abonnement Unibet Coolblue
pi_174589096
Hallo allemaal,

Het probleem is dat ik dubbel belasting betaal voor mijn woning.in België.
Zowel in België en Nederland krijg ik een bijtelling bij mijn inkomen.

In Nederland heet dit: woningforfait.
In België heet dit:onroerende voorheffing.

Beide is een bijtelling omdat men voordeel heeft van het hebben van een eigen woning.
Dit omdat men geen huur meer betaald.

Voor 2015 kon men kiezen voor Buitenlands Nederlands belastingplichtige.
Echter vanaf januari 2015 was dit niet meer mogelijk.

Er is hier VOOR 2015 ook al tegen geprocedeerd tot aan het Hof.
De uitspraak was dat dit kon en mag het geen beperking vormde voor het vrije verkeer van personen en goederen en diensten.
Het zogenaamde Gielen arrest.

Daarbij is impliciet in gedachte genomen dat men kan kiezen voor waar men belasting betaald.
Men kon dus kiezen voor Belgisch belasting plichtige.
Dan betaald men alleen de Belgische onroerende voorheffing.
Dit blijkt ook impliciet aan de uitspraak
Resulteert dan alleen een verschil in belasting en dat mag.
M.a.w. men kon dus kiezen of men dubbel belasting betaald of niet.

Echter vanaf 2015 vanaf januari 2015 kan men niet meer kiezen.
Waar men belasting betaald wordt bepaald door waar men je inkomen verdiend.

Vanaf 2015 word de bewegingsvrijheid waar men zich nu vestigt beperkt omdat men dubbel belasting moet betalen. Men wordt tevens gediscrimineerd t.o.v. de Belgen die in België werken. Omdat ik in NL werk en in BE (wil) wonen MOET ik dus dubbel betalen voor mijn woning.

Hoe en waar pak ik dit probleem aan.
(Ik word nu dus dubbel belast of ik wil of niet)
pi_174589435
Maar ben je Nederlander of Belg of beide?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174590189
Deze volg ik even. Heb hetzelfde probleem.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:02:57 #4
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_174590465
KAA > WGR
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:22:17 #5
165633 eriksd
The grand facade...
pi_174591352
Je bent kwalificerend buitenlands belastingplichtige in Nederland? Het belastingverdrag met België zal denkelijk sneller soelaas bieden. Europeesrechtelijk is het momenteel een grote chaos voor wat betreft in Nederland werkzame personen met een eigen woning buiten Nederland.

[ Bericht 12% gewijzigd door eriksd op 22-10-2017 22:47:22 ]
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:50:20 #6
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_174592790
Kun je bij de Belgische supermarkten gewoon zo'n goedkope doos met 20 diepvries frikandellen kopen? Of moet je daarvoor steeds terug naar Nederland?
pi_174593664
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:22 schreef eriksd het volgende:
Je bent kwalificerend buitenlands belastingplichtige in Nederland?
Zo te lezen wel.

Dan heb je toch (nog steeds) eigenwoningaftrek in Nederland?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_174596892
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 23:11 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Zo te lezen wel.

Dan heb je toch (nog steeds) eigenwoningaftrek in Nederland?
Klopt maar letterlijk moet ik twee Keer betalen. In belgie apparte accept giro hiervoor gekregen. In nl minder belasting terug door bijtelling eigen wining forfait
pi_174596903
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:41 schreef halfway het volgende:
Maar ben je Nederlander of Belg of beide?
Dat moet in dit geval niet uitmaken. Anthans formeel niet. Beide nationaliteiten zijn EU burgers. En dus Morten gelijk behandeld worden.
pi_174596908
quote:
7s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:50 schreef borbit het volgende:
Kun je bij de Belgische supermarkten gewoon zo'n goedkope doos met 20 diepvries frikandellen kopen? Of moet je daarvoor steeds terug naar Nederland?
Een belasting verschil mag. Echter dubbele belasting niet. Je betaald voor die frikandellen geen BTW in nl en be.
pi_174596913
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:22 schreef eriksd het volgende:
Je bent kwalificerend buitenlands belastingplichtige in Nederland? Het belastingverdrag met België zal denkelijk sneller soelaas bieden. Europeesrechtelijk is het momenteel een grote chaos voor wat betreft in Nederland werkzame personen met een eigen woning buiten Nederland.
Dat moet ik eens nachecken. Maar vermoed dat het niet is aangepast. Daar ik bij beide belast word.
pi_174597715
Is die Belgische aanslag niet vergelijkbaar met de Nederlandse onroerend zaak belasting (OZB)?

Hier betaal je ook OZB én eigenwoningforfait als je een woning in Box 1 bezit.
  maandag 23 oktober 2017 @ 10:56:37 #13
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_174599497
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 09:09 schreef Ivo1985 het volgende:
Is die Belgische aanslag niet vergelijkbaar met de Nederlandse onroerend zaak belasting (OZB)?

Hier betaal je ook OZB én eigenwoningforfait als je een woning in Box 1 bezit.
Dat is precies wat het is.

De naam 'onroerende voorheffing' mag dan wel lijken te impliceren dat het om een voorschot op de inkomstenbelasting (zoals bijvoorbeeld loonheffing ook is) gaat, maar dat was vroeger. Tegenwoordig is het een zelfstandige belasting, het Belgische equivalent van de onroerende zaakbelasting.

Je kunt stoppen met zoeken, je wordt niet dubbel belast. Of in elk geval niet meer dubbel dan wanneer je gewoon in Nederland zou wonen en werken.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  maandag 23 oktober 2017 @ 11:05:32 #14
165633 eriksd
The grand facade...
pi_174599655
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 10:56 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Je kunt stoppen met zoeken, je wordt niet dubbel belast. Of in elk geval niet meer dubbel dan wanneer je gewoon in Nederland zou wonen en werken.
Hoe weet je dat? Nederland heeft doorgaans geen heffingsrecht over buitenlandse onroerende zaken op basis van het betreffende belastingverdrag. Dat economisch gezien er misschien in binnenlandse situaties onder verschillende namen ook meerdere belastingen worden geheven doet daar niets aan af.

De vraag of je in de ene situatie meer euro's betaalt dan de andere is dan weer een Europeesrechtelijke vraag.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 23 oktober 2017 @ 11:15:45 #15
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_174599842
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 11:05 schreef eriksd het volgende:

[..]

Hoe weet je dat? Nederland heeft doorgaans geen heffingsrecht over buitenlandse onroerende zaken op basis van het betreffende belastingverdrag. Dat economisch gezien er misschien in binnenlandse situaties onder verschillende namen ook meerdere belastingen worden geheven doet daar niets aan af.

De vraag of je in de ene situatie meer euro's betaalt dan de andere is dan weer een Europeesrechtelijke vraag.
Als inwoner van België met 90% van 't wereldinkomen uit Nederland ben je kwalificerend buitenlands belastingplichtige en heb je recht op een hele riedel aftrekposten in de Nederlandse IB. Een daarvan is de HRA, maar daar hoort dan wel ook de correctie voor het EWF bij.

Wat TS beweert is dat hij dubbel betaalt, omdat in Nederland het EWF bijgeteld wordt, en hij in België onroerende voorheffing verschuldigd is. Dat is niet dubbel, de onroerende voorheffing is vergelijkbaar met de Nederlandse OZB en staat los van de personenbelasting (Belgische IB).
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  maandag 23 oktober 2017 @ 11:23:18 #16
165633 eriksd
The grand facade...
pi_174600014
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 11:15 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Als inwoner van België met 90% van 't wereldinkomen uit Nederland ben je kwalificerend buitenlands belastingplichtige en heb je recht op een hele riedel aftrekposten in de Nederlandse IB. Een daarvan is de HRA, maar daar hoort dan wel ook de correctie voor het EWF bij.

Sure. Dat zijn de nationaalrechtelijke regels. Vergelijkbaar met het keuzeregime is dan wel de vraag of dat allemaal verdragsrechtelijk houdbaar is. Voor het keuzeregime maakte de Hoge Raad een curieuze uitzondering, maar de vraag ligt nog steeds op tafel.

quote:
Wat TS beweert is dat hij dubbel betaalt, omdat in Nederland het EWF bijgeteld wordt, en hij in België onroerende voorheffing verschuldigd is. Dat is niet dubbel, de onroerende voorheffing is vergelijkbaar met de Nederlandse OZB en staat los van de personenbelasting (Belgische IB).
De vergelijkbaarheid met Nederlandse OZB is niet relevant, de vraag is of Nederland de eigen woning in Belgie in de Nederlandse heffing mag betrekken. Verschillende namen, de facto heffing in België en Nederland en daarmee een situatie die in een verdragssfeer valt.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')