator woensdag 25 oktober 2017 @ 16:35:33 #61
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174651565
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 16:23 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik ook ;( Sowieso is mijn Engels veel beter dan mijn Nederlands.

Met dank aan videospelletjes, cartoon network en films.
Ik dacht dat ook maar als ik een engels sprekende mijn teksten laat nakijken blijkt dat ook weer tegen te vallen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_174653014
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik dacht dat ook maar als ik een engels sprekende mijn teksten laat nakijken blijkt dat ook weer tegen te vallen.
Mijn ervaring is juist dat Engelsen enorm slecht zijn in hun eigen taal. Veel van mijn vrienden zijn Engels, de mensen die ik dagelijks zie zijn Engels, veel klanten, etc. Ik kan vaak beter Engels dan hen - zelfs bij de uitspraak hoor je bij mij niet dat ik eigenlijk Nederlands ben, ze vragen me vaak waar precies in Engeland ik vandaan kom. :D Meestal denkt men Liverpool. :X
  woensdag 25 oktober 2017 @ 17:49:49 #63
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_174653176
quote:
0s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 17:40 schreef illusions het volgende:

[..]

Mijn ervaring is juist dat Engelsen enorm slecht zijn in hun eigen taal. Veel van mijn vrienden zijn Engels, de mensen die ik dagelijks zie zijn Engels, veel klanten, etc. Ik kan vaak beter Engels dan hen - zelfs bij de uitspraak hoor je bij mij niet dat ik eigenlijk Nederlands ben, ze vragen me vaak waar precies in Engeland ik vandaan kom. :D Meestal denkt men Liverpool. :X
:D haha Scouser!
pi_174653388
quote:
1s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 17:49 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

:D haha Scouser!
Tja, waar je mee omgaat raak je mee besmet. ;)
pi_174653439
quote:
2s.gif Op woensdag 25 oktober 2017 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik dacht dat ook maar als ik een engels sprekende mijn teksten laat nakijken blijkt dat ook weer tegen te vallen.
Ik heb zelf nog weleens de neiging om tijdens het schrijven wat zinnen in te korten of iets uit te breiden en dan laat ik weleens per ongeluk een lidwoord ergens staan.

Nu dacht ik vroeger dat professionele schrijvers altijd alles foutloos aanleverden en natuurlijk komen ze een heel end, maar het zijn derden die voor hen de controle doen. Je kunt zelden dingen accuraat doen met een dubbele pet op. Als je een dag voor het "componeren" zou uittrekken en een dag voor de afwerking, dan zou je op die tweede dag weer aan het hercomponeren slaan en doe je de afwerking er een beetje naast. Daarom moeten er gewoon minstens twee personen opzitten. Muzikanten die goed kunnen produceren moeten b.v. ook niet gaan lopen masteren onder tijdsdruk. Zolang je je op één ding kan focussen haal je het meeste eruit.

Qua schrijven zijn Informele brieven het makkelijkst, zakelijke brieven zijn ook vrij makkelijk (gewoon een standaard structuur volgen, het meeste rolt zo een sjabloon in dat in je hoofd zit). Bij papers is 't het allerbelangrijkst dat de structuur klopt, er op hoofdlijnen wordt gewerkt en er geen harde conclusies worden getrokken waar dat niet kan. Al ligt dat laatste weer in het voorwerk en niet zozeer in het schrijven. Het is wellicht qua onderwerp ingewikkeld voor een leek maar qua opzet en structuur zou het voor een onderzoeker gesneden koek moeten zijn. Maar controles blijven nodig, ik heb weleens wat papers gecheckt, met name van mensen van wie de taal waarin ze schreven niet de moedertaal was en dan zat het onderzoekstechnisch goed in elkaar, maar haalden ze tijdsvormen door de war of klikte het anderzijds niet helemaal goed. Dan maak ik wat suggesties voor verbeteringen en vraag ik op mijn beurt weer aan terugkoppeling van de auteur, want soms kan er een zin instaan die twee kanten kan opvallen.

Romans schrijven lijkt me daarentegen het moeilijkst, dan pak je als 't ware een penseel en begin je met het schetsen van de omgeving en de atmosfeer dmv de juiste bijvoeglijke naamwoorden en zet je de karakters neer terwijl je het verhaal uitrolt. Die vrijheid icm consistent zijn is waar het tricky wordt. Zelfs de beste schrijvers schijnen nog weleens een "plot hole" achter te laten, maar ik kan het ze vergeven. Het herschrijven van grote blokken is als het werken met de doos van pandora, er knapt weleens ergens een touwtje.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 25-10-2017 18:07:26 ]
pi_174806355
Het hele systeem van "onderwijs" is verkeerd.

Allereerst de set-up; het plaatsen van 30 kinderen met totaal verschillende achtergronden, interesses, kennis en vaardigheden in 1 ruimte gedurende een jaar, en het jaar erop hetzelfde, en erop weer hetzelfde en ze proppen in een mal waar ze helemaal niet thuishoren.

En de waanzin van "van 10:00 tot 11:00 krijg je Duits. Van 11:00 tot 12:00 krijg je wiskunde. Van 13:00 tot 14:00 krijg je geschiedenis". Volslagen belachelijke opzet, alleen gedaan om het voor de organisatie te vergemakkelijken, maar kinderen dwingen op die bepaalde vaste tijden bepaalde vaste onderwerpen te leren is volkomen onnatuurlijk en achterhaald.

Dan de belachelijke pesterijen die het uitlokt, wat komt door die verschillende karakters, veel te grote groepen en geen toezicht op het welzijn van de individuele kinderen en hun achtergronden.

Er zijn vormen van vast onderwijs die daar beter in zijn dan het reguliere, zoals Montessori of Vrije School, maar ook die zitten in hetzelfde stramien van de enorme hoeveelheid leugens die door de geschiedenis verspreid zijn en dagelijks via de tell-lie-vision in de huiskamers geslingerd worden.

Ik opteer voor een totaal ander "systeem":

- kleine groepjes van maximaal 8-10 leerlingen
- geen strikte scheidingen in leeftijden
- "thuis"onderwijs (hoeft niet in een huis te zijn, kan ook een gehuurde andere ruimte zijn)
- veel buiten ook; de natuur in voor biologie en geologie/aardrijkskunde, bezoeken aan plekken die live laten zien wat het onderwerp is.
- een set-up met veel meer integratie tussen de onderwerpen. Niet "eerst Duits en dan wiskunde", maar dat integreren, met toegankelijk Duits in toegankelijke wiskunde en in de eigen taal van het kind verder uitdiepen. Zelfde met "Duits en geschiedenis"; behandel Duitse geschiedenis in het Duits, zodat je kinderen in staat stelt Duitse bronnen te kunnen lezen over dat onderwerp.
- kinderen zijn enorm leergierig, maar dat wordt teniet gedaan door het huidige systeem wat het een "moeten" maakt. Dat valt prima om te gooien.
- ook belangrijk zijn humor en luchtigheid. Humor is een groot deel nature, maar via nurture valt er genoeg te doen; niet iedereen zal een geniale komediant worden en dat hoeft ook niet, maar het helpt de wereld te kunnen zien met een glimlach. Zelfde met luchtigheid en zodoende laten zien dat "de wereld" niet het drama is dat op die tell-lie-vision en via andere media wordt gepropageerd, maar een heerlijke plek vol vrede. Daarom ook; de "klas" uit, de echte wereld in.

Qua inhoud/onderwerpen:

- eerste levensbehoefte om te overleven in deze wereld vol leugens en leugenaars is logica; filosofie. Dat is een kernvak om de leugens, hoaxes en andere onzin die verspreid worden te kunnen ontmaskeren.
- biedt een vorm van onderwijs aan waarin theses/cases worden gepresenteerd en kinderen met de tools en kennis die ze hebben en krijgen daar analyses van maken. Dat kan op elk intelligentieniveau en op vrijwel elke leeftijd (na een solide basis). Niet een docent voor een klas die eventjes vertelt "zo zit het", maar leg zaken voor en biedt slechts sturing/advies hoe bepaalde problemen in te zien.
- geen strikte scheiding tussen die andere "vakken"; de wereld is een continuüm dat alles integreert. Zo leer je in een geïntegreerd project, gebruikmakend van "wiskunde" en "natuurkunde" en "scheikunde" waarom ruimtevaart en kernwapens een hoax zijn, bij "geschiedenis" behandel je de geschiedenis van die enorme hoaxes en de talen integreer je om de leerlingen verschillende bronnen te kunnen laten lezen; zo leren ze zowel "spelenderwijs" een taal en kunnen ze de vaktermen (die je kunt downscalen naar een behapbaarder niveau voor de kleintjes/minder intelligenten) in die specifieke talen leren.
- de basis; filosofie, logica, ethiek laat zien waarom statisme volslagen belachelijk en irrationeel is, dat is al op jonge leeftijd duidelijk te maken. "Mag Jantje jouw speelgoed stelen, Saartje?" "Nee!" "Ok, goed, en als Jantje een bordje om zijn nek heeft met "STAAT", mag het dan ineens wel?" "Nee, natuurlijk niet!"
- daarom ook oudere met jongere kinderen mengen, zodat de oudere/of jongere verder in dat onderwerp zijnde kinderen de anderen kunnen helpen. Daar steun en advies bij geven als "docent".
- en niet ieder kind heeft dezelfde interesses, dus die interesses aanboren en zo groepjes vormen, die niet vast zijn. Zo kan Jantje erg geinteresseerd zijn in de natuurlijke kant van "ruimtevaart" en Saartje juist de sociale kant interessant vinden. Door verschillende karakters en interesses bij elkaar te brengen kunnen kinderen inzien welke verschillende aspecten er aan dat soort onderwerpen zitten.

- omdat de kinderen uiteindelijk in een wereld moeten kunnen functioneren die gedomineerd wordt door leugens, leugenaars en veel gelovigen in die leugens, moet je ze voorbereiden op het contact met de anderen, die in de Disneyversie van "dat wat de wereld zou zijn" leven. Ook dat in kleine groepjes en met toezicht om pesten tegen te gaan.

- ook op het vlak van vervolgonderwijs is het nodig om kinderen bepaalde dingen te leren over de wereld die "algemeen geaccepteerd" zijn, maar na enige scrutiny totaal belachelijk zijn. Dat hebben ze geleerd door de basis: filosofie; logica, redeneren, consistentie, argumenteren, etc. maar ze moeten er van bewust gemaakt worden dat een groot deel van "de wereld" niet zo denkt en schrikbarend irrationeel is; hoe daarmee om te gaan. Rollenspellen, case studies, etc.

- zelfde met voorbereidingen op het "CSE" (of toelatingstests voor internationale universiteiten en ander vervolgonderwijs). Daarbij wordt bepaalde "kennis" verwacht en dat zal je hoe dan ook moeten aanleren om die vervolgstap mogelijk te maken.

Om dit alles te bewerkstelligen is wat geld nodig, maar normale scholen zijn (hier) ook duur, dus dat is te doen. Ook heb je een groep ouders nodig die de lesmethode en de cruciale leerinzichten ondersteunen, wat door goed voorbeeldmateriaal duidelijk kan worden.

Door deze vernieuwende manier van onderwijs voorkom je het huidige probleem waar kinderen (en volwassenen) eerst decennia aan leugens voorgeschoteld krijgen, die ze erna weer moeten afleren en creëer je sterkere, zelfbewustere, minder angstige en dus gevoelig voor propaganda zijnde volwassenen.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
  woensdag 1 november 2017 @ 17:11:25 #67
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_174806489
quote:
Dan de belachelijke pesterijen die het uitlokt, wat komt door die verschillende karakters, veel te grote groepen en geen toezicht op het welzijn van de individuele kinderen en hun achtergronden.
Ik ben hier gestopt met lezen. Zonder kennis of achtergrond in het onderwijs is dit nogal makkelijk lullen maar het is ook nog eens totaal niet waar. Helaas.
Daar zijn we namelijk juist heel veel tijd mee bezig buiten reguliere lesprogramma.
pi_174807075
quote:
4s.gif Op woensdag 1 november 2017 17:03 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:
Het hele systeem van "onderwijs" is verkeerd.

Allereerst de set-up; het plaatsen van 30 kinderen met totaal verschillende achtergronden, interesses, kennis en vaardigheden in 1 ruimte gedurende een jaar, en het jaar erop hetzelfde, en erop weer hetzelfde en ze proppen in een mal waar ze helemaal niet thuishoren.
30 is ook wel heel veel en zowel voor de leerkracht als student een belachelijk stuk "ruis" in de communicatie.

quote:
En de waanzin van "van 10:00 tot 11:00 krijg je Duits. Van 11:00 tot 12:00 krijg je wiskunde. Van 13:00 tot 14:00 krijg je geschiedenis". Volslagen belachelijke opzet, alleen gedaan om het voor de organisatie te vergemakkelijken, maar kinderen dwingen op die bepaalde vaste tijden bepaalde vaste onderwerpen te leren is volkomen onnatuurlijk en achterhaald.
Is het ook, maar men valt vaak na een lange pilot gemakshalve terug op efficientie en dan krijg je leerfabrieken.

quote:
Dan de belachelijke pesterijen die het uitlokt, wat komt door die verschillende karakters, veel te grote groepen en geen toezicht op het welzijn van de individuele kinderen en hun achtergronden.
Soms komen uitsluitingen ook door externe factoren. Concreet praktijkvoorbeeld: Ouders nodigen de hele klas uit om met het jarige kind naar de bios te gaan voor haar verjaardag en 1 kind wordt niet uitgenodigd. De hele klas heeft het vervolgens over die verjaardag en degene die erbuiten hangt is de sjaak.

quote:
Er zijn vormen van vast onderwijs die daar beter in zijn dan het reguliere, zoals Montessori of Vrije School, maar ook die zitten in hetzelfde stramien van de enorme hoeveelheid leugens die door de geschiedenis verspreid zijn en dagelijks via de tell-lie-vision in de huiskamers geslingerd worden.
Ik ken Montessori hoofdzakelijk als de school die houten speelgoed stimuleert ipv plastic. Weet zo buiten de nostalgische factor niet waarom het kappen van bomen en een houten klomp tegen je hoofd beter zou zijn dan zachter recyclebaar plastic, maar ok.

quote:
Ik opteer voor een totaal ander "systeem":

- kleine groepjes van maximaal 8-10 leerlingen
- geen strikte scheidingen in leeftijden
- "thuis"onderwijs (hoeft niet in een huis te zijn, kan ook een gehuurde andere ruimte zijn)
- veel buiten ook; de natuur in voor biologie en geologie/aardrijkskunde, bezoeken aan plekken die live laten zien wat het onderwerp is.
- een set-up met veel meer integratie tussen de onderwerpen. Niet "eerst Duits en dan wiskunde", maar dat integreren, met toegankelijk Duits in toegankelijke wiskunde en in de eigen taal van het kind verder uitdiepen. Zelfde met "Duits en geschiedenis"; behandel Duitse geschiedenis in het Duits, zodat je kinderen in staat stelt Duitse bronnen te kunnen lezen over dat onderwerp.
- kinderen zijn enorm leergierig, maar dat wordt teniet gedaan door het huidige systeem wat het een "moeten" maakt. Dat valt prima om te gooien.
- ook belangrijk zijn humor en luchtigheid. Humor is een groot deel nature, maar via nurture valt er genoeg te doen; niet iedereen zal een geniale komediant worden en dat hoeft ook niet, maar het helpt de wereld te kunnen zien met een glimlach. Zelfde met luchtigheid en zodoende laten zien dat "de wereld" niet het drama is dat op die tell-lie-vision en via andere media wordt gepropageerd, maar een heerlijke plek vol vrede. Daarom ook; de "klas" uit, de echte wereld in.

Qua inhoud/onderwerpen:

- eerste levensbehoefte om te overleven in deze wereld vol leugens en leugenaars is logica; filosofie. Dat is een kernvak om de leugens, hoaxes en andere onzin die verspreid worden te kunnen ontmaskeren.
- biedt een vorm van onderwijs aan waarin theses/cases worden gepresenteerd en kinderen met de tools en kennis die ze hebben en krijgen daar analyses van maken. Dat kan op elk intelligentieniveau en op vrijwel elke leeftijd (na een solide basis). Niet een docent voor een klas die eventjes vertelt "zo zit het", maar leg zaken voor en biedt slechts sturing/advies hoe bepaalde problemen in te zien.
- geen strikte scheiding tussen die andere "vakken"; de wereld is een continuüm dat alles integreert. Zo leer je in een geïntegreerd project, gebruikmakend van "wiskunde" en "natuurkunde" en "scheikunde" waarom ruimtevaart en kernwapens een hoax zijn, bij "geschiedenis" behandel je de geschiedenis van die enorme hoaxes en de talen integreer je om de leerlingen verschillende bronnen te kunnen laten lezen; zo leren ze zowel "spelenderwijs" een taal en kunnen ze de vaktermen (die je kunt downscalen naar een behapbaarder niveau voor de kleintjes/minder intelligenten) in die specifieke talen leren.
- de basis; filosofie, logica, ethiek laat zien waarom statisme volslagen belachelijk en irrationeel is, dat is al op jonge leeftijd duidelijk te maken. "Mag Jantje jouw speelgoed stelen, Saartje?" "Nee!" "Ok, goed, en als Jantje een bordje om zijn nek heeft met "STAAT", mag het dan ineens wel?" "Nee, natuurlijk niet!"
- daarom ook oudere met jongere kinderen mengen, zodat de oudere/of jongere verder in dat onderwerp zijnde kinderen de anderen kunnen helpen. Daar steun en advies bij geven als "docent".
- en niet ieder kind heeft dezelfde interesses, dus die interesses aanboren en zo groepjes vormen, die niet vast zijn. Zo kan Jantje erg geinteresseerd zijn in de natuurlijke kant van "ruimtevaart" en Saartje juist de sociale kant interessant vinden. Door verschillende karakters en interesses bij elkaar te brengen kunnen kinderen inzien welke verschillende aspecten er aan dat soort onderwerpen zitten.

- omdat de kinderen uiteindelijk in een wereld moeten kunnen functioneren die gedomineerd wordt door leugens, leugenaars en veel gelovigen in die leugens, moet je ze voorbereiden op het contact met de anderen, die in de Disneyversie van "dat wat de wereld zou zijn" leven. Ook dat in kleine groepjes en met toezicht om pesten tegen te gaan.

- ook op het vlak van vervolgonderwijs is het nodig om kinderen bepaalde dingen te leren over de wereld die "algemeen geaccepteerd" zijn, maar na enige scrutiny totaal belachelijk zijn. Dat hebben ze geleerd door de basis: filosofie; logica, redeneren, consistentie, argumenteren, etc. maar ze moeten er van bewust gemaakt worden dat een groot deel van "de wereld" niet zo denkt en schrikbarend irrationeel is; hoe daarmee om te gaan. Rollenspellen, case studies, etc.

- zelfde met voorbereidingen op het "CSE" (of toelatingstests voor internationale universiteiten en ander vervolgonderwijs). Daarbij wordt bepaalde "kennis" verwacht en dat zal je hoe dan ook moeten aanleren om die vervolgstap mogelijk te maken.

Om dit alles te bewerkstelligen is wat geld nodig, maar normale scholen zijn (hier) ook duur, dus dat is te doen. Ook heb je een groep ouders nodig die de lesmethode en de cruciale leerinzichten ondersteunen, wat door goed voorbeeldmateriaal duidelijk kan worden.

Door deze vernieuwende manier van onderwijs voorkom je het huidige probleem waar kinderen (en volwassenen) eerst decennia aan leugens voorgeschoteld krijgen, die ze erna weer moeten afleren en creëer je sterkere, zelfbewustere, minder angstige en dus gevoelig voor propaganda zijnde volwassenen.
Paar goede ideeen gezien. Velen vallen als je als leerkracht de vrijheid van je instituut krijgt ook wel te implementeren. Ik ga de rest nog ff lezen op een groter scherm.
pi_174809527
quote:
4s.gif Op woensdag 1 november 2017 17:03 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

- kleine groepjes van maximaal 8-10 leerlingen
Dat is opzich ok, beetje het maximale werkbare aantal voor sporten en spellen waarmee je twee teams kunt maken en die je bij activiteiten buiten een beetje fatsoenlijk bijelkaar kunt houden. Alles daarboven wordt massaal en daarmee ben je dubbele tijd aan instructies kwijt omdat een derde automatisch met elkaar gaat lopen kloten.

quote:
- geen strikte scheidingen in leeftijden
Dat lijkt me prima. Scheidingen op leerniveaus lijkt me wel wenselijk.

quote:
- "thuis"onderwijs (hoeft niet in een huis te zijn, kan ook een gehuurde andere ruimte zijn)
- veel buiten ook; de natuur in voor biologie en geologie/aardrijkskunde, bezoeken aan plekken die live laten zien wat het onderwerp is.
Eén van mn leerkrachten deed dit vroeger. Wel uitkijken dat leerlingen niet achter je rug om paddestoelen uit de grond trekken en erop gaan lopen kauwen omdat ze dat eens op tv gezien hebben want dan heb je boze ouders. Na wat ongelukken gezien te hebben weet ik inmiddels wel dat "Vrije natuur / lab" experimenten met kinderen en tieners ideaal lijken, maar frustrerend kunnen zijn voor leerkrachten. Soms waggelt er eentje richting de snoepwinkel en die ben je dan kwijt. Toch leren ze ook weer van fouten, maar je wil ze wel in één geheel thuis afleveren.

quote:
- een set-up met veel meer integratie tussen de onderwerpen. Niet "eerst Duits en dan wiskunde", maar dat integreren, met toegankelijk Duits in toegankelijke wiskunde en in de eigen taal van het kind verder uitdiepen. Zelfde met "Duits en geschiedenis"; behandel Duitse geschiedenis in het Duits, zodat je kinderen in staat stelt Duitse bronnen te kunnen lezen over dat onderwerp.
Klinkt interessant. In een vrije vorm, als in dat leerkrachten hun eigen materiaal creeeren lijkt me zoiets moeilijk te implementeren. Zou je zoiets in een methode willen stoppen waarbij je van een 90% Nederlands en 10% Duits naar 90% Duits en 10% NL gaat? Mocht je zoiets serieus overwegen dan lijkt het me aan jou om een pilot-methode te ontwikkelen en te kijken hoe dat in de praktijk werkt.

quote:
- kinderen zijn enorm leergierig, maar dat wordt teniet gedaan door het huidige systeem wat het een "moeten" maakt. Dat valt prima om te gooien.
- ook belangrijk zijn humor en luchtigheid. Humor is een groot deel nature, maar via nurture valt er genoeg te doen; niet iedereen zal een geniale komediant worden en dat hoeft ook niet, maar het helpt de wereld te kunnen zien met een glimlach. Zelfde met luchtigheid en zodoende laten zien dat "de wereld" niet het drama is dat op die tell-lie-vision en via andere media wordt gepropageerd, maar een heerlijke plek vol vrede. Daarom ook; de "klas" uit, de echte wereld in.
De media is ook een wereld die voor kinderen pas aantrekkelijk wordt als ze zelf journalist oid willen worden. Het proberen te ontplooien van bepaalde capaciteiten die ze zelf al in zich hebben is volgens mij belangrijker dan behandeling van het nieuws. Als een kind laat zien dat het van verzorgen houdt dan zou een leerkracht bij een klas over beroepen dat als tip kunnen laten vallen. En ook met ouders zou zoiets besproken moeten worden. Veel ouders hebben al een beroep voor hun pupil voor ogen maar zo'n kind wordt er niet gelukkig van als zijn / haar interesses elders liggen. Natuurlijk kan dat in de toekomst veranderen maar ok.

quote:
- eerste levensbehoefte om te overleven in deze wereld vol leugens en leugenaars is logica; filosofie. Dat is een kernvak om de leugens, hoaxes en andere onzin die verspreid worden te kunnen ontmaskeren.
- biedt een vorm van onderwijs aan waarin theses/cases worden gepresenteerd en kinderen met de tools en kennis die ze hebben en krijgen daar analyses van maken. Dat kan op elk intelligentieniveau en op vrijwel elke leeftijd (na een solide basis). Niet een docent voor een klas die eventjes vertelt "zo zit het", maar leg zaken voor en biedt slechts sturing/advies hoe bepaalde problemen in te zien.
Een docent die vertelt dat iets een leugen is zegt toch ook gewoon "zo is het"? Een religieuze leerkracht zal ook veel afdoen als een leugen. Altijd alles ontkennen is niet hetzelfde als skeptisch zijn. Is het niet beter dat een docent in dit soort maatschappelijke onderwerpen gewoon een gesprekleider is zoals dat ook het geval is in praatprogrammas. Daarin probeert men iig geen stempel te drukken. Ook al mislukt dat weleens, het streven ligt bij een open discussie.

Ik ben 't wel met je eens dat er meer casestudies mogen komen. Misschien dat een docent bij de niet-exacte-vakken helemaal niet links of rechts een knoop moet doorhakken maar een student naar huis moet sturen met een groot vraagteken en 'm zelf moet laten uitzoeken waar hij / zij staat. Daarmee stimuleer je nieuwschierigheid.

quote:
- geen strikte scheiding tussen die andere "vakken"; de wereld is een continuüm dat alles integreert. Zo leer je in een geïntegreerd project, gebruikmakend van "wiskunde" en "natuurkunde" en "scheikunde" waarom ruimtevaart en kernwapens een hoax zijn, bij "geschiedenis" behandel je de geschiedenis van die enorme hoaxes en de talen integreer je om de leerlingen verschillende bronnen te kunnen laten lezen; zo leren ze zowel "spelenderwijs" een taal en kunnen ze de vaktermen (die je kunt downscalen naar een behapbaarder niveau voor de kleintjes/minder intelligenten) in die specifieke talen leren.
Dit deel klinkt dan weer een beetje alsof jij de authoriteit wil zijn. Klopt dat?

quote:
- de basis; filosofie, logica, ethiek laat zien waarom statisme volslagen belachelijk en irrationeel is, dat is al op jonge leeftijd duidelijk te maken. "Mag Jantje jouw speelgoed stelen, Saartje?" "Nee!" "Ok, goed, en als Jantje een bordje om zijn nek heeft met "STAAT", mag het dan ineens wel?" "Nee, natuurlijk niet!"
We gaan nu zo langzamerhand een beetje richting anarchistisch onderwijs.

quote:
- daarom ook oudere met jongere kinderen mengen, zodat de oudere/of jongere verder in dat onderwerp zijnde kinderen de anderen kunnen helpen. Daar steun en advies bij geven als "docent".
- en niet ieder kind heeft dezelfde interesses, dus die interesses aanboren en zo groepjes vormen, die niet vast zijn. Zo kan Jantje erg geinteresseerd zijn in de natuurlijke kant van "ruimtevaart" en Saartje juist de sociale kant interessant vinden. Door verschillende karakters en interesses bij elkaar te brengen kunnen kinderen inzien welke verschillende aspecten er aan dat soort onderwerpen zitten.

- omdat de kinderen uiteindelijk in een wereld moeten kunnen functioneren die gedomineerd wordt door leugens, leugenaars en veel gelovigen in die leugens, moet je ze voorbereiden op het contact met de anderen, die in de Disneyversie van "dat wat de wereld zou zijn" leven. Ook dat in kleine groepjes en met toezicht om pesten tegen te gaan.

- ook op het vlak van vervolgonderwijs is het nodig om kinderen bepaalde dingen te leren over de wereld die "algemeen geaccepteerd" zijn, maar na enige scrutiny totaal belachelijk zijn. Dat hebben ze geleerd door de basis: filosofie; logica, redeneren, consistentie, argumenteren, etc. maar ze moeten er van bewust gemaakt worden dat een groot deel van "de wereld" niet zo denkt en schrikbarend irrationeel is; hoe daarmee om te gaan. Rollenspellen, case studies, etc.

- zelfde met voorbereidingen op het "CSE" (of toelatingstests voor internationale universiteiten en ander vervolgonderwijs). Daarbij wordt bepaalde "kennis" verwacht en dat zal je hoe dan ook moeten aanleren om die vervolgstap mogelijk te maken.

Om dit alles te bewerkstelligen is wat geld nodig, maar normale scholen zijn (hier) ook duur, dus dat is te doen. Ook heb je een groep ouders nodig die de lesmethode en de cruciale leerinzichten ondersteunen, wat door goed voorbeeldmateriaal duidelijk kan worden.

Door deze vernieuwende manier van onderwijs voorkom je het huidige probleem waar kinderen (en volwassenen) eerst decennia aan leugens voorgeschoteld krijgen, die ze erna weer moeten afleren en creëer je sterkere, zelfbewustere, minder angstige en dus gevoelig voor propaganda zijnde volwassenen.
Ik ben t met +/- 70% van wat je schrijft wel eens. Maar ik kan me echt geen les over ruimtevaart herinneren dus waarom dat door onderwijs bestreden zou moeten worden is me een raadsel. Daarnaast vraag ik me wel af of jij als leerkracht over de kook gaat als je een student treft die je wil gaan lopen scholen over iets wat je niet in je straatje wil. Want in dat geval is iemand als Kent Hovind ook een moderne leerkracht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 01-11-2017 20:16:42 ]
pi_174809769
Een speciaal vak menselijke psychologie, met andere woorden voorbereidend op het echte leven.
pi_174810234
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 19:56 schreef Adept het volgende:
Een speciaal vak menselijke psychologie, met andere woorden voorbereidend op het echte leven.
Het wordt zo wel een vol studiepakket voor aanstormende leerkrachten, want als je mensen zonder bagage voor de klas zet en met psychologie gaat lopen opzadelen dan worden ze uitgelachen door degenen die er wel wat vanaf weten.

Daarnaast knallen vele proefballonnetjes een beetje tegen dezelfde lamp kapot want het probleem is dat er een lerarentekort is omdat men in andere beroepen meer kan verdienen. Als je de opleiding zwaarder maakt en het managen van klassen uit gaat breiden, maar het salaris gelijk houdt, dan vallen nieuwe methodes al bij voorbaat in het water.
  woensdag 1 november 2017 @ 20:14:04 #72
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_174810298
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 19:56 schreef Adept het volgende:
Een speciaal vak menselijke psychologie, met andere woorden voorbereidend op het echte leven.
Waarom laten we die taak niet ook voor een groot deel bij de ouders? ;(
pi_174810348
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:11 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het wordt zo wel een vol studiepakket voor aanstormende leerkrachten, want als je mensen zonder bagage voor de klas zet en met psychologie gaat lopen opzadelen dan worden ze uitgelachen door degenen die er wel wat vanaf weten.

Daarnaast knallen vele proefballonnetjes een beetje tegen dezelfde lamp kapot want het probleem is dat er een lerarentekort is omdat men in andere beroepen meer kan verdienen. Als je de opleiding zwaarder maakt en het managen van klassen uit gaat breiden, maar het salaris gelijk houdt, dan vallen nieuwe methodes al bij voorbaat in het water.
Mogelijk is het ook in een ander format aan te bieden, of met gastdocenten? Het gaat er maar om dat de informatie beschikbaar is en op een manier dat het ook echt bruikbaar/nuttig is.
pi_174810369
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:14 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Waarom laten we die taak niet ook voor een groot deel bij de ouders? ;(
Normaal gesproken de eerste zou je denken, maar heel veel ouders hebben er zelf ook geen weet van.
  woensdag 1 november 2017 @ 20:18:04 #75
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_174810406
quote:
10s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:16 schreef Adept het volgende:

[..]

Normaal gesproken de eerste zou je denken, maar heel veel ouders hebben er zelf ook geen weet van.
Nee I know, ik spreek ze regelmatig :
pi_174810416
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:14 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Waarom laten we die taak niet ook voor een groot deel bij de ouders? ;(
Omdat kinderen dan niet veel verder komen dan hun ouders, qua niveau.
pi_174810432
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:18 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Nee I know, ik spreek ze regelmatig :
Ik ook :P
  woensdag 1 november 2017 @ 20:20:06 #78
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_174810466
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:18 schreef illusions het volgende:

[..]

Omdat kinderen dan niet veel verder komen dan hun ouders, qua niveau.
Dat hangt van veel meer factoren af. Kinderen zijn niet helemaal gek ofzo he
pi_174810613
quote:
7s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:15 schreef Adept het volgende:

[..]

Mogelijk is het ook in een ander format aan te bieden, of met gastdocenten? Het gaat er maar om dat de informatie beschikbaar is en op een manier dat het ook echt bruikbaar/nuttig is.
Gastdocenten zijn prima. Ik zou als ik nog een kind geweest was dan ook graag een dagje les van een soldaat, brandweerman of politieman willen waaraan je alles mag vragen.

Matador hier zal André Kuipers als gastdocent wel gaan lopen weren, maar ach.
pi_174810709
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:25 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Gastdocenten zijn prima. Ik zou als ik nog een kind geweest was dan ook graag een dagje les van een soldaat, brandweerman of politieman willen waaraan je alles mag vragen.

Matador hier zal André Kuipers als gastdocent wel gaan lopen weren, maar ach.
We kunnen niet allemaal ons zin krijgen zeg maar :P

Maar wel een aardig ideetje, ik had het ook graag ontvangen vroeger.. Had een hoop ellende bespaard.
pi_174810980
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:18 schreef illusions het volgende:

[..]

Omdat kinderen dan niet veel verder komen dan hun ouders, qua niveau.
Het niveau van een kind is oa gekoppeld aan de interne motivatie van het kind zelf. Als zo'n kind van jongs af aan al aangeeft bakker te willen worden dan is dat waarschijnlijk wat het wordt.

En als je je op familie gaat richten focus je je daarmee niet echt op een target maar op de wereld eromheen.
pi_174811173
quote:
6s.gif Op woensdag 1 november 2017 20:28 schreef Adept het volgende:

[..]

We kunnen niet allemaal ons zin krijgen zeg maar :P

Maar wel een aardig ideetje, ik had het ook graag ontvangen vroeger.. Had een hoop ellende bespaard.
Ja mooi toch

Als je iedere woensdag een gastdocent hebt dan heb je tegen het einde wel een beetje een indruk van wat er te koop is. De meeste kinderen romantiseren trouwens bepaalde beroepen. Als brandweerman is het blussen van branden en katten uit bomen halen een klein onderdeel maar die haken wel af als ze ooit te weten komen dat men de meeste tijd besteed aan "faces of death" situaties waarin men stukken brein opveegt. Maar je wil ze geen trauma geven dus dat presenteer je natuurlijk niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')