abonnement Unibet Coolblue
pi_174586001
Ik heb sinds kort een baan, en voor het eerst ook echt noemenswaardige inkomsten. Ik heb enigzins mijn financiën op order gesteld. Ik heb lange tijd een studierekening gehad voor het collegegeld, maar deze laatst opgezegd. Nou ben ik tijdens het opzeggen toevallig de totale spaarrente tegengekomen. Deze is nog geen 10 euro.

Ik heb me daarom eens verdiept in mogelijkheden om wat meer met mijn geld te doen. Beleggen is dan natuurlijk een voor de hand liggende optie. Ik moet bekennen dat ik niet ontzettend veel van beleggen weet. Nou kan ik erg veel op internet vinden over beleggen, maar ik word er eerlijk gezegd niet al te wijs uit.

Met de informatie die ik gevonden heb, leek het me een goed idee om - voor de lange termijn - in aandelen te investeren bij een goedkope broker (degiro.nl ligt het meest voor de hand). Ik zou dan vooral investeren in 10-16 bedrijven die groot, stabiel, en groeiend zijn, met een maandelijkse inleg van pak 'm beet 500-1000 euro.

Nou vind ik het erg moeilijk om informatie te vinden die specifiek op mij van toepassing is. Ik kan me voorstellen dat het niet zo simpel is als '100 euro naar bedrijf A', '50 naar bedrijf B'. Voordat ik een account aanmaak bij de giro: Zijn er nog addertjes onder het gras of valkuilen?

Alvast bedankt :s)
pi_174586191
Het gras is niet zo groen als t lijkt.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_174586325
Oefen eerst maar eens met het ING beursspel.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174586495
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 20:19 schreef halfway het volgende:
Oefen eerst maar eens met het ING beursspel.
Dat is misschien wel een goed idee ja.

Overigens, ik kan niet antwoorden op DMs, omdat ik nog geen week geregistreerd ben :(
pi_174586790
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 20:25 schreef dakbeunhaas het volgende:

[..]

Dat is misschien wel een goed idee ja.

Overigens, ik kan niet antwoorden op DMs, omdat ik nog geen week geregistreerd ben :(
Is echt wel leerzaam, en in mijn geval beter dat het geen echt geld was.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_174586834
Afgelopen vrijdag nog 450 euro winst gemaakt.
pindazakje
pi_174587092
quote:
7s.gif Op zondag 22 oktober 2017 20:36 schreef Hyaenidae het volgende:
Afgelopen vrijdag nog 450 euro winst gemaakt.
Nice. Maar ik neem aan dat dat geen winst van een periodieke investering is? :P
  zondag 22 oktober 2017 @ 20:58:31 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174587675
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 20:09 schreef dakbeunhaas het volgende:
Ik heb sinds kort een baan, en voor het eerst ook echt noemenswaardige inkomsten. Ik heb enigzins mijn financiën op order gesteld. Ik heb lange tijd een studierekening gehad voor het collegegeld, maar deze laatst opgezegd. Nou ben ik tijdens het opzeggen toevallig de totale spaarrente tegengekomen. Deze is nog geen 10 euro.

Ik heb me daarom eens verdiept in mogelijkheden om wat meer met mijn geld te doen. Beleggen is dan natuurlijk een voor de hand liggende optie. Ik moet bekennen dat ik niet ontzettend veel van beleggen weet. Nou kan ik erg veel op internet vinden over beleggen, maar ik word er eerlijk gezegd niet al te wijs uit.

Met de informatie die ik gevonden heb, leek het me een goed idee om - voor de lange termijn - in aandelen te investeren bij een goedkope broker (degiro.nl ligt het meest voor de hand). Ik zou dan vooral investeren in 10-16 bedrijven die groot, stabiel, en groeiend zijn, met een maandelijkse inleg van pak 'm beet 500-1000 euro.

Nou vind ik het erg moeilijk om informatie te vinden die specifiek op mij van toepassing is. Ik kan me voorstellen dat het niet zo simpel is als '100 euro naar bedrijf A', '50 naar bedrijf B'. Voordat ik een account aanmaak bij de giro: Zijn er nog addertjes onder het gras of valkuilen?

Alvast bedankt :s)
Je beleggingsstrategie is best wel ok. Houd er wel rekening mee dat kleine transacties relatief duur zijn mbt de transactiekosten. Voor 100 euro aandelen kopen heeft geen zin.
Met zulke kleine bedragen zijn trackers van de AEX misschien nog de beste optie. Dan zit je automatisch gespreid. Ik zou niet in fondsen gaan. Die halve procent 'beheerkosten' zijn ze niet waard. Als je wat verder bent kun je ook wel wat individuele aandelen toevoegen. Dus over een jaar of zo eens 100 aandelen Royal Dutch Shell kopen (2500 euro).
En dan is het gewoon een kwestie van stug doorgaan. Je dividenden telkens her-investeren en telkens weer geld opzij leggen. Niet als je eens 20.000 euro verdient meteen een dure auto kopen, dat is geen investering.
Als je dat doet (en je bent nu waarschijnlijk nog jong), dan kun je echt wel een aardig vermogen opbouwen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 22 oktober 2017 @ 21:00:41 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174587771
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 20:25 schreef dakbeunhaas het volgende:

[..]

Dat is misschien wel een goed idee ja.

Overigens, ik kan niet antwoorden op DMs, omdat ik nog geen week geregistreerd ben :(
Daar heb je m.i. weinig aan.
Ik beleg al 25 jaar en wat ik vooral geleerd heb is dat koersen onvoorspelbaar zijn. Buy and hold. Teveel transacties, teveel bewaarloon, teveel vermogensrendementsheffing straks, teveel inflatie... Op meer dan 8% effectief rendement hoef je sowieso al niet te rekenen op de lange termijn. Houd dus die overige kosten vooral zo laag mogelijk!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_174588198
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 20:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je beleggingsstrategie is best wel ok. Houd er wel rekening mee dat kleine transacties relatief duur zijn mbt de transactiekosten. Voor 100 euro aandelen kopen heeft geen zin.
[...]
Ok. Ik schat 500-1000 euro per maand. Maar als je zowel periodiek als gespreid inlegt heb je natuurlijk dubbel last van de transactiekosten... Als je dat uitgaat van 10 bedrijven kom je idd uit op 100 euro per transactie - vandaar dat je de AEX tracker voorstelt?
pi_174588565
Als je voor het eerst een baan -en noemenswaardige inkomten- hebt, is het dan niet handiger om de eerste tijd de helft van het voorgenomen (beleggings)bedrag toch gewoon te sparen?

Overigens: je hebt iets erg goed gedaan, als je voor het eerst gaat verdienen en dan maandelijks 500-1000 euro opzij kunt zetten. Complimenten, dat doen niet veel mensen je na..
pi_174589726
Verdiep je in defensief of neutraal beleggen, bij de crisis die eraan komt, verlies je niet zoveel en heb je zelfs kans er wat op vooruit te gaan, je maakt alleen geen dikke percentages winst ieder jaar. (zeg 2 misschien 3% of iets meer afhankelijk van het mandje aandelen of fondsen)
pi_174589784
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:22 schreef Vermar het volgende:
Als je voor het eerst een baan -en noemenswaardige inkomten- hebt, is het dan niet handiger om de eerste tijd de helft van het voorgenomen (beleggings)bedrag toch gewoon te sparen?

Overigens: je hebt iets erg goed gedaan, als je voor het eerst gaat verdienen en dan maandelijks 500-1000 euro opzij kunt zetten. Complimenten, dat doen niet veel mensen je na..
Misschien. Maar ik krijg momenteel 0.2 procent rente op mijn spaarrekening. Dan kan ik dat bedrag net zo goed op mijn lopende rekening zetten. Al haal ik 1 procent winst op een jaar, dan is dat bedrag al vijf keer zo hoog als met mijn spaarrekening. Daarnaast lijkt het me ook gewoon leuk om te proberen.

Dat ik zoveel opzij denk te kunnen gaan leggen (ik moet nog kijken of ik het ook daadwerkelijk lukt), komt voornamelijk doordat ik voor een lage prijs iets groots huur, wat ik weer onderverhuur voor bijna dezelfde prijs. Mijn salaris is niet superhoog, maar ik leef redelijk simpel en heb niet echt dure hobby's, dus zo kom ik een heel eind.
pi_174590161
Begin eens met wat etf's die volgen de markt. Je kunt als je wat meer risico wilt nemen in losse fondsen gaan, maar dat zou ik dan wel met iets grotere bedragen doen. En dan is het toch buy and hold.

Je zult er niet direct enorm rijk van worden, maar je gaat ook niet snel failliet. Als je echt wilt gokken dan die je een paar honderd in een paar nieuwe cryptocurrencies... maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je dat geld zomaar kwijt kunt zijn.
Whatever...
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:12:02 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174590950
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:13 schreef dakbeunhaas het volgende:

[..]

Ok. Ik schat 500-1000 euro per maand. Maar als je zowel periodiek als gespreid inlegt heb je natuurlijk dubbel last van de transactiekosten... Als je dat uitgaat van 10 bedrijven kom je idd uit op 100 euro per transactie - vandaar dat je de AEX tracker voorstelt?
Ja. Je kunt natuurlijk ook voor 1000 euro per maand aan één bedrijf kopen. Dan raak je vanzelf gespreid.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 22 oktober 2017 @ 22:14:10 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174591045
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:48 schreef dakbeunhaas het volgende:

[..]

Misschien. Maar ik krijg momenteel 0.2 procent rente op mijn spaarrekening. Dan kan ik dat bedrag net zo goed op mijn lopende rekening zetten. Al haal ik 1 procent winst op een jaar, dan is dat bedrag al vijf keer zo hoog als met mijn spaarrekening. Daarnaast lijkt het me ook gewoon leuk om te proberen.

Dat ik zoveel opzij denk te kunnen gaan leggen (ik moet nog kijken of ik het ook daadwerkelijk lukt), komt voornamelijk doordat ik voor een lage prijs iets groots huur, wat ik weer onderverhuur voor bijna dezelfde prijs. Mijn salaris is niet superhoog, maar ik leef redelijk simpel en heb niet echt dure hobby's, dus zo kom ik een heel eind.
Er is natuurlijk volop risico, maar dat is er eigenlijk altijd wel. Niemand weet of er een crash komt of niet. Je termijn moet dan ook zo'n 20 jaar zijn. Alles daaronder is waanzin.

Maar als jij nu iedere maand 1000 euro opzij legt, investeert in blue chips, en daar stug mee door gaat, is de kans dat je in 2040 een aardig vermogen hebt behoorlijk groot. Maar misschien ben je in 2020 al wel de helft kwijt. Dat kan heel goed.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_174596821
Kijk eens naar meesman.nl. hier kan je maandelijks inleggen, het bedrijf staat goed bekend en hanteert lage kosten. Je hoeft dan zelf minder verstand te hebben van de bedrijven waarin je investeert.
pi_174596981
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:13 schreef dakbeunhaas het volgende:
Ok. Ik schat 500-1000 euro per maand. Maar als je zowel periodiek als gespreid inlegt heb je natuurlijk dubbel last van de transactiekosten... Als je dat uitgaat van 10 bedrijven kom je idd uit op 100 euro per transactie - vandaar dat je de AEX tracker voorstelt?
Ik zou ¤1000,- zeker niet spreiden over 10 bedrijven, i.v.m. de genoemde kosten. Kan je beter én spreiden via een beleggingsfonds én in de tijd door bijv. wekelijks ¤200,- in een fonds te storten.

In het verleden (begonnen voor de crisis) heb ik veel belegd in het ING Hoog Dividend Fonds en dat > 10 jaar stug volgehouden. Nu in Kempen Orange Fund vanwege de lage kosten.

Als je de smaak te pakken hebt, kan je in MidCap of SmallCaps aandelen gaan beleggen evt. in combinatie met opties. Volgens mij zitten daar meer kansen dan in de AEX aandelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 23 oktober 2017 @ 08:12:55 #19
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_174597143
Je idee is niet zo'n heel beste. Wat jij wil doen (een dozijn bedrijven kiezen), dat wordt "stock picking" genoemd en dat is niet zo'n goed idee. Je gaat het niet beter dan de markt (d.w.z. de indexen) doen.

Wat er mist aan je hele verhaal, is mijns inziens twee dingen. Een overall plaatje en een strategie.

Qua overall plaatje, wat zijn je verwachtte uitgaven in de toekomst? Ik neem aan dat je een huis en/of een auto wilt kopen, of blijf je voorlopig huren? Heb je leningen en zo ja, hoeveel betaal je daarvoor? Spaar je voor een pensioen? En wat is je buffer op dit moment? Een buffer van een paar maanden lijkt me eerste noodzaak.

Qua strategie, wat is het doel van beleggen? Dat je meer rendement wilt, dat is duidelijk en dat wil iedereen. Maar welke risico's wil je daar bij lopen? Voor sommige mensen is het voldoende dat ze hun spaargeld tegen inflatie beschermen, en anderen willen koste wat kost het hoogste rendement.

Het is gebruikelijk om bij beleggen niet automatisch 100% in aandelen te gaan, maar om te spreiden over meerdere asset classes. Dus een deel aandelen, een deel obligaties, wellicht een klein deel goud voor het euro-risico, een deel vastgoed enzovoort.

Naast een asset allocatie geeft een strategie ook pointers wanneer je instapt en uitstapt in bepaalde beleggingen, zgn. herbalanceren van de portefeuille.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 23 oktober 2017 @ 08:17:40 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_174597176
Ja gewoon doen. Maar ik zou het nog niet nu doen, in ieder geval niet met de bedragen waar jij het over hebt. Het blijft een beetje gokken, maar dan tegen supercomputers op microgolf verbindingen.

Ik kan me een column herinneren van Raoul Heertje, die aan zijn vader (de beroemde econoom Arnold Heertje) vroeg waar hij het beste in kon investeren. En zijn antwoord was: een goede nachtrust.

Ik zou alleen aandelen kopen met geld wat je niet zal missen. Meer dan duizend euro kan dat voor jou niet zijn. Op jouw leeftijd is een huis in een groeikern kopen en versneld aflossen een veel betere investering dan aandelen.

Dus kijk wat duizend euro over een half jaar doet en beslis dan pas wat je gaat investeren.

Zelf beleg ik alleen in videogame aandelen, want dat is het enige waar ik meer verstand van heb dan beursanalisten en supercomputers, en ik zag dat Nintendo veel te laag stond voor wat Switch en mobile gingen doen. Dat gaat heel aardig, 12% in vier maanden, maar ik heb ook al door dat het morgen weer weg kan zijn, dus zelfs dan zou ik er niet mijn pensioen vanaf laten hangen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_174597451
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 08:17 schreef speknek het volgende:
Op jouw leeftijd is een huis in een groeikern kopen en versneld aflossen een veel betere investering dan aandelen.
Klopt, maar ook een woning vereist een bepaald startkapitaal (i.v.m. de lagere LTV) en dus eerst sparen evt. zeer defensief beleggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 23 oktober 2017 @ 10:05:54 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174598599
Een goede post. Maar een paar kanttekeningen:

quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 08:17 schreef speknek het volgende:
Ja gewoon doen. Maar ik zou het nog niet nu doen, in ieder geval niet met de bedragen waar jij het over hebt. Het blijft een beetje gokken, maar dan tegen supercomputers op microgolf verbindingen.
Dat High Frequency Trading heeft helemaal geen effect op LT Buy and Hold beleggingen. Dus eht is niet zo dat je daar tegenop moet werken. Het scheelt misschien een halve cent in de aankoop.
quote:
Ik kan me een column herinneren van Raoul Heertje, die aan zijn vader (de beroemde econoom Arnold Heertje) vroeg waar hij het beste in kon investeren. En zijn antwoord was: een goede nachtrust.

Ik zou alleen aandelen kopen met geld wat je niet zal missen. Meer dan duizend euro kan dat voor jou niet zijn. Op jouw leeftijd is een huis in een groeikern kopen en versneld aflossen een veel betere investering dan aandelen.
Eens. Risico / rendement is zeer gunstig hier. Bovendien heb je gebruiksgenot (itt aandelen)
quote:
Dus kijk wat duizend euro over een half jaar doet en beslis dan pas wat je gaat investeren.

Zelf beleg ik alleen in videogame aandelen, want dat is het enige waar ik meer verstand van heb dan beursanalisten en supercomputers, en ik zag dat Nintendo veel te laag stond voor wat Switch en mobile gingen doen. Dat gaat heel aardig, 12% in vier maanden, maar ik heb ook al door dat het morgen weer weg kan zijn, dus zelfs dan zou ik er niet mijn pensioen vanaf laten hangen.
Niche-markt. Om daar helemaal in te zitten is niet verstandig ivm spreiding. Al heb je er alle verstand vand e wereld van!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 23 oktober 2017 @ 10:16:30 #23
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_174598759
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 08:17 schreef speknek het volgende:
Ik kan me een column herinneren van Raoul Heertje, die aan zijn vader (de beroemde econoom Arnold Heertje) vroeg waar hij het beste in kon investeren. En zijn antwoord was: een goede nachtrust.
(...)
Ik zou alleen aandelen kopen met geld wat je niet zal missen. Meer dan duizend euro kan dat voor jou niet zijn. Op jouw leeftijd is een huis in een groeikern kopen en versneld aflossen een veel betere investering dan aandelen.
Een hoop algemeenheden die in mijn optiek niet voor iedereen van toepassing zijn.

Een goede nachtrust, beetje een dooddoener. Dat is natuurlijk voor iedereen heel anders. Alhoewel er maar weinig particulieren zijn die heerlijk door een aandelencrash heen slapen, kan een goed gediversificeerde portefeuille voor een uitstekende nachtrust zorgen.

En wie zegt dat hij wil kopen? Dat weten we niet. Ook weten we niet het rentepercentage waartegen hij leent. Dat is tegenwoordig zodanig laag dat versneld aflossen rekenkundig natuurlijk zeer onverstandig is.

Plus dat kopen niet per definitie verstandig is. Wellicht kun je tegen een aantrekkelijke prijs ergens huren. Of wellicht wil hij voor zijn carriere nog verhuizen.

Tenslotten adviseer je stock picking, waarmee je het zelden beter doet dan de markt. Als bewijs geef je de afgelopen vier maanden rendement, wat helemaal geen strategie is voor de komende decennia. En dat rendement: 12%. Case in point, de S&P deed de afgelopen vier maanden tussen de 16 en 18%.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 23 oktober 2017 @ 10:22:18 #24
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_174598843
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 10:05 schreef LXIV het volgende:
Eens. Risico / rendement is zeer gunstig hier. Bovendien heb je gebruiksgenot (itt aandelen)
Tot nu toe wel ja. Maar er is reden genoeg om aan te nemen dat het een historische anomalie betreft. Normaal houdt vastgoed tred met de inflatie. Alleen lokale markt inefficienties kunnen voordeel geven.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 23 oktober 2017 @ 10:40:55 #25
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_174599174
Ga sparen voor een aanbetaling op je koophuis en inboedel.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')