Wat hebben kinderen daaraan als ze een rekenmachine moeten pakken voor een simpele rekensom?quote:Op woensdag 25 oktober 2017 10:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Ohja er mag ook wel wat meer aandacht voor kunstgeschiedenis in de breedste zin van het woord.
Waarom? prachtig vak.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 10:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Ohja er mag ook wel wat meer aandacht voor kunstgeschiedenis in de breedste zin van het woord.
Ja daarom dus meer aandacht daar naartoe...quote:
Wat heb je aan de basisregeltjes als je niet de verbeelding hebt om ze inventief te gebruiken. Als je alleen maar focust op regels leer je kinderen nooit van gebaande paden afwijken.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 11:01 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Wat hebben kinderen daaraan als ze een rekenmachine moeten pakken voor een simpele rekensom?
Dat ze eerst maar weer een de tafeltjes en basisregels Nederlandse taal erin stampen. En ja letterlijk stampen. Zoals dat vroeger ging. Saai? Zeker! Maar wel effectief.
Duits is een beetje regio gebonden, zeker aan de grens is het een erg belangrijke taal.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 10:58 schreef ems. het volgende:
Frans en Duits (en in sommige gevallen latijn) mogen wat mij betreft verdwijnen of in ieder geval flink verminderd aangeboden worden. In plaats daarvan zou ik dan lessen geven waar men daadwerkelijk iets aan heeft. Verzorging vind ik wat dat betreft nog onderbelicht en een hoop scholen slaan dat gewoon helemaal over.
En geschiedenis mag wel iets minder de nadruk leggen op jaartallen in je hoofd stampen en iets dieper ingaan op wat er daadwerkelijk gebeurde en waarom.
Oh, meer. Excuus.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 11:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja daarom dus meer aandacht daar naartoe...
Hier ben ik het zó mee eens. Wat is dat erbarmelijk momenteel. Leren ze de leerlingen nog wel vervoegen of is dat niet meer van belang?quote:Op woensdag 25 oktober 2017 11:01 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Wat hebben kinderen daaraan als ze een rekenmachine moeten pakken voor een simpele rekensom?
Dat ze eerst maar weer een de tafeltjes en basisregels Nederlandse taal erin stampen. En ja letterlijk stampen. Zoals dat vroeger ging. Saai? Zeker! Maar wel effectief.
Niet helemaal mee eens. Het is van groot belang om de taal goed te kunnen schrijven.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 11:23 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wat heb je aan de basisregeltjes als je niet de verbeelding hebt om ze inventief te gebruiken. Als je alleen maar focust op regels leer je kinderen nooit van gebaande paden afwijken.
Ik zeg ook niet dat je niet moet stampen maar, je moet ook juist laten zien dat je anders kunt denken kunstgeschiedenis kan daar uitstekend bij helpen om buiten de gebaande paden te kijken.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 12:39 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Niet helemaal mee eens. Het is van groot belang om de taal goed te kunnen schrijven.
Als je soms de fouten in artikelen ziet. Het is tenenkrommend.
Dan maar stampen. Is juist goed.
Frans en Duits waren juist mijn beste vakken (met Frans als uitschieter met een 9,5 geeindigd). Maar om daar nou ~4 uur per week (exclusief huiswerk) in te steken voor een taal die het gros van de mensen in hun verdere leven nauwelijks gebruiken? Meh.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 12:26 schreef Het_Bokje het volgende:
Ik ben het niet eens met het verminderd lesgeven in Frans en Duits. Hoewel ik vroegah een teringhekel had aan Frans, ben ik blij dat ik destijds Duits gehad heb, en er het havo examen voor gehaald heb.
Het is misschien een pre voor de relatief kleine groep mensen die daadwerkelijk in die sectoren aan de slag gaan. Wat dat betreft vind ik bijvoorbeeld degelijk leren koken een stuk relevanter voor vrijwel iedere doelgroep waarbij talen anders dan Nederlands en Engels mogelijk als keuzevak naar voren geschoven worden.quote:In technisch en zakelijk verkeer komt Duits veel voor. (zeker niet alleen in de grensstreek!) Het is gewoon een pré. (net als Frans bij veel bedrijven). Helaas spreekt niet de hele wereld Engels.
Ja hoor, dat is ook belangrijk, maar taal is een beetje een ondergeschoven kindje aan het worden en dat vind ik zonde. Als je een artikel leest dat wemelt van de taalfouten knap ik daar vreselijk op af.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 12:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je niet moet stampen maar, je moet ook juist laten zien dat je anders kunt denken kunstgeschiedenis kan daar uitstekend bij helpen om buiten de gebaande paden te kijken.
Dat kan op vele vlakken bijvoorbeeld kunst en wiskunde zijn heel erg verweven. Sowieso mogen verbindingen tussen vakken wel aanschouwelijk gemaakt worden. Nu is elk vak een eilandje en het is volgensmij als leerling juist leuk te leren waar ze verbinden. Dus esscher leren tijdens wiskunde en tijdens kunstgeschiedenis, newton leren tijdens natuurkunde en tijdens wiskunde en tijdens maatschappijleer.
Tja misschien onderbelicht ik dat omdat ik er zelf verschrikkelijk slecht in ben en niet het idee heb dat het heel goed aan te leren valt. En dat is natuurlijk niet eerlijk. Alleen kun je wel prima functioneren zonder heel veel gevoel voor taal. Een artikel met spelfouten kan nog wel de juiste gedachten overbrengen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 12:59 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja hoor, dat is ook belangrijk, maar taal is een beetje een ondergeschoven kindje aan het worden en dat vind ik zonde. Als je een artikel leest dat wemelt van de taalfouten knap ik daar vreselijk op af.
Natuurlijk kun je prima functioneren, maar misschien was dat stampen zo slecht nog niet. Kun je altijd op terugvallen als je een vervoeging niet zeker meer weet.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 13:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja misschien onderbelicht ik dat omdat ik er zelf verschrikkelijk slecht in ben en niet het idee heb dat het heel goed aan te leren valt. En dat is natuurlijk niet eerlijk. Alleen kun je wel prima functioneren zonder heel veel gevoel voor taal.
Het probleem met taal vind ik juist dat er geen logica in zit. Ik haalde altijd een 5,5 op mijn duits SOs omdat ik wist dat woordjes leren iets van 50 woorden in je kop stampen is, en gramatica slechts een paar regeltjes dus deed ik dat laatste haalde ik op dat onderdeel een 10 en op die andere een 1, hop 5,5. Dus wat dat betreft is taal makkelijk alleen dan komen de uitzonderingen en die uitzonderingen zijn gewoon zo gegroeid of er zijn helemaal geen aanwijsbare redenen voor. Dan ben je mij kwijt. Als je niet kunt uitleggen waarom iets zo is waarom zou je het dan doen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 13:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je prima functioneren, maar misschien was dat stampen zo slecht nog niet. Kun je altijd op terugvallen als je een vervoeging niet zeker meer weet.
En ja, je kunt het overbrengen maar als journalist mag je gewoon dit soort fouten niet maken.
Jij blinkt uit in wiskunde. Kan ik ook wel jaloers op zijn maar dat heeft geen zin.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 14:09 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben wel ontzettend jaloers op mensen die goed kunnen schrijven. Ik ben sowieso jaloers op mensen die iets kunnen. Misschien had ik beter mijn best moeten doen op school.
Jaloezie heeft sowieso nooit zin. Jaloezie en spijt zijn nutteloze emoties.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 14:12 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jij blinkt uit in wiskunde. Kan ik ook wel jaloers op zijn maar dat heeft geen zin.
Ja hoor. Al kan je soms oprecht spijt hebben van iets wat je gezegd hebt in boosheid.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 14:12 schreef illusions het volgende:
[..]
Jaloezie heeft sowieso nooit zin. Jaloezie en spijt zijn nutteloze emoties.
Nee hoor, ik blink niet uit in iets. Maar daar zal ik het wel gewoon mee moeten doen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 14:12 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jij blinkt uit in wiskunde. Kan ik ook wel jaloers op zijn maar dat heeft geen zin.
Heb hier wel eens een discussie over gehad jaloezie is niet het goede woord want ik misgun het de ander niet. Het is meer een gevoel van dat zou ik ook willen kunnen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 14:12 schreef illusions het volgende:
[..]
Jaloezie heeft sowieso nooit zin. Jaloezie en spijt zijn nutteloze emoties.
Jaloezie is ook geen misgunnen. Het is een hele natuurlijke emotie, maar je bereikt er eigenlijk niets mee.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 14:15 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Heb hier wel eens een discussie over gehad jaloezie is niet het goede woord want ik misgun het de ander niet. Het is meer een gevoel van dat zou ik ook willen kunnen.
Verder lijkt me spijt een hele nuttige emotie door een heftig spijt gevoel voorkom je daden te herhalen waar je spijt van hebt gehad ooit.
Uiteraardquote:Op woensdag 25 oktober 2017 10:58 schreef ems. het volgende:
Frans en Duits (en in sommige gevallen latijn) mogen wat mij betreft verdwijnen of in ieder geval flink verminderd aangeboden worden. In plaats daarvan zou ik dan lessen geven waar men daadwerkelijk iets aan heeft. Verzorging vind ik wat dat betreft nog onderbelicht en een hoop scholen slaan dat gewoon helemaal over.
En geschiedenis mag wel iets minder de nadruk leggen op jaartallen in je hoofd stampen en iets dieper ingaan op wat er daadwerkelijk gebeurde en waarom.
Klinkt als informatica na de introductie van Windows 95quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:32 schreef illusions het volgende:
Ook informatica mag wel wat ingewikkelder. Wij leerden op de HAVO snelkoppelingen maken, en ik heb wel eens een boek gezien van een MBO Informatica scholier - dat is ook echt om te janken.
Wel wat later denk ik, ik was een jaar of 16, dat is 15 jaar geleden.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Klinkt als informatica na de introductie van Windows 95
Mij ben je als serieus lezer direct kwijt.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 13:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Een artikel met spelfouten kan nog wel de juiste gedachten overbrengen.
Mij ook, ik stoor me aan de kleinste foutjes. Het zou dus eigenlijk "stampwerk," moeten zijn - de komma komt eerst.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:35 schreef Copycat het volgende:
[..]
Mij ben je als serieus lezer direct kwijt.
Ik vond het op de middelbare school altijd fijn dat er een mix was tussen 'stampwerk', verdieping in achtergronden, duidende uitingen en meer culturele zaken. Je hebt alle aspecten nodig.
Nee, de enkele haakjes horen specifiek bij stampwerk.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:37 schreef illusions het volgende:
Mij ook, ik stoor me aan de kleinste foutjes. Het zou dus eigenlijk "stampwerk," moeten zijn - de komma komt eerst.
Ik bedoel niet de dubbele of enkele haakjes, ik bedoel dat de komma voor het laatste haakje komt.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:39 schreef Copycat het volgende:
[..]
Nee, de enkele haakjes horen specifiek bij stampwerk.
Was 'stampwerk' een quote, had je gelijk.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:40 schreef illusions het volgende:
Ik bedoel niet de dubbele of enkele haakjes, ik bedoel dat de komma voor het laatste haakje komt.
Ik zei "dat klopt niet," bijvoorbeeld.
Misschien moeten er wat meer talen worden aangeboden. Spaans lijkt me voor de handel veel belangrijker dan Frans en Duits. Zeker nu Duitsland zn nieuwe generaties meer Engels aan het onderwijzen is.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 12:26 schreef Het_Bokje het volgende:
Ik ben het niet eens met het verminderd lesgeven in Frans en Duits. Hoewel ik vroegah een teringhekel had aan Frans, ben ik blij dat ik destijds Duits gehad heb, en er het havo examen voor gehaald heb. In technisch en zakelijk verkeer komt Duits veel voor. (zeker niet alleen in de grensstreek!) Het is gewoon een pré. (net als Frans bij veel bedrijven). Helaas spreekt niet de hele wereld Engels.
Dan heb je dus nog nooit posts van mij gelezen want ik heb er altijd wel fouten in staan.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:35 schreef Copycat het volgende:
[..]
Mij ben je als serieus lezer direct kwijt.
Ik vond het op de middelbare school altijd fijn dat er een mix was tussen 'stampwerk', verdieping in achtergronden, duidende uitingen en meer culturele zaken. Je hebt alle aspecten nodig.
Ik dacht altijd dat het ook gold in het geval wat je net omschrijft.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:41 schreef Copycat het volgende:
[..]
Was 'stampwerk' een quote, had je gelijk.
Inderdaad, Spaans is véél belangrijker.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Misschien moeten er wat meer talen worden aangeboden. Spaans lijkt me voor de handel veel belangrijker dan Frans en Duits. Zeker nu Duitsland zn nieuwe generaties meer Engels aan het onderwijzen is.
Op een forum is dat minder belangrijk dan in een wetenschappelijk artikel, vind ik zelf.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:45 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dan heb je dus nog nooit posts van mij gelezen want ik heb er altijd wel fouten in staan.
Punctuatie als apart vakquote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:40 schreef illusions het volgende:
[..]
Ik bedoel niet de dubbele of enkele haakjes, ik bedoel dat de komma voor het laatste haakje komt.
Ik zei "dat klopt niet," bijvoorbeeld.
Voor users op een forum hanteer ik andere regels dan voor professionele schrijvers. Jou lees ik vaak. En graag.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Dan heb je dus nog nooit posts van mij gelezen want ik heb er altijd wel fouten in staan.
De wetenschappelijke artikelen die ik geschreven heb staan er ook vol mee, dat weet ik zeker.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:46 schreef illusions het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat het ook gold in het geval wat je net omschrijft.
[..]
Inderdaad, Spaans is véél belangrijker.
[..]
Op een forum is dat minder belangrijk dan in een wetenschappelijk artikel, vind ik zelf.
Tja, ik ben best wel een kommaneuker. Vind het belangrijk om correct te schrijven, alhoewel ik op forums niet zo schrijf als naar mijn klanten toe, om maar een voorbeeld te noemen. Als ik vroeger in de problemen zat, schreef ik zelf een brief maar deed ik alsof het van mijn advocaat kwam - dan ging ik eerst naar de rechtshulp om het na te laten kijken, maar het was altijd wel in orde.quote:
Nou ja, dan nog gaat het om de boodschap - op het moment dat dit echter definitief wordt uitgebracht, wordt correct schrijven wel een stuk belangrijker. Daarnaast is er een verschil tussen wiskundige teksten en columns. Ook in columns heb je weer fouten die expres gemaakt worden, die zo subtiel zijn, dat het dan alleen weer een taalpurist opvalt dat die expres zijn gemaakt, dat kan ik dan ook weer waarderen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:46 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De wetenschappelijke artikelen die ik geschreven heb staan er ook vol mee, dat weet ik zeker.
Erm die artikelen zijn uitgebracht.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:49 schreef illusions het volgende:
[..]
Nou ja, dan nog gaat het om de boodschap - op het moment dat dit echter definitief wordt uitgebracht, wordt correct schrijven wel een stuk belangrijker. Daarnaast is er een verschil tussen wiskundige teksten en columns. Ook in columns heb je weer fouten die expres gemaakt worden, die zo subtiel zijn, dat het dan alleen weer een taalpurist opvalt dat die expres zijn gemaakt, dat kan ik dan ook weer waarderen.
Dan vind ik dat de taalfouten er wel uit gehaald mochten worden, ga je schamen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Erm die artikelen zijn uitgebracht.
Een fout als 'belabbert' geeft je spellchecker ook wel aan. Zelfs hier op Fok.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:55 schreef Bosbeetle het volgende:
Voor de grap even naar een wat ouder artikel gekeken en alleen al in de abstract kan ik er nu zelf al een fout of vier uithalen. Dat zegt echt wel wat want ik ben echt belabbert in foutopsporing.
Tja er gaan wel zeker tientallen tot honderden iteraties over zo'n tekst maar foutloos heb ik ze nog nooit gekregen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:56 schreef illusions het volgende:
[..]
Dan vind ik dat de taalfouten er wel uit gehaald mochten worden, ga je schamen.
Maar alsnog is het belangrijker voor bijv. een jurist - als ik een juridisch stuk onder ogen krijg wat vol zit met taalfouten, dan krijg ik daar echt plaatsvervangende schaamte van.
Dat zou ik best willen maar dat kan ik gewoon echt niet.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:59 schreef illusions het volgende:
Bij mij gaat er persoonlijk zelden een mailtje uit naar een klant waar een taalfout in staat. Ik zie dat ook als manier om de klant te laten zien dat ze met een bedrijf van een bepaald niveau te maken hebben.
Ik ken de Engelse punctuatieregels beter dan de Nederlandse.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 15:39 schreef Copycat het volgende:
[..]
Nee, de enkele haakjes horen specifiek bij stampwerk.
Ik ook Sowieso is mijn Engels veel beter dan mijn Nederlands.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 16:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik ken de Engelse punctuatieregels beter dan de Nederlandse.
Ik dacht dat ook maar als ik een engels sprekende mijn teksten laat nakijken blijkt dat ook weer tegen te vallen.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 16:23 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik ook Sowieso is mijn Engels veel beter dan mijn Nederlands.
Met dank aan videospelletjes, cartoon network en films.
Mijn ervaring is juist dat Engelsen enorm slecht zijn in hun eigen taal. Veel van mijn vrienden zijn Engels, de mensen die ik dagelijks zie zijn Engels, veel klanten, etc. Ik kan vaak beter Engels dan hen - zelfs bij de uitspraak hoor je bij mij niet dat ik eigenlijk Nederlands ben, ze vragen me vaak waar precies in Engeland ik vandaan kom. Meestal denkt men Liverpool.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik dacht dat ook maar als ik een engels sprekende mijn teksten laat nakijken blijkt dat ook weer tegen te vallen.
haha Scouser!quote:Op woensdag 25 oktober 2017 17:40 schreef illusions het volgende:
[..]
Mijn ervaring is juist dat Engelsen enorm slecht zijn in hun eigen taal. Veel van mijn vrienden zijn Engels, de mensen die ik dagelijks zie zijn Engels, veel klanten, etc. Ik kan vaak beter Engels dan hen - zelfs bij de uitspraak hoor je bij mij niet dat ik eigenlijk Nederlands ben, ze vragen me vaak waar precies in Engeland ik vandaan kom. Meestal denkt men Liverpool.
Ik heb zelf nog weleens de neiging om tijdens het schrijven wat zinnen in te korten of iets uit te breiden en dan laat ik weleens per ongeluk een lidwoord ergens staan.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 16:35 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik dacht dat ook maar als ik een engels sprekende mijn teksten laat nakijken blijkt dat ook weer tegen te vallen.
Ik ben hier gestopt met lezen. Zonder kennis of achtergrond in het onderwijs is dit nogal makkelijk lullen maar het is ook nog eens totaal niet waar. Helaas.quote:Dan de belachelijke pesterijen die het uitlokt, wat komt door die verschillende karakters, veel te grote groepen en geen toezicht op het welzijn van de individuele kinderen en hun achtergronden.
30 is ook wel heel veel en zowel voor de leerkracht als student een belachelijk stuk "ruis" in de communicatie.quote:Op woensdag 1 november 2017 17:03 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:
Het hele systeem van "onderwijs" is verkeerd.
Allereerst de set-up; het plaatsen van 30 kinderen met totaal verschillende achtergronden, interesses, kennis en vaardigheden in 1 ruimte gedurende een jaar, en het jaar erop hetzelfde, en erop weer hetzelfde en ze proppen in een mal waar ze helemaal niet thuishoren.
Is het ook, maar men valt vaak na een lange pilot gemakshalve terug op efficientie en dan krijg je leerfabrieken.quote:En de waanzin van "van 10:00 tot 11:00 krijg je Duits. Van 11:00 tot 12:00 krijg je wiskunde. Van 13:00 tot 14:00 krijg je geschiedenis". Volslagen belachelijke opzet, alleen gedaan om het voor de organisatie te vergemakkelijken, maar kinderen dwingen op die bepaalde vaste tijden bepaalde vaste onderwerpen te leren is volkomen onnatuurlijk en achterhaald.
Soms komen uitsluitingen ook door externe factoren. Concreet praktijkvoorbeeld: Ouders nodigen de hele klas uit om met het jarige kind naar de bios te gaan voor haar verjaardag en 1 kind wordt niet uitgenodigd. De hele klas heeft het vervolgens over die verjaardag en degene die erbuiten hangt is de sjaak.quote:Dan de belachelijke pesterijen die het uitlokt, wat komt door die verschillende karakters, veel te grote groepen en geen toezicht op het welzijn van de individuele kinderen en hun achtergronden.
Ik ken Montessori hoofdzakelijk als de school die houten speelgoed stimuleert ipv plastic. Weet zo buiten de nostalgische factor niet waarom het kappen van bomen en een houten klomp tegen je hoofd beter zou zijn dan zachter recyclebaar plastic, maar ok.quote:Er zijn vormen van vast onderwijs die daar beter in zijn dan het reguliere, zoals Montessori of Vrije School, maar ook die zitten in hetzelfde stramien van de enorme hoeveelheid leugens die door de geschiedenis verspreid zijn en dagelijks via de tell-lie-vision in de huiskamers geslingerd worden.
Paar goede ideeen gezien. Velen vallen als je als leerkracht de vrijheid van je instituut krijgt ook wel te implementeren. Ik ga de rest nog ff lezen op een groter scherm.quote:Ik opteer voor een totaal ander "systeem":
- kleine groepjes van maximaal 8-10 leerlingen
- geen strikte scheidingen in leeftijden
- "thuis"onderwijs (hoeft niet in een huis te zijn, kan ook een gehuurde andere ruimte zijn)
- veel buiten ook; de natuur in voor biologie en geologie/aardrijkskunde, bezoeken aan plekken die live laten zien wat het onderwerp is.
- een set-up met veel meer integratie tussen de onderwerpen. Niet "eerst Duits en dan wiskunde", maar dat integreren, met toegankelijk Duits in toegankelijke wiskunde en in de eigen taal van het kind verder uitdiepen. Zelfde met "Duits en geschiedenis"; behandel Duitse geschiedenis in het Duits, zodat je kinderen in staat stelt Duitse bronnen te kunnen lezen over dat onderwerp.
- kinderen zijn enorm leergierig, maar dat wordt teniet gedaan door het huidige systeem wat het een "moeten" maakt. Dat valt prima om te gooien.
- ook belangrijk zijn humor en luchtigheid. Humor is een groot deel nature, maar via nurture valt er genoeg te doen; niet iedereen zal een geniale komediant worden en dat hoeft ook niet, maar het helpt de wereld te kunnen zien met een glimlach. Zelfde met luchtigheid en zodoende laten zien dat "de wereld" niet het drama is dat op die tell-lie-vision en via andere media wordt gepropageerd, maar een heerlijke plek vol vrede. Daarom ook; de "klas" uit, de echte wereld in.
Qua inhoud/onderwerpen:
- eerste levensbehoefte om te overleven in deze wereld vol leugens en leugenaars is logica; filosofie. Dat is een kernvak om de leugens, hoaxes en andere onzin die verspreid worden te kunnen ontmaskeren.
- biedt een vorm van onderwijs aan waarin theses/cases worden gepresenteerd en kinderen met de tools en kennis die ze hebben en krijgen daar analyses van maken. Dat kan op elk intelligentieniveau en op vrijwel elke leeftijd (na een solide basis). Niet een docent voor een klas die eventjes vertelt "zo zit het", maar leg zaken voor en biedt slechts sturing/advies hoe bepaalde problemen in te zien.
- geen strikte scheiding tussen die andere "vakken"; de wereld is een continuüm dat alles integreert. Zo leer je in een geïntegreerd project, gebruikmakend van "wiskunde" en "natuurkunde" en "scheikunde" waarom ruimtevaart en kernwapens een hoax zijn, bij "geschiedenis" behandel je de geschiedenis van die enorme hoaxes en de talen integreer je om de leerlingen verschillende bronnen te kunnen laten lezen; zo leren ze zowel "spelenderwijs" een taal en kunnen ze de vaktermen (die je kunt downscalen naar een behapbaarder niveau voor de kleintjes/minder intelligenten) in die specifieke talen leren.
- de basis; filosofie, logica, ethiek laat zien waarom statisme volslagen belachelijk en irrationeel is, dat is al op jonge leeftijd duidelijk te maken. "Mag Jantje jouw speelgoed stelen, Saartje?" "Nee!" "Ok, goed, en als Jantje een bordje om zijn nek heeft met "STAAT", mag het dan ineens wel?" "Nee, natuurlijk niet!"
- daarom ook oudere met jongere kinderen mengen, zodat de oudere/of jongere verder in dat onderwerp zijnde kinderen de anderen kunnen helpen. Daar steun en advies bij geven als "docent".
- en niet ieder kind heeft dezelfde interesses, dus die interesses aanboren en zo groepjes vormen, die niet vast zijn. Zo kan Jantje erg geinteresseerd zijn in de natuurlijke kant van "ruimtevaart" en Saartje juist de sociale kant interessant vinden. Door verschillende karakters en interesses bij elkaar te brengen kunnen kinderen inzien welke verschillende aspecten er aan dat soort onderwerpen zitten.
- omdat de kinderen uiteindelijk in een wereld moeten kunnen functioneren die gedomineerd wordt door leugens, leugenaars en veel gelovigen in die leugens, moet je ze voorbereiden op het contact met de anderen, die in de Disneyversie van "dat wat de wereld zou zijn" leven. Ook dat in kleine groepjes en met toezicht om pesten tegen te gaan.
- ook op het vlak van vervolgonderwijs is het nodig om kinderen bepaalde dingen te leren over de wereld die "algemeen geaccepteerd" zijn, maar na enige scrutiny totaal belachelijk zijn. Dat hebben ze geleerd door de basis: filosofie; logica, redeneren, consistentie, argumenteren, etc. maar ze moeten er van bewust gemaakt worden dat een groot deel van "de wereld" niet zo denkt en schrikbarend irrationeel is; hoe daarmee om te gaan. Rollenspellen, case studies, etc.
- zelfde met voorbereidingen op het "CSE" (of toelatingstests voor internationale universiteiten en ander vervolgonderwijs). Daarbij wordt bepaalde "kennis" verwacht en dat zal je hoe dan ook moeten aanleren om die vervolgstap mogelijk te maken.
Om dit alles te bewerkstelligen is wat geld nodig, maar normale scholen zijn (hier) ook duur, dus dat is te doen. Ook heb je een groep ouders nodig die de lesmethode en de cruciale leerinzichten ondersteunen, wat door goed voorbeeldmateriaal duidelijk kan worden.
Door deze vernieuwende manier van onderwijs voorkom je het huidige probleem waar kinderen (en volwassenen) eerst decennia aan leugens voorgeschoteld krijgen, die ze erna weer moeten afleren en creëer je sterkere, zelfbewustere, minder angstige en dus gevoelig voor propaganda zijnde volwassenen.
Dat is opzich ok, beetje het maximale werkbare aantal voor sporten en spellen waarmee je twee teams kunt maken en die je bij activiteiten buiten een beetje fatsoenlijk bijelkaar kunt houden. Alles daarboven wordt massaal en daarmee ben je dubbele tijd aan instructies kwijt omdat een derde automatisch met elkaar gaat lopen kloten.quote:Op woensdag 1 november 2017 17:03 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:
- kleine groepjes van maximaal 8-10 leerlingen
Dat lijkt me prima. Scheidingen op leerniveaus lijkt me wel wenselijk.quote:- geen strikte scheidingen in leeftijden
Eén van mn leerkrachten deed dit vroeger. Wel uitkijken dat leerlingen niet achter je rug om paddestoelen uit de grond trekken en erop gaan lopen kauwen omdat ze dat eens op tv gezien hebben want dan heb je boze ouders. Na wat ongelukken gezien te hebben weet ik inmiddels wel dat "Vrije natuur / lab" experimenten met kinderen en tieners ideaal lijken, maar frustrerend kunnen zijn voor leerkrachten. Soms waggelt er eentje richting de snoepwinkel en die ben je dan kwijt. Toch leren ze ook weer van fouten, maar je wil ze wel in één geheel thuis afleveren.quote:- "thuis"onderwijs (hoeft niet in een huis te zijn, kan ook een gehuurde andere ruimte zijn)
- veel buiten ook; de natuur in voor biologie en geologie/aardrijkskunde, bezoeken aan plekken die live laten zien wat het onderwerp is.
Klinkt interessant. In een vrije vorm, als in dat leerkrachten hun eigen materiaal creeeren lijkt me zoiets moeilijk te implementeren. Zou je zoiets in een methode willen stoppen waarbij je van een 90% Nederlands en 10% Duits naar 90% Duits en 10% NL gaat? Mocht je zoiets serieus overwegen dan lijkt het me aan jou om een pilot-methode te ontwikkelen en te kijken hoe dat in de praktijk werkt.quote:- een set-up met veel meer integratie tussen de onderwerpen. Niet "eerst Duits en dan wiskunde", maar dat integreren, met toegankelijk Duits in toegankelijke wiskunde en in de eigen taal van het kind verder uitdiepen. Zelfde met "Duits en geschiedenis"; behandel Duitse geschiedenis in het Duits, zodat je kinderen in staat stelt Duitse bronnen te kunnen lezen over dat onderwerp.
De media is ook een wereld die voor kinderen pas aantrekkelijk wordt als ze zelf journalist oid willen worden. Het proberen te ontplooien van bepaalde capaciteiten die ze zelf al in zich hebben is volgens mij belangrijker dan behandeling van het nieuws. Als een kind laat zien dat het van verzorgen houdt dan zou een leerkracht bij een klas over beroepen dat als tip kunnen laten vallen. En ook met ouders zou zoiets besproken moeten worden. Veel ouders hebben al een beroep voor hun pupil voor ogen maar zo'n kind wordt er niet gelukkig van als zijn / haar interesses elders liggen. Natuurlijk kan dat in de toekomst veranderen maar ok.quote:- kinderen zijn enorm leergierig, maar dat wordt teniet gedaan door het huidige systeem wat het een "moeten" maakt. Dat valt prima om te gooien.
- ook belangrijk zijn humor en luchtigheid. Humor is een groot deel nature, maar via nurture valt er genoeg te doen; niet iedereen zal een geniale komediant worden en dat hoeft ook niet, maar het helpt de wereld te kunnen zien met een glimlach. Zelfde met luchtigheid en zodoende laten zien dat "de wereld" niet het drama is dat op die tell-lie-vision en via andere media wordt gepropageerd, maar een heerlijke plek vol vrede. Daarom ook; de "klas" uit, de echte wereld in.
Een docent die vertelt dat iets een leugen is zegt toch ook gewoon "zo is het"? Een religieuze leerkracht zal ook veel afdoen als een leugen. Altijd alles ontkennen is niet hetzelfde als skeptisch zijn. Is het niet beter dat een docent in dit soort maatschappelijke onderwerpen gewoon een gesprekleider is zoals dat ook het geval is in praatprogrammas. Daarin probeert men iig geen stempel te drukken. Ook al mislukt dat weleens, het streven ligt bij een open discussie.quote:- eerste levensbehoefte om te overleven in deze wereld vol leugens en leugenaars is logica; filosofie. Dat is een kernvak om de leugens, hoaxes en andere onzin die verspreid worden te kunnen ontmaskeren.
- biedt een vorm van onderwijs aan waarin theses/cases worden gepresenteerd en kinderen met de tools en kennis die ze hebben en krijgen daar analyses van maken. Dat kan op elk intelligentieniveau en op vrijwel elke leeftijd (na een solide basis). Niet een docent voor een klas die eventjes vertelt "zo zit het", maar leg zaken voor en biedt slechts sturing/advies hoe bepaalde problemen in te zien.
Dit deel klinkt dan weer een beetje alsof jij de authoriteit wil zijn. Klopt dat?quote:- geen strikte scheiding tussen die andere "vakken"; de wereld is een continuüm dat alles integreert. Zo leer je in een geïntegreerd project, gebruikmakend van "wiskunde" en "natuurkunde" en "scheikunde" waarom ruimtevaart en kernwapens een hoax zijn, bij "geschiedenis" behandel je de geschiedenis van die enorme hoaxes en de talen integreer je om de leerlingen verschillende bronnen te kunnen laten lezen; zo leren ze zowel "spelenderwijs" een taal en kunnen ze de vaktermen (die je kunt downscalen naar een behapbaarder niveau voor de kleintjes/minder intelligenten) in die specifieke talen leren.
We gaan nu zo langzamerhand een beetje richting anarchistisch onderwijs.quote:- de basis; filosofie, logica, ethiek laat zien waarom statisme volslagen belachelijk en irrationeel is, dat is al op jonge leeftijd duidelijk te maken. "Mag Jantje jouw speelgoed stelen, Saartje?" "Nee!" "Ok, goed, en als Jantje een bordje om zijn nek heeft met "STAAT", mag het dan ineens wel?" "Nee, natuurlijk niet!"
Ik ben t met +/- 70% van wat je schrijft wel eens. Maar ik kan me echt geen les over ruimtevaart herinneren dus waarom dat door onderwijs bestreden zou moeten worden is me een raadsel. Daarnaast vraag ik me wel af of jij als leerkracht over de kook gaat als je een student treft die je wil gaan lopen scholen over iets wat je niet in je straatje wil. Want in dat geval is iemand als Kent Hovind ook een moderne leerkracht.quote:- daarom ook oudere met jongere kinderen mengen, zodat de oudere/of jongere verder in dat onderwerp zijnde kinderen de anderen kunnen helpen. Daar steun en advies bij geven als "docent".
- en niet ieder kind heeft dezelfde interesses, dus die interesses aanboren en zo groepjes vormen, die niet vast zijn. Zo kan Jantje erg geinteresseerd zijn in de natuurlijke kant van "ruimtevaart" en Saartje juist de sociale kant interessant vinden. Door verschillende karakters en interesses bij elkaar te brengen kunnen kinderen inzien welke verschillende aspecten er aan dat soort onderwerpen zitten.
- omdat de kinderen uiteindelijk in een wereld moeten kunnen functioneren die gedomineerd wordt door leugens, leugenaars en veel gelovigen in die leugens, moet je ze voorbereiden op het contact met de anderen, die in de Disneyversie van "dat wat de wereld zou zijn" leven. Ook dat in kleine groepjes en met toezicht om pesten tegen te gaan.
- ook op het vlak van vervolgonderwijs is het nodig om kinderen bepaalde dingen te leren over de wereld die "algemeen geaccepteerd" zijn, maar na enige scrutiny totaal belachelijk zijn. Dat hebben ze geleerd door de basis: filosofie; logica, redeneren, consistentie, argumenteren, etc. maar ze moeten er van bewust gemaakt worden dat een groot deel van "de wereld" niet zo denkt en schrikbarend irrationeel is; hoe daarmee om te gaan. Rollenspellen, case studies, etc.
- zelfde met voorbereidingen op het "CSE" (of toelatingstests voor internationale universiteiten en ander vervolgonderwijs). Daarbij wordt bepaalde "kennis" verwacht en dat zal je hoe dan ook moeten aanleren om die vervolgstap mogelijk te maken.
Om dit alles te bewerkstelligen is wat geld nodig, maar normale scholen zijn (hier) ook duur, dus dat is te doen. Ook heb je een groep ouders nodig die de lesmethode en de cruciale leerinzichten ondersteunen, wat door goed voorbeeldmateriaal duidelijk kan worden.
Door deze vernieuwende manier van onderwijs voorkom je het huidige probleem waar kinderen (en volwassenen) eerst decennia aan leugens voorgeschoteld krijgen, die ze erna weer moeten afleren en creëer je sterkere, zelfbewustere, minder angstige en dus gevoelig voor propaganda zijnde volwassenen.
Het wordt zo wel een vol studiepakket voor aanstormende leerkrachten, want als je mensen zonder bagage voor de klas zet en met psychologie gaat lopen opzadelen dan worden ze uitgelachen door degenen die er wel wat vanaf weten.quote:Op woensdag 1 november 2017 19:56 schreef Adept het volgende:
Een speciaal vak menselijke psychologie, met andere woorden voorbereidend op het echte leven.
Waarom laten we die taak niet ook voor een groot deel bij de ouders?quote:Op woensdag 1 november 2017 19:56 schreef Adept het volgende:
Een speciaal vak menselijke psychologie, met andere woorden voorbereidend op het echte leven.
Mogelijk is het ook in een ander format aan te bieden, of met gastdocenten? Het gaat er maar om dat de informatie beschikbaar is en op een manier dat het ook echt bruikbaar/nuttig is.quote:Op woensdag 1 november 2017 20:11 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het wordt zo wel een vol studiepakket voor aanstormende leerkrachten, want als je mensen zonder bagage voor de klas zet en met psychologie gaat lopen opzadelen dan worden ze uitgelachen door degenen die er wel wat vanaf weten.
Daarnaast knallen vele proefballonnetjes een beetje tegen dezelfde lamp kapot want het probleem is dat er een lerarentekort is omdat men in andere beroepen meer kan verdienen. Als je de opleiding zwaarder maakt en het managen van klassen uit gaat breiden, maar het salaris gelijk houdt, dan vallen nieuwe methodes al bij voorbaat in het water.
Normaal gesproken de eerste zou je denken, maar heel veel ouders hebben er zelf ook geen weet van.quote:Op woensdag 1 november 2017 20:14 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Waarom laten we die taak niet ook voor een groot deel bij de ouders?
Nee I know, ik spreek ze regelmatig :quote:Op woensdag 1 november 2017 20:16 schreef Adept het volgende:
[..]
Normaal gesproken de eerste zou je denken, maar heel veel ouders hebben er zelf ook geen weet van.
Omdat kinderen dan niet veel verder komen dan hun ouders, qua niveau.quote:Op woensdag 1 november 2017 20:14 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Waarom laten we die taak niet ook voor een groot deel bij de ouders?
Ik ookquote:Op woensdag 1 november 2017 20:18 schreef ChrisCarter het volgende:
[..]
Nee I know, ik spreek ze regelmatig :
Dat hangt van veel meer factoren af. Kinderen zijn niet helemaal gek ofzo hequote:Op woensdag 1 november 2017 20:18 schreef illusions het volgende:
[..]
Omdat kinderen dan niet veel verder komen dan hun ouders, qua niveau.
Gastdocenten zijn prima. Ik zou als ik nog een kind geweest was dan ook graag een dagje les van een soldaat, brandweerman of politieman willen waaraan je alles mag vragen.quote:Op woensdag 1 november 2017 20:15 schreef Adept het volgende:
[..]
Mogelijk is het ook in een ander format aan te bieden, of met gastdocenten? Het gaat er maar om dat de informatie beschikbaar is en op een manier dat het ook echt bruikbaar/nuttig is.
We kunnen niet allemaal ons zin krijgen zeg maarquote:Op woensdag 1 november 2017 20:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Gastdocenten zijn prima. Ik zou als ik nog een kind geweest was dan ook graag een dagje les van een soldaat, brandweerman of politieman willen waaraan je alles mag vragen.
Matador hier zal André Kuipers als gastdocent wel gaan lopen weren, maar ach.
Het niveau van een kind is oa gekoppeld aan de interne motivatie van het kind zelf. Als zo'n kind van jongs af aan al aangeeft bakker te willen worden dan is dat waarschijnlijk wat het wordt.quote:Op woensdag 1 november 2017 20:18 schreef illusions het volgende:
[..]
Omdat kinderen dan niet veel verder komen dan hun ouders, qua niveau.
Ja mooi tochquote:Op woensdag 1 november 2017 20:28 schreef Adept het volgende:
[..]
We kunnen niet allemaal ons zin krijgen zeg maar
Maar wel een aardig ideetje, ik had het ook graag ontvangen vroeger.. Had een hoop ellende bespaard.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |